;
coinex

تشخیص بدافزارهای اندرویدی با روش ابداعی محققان کشور

Detect Android malware

پژوهشگران گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس موفق به ابداع روشی برای تشخیص بدافزارهای اندرویدی شدند.  

این پژوهشگران روشی برای تشخیص بدافزارهای اندرویدی با استفاده از الگوهای گرافی پیشنهاد دادند که روشی سریع است. براساس نتایج این آزمایش مشخص شده است که روش پیشنهادی این محققان دارای نرخ تشخیص 93.36 درصد است. با این روش هم می‌توان سریعا بدافزار را تشخیص داد و هم خانواده آن بدافزار را نیز شناسایی کرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا و همچنین براساس بررسی‌های اخیر مشخص شده است که 75 درصد از سهم بازار تلفن‌های همراه در حال حاضر در اختیار سیستم عامل اندروید قرار دارد.

بنابراین استقبال زیاد کاربران از این سیستم عامل باعث شده است تا این سیستم عامل هدف مهمی برای نقض امنیت و حریم خصوصی باشد. بنابراین نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که تجزیه و تحلیل و تشخیص بدافزارهای اندرویدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

جزئیات طرح تشخیص بدافزارهای اندرویدی

طرح تشخیص بدافزارهای اندرویدی در واقع پژوهشی در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو مهسا حسینی است که وی در در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل می‌کند. وی توانسته است تا با راهنمایی دکتر مهدی آبادی استادیار گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس، روشی جدید را برای تشخیص بدافزارهای اندرویدی که مبتنی بر الگوهای گرافی است در دستگاه‌های اندرویدی پیشنهاد دهد.

روش پیاده سازی طرح تشخیص بدافزارهای اندرویدی

روش پیشنهادی که برای تشخیص بدافزارهای اندرویدی ارائه شده شامل دو مرحله یادگیری الگوهای گرافی و تشخیص است. در مرحله یادگیری الگوهای گرافی، ابتدا برای هر نمونه بدافزار شناخته‌شده یک گراف فراخوانی حساس به امنیت تولید می‌شود و سپس به منظور کاهش زمان تولید الگوهای گرافی، این گراف‌های فراخوانی پالایش خواهند شد. در ادامه الگوهای پرتکرار در هر خانواده بدافزار شناسایی می‌شوند و یک الگوی گرافی برای آنها تولید می‌گردد. در مرحله تشخیص، به منظور تشخیص بدافزارهای اندرویدی ، از تطبیق گراف فراخوانی حساس به امنیت برنامه‌های اندرویدی با الگوهای گرافی، استفاده می‌شود.

در این طرح پژوهشی به منظور ارزیابی روش پیشنهادی از دو مجموعه داده بهره گرفته شده است. مجموعه داده اول شامل بدافزارهای اندرویدی می‌باشد که براساس خانواده از هم جدا شده‌اند و مجموعه داده دوم شامل برنامه‌های عادی اندرویدی است.

نتایج حاصل از طرح تشخیص بدافزارهای اندرویدی

بر اساس اخباری که از طرف روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس اعلام شده است، نتایج آزمایش‌های انجام شده این طرح نشان می‌دهند که روش پیشنهادی دارای نرخ تشخیص 93.36 درصد درست و نرخ 4.91 درصد نادرست است. همچنین این روش علاوه بر تشخیص بدافزار، خانواده آن بدافزار را نیز شناسایی می‌کند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر