;
coinex

پلاستیک، فلز یا شیشه ؛ بهترین ماده برای ساخت بدنه یک گوشی هوشمند کدام است؟

 

در صنعت ساخت گوشی های هوشمند برندهای بزرگ عمدتا در ساخت بدنه گوشی‌های خود از شیشه، پلاستیک یا فلز استفاده می‌کنند، اما کدام ماده برای ساخت موبایل بهتر است و کدام کارایی بهتری دارد؟ با تکراتو همراه باشید تا پاسخ آن را بیابیم.

در آینده‌ای نزدیک ممکن است که شرکت‌های گوشی ساز در ساخت بدنه گوشی‌های خود از یک ماده عجیب استفاده کنند؛ اما در حال حاضر به طور کلی شیشه، پلاستیک و فلز تنها موادی هستند که در ساختن بدنه گوشی‌های هوشمند به کار می‌روند.

تلفن‌های همراه به طور کل طراحی مشابهی دارند. همه آن‌ها با ظاهری مستطیل شکل ساخته می‌شوند تا عمدتا در یک دست قرار گیرند و علاوه بر این، به یک نمایشگر هم مجهز هستند تا کاربر بتواند مطالب مختلف را بر روی نمایشگر آن مشاهده کرده و یا فرامین مورد نظر خود را از طریق آن به گوشی بدهد.

با این حال تفاوت‌هایی هم نظیر تعداد کلیدهای فیزیکی و اسپیکرها، طراحی حاشیه‌ها و اندازه‌های فیزیکی وجود دارند که بین دو محصول، تفاوت ایجاد کرده و علاوه بر این، در تعیین قیمت و برتری یک دستگاه نیز تاثیرگذار می‌شوند. یکی از این فاکتورها که گاهی مورد چشم پوشی و حتی بدگویی قرار می‌گیرد، ماده‌ای است که یک تولید کننده در ساخت بدنه گوشی خود از آن استفاده می‌کند.

بهترین مواد بکار رفته در ساخت گوشی

در کل می‌توان گفت که اگر که چوب و طلا را در نظر نگیریم، فلز، شیشه و پلاستیک از جمله موادی هستند که بیشترین استفاده را در ساخت بدنه یک گوشی هوشمند دارند. حال این سوال مطرح می‌شود که کدام ماده کارایی بهتری در این زمینه دارد؟ در این نوشتار به بررسی این مورد پرداخته‌ایم.

فلز

بدنه فلزی

گوشی‌های زیادی در بازار وجود دارند که در ساخت بدنه آن‌ها از نوارهای فلزی و یا روکش‌های فلزی قرار گرفته بر روی یک قالب پلاستیکی استفاده شده است، اما محصولاتی هم وجود دارند که بدنه آن‌ها تنها با استفاده از فلز ساخته شده است.

عمدتا در این گوشی‌ها از نوعی آلیاژ آلومینیوم سبک و نازک استفاده می‌شود. خریداران، زیبایی را دوست دارند و از طرفی هیچ کاربری هم مایل نیست که یک گوشی سنگین وزن با بدنه‌ای از جنس فولاد سرد را در طول روز با خود حمل کند.

برای بسیاری از کاربران فلز مفهوم واقعی کیفیت برتر است. در دست گرفتن یک گوشی همراه با بدنه براق آلومینیومی حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند و به همین دلیل اغلب افراد، حتی به طور ناخوداگاه، فلز را به عنوان یک ماده باکیفیت در نظر می‌گیرند؛ اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است! آلومینیوم در مقایسه با برخی از مواد موجود در بازار، کیفیت پایین‌تر و قیمت ارزان‌تری دارد.

یک گوشی با بدنه فلزی می‌تواند محصول باکیفیتی باشد، اما ممکن است که چندان چنگی هم به دل نزند. در این قسمت به شرح مهم‌ترین مزایا و معایب استفاده از فلز در ساخت بدنه یک گوشی هوشمند پرداخته‌ایم.

مزایا

  • ظاهر زیبا: همان طور که گفته شد یک گوشی که کیفیت ساخت خوبی داشته باشد، با یک بدنه فلزی همیشه زیبا به نظر می‌رسد. در کل می‌توان گفت که فلز ماده زیبایی است و نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که هر ماده‌ای که زیبا باشد، مفهوم کیفیت خوب را نیز در ذهن خریدارش ترسیم می‌کند و برای بسیاری از کاربران در دست داشتن یک گوشی باکیفیت امر مهمی تلقی می‌شود.
  • ماهیت مدرن: فلز بخش بزرگی از مکتب فکری طراحی صنعتی را تشکیل می‌دهد. طراحی ظریف و نداشتن قسمت‌های اضافی در کنار بدنه‌ای با ظاهر مشخص، فاکتورهایی هستند که مفهومی زیبایی را تداعی می‌کنند و هر محصولی که این چند مشخصه را در کنار هم داشته باشد، به طور ناخواسته باکیفیت جلوه می‌کند.
  • انتقال حرارت: استفاده از فلز در طراحی بدنه یک گوشی همراه باعث می‌شود که دستگاه بتواند حرارت را راحت‌تر انتقال دهد.

این سه مزیت در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که کاربر گمان کند که محصولی خوبی را در دست گرفته است.

معایب

  • برآمدگی و فرورفتگی: فلز به راحتی تغییر شکل پیدا می‌کند مخصوصا در صورتی که ضخامت کم و انعطاف پذیری بالایی نیز داشته باشد. این امر حداقل در مورد فلزاتی که در ساخت بدنه گوشی‌های هوشمند به کار می‌روند، صدق می‌کند.
  • انتقال ضعیف فرکانس‌های رادیویی: فلز سیگنال‌های LTE، بلوتوث و وای فای را به سختی انتقال می‌دهد، زیرا این فرکانس‌های بی ضرر به سختی از مواد متراکم عبور می‌کنند و به همین دلیل سازندگان در ساخت گوشی‌های دارای بدنه فلزی خود از خطوط آنتن و قسمت‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند. گوشی‌های دارای بدنه و پنل فلزی عمدتا توانایی پشتیبانی از شارژ وایرلس را نیز ندارند.
  • انتقال حرارت: همان مشخصه‌ای که باعث می‌شود یک گوشی ساخته شده با بدنه‌ای فلزی حس خنکی را به دست انتقال دهد، همچنین باعث می‌گردد که پس از مدتی استفاده حس گرم شدن گوشی نیز به دست کاربر منتقل شود. مکانیزم‌های حرارت گیر معمولا به همین دلیل در یک گوشی دارای بدنه فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با این حال محصولی که به بدنه‌ای فلزی مجهز شده است، همیشه در قسمتی که تراشه‌اش قرار گرفته، به میزان زیادی گرم می‌شود.

فلز می‌تواند ظاهر خوبی به یک گوشی ببخشد، اما می‌تواند از مجهز شدن آن گوشی به چند ویژگی خوب مانند توانایی پشتیبانی از شارژ وایرلس نیز جلوگیری کند. علاوه بر این، این ماده زمانی که فرورفتگی یا برآمدگی پیدا می‌کند ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهد.

پلاستیک

بدنه پلاستیکی

پلاستیک در هر شکل، رنگ و اندازه‌ای قابل تولید است. پلاستیک ساخته شده توسط انسان می‌تواند این مزایا را ارائه کند و از این طریق باعث شود که سازنده بتواند گوشی خود را با بدنه‌ای باریک و حتی نرم بسازد. علاوه بر این، پلاستیک ارزان است و تعامل خوبی با سایر مواد دارد.

یک تولید کننده می‌تواند به راحتی در آن انحنا ایجاد کند یا از عناصر طراحی دیگری در کنار آن و در ساخت محصولش استفاده نماید؛ قابلیتی که بعضی از مواد مورد استفاده در ساخت یک محصول توانایی ارائه آن را ندارند.

برخی از گوشی‌های دارای بدنه پلاستیکی ظاهر زیبایی دارند و حس خوبی را نیز در دستان کاربر ایجاد می‌کنند. مصرف کنندگان گاهی بر حسب تجربه‌های خود فکر می‌کنند که یک گوشی دارای بدنه پلاستیکی لغزنده و ارزان قیمت است، اما حقیقت مسلم این است که گوشی‌های پلاستیکی هم می‌توانند ویژگی‌های کیفیتی و زیباشناختی خوبی داشته باشند.

در این قسمت به شرح مزایا و معایب استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه یک موبایل پرداخته‌ایم.

مزایا

  • هزینه ساخت: استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه یک گوشی هوشمند به این معنی است که یک سازنده، ماده‌ای با قابلیت تغییرپذیری بهتر را در اختیار دارد و این یعنی آزادی بیشتر در طراحی و شکل دادن به یک محصول. علاوه بر این در نهایت می‌توانند محصول اقتصادی‌تری را نیز ارائه کنند. حقیقت مسلم این است که مصرف کنندگان به خریدن یک محصول زیبا و دارای قیمت اقتصادی علاقمند هستند و زمانی که این دو فاکتور در کنار هم باشند، یک محصول می‌تواند فروش بهتری داشته باشد.
  • ماهیت ارتجاعی: پلاستیک مقاوم است. شما شاید بتوانید یک ابزار ساخته شده از جنس پلاستیک را بشکنید، اما این ابزار پلاستیکی، مقاومت بسیار بیشتری در مقایسه با شیشه و فلز در برابر استفاده نامناسب دارد. پنل‌های پلاستیکی همچنین راحت‌تر از فلز به حالت اولیه خود تغییر شکل می‌دهند.
  • انتقال خوب فرکانس‌های رادیویی: سازندگان می‌توانند پنل‌های پلاستیکی را با مقاومت بسیار بالایی بسازند و این امکان را نیز در آن‌ها ایجاد کنند که امواج رادیویی را به خوبی و با کمترین میزان کاهش سیگنال انتقال دهند. این مشخصه در صنعت گوشی سازی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • تنوع رنگ: پلاستیک در هر رنگی قابل تولید است. شرکت‌هایی مثل نوکیا و سونی از این ویژگی به خوبی استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند محصولاتی را با رنگ‌های مختلف وارد بازار کنند.

پلاستیک می‌تواند آزادی بیشتری را برای یک سازنده در ساخت یک گوشی مقاوم و زیبا به ارمغان بیاورد، به همین دلیل تقریبا همه سازندگان در ساخت گوشی‌های خود از مواد پلاستیکی زیاد استفاده می‌کنند.

معایب

  • احساس بد: پلاستیک می‌تواند حس بدی را به دست کاربر منتقل کند. یکی از گوشی‌هایی که در این زمینه شهرت دارد ال جی جی 2 است. این محصول می‌تواند مفهوم عبارت پلاستیک نامرغوب را به راحتی در ذهن شما ترسیم کند.
  • کثیف شدگی: بعضی از گوشی‌های دارای بدنه پلاستیکی در شرایط آب و هوایی خاصی به راحتی کثیف می‌شوند. پلاستیک علاوه بر این می‌تواند رنگ خود را به لباس مصرف کننده نیز انتقال دهد. نکسوس 5 یکی از گوشی‌هایی است که این دو ویژگی منفی را در کنار یکدیگر دارد.
  • ارزان به نظر رسیدن: این ویژگی در مورد همه گوشی‌های دارای بدنه پلاستیکی صدق نمی‌کند. برای مثال اچ تی سی و نوکیا گوشی‌هایی را ساخته‌اند که دارای بدنه فلزی هستند و ظاهر چندان ارزانی هم ندارند. حقیقت این است که در مقابل هر گوشی که با بدنه پلاستیکی خوب ساخته شده است، سه یا چهار گوشی وجود دارد که بدنه‌ای از جنس پلاستیک نامرغوب دارند و به همین دلیل این ماده در دنیای گوشی سازی به نمادی برای ارزان قیمت و بی‌کیفیت بودن یک محصول تبدیل شده است.

همه گوشی های پلاستیکی زیبا و باکیفیت باید با آن محصولات پلاستیکی که این ویژگی‌ها را ندارند برای حفظ آبروی خود مبارزه کنند. شاید در نگاه اول این روش مناسبی برای توصیف و مقایسه کردن گوشی‌های دارای بدنه پلاستیکی نباشد، اما پیدا کردن یک گوشی که احساس بدی را در دست ایجاد کند و دارای بدنه پلاستیکی نباشد، چندان ساده نیست.

شیشه

بدنه شیشه ای

آیفون 4 و نکسوس 4 از جمله اولین گوشی‌هایی بودند که با بدنه‌های شیشه‌ای وارد بازار شدند. بدنه این گوشی‌ها به طور کامل از شیشه ساخته نشد. با این حال، گوشی‌هایی در بازار وجود دارند که به یک کاور پشتی کاملا شیشه‌ای مجهز شده‌اند تا هماهنگی بیشتری با نمایشگر شیشه‌ای خود داشته باشند.

در کل می‌توان گفت که استفاده از شیشه در ساخت یک گوشی همراه می‌تواند طراحی و ظاهر زیبایی را در آن محصول خلق کند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این ماده بسیار شکننده است.

استفاده از شیشه در ساخت بدنه یک گوشی هوشمند قیمت آن محصول را نیز افزایش می‌دهد. هم اکنون در بازار نوع ارزان‌تر این ماده نیز با نام شیشه آهکی وجود دارد، اما این ماده در ساخت بدنه اسمارت فون مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در واقع سازندگان در ساخت گوشی‌های خود از نوعی از شیشه با شفافیت بسیار بالا و انبساط پذیری بسیار کم (مانند گوریلا گلس) استفاده می‌کنند و این امر باعث می‌شود که قیمت محصولاتشان افزایش یابد.

برخی از مواد نامتعارف نظیر یاقوت ترکیبی هم می‌توانند برای طول موج‌هایی از نور که توسط چشم انسان قابل دیدن هستند، شفافیت بسیار بالایی را ارائه کنند. این گونه از مواد مقاومت بالایی نیز در برابر خط و خش دارند، اما از شیشه گران‌تر هستند و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساخت بدنه یک گوشی هوشمند را شرح داده‌ایم.

مزایا

  • انتقال خوب فرکانس‌های رادیویی: شیشه یک ماده متراکم است، اما به راحتی سیگنال‌های رادیویی را انتقال می‌دهد. این مشخصه باعث می‌شود که گوشی شما بتواند به راحتی سیگنال‌های LTE، وای فای و بلوتوث را دریافت و ارسال کند.
  • ظاهر زیبا: گوشی‌هایی که به کاور شیشه‌ای پشت مجهز شده‌اند، حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کنند و وزن متعادلی هم دارند. علاوه بر این، شیشه توانایی منعکس کردن نور را دارد و همچنین می‌تواند ظاهری تر و تازه داشته باشد. این دو مشخصه در کنار هم باعث می‌شوند که یک گوشی هوشمند با پنل شیشه‌ای ظاهر بسیار زیبایی پیدا کند. سامسونگ در ارائه چنین محصولاتی یک سازنده حرفه‌ای است. گوشی‌های جدید سری گلکسی این سازنده که به کاورهای شیشه‌ای پشت مجهز شده‌اند، مفهوم زیبایی را به خوبی نشان می‌دهند.
  • انتقال حس خوب: شیشه ماهیت پرداخت پذیری بالایی دارد. این ماده همچون فلز سخت و محکم است و به همین دلیل زمانی که یک گوشی دارای پنل پشت شیشه‌ای را در دست می‌گیرید، حس می‌کنید که یک محصول لوکس و باکیفیت را در دست خود دارید. هر خریداری استفاده از یک محصول لوکس را ترجیح می‌دهد، حتی اگر که این حس لوکس بودن چندان واقعی هم نباشد.

معایب

  • شکننده بودن: هیچ سازنده‌ای نمی‌تواند کاری کند که یک شیشه نازک شکسته نشود و به همین علت باید مراقب گوشی‌هایی که با بدنه‌های شیشه‌ای ساخته شده‌اند، باشید. در صورت سقوط کردن، احتمال شکستن کاور پشتی و نمایشگر آن‌ها وجود دارد.
  • خش پذیر بودن: هر ماده‌ای خش پذیر است، اما شیشه در مقایسه با سایر مواد مقاومت کمتری در برابر این عارضه دارد. هر قدر هم که سازنده‌ای در مورد سخت بودن پلیمرها و ضریب Mohs خوب محصولات خود حرف بزند، باز هم نمی‌تواند انکار کند که شیشه اساسا خش پذیر است. وجود خط و خش بر روی گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 8 سامسونگ می‌تواند ظاهر چنین محصولاتی را تا حد زیادی زشت کند.
  • لغزنده بودن شیشه: نگه داشتن یک گوشی دارای بدنه ساخته شده از شیشه با دست خیس مانند نگه داشتن یک تکه یخ در دست است. این ماهیت باعث می‌شود که شیشه چسبندگی کمی در دست کاربر داشته باشد و به راحتی از دست او سقوط کند.

