;
coinex

تکنیک های مدیریت خشم ؛ عصبانیت خود را کنترل کنید!

تکنیک های مدیریت خشم ؛ عصبانیت خود را کنترل کنید!

همه‌ی ما در زندگی عصبانی شده‌ایم و می‌شویم. عوامل مختلفی می‌تواند در زندگی باعث خشم و عصبانیت شود اما آنچه که مهم است آشنایی ما با تکنیک های مدیریت خشم است و مهم این است که بتوانیم خشم خود را کنترل کنیم.

بهتر است سعی کنیم تا در صورت بروز هر مشکلی خونسرد باشیم و خود را کنترل کنیم زیرا عصبانیت می‌تواند بر رابطه‌ی ما با دیگران یا مسیر شغلی‌مان تاثیر بگذارد و یا حتی آن را از بین ببرد.

افراد مختلف ظرفیت‌های مختلفی نیز برای رودررو شدن با خشم و عصبانیت دارند. بسیاری از افراد حالت‌های عصبی و غیرقابل کنترلی دارند که از ابتدا این حالت‌ها با این افراد بوده است. تمامی حالت مختلف عصبانیت در علم روانشناسی مطالعه و دسته‌بندی شده‌اند. پس بهتر است برای کنترل عصبانیت خود ابتدا حالات عصبی خود را بشناسید و سپس برای رهایی از این حالات تلاش کنید.

اکثر افراد در طول روز عصبانی می‌شوند و اغلب متخصصان نیز در این زمینه معتقدند که عصبانیت و خشم برای بقای انسان‌ها بسیار حیاتی است. معمولا افراد زمانی که احساس خطر می‌کنند و یا مورد تهاجم قرار می‌گیرند، عصبانی می‌شوند و این عصبانیت بهترین محرک برای دفاع از خود است.

اما همیشه تکنیک های مدیریت خشم را در نظر داشته باشید و سعی کنید بیش از اندازه عصبانی نشوید. زیرا فراموش نکنید که عصبانیت زیاد می‌تواند مخرب باشد و هزار و یک مشکل برایتان ایجاد کند. در کل روش‌هایی برای مقابله با عصبانیت وجود دارند که تا حدودی مشابه هستند. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید!

1.ابراز کردن عصبانیت

ابراز عصبانیت از تکنیک های مدیریت خشم

در ابتدا باید گفت که در صورتی که عصبانی بودید عصبانیت خود را ابراز کنید زیرا ابراز عصباینت برای سلامتی بسیار مهم است. اما عصباینت خود را به صورت درست ابراز کنید و سعی کنید که همراه با پرخاش نباشد.

از تکنیک های مدیریت خشم استفاده کنید تا بتوانید آنچه را در ذهن دارید بیان کنید اما در عین حال ادب را رعایت کنید و به کسی توهین نکنید. ابراز عصبانیت در صورتی که به درستی باشد مشکل را حل می‌کند اما در غیر اینصورت باعث بزرگ‌تر شدن مشکل شده و اوضاع بدتر می‌شود.

2.سرکوب نمودن عصباینت

سرکوب عصبانیت از تکنیک های مدیریت خشم

بسیاری از افراد در زمان عصبانیت آن را درون خود نگه می‌دارند و سعی می‌کنند تا آن را فراموش کنند و آن را درون خود نگه می‌دارند. این افراد حواس خود را به چیز دیگری پرت می‌کنند و سعی در فراموشی آن دارند. اینگونه افراد در واقع عصبانیت خود را سرکوب می‌کنند.

به عقیده محققان این کار بسیار زیان بار است زیرا آنها معتقدند در صورتی که عصبانیت یا سایر احساسات انسان سرکوب شوند، در واقع شدت می‌گیرند و گسترش پیدا می‌کنند. بنابراین اگر خشم انسان اجازه بروز نداشته باشد باعث آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد شد.

از جمله مشکلاتی که می‌تواند به دنبال سرکوب کردن خشم و عصبانیت ایجاد شود می‌توان به فشارخون بالا، زخم‌های گوارشی و یا افسردگی اشاره نمود. البته آسیب‌های جسمی چون رفتار بیش‌ازحد منتقدانه، بدگمانی و در کل نمودهای رفتاری منفی دیگری نیز می‌تواند به دنبال سرکوب کردن عصبانیت بروز کند.

در این حالت ممکن است روابطی که با اطرافیان خود دارید تحت تأثیر قرار بگیرند و یا از بین بروند. پس آگاهی از تکنیک های مدیریت خشم و به کارگیری آنها می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت عصبانیت آن را به درستی بروز دهید و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

3.کاهش عصبانیت

کاهش عصبانیت از تکنیک های مدیریت خشم

حفظ آرامش در زمان عصباینت بسیار مهم است پس همیشه در زمان عصبانیت و خشم آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. خود را آرام کنید و سعی کنید عصبانیت خود را کاهش دهید. این کار به راحتی با استفاده از تکنیک های مدیریت خشم امکان پذیر است.

بررسی تکنیک های مدیریت خشم

اما چگونه خشم را کنترل کرد؟ شما چه راهکاری برای کنترل خشم و عصبانیت دارید؟ شاید بهتر باشد برای کنترل عصبانیت با تکنیک های مدیریت خشم آشنا شد و از آنها برای کنترل عصبانیت خود در شرایط مختلف استفاده نمود.

1.خود را به آرامش دعوت کنید.

آرامش از تکنیک های مدیریت خشم

در زمان عصبانیت در ابتدا سعی کنید خود را آرام کنید. حفظ آرامش در زمان عصبانیت یکی از تکنیک های مدیریت خشم است. نفسی عمیق بکشید و سعی کنید به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید و آنها را تصور کنید.

ذهن خود را از چیزی که باعث عصباینت شما شده است خالی کنید و بر چیزی غیر از عصبانیت تمرکز کنید. پیاده‌روی، ورزش، مشغول نمودن خود به بعضی از کارها تمیزکردن خانه و انجام فعالیت‌های فیزیکی دیگری بسیار می‌تواند به شما کمک کند.

2.سعی در حل مشکلات خود داشته باشید.

حل مشکلات از تکنیک های مدیریت خشم

اگر مشکلی دارید و باعث عصبانیت شما می‌شود سعی کنید آن را حل کنید. گاهی عصبانیت و خشم ناشی از مشکلاتی است که حل نشده باقی مانده‌اند. هیچگاه ناامید نشوید و سعی کنید تا مشکلات موجود را به درستی بشناسید و سپس برای حل آنها قدم بردارید.

پیدا کردن راه چاره برای مشکلات و تلاش برای حل آنها به دور از عصبانیت، از دیگر تکنیک های مدیریت خشم است. عصبانی شدن راه چاره نیست پس آرام باشید و با آرامش مشکلات خود را حل کنید.

3.با اطرافیان خود ارتباط خوبی داشته باشید.

ارتباط با اطرافیان از تکنیک های مدیریت خشم

سعی کنید تا با اطرافیان خود رابطه خوبی داشته باشید. اگر در مورد موضوعات مختلف، فردی نظری مخالف نظر شما دارد عصبانی نشوید و ابتدا به حرف‌های وی گوش کنید، مجبور نیستید که حتما به گفته‌های او عمل کنید.

با اینکار هم عصبی نمی‌شوید، هم آرامش دارید و هم در زمان و انرژی خود نیز صرفه ‌جویی کرده‌اید. برای اینکه بتوانید ارتباط خوبی با افراد داشته باشید، باید در ابتدا یاد بگیرید که گوش ‌کنید، پس خوب فکر کنید و تکنیک های مدیریت خشم را نیز فراموش نکنید.

4.شوخ ‌طبع باشید.

شوخ طبعی از تکنیک های مدیریت خشم

شوخی کردن تا حدودی تنش را کاهش می‌دهد و می‌تواند ذهن انسان را به سمت موضوعات دیگری ببرد. پس می‌توانید با شوخی کردن کاری کنید که عصبانیت شما برایتان خنده دار شود و اینگونه از عصبانیت شما نیز کم می‌شود. شوخ طبعی را همیشه به عنوان یکی از تکنیک های مدیریت خشم در ذهن داشته باشید.

5.سعی در تغییر محیط خود داشته باشید.

تغییرات محیط از تکنیک های مدیریت خشم

اگر تغییرات محیط می‌تواند به کاهش عصبانیت و آرامش شما کمک کند پس عجله کنید و تغییرات مورد نظر را ایجاد کنید زیرا تغییر محیط نیز به نوعی یکی از تکنیک های مدیریت خشم محسوب می‌شود. شاید هم برای کنترل خشم و عصبانیت بهتر باشد تا از محیطی که در آنجا هستید دور شوید. فرقی نمی‌کند زیرا این نیز به نوعی تغییر محیط است و می‌تواند به آرامش شما کمک کند.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که خشم و عصباینت یک احساس کاملاً ذاتی و طبیعی است و برای حفاظت از خود گاها لازم است. اما زیاده روی در هر چیزی خوب نیست آن هم خشم و عصبانیت. پس یاد بگیرید که شما خشم خود را کنترل کنید نه خشم و عصبانیت شما را!

 

بیشتر بخوانیم :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر