;
coinex

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران واکنش‌های متفاوت و جالبی در جهان داشته است. به عقیده کارشناسان، این پردازنده‌ها قادرند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزنند.

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، از اولین پردازنده کوانتومی ایران رونمایی کرد و عنوان کرد که کشور ما با ساخت این پردازنده پیشرفته می‌تواند آینده سلاح‌های نظامی را رقم بزند. حال برخی از رسانه‌های خارجی نسبت‌به معرفی این پردازنده واکنش نشان داده و اظهارنظرهای خود را منتشر کرده‌اند. در ادامه نوشتار واکنش‌های جهانی نسبت‌به پردازنده کوانتومی ایرانی را منتشر کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین رادار جنگی جهان توسط چینی‌ها ساخته شد

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

چند روز پیش حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ایران در فناوری‌های روز پیشرفت کرده است. فناوری‌های مانند محاسبات کوانتومی که بخشی از سلاح‌های نسل آینده خواهند بود و می‌توانند با تهدیدات پیش‌رو مقابله کنند.

این سخنرانی که در دانشگاه دریانوردی نیروی دریایی ارتش در نوشهر انجام شد، تنها به کارهایی که می‌توان انجام داد و باید انجام شود معطوف نبود. بلکه در آن از دستاوردهایی که پیش‌تر به دست آمده بود نیز رونمایی شد. یکی از این محصولات، سیستمی است که می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی با فریب ناوبری در تشخیص کشتی‌های سطحی مقابله کند.

اما محصولی که در همین راستا و تحت‌عنوان «اولین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی» به نمایش گذاشته شد شبیه به یک پردازنده کوانتومی مدرن به نظر نمی‌آمد. با کمی دقت نیز می‌توان برچسبی که تحت عنوان ZedBoard بر روی آن حک شده را نیز مشاهده کرد.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

خیلی زود مشخص شد که این محصول در واقع توسط یک شرکت «آمریکایی» به نام Diligent تولید شده است و می‌توان آن را در وبسایت‌هایی مانند فروشگاه آمازون با قیمت 600 دلار یا 700 یورو خریداری کرد. این احتمالاً ارزان‌ترین پردازنده کوانتومی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

اولین پردازنده کوانتومی ایران با واکنش‌های جهانی روبرو شد

آنگونه که از شواهد به نظر می‌آید برد توسعه یافته توسط Diligent دارای پردازنده پیشرفته‌ای نیست و از یک سیستم روی چیپ مبتنی بر ARM با هسته‌های دوگانه Cortex A9 بهره می‌برد. این دستگاه تنها دارای 256 مگابایت حافظه داخلی و 512 مگابایت رم DDR3 است و این مشخصات با یک پردازنده کوانتومی مدرن هیچ سنخیتی ندارد. در واقع پردازنده‌های کوانتومی از بیت استفاده نمی‌کنند و مانند کامپیوترهای مدرن واحد پردازشی آن‌ها کیوبیت یا همان بیت کوانتومی است.

واکنش Videocardz و Tom’sHardware به خبر اولین پردازنده کوانتومی ایران

همانطور که پیش‌تر اشاره شد تنها کمی پس‌از رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی در ایران، کاربران در شبکه‌های اجتماعی کشف کردند که پردازنده نمایش داده شده، مشابه آن محصولی بوده که در آمازون قابل خریداری است. اما این ماجرا تنها به داخل ایران محدود نشد و سایت‌های تخصصی جهانی سخت‌افزار مانند Videocardz نیز حالا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و خبری در این راستا کار کرده‌اند. جالب است بدانید که در این خبر به اظهارات پیشین یکی دیگر از مسئولین در رابطه با پایتون نیز پرداخته‌ شده؛ استادی که اعلام کرده بود نرم‌افزار مبتنی‌بر پایتون می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما به نظر می‌رسد که حداقل نتوانست در رابطه با پردازنده کوانتومی ساخت داخل، پیش‌بینی درستی داشته باشد.

وبسایت Tom’sHardware نیز در خبری به موضوع پردازنده کوانتومی مورد بحث پرداخته و محاسبات کوانتومی در کشور را زیر سوال برده است. بدون شک رونمایی از چنین محصولاتی، در روزهایی که اینترنت تا این اندازه فراگیر نشده بود با جنجال‌های کمتری همراه می‌شد و حتی شاید هرگز خبر آن به خارج از کشور درز پیدا نمی‌کرد. اما این روزها حتی با وجود فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی خارجی، باز هم تقریباً غیرممکن است که بتوان از زیر بار موارد اینچنینی قسر در رفت.

اطلاعیه ارتش در خصوص رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران

رونمایی از نخستین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی توسط ارتش با حاشیه‌هایی در فضای مجازی همراه شد. در همین راستا، معاونت پژوهش دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن شفاف‌سازی ماجرا، برخی موارد مطرح‌شده را تصحیح کرد.

معاونت پژوهشی این دانشگاه در اطلاعیه خود به رونمایی یکی از محصولات پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در یک همایش علمی اشاره و اعلام کرد پس از به‌وجودآمدن حساسیت‌هایی برای برخی از افراد علمی و جامعه رسانه‌ای کشور، بررسی‌های دقیق فنی و نشست با کارشناسان و متخصصان خبره برگزار کرده است تا در این خصوص شفاف‌سازی کند.

بنابر اعلام این معاونت، اطلاق عبارت «الگوریتم پردازش کوانتومی» برای الگوریتم QPSO-LSTM به لحاظ فنی دقیق نبوده است.

واکنش‌های جهانی به رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران [+اطلاعیه رسمی ارتش]

در اطلاعیه مذکور آمده: «رونمایی از برد FPGA در همایش یادشده این ذهنیت نادرست را به فضای رسانه‌ای کشور منتقل کرده که برد مذکور پردازشگر کوانتومی است که این‌گونه نبوده. درعین‌حال اصل مسئله الگوریتم مطروحه، مقابله با اختلال سیستم‌های موقعیت‌یاب شناورهای سطحی برای ارتقای امنیت دریایی حائز اهمیت و موردتأیید است.»

این معاونت در پایان اطلاعیه خود ضمن تصحیح موضوع، از جامعه علمی کشور که به این موضوع حساسیت نشان دادند، قدردانی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ رونمایی از اولین پردازنده کوانتومی ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (624 نظر)

    سلام دوستان بهتره فکر کنیم ایرانی زه غیرتش معروفه همین یک جمله ملتو بیمه کر ده جهانو به لرز ه در آورده و دشمنو ترسونده پس اونایی که سینه سپر کر دن جلوی دشمن ایمان داشته باشید سنگ دشمنو به سینه این جوانمردان نزنید که دشمن وارد بشه بر شما سنگ رو بر کله شما خواهد زد بی عقلا فکر میکنید بر شما رحم میکنن چقدر بدبختین اگه وارد میهن بشن همین شماها پشت جوانمردها قایم میشین

    پاسخ

    چه فشاری میخورن این عده
    دلتون رو با موشک هایی که به قول وزیر خارجه سرعت مافوق نور! دارن خوش کنید در حالی که هیچ اگاهی علمی ندارید و فقط بلدید توهم بزنید که امریکا انقدر بیکاره که کاری کنه اکثر مردم ایران از این حکومت متنفر بشن

    توی مملکتی که اینترنت درست کار نمیکنه و هیچ اپی در دسترس نیست این توهمات کمونیستی طبیعی است.

    پاسخ

    چه فشاری میخورن عرازشه
    دلتون رو با موشک هایی که به قول وزیر خارجه سرعت مافوق نور! دارن خوش کنید در حالی که هیچ اگاهی علمی ندارید و فقط بلدید توهم بزنید که امریکا انقدر بیکاره که کاری کنه اکثر مردم ایران از این حکومت متنفر بشن

    توی مملکتی که اینترنت درست کار نمیکنه و هیچ اپی در دسترس نیست این توهمات کمونیستی طبیعی است.

    پاسخ

    عزیزان و بزرگواران معتقد به پیشرفتهای چشمگیر ج.ا.
    درود و خدا قوت🙏🏼
    راستی از مستعان ۱۱۰ چه خبر؟😉😅🤣
    خدا رو شکر که هنوز هم از کشورهای مختلف دنیا برای خریدش بهمون زنگ میزنن🤲🏻

    پاسخ

    ای متقلبا باز رفتید جنس آمریکایی خریدید پدر سوخته ها مگه چهل سال نگفتید مرگ بر آمریکا اول و آخرتونو بزنن سگشید ههه…عرزشی زیاد شده …

    پاسخ

    علی جون این مرگ گفتن ها 44 ساله دروغه
    ایران باید به این فلاکت می افتاد
    ایران سال 1311 خورشیدی از قعر قاجار بیرون آمده بود ولی سال 1357 قدرت ها سرشو زیر آب کردند.

    البته من مقصر اصلی فلاک فعلی ایران رو محمدرضاشاه میدانم که سیاست نداشت و کشور را رها کرد.

    پاسخ

    سوال با سوال جواب دادید که..
    اخه الان جواب چی شد..
    گفتید رونمایی..

    پیچ پیچید. پیچ پیچید. ما پیچیدیم.. جیپ چپید ما نچپیدیم

    پاسخ

    داره یواش یواش حقایق برملا میشه و ترسناک میشه
    اگه خدایی نکرده خدایی نکرده زبونم لال حمله بش بهمون فکر نکنم زیاد شانسی داشته باشیم بااینا

    پاسخ

    تقریبا همه کامنتارو خوندم و فقط یک چیز بگم
    آیا بینش کم از بیم شکمه؟

    پاسخ

    عین همین پردازده با همین نقشه و حتی همین رنگ سوکت هاش توی علی بابا چین موجوده

    پاسخ

    شما غصه شو نخور. تولید کننده زیاده…

    پاسخ

    دستگاه چمن زن از اتریش میخرن، موتورشو باز میکنن، پهپاد میسازن، خوبه، احسنت، ولی اگر اون موتور ساخت اتریش نباشه، یا تراشه های ساخت تایوان، با چی میسازید؟

    پاسخ

    پردازنده کوانتومی رو ولش کن دونه مرغا رو تو بگو تونستین خودتون تهیه کنین ، تو دونه مرغ و پوشک بچه مثل چی تو گل موندین ادعای موشک هایپر سونیک و پردازنده کوانتومی میکنین خیلی والا دیگه ،،،، بوقق

    پاسخ

    چقدر مزدور و پاچه خوار اینجا زیاده اون در قابلمه که کرونا یاب بود چی شد
    مردم میگن گرانی تورم اب هوا محیط زیست مسکن کار و….
    اینا میگن موشک پهباد بمب ترور هسته ای و….

    پاسخ

    دوستان عزیز خواهشمندم نزنید تو ذوق جیره خورا الکی بگین باشه شما راس میگید وگرنه اینا شستشو مغزی شدن هر حرفی بزنی میگن از موساد پول گرفتن 😂 خوش باشید اصلا کره زمین مال ایرانه اینجام همه چی خوبه همش کار دشمن ی صلوات ممدی پسند بفرست اللل…

    پاسخ

    نشون میده فرماندهان ما و کلا ادم هایی که کشور رو اداره میکنن چه قدر دور هستن از اموزش و علم و وای به حال ما چون چاپلوسی نمیزاره یه مشاور اگاه بهشون بگه بلد نیستین هی اریا مهر و این لغب های بدبخت کننده میدیم بهشون

    پاسخ

    برای حبیب الله سیاری متاسفم

    پاسخ

    دروغی دیگر مثل مستعان

    پاسخ

    جهت اطلاع غرب پرستان؛…
    یک زمانی آقای برایان هوک؛ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ادعا می کرد: موشکهای ایرانی همگی فتوشاپ هستند ولی در عمل فهمیدند قویترین سامانه پاتریوت آمریکا جهان در عین الاسد از عهده موشکهای فتوشاپی ایرانی برنیامدند.
    بوقت عمل خواهید دید اونیکه از آمازون پیدا کردید با اونیکه ما ساختیم زمین تا آسمان فرق است.

    پاسخ

    عین الاسد متروکه رو میگی !!

    پاسخ

    موشک زدن به ملخ های عراق

    پاسخ

    بقول امامتون خیلی خری 🌵😂

    پاسخ