استفاده از شیشه در ساخت بدنه یک گوشی هوشمند محدودیت‌های خاص خود را دارد. این ماده وزن بالایی دارد و از این رو یک سازنده باید ضخامت آن را تا حد ممکن کم کند تا بتواند در ساخت محصولش این ماده را به کار گیرد.

از طرفی استفاده از مواد سخت شده مانند گوریلا گلس، ریسک شکستگی در اثر ضربه را در بدنه یا نمایشگر یک گوشی افزایش می‌دهد، زیرا این ماده شکننده‌تر است.

کدام ماده برای ساخت گوشی بهتر است؟

بهترین ماده برای ساخت بدنه یک گوشی هوشمند کدام است

پاسخ این سوال به شخصی بستگی دارد که می‌خواهد به آن جواب دهد. برخی از افراد معتقدند که شیشه بهتر است، زیرا ظاهر خوبی دارد و حس خوبی را نیز به دستان کاربر منتقل می‌کند. این دسته از افراد بر مبنای این دو دلیل، ریسک شکننده بودن و خش پذیر بودن محصول مورد نظر خود را می‌پذیرند.

برخی دیگر از افراد معتقدند که پلاستیک بهتر است، زیرا این ماده دوام و خاصیت ارتجاعی خوبی دارد و علاوه بر این می‌تواند فرکانس‌های رادیویی را به خوبی انتقال دهد. پلاستیک علاوه بر این، می‌تواند ظاهر زیبایی را در گوشی شما ایجاد کند.

در کل می‌توان گفت که در این مقایسه برنده‌ای وجود ندارد؛ اما اگر که بخواهید بازنده‌ای را معرفی کنید، این جایگاه به فلز اختصاص داده می‌شود!

فلز ماده‌ای خم پذیر است، به راحتی دچار برآمدگی و فرورفتگی می‌شود و علاوه بر این توانایی خوبی در انتقال فرکانس‌های رادیویی ندارد؛ هرچند که برخی افراد معتقدند این نظریه کاملا صحیح نیست.

با این حال نکته مهم این است که شما محصولی را بخرید که به آن علاقه دارید و باید در نظر گرفت که خریدن یک محصول که تقریبا همه سلیقه شما را پوشش دهد، چندان هم سخت نیست. در حال حاضر سازندگان زیادی در اکوسیستم اندروید وجود دارند که برای ساختن یک گوشی زیبا با یکدیگر رقابت می‌کنند.

.

منبع: androidcentral

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    به نظر من پلاستیک از همه چی بهتره هم خم نمیشه هم فرورفتگی نداره هم از لحاظ قشنگی عالیه و هیچ بدی نداره ولی شیشه تا یه خط کوچیک روش بیفته همون یه ذره خط کم کم باعث میشه شیشه ترک برداره و بشکنه بدی دیگه ی شیشه اینه که اگرم خط روش نیافته با باز اول روی زمین افتادن شکسته این از شیشه حالا فلز هم از بدی هاش بگیم میشه گفت که زنگ میزنه فرورفتگی داره و گاهی اوقات آنتن گوشی می پره و نت و بولتون هم همینطور و بدی دیگهش اینه که زود داغ میکنه و باعث کاهش و خراب شدن گوشتون بشه پس بهتره گوشتون با بدنه پلاستیکی ترجیح بدین هم خوشگله هم میکنه هم زنگ نمی زنه امیدوارم که حرف من بدردتان خورده باشه (پیج اینستاگرامم را فالو کنید ممنون)omidebadi16

    پاسخ

    خیلی خوب بود.تشکر

    پاسخ