;
coinex

همزمانی سه پدیده نجومی پس از 150 سال

همزمانی سه پدیده نجومی پس از 150 سال

پس از اولین ابر ماه سال جدید در 12 دی (شب سال نو میلادی 2018)، در پایان ماه جاری میلادی هم شاهد یک پدیده منحصر به فرد خواهیم بود. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

ابرماه 31 ژانویه (11 بهمن)، نه یک ابرماه ساده، بلکه یک ابر ماه آبی و خونین خواهد بود. چنین پدیده‌ای معمولا هر دو سال و نیم یک بار رخ می‌دهد. اما نکته‌ی قابل توجه در مورد این دو پدیده نجومی، به جز ابر ماه‌ها، یک ماه گرفتگی یا خسوف کامل است.

پدیده‌ی ابرماه یا سوپرمون (Supermoon)، زمانی رخ می‌دهد که ماه کامل به نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین و کمی بزرگ‌تر و درخشان‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسد. در این حالت، نور ماه با عبور از جو زمین و برخورد با اشعه‌ی فرابنفش، به رنگ سرخ و گاهی آبی در خواهد آمد. به این ترتیب، این ابر ماه به صورت سرخ یا همان ابرماه خونین هم دیده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: ابرماه چیست ؛ حقیقتی علمی یا صرفا یک خطای دید

 

این سه رویداد فوق العاده، می‌تواند شب منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی را برای بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم آماتوری و مشتاقان آسمان رغم بزند. به گزارش Space.com، این سه پدیده‌ی نجومی، در آسیای مرکزی و شرقی، اندونزی، نیوزیلند و استرالیا به خوبی قابل مشاهده خواهند بود.

از آخرین باری که این سه رویداد نجومی به صورت همزمان رخ دادند، بیش از 150 سال می‌گذرد. در واقع، آخرین باری که شاهد یک ماه گرفتگی کامل به همراه یک ابر ماه آبی و سرخ بودیم، 31 مارس سال 1866 بوده است.

 در این جدول ناسا، نواحی که این پدیده‌ها قابل مشاهده‌اند و همچنین زمان وقوع آن‌ها را می‌توانید مشاهده کنید

در این جدول از ناسا، نواحی که این پدیده‌ها قابل مشاهده‌اند و همچنین زمان وقوع آن‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

همچنین باید ذکر کنیم که با توجه به گستردگی کشورمان، این پدیده در بسیار از نواحی ایران نیز قابل مشاهده خواهد بود. از آنجایی که این پدیده نجومی فوق‌العاده جذاب از اکثر نقاط ایران به خوبی قابل رویت است، اما اگر می‌خواهید بیشترین لذت را از این پدیده نجومی شگفت‌انگیز ببرید، حتما سعی کنید از نورهای شهر فاصله گرفته و در صورت امکان از دوربین‌های دو چشمی قوی با تلسکوب های استاندارد برای رصد استفاده کرده و شبِ به‌خصوص و خیال انگیزی را سپری کنید.

این پدیده نجومی حدود 1 ساعت و 16 دقیقه طول خواهد کشید و فرصت بی‌نظیری را در اختیار عکاسان و علاقه‌مندان به آسمان شب قرار خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر