;
coinex

اولین بستر تست شبکه ارتباطی نسل پنجم در کشور، بر پایه نرم افزار ارائه شد!

اولین بستر تست شبکه ارتباطی نسل پنجم در کشور، بر پایه نرم افزار ارائه شد!

برای اولین بار در کشور، بستری برای تست شبکه ارتباطی نسل پنجم بر پایه نرم افزار ارائه شد. شبکه LTE اولین بستری بود که برای تست شبکه 5G عرضه گردید.

محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه LTE را به عنوان اولین بستر تست شبکه ارتباطی نسل پنجم عرضه کردند و اعلام نمودند که به غیر از بخش‌های فرستنده و گیرنده، مابقی قسمت‌ها بر پایه نرم‌افزار طراحی شده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، هوار بطحایی که مجری این طرح است اعلام نموده است که شبکه مخابرات سیار از نسل اول 1G شروع شد و تا نسل چهارم 4G به صورت سخت‌افزاری پیاده‌سازی شده است. وی ادامه داد که البته نسخه‌های جدیدتر 4G با عناوین 4.5G و 4.75G نیز عرضه شده‌اند.

به گفته مجری این طرح این شبکه‌ها به دلیل سخت‌افزاری بودن،‌ قابلیت انعطاف ندارند و به همین دلیل برای برخی از کاربردها مانند بستر تست قابل استفاده نیستند. وی همچنین اعلام نمود که تغییر در این سیستم‌ها نیازمند تعویض سخت افزار است و این امر بسیار هزینه بر خواهد بود. وی تاکید نمود که برای حرکت به سمت شبکه ارتباطی نسل پنجم یکی از الزامات مهم ایجاد شبکه‌هایی است که مبتنی بر نرم افزار باشند.

اجرای طرح شبکه ارتباطی نسل پنجم در مرکز تحقیقات مخابرات

بطحایی مجری طرح شبکه ارتباطی نسل پنجم به پیاده سازی این طرح در مرکز تحقیقات مخابرات ایران، اشاره کرد و اعلام نمود که یکی از زیر پروژه‌های این طرح پیاده‌سازی شبکه LTE نسل پنجم است. وی ادامه داد که این شبکه به صورت نرم‌افزاری و کدباز پیاده‌سازی و راه‌اندازی شده است.

وی از شبکه LTE به عنوان بستری برای تست سرویس و قابلیت‌های شبکه ارتباطی نسل پنجم یاد کرد و اعلام نمود که که از طریق این شبکه، فرآیند توسعه شبکه‌ها به سمت 5G راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر است چون این شبکه دارای نرم‌افزار پایه است.

این محقق در ادامه تاکید نمود که از طریق این شبکه می‌توان در آینده نیز هر فناوری برای شبکه ارتباطی نسل پنجم لازم باشد به صورت نرم افزاری ارائه و پیاده سازی کرد.

بررسی جزئیات شبکه LTE

به گفته مجری این طرح، شبکه LTE از یک هسته (EPC) و یکe  نود (eNB) تشکیل شده است. وی اعلام نمود که در این شبکه ‌تنها بخش‌هایی از فرستنده و گیرنده به صورت سخت‌افزاری هستند و مابقی به صورت نرم‌افزاری پیاده سازی شده‌اند. به گفته وی از طریق اپراتور نیز برای تبدیل 4G به 5G تغییر در بخش‌های سخت‌افزاری به ندرت مورد نیاز خواهد بود.

بطحایی در مورد پیاده سازی شبکه ارتباطی نسل پنجم اعلام نمود که این شبکه فعلا در فاز مطالعاتی قرار دارد و ادامه داد که این شبکه با استفاده از دو کامپیوتر شخصی و دو مانیتور پیاده‌سازی شده است. به گفته وی سرویس‌های مورد نظر نیز بر روی یک موبایل نشان داده شده‌اند.

وی همچنین در مورد تست‌های انجام شده در این شبکه سخن گفت و اعلام نمود که در تست‌های انجام شده توسط این شبکه، سرعت دانلودی حدود 17 Mbps برای مشترکین فراهم شده است.

مزیت پیاده سازی شبکه ارتباطی بر اساس نرم افزار

بطحایی مجری این طرح در مورد مزیت پیاده سازی شبکه ارتباطی نسل پنجم بر پایه نرم افزار سخن گفت و در واقع مزیت اصلی این سیستم را نرم‌افزار پایه بودن آن اعلام کرد. وی ادامه داد که از طریق شبکه IoT متصل به این شبکه‌، جریان ویدیوی زنده نیز قابل ارسال به سرور است و همچنین برای مونیتورینگ و نظارت هوشمند نیز کاربرد دارد.

مزایای شبکه ارتباطی نسل چهارم

مجری طرح شبکه ارتباطی نسل پنجم در ادامه در مورد مزایای شبکه‌های 4G نیز سخن گفت و ادامه داد که سرعت اینترنت در این نسل بالا است و تاخیر شبکه نیز در آن پایین است. به گفته وی مشاهده کردن فیلم به صورت آنلاین با این شبکه‌ها به راحتی امکان پذیر است. وی اشاره نمود که این مزیت در شبکه‌های ارتباطی 3G وجود نداشته است. وی اعلام نمود که به همین دلیل است که بسیاری از اپراتورها در تلاش برای ارائه IP TV هستند تا مشاهده فیلم نیازی به اینترنت نداشته باشد.

مجری این طرح در مورد سایر قابلیت‌هایی که در شبکه LTE ایجاد شده است سخن گفت و ادامه داد که اکنون استریم ویدئوی زنده با فرمت H.264 در شبکه LTE پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل ارسال است. یعنی کاربران (UE) می‌توانند ویدئو را با بهترین کیفیت و کمترین تاخیر دریافت کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد قابلیت‌های شبکه ارتباطی نسل پنجم سخن گفت و ادامه داد که در این شبکه قابلیتی با عنوان MEC یا Mobile Edge Computing و Caching  وجود دارد که همراه با کاربرد خودروی متصل و سیستم نظارتی هوشمند به صورت نرم‌افزاری در این سیستم پیاده‌سازی شده است.

به گفته بطحایی MEC به سیستم این امکان را می‌دهد که یک عملکرد از یک سروری در هسته (یا در اینترنت) را به eND  نزدیک به UE منتقل کند تا هم در این حالت سرعت عملکرد افزایش یابد و هم از ترافیک غیر ضروری نیز جلوگیری شود. در این حالت اطلاعات به جای انتقال به اینترنت، در مرکزی در eND پردازش می‌شوند.

وی همچنین در مورد قابلیت Caching اعلام نمود که این قابلیت به شبکه امکان می‌دهد که داده‌های حجیم مانند ویدئو در سرور موجود در شبکه ذخیره شوند و نیازی به دریافت مجدد آن از شبکه وجود نداشته باشد و بنابراین حجم ترافیک دریافتی از اینترنت نیز کاهش خواهد یافت.

وی در پایان اعلام نمود که شبکه LTE ارائه شده در حد تحقیق است و این شبکه برای اهداف خاصی چون توسعه به سمت فناوری‌های 5G راه‌اندازی شده است تا از این طریق  محققان قادر به توسعه و استفاده از آن باشند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر