;
coinex

مقایسه کروم بوک با لپ تاپ : کدام دستگاه و سیستم‌عامل می‌تواند کارایی بهتری را در قالب یک پی‌سی ارائه کند؟

مقایسه کروم بوک با لپ تاپ : کدام دستگاه و سیستم عامل می‌تواند کارایی بهتری را در قالب یک پی سی ارائه کند؟

صنعت ساخت رایانه‌های شخصی یک میدان رقابت تمام عیار است و هر ثانیه محصول جدیدی را عرضه می‌کند. از این رو در این مطلب به مقایسه کروم بوک با لپ تاپ پرداخته‌ایم.

وقتی که کاربران می‌گویند کروم بوک‌ها با لپ تاپ‌های عادی تفاوت دارند، دلیل خوبی برای این ادعا وجود دارد و آن دلیل این است که کروم بوک‌ها در یک رده بندی مخصوص قرار می‌گیرند. کروم بوک‌ها شبیه نوت بوک‌ها هستند، حمل پذیری آسانی دارند و می‌توانند سرعت خوبی را ارائه کنند. اما به سیستم عامل متفاوتی مجهز شده‌اند؛ پلت فرمی که برای طرفداران شرکت گوگل و کاربرانی که به سیستم عامل اندروید علاقمند هستند، جذابیت بیشتری دارد. به همین دلیل در این نوشتار به مقایسه کروم بوک با لپ تاپ پرداخته‌ایم تا ببینیم که کدام دستگاه کارایی بهتری را ارائه می‌کند. با تکراتو همراه باشید.

مقایسه کروم بوک با لپ تاپ

مقدمه

کروم بوک‌ها لپ تاپ‌هایی ارزان قیمت و سبک وزن هستند که به پلت فرم کروم (Chrome) شرکت گوگل مجهز شده‌اند و بیشتر کارهای خود را در فضای ذخیره سازی ابری انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها عموما در اندازه اولترابوک‌ها با یک سبک طراحی باریک مشابه ساخته و گاهی در قالب دستگاه‌های هیبریدی هم عرضه می‌شوند. با این تفاوت که نسبت به اولترابوک‌ها و حتی بسیاری از لپ تاپ‌های میان رده ارزان‌تر هستند.

کروم‌بوک‌ها اغلب در فضاهای آموزشی و به عنوان اولین محصولاتی که قرار است کارایی یک لپ تاپ را ارائه کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایسر، ایسوس، اچ پی و سامسونگ از اولین سازندگانی بودند که این محصولات را عرضه کردند. در ادامه به بررسی و مقایسه کروم بوک با لپ تاپ در بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

سیستم عامل

سیستم عامل

اولین بخش در مقایسه کروم بوک با لپ تاپ سیستم عامل مورد استفاده آنها است. کروم بوک‌ها از سیستم عامل کروم او اس بهره می‌برند و این پلت‌فرم بارزترین مشخصه آن‌ها محسوب می‌شود. اگر که تا به حال از مرورگر کروم استاده کرده باشید، می‌توانید حدس بزنید که فضای کار در کروم او اس چگونه است. پلت‌فرم کروم او اس در واقع نسخه پیشرفته‌تر مرورگر کروم است و به میزان زیادی بر سرویس‌های گوگل نظیر گوگل داکس، جیمیل و گوگل درایو تکیه دارد. به بیان ساده می‌توان گفت که لپ تاپی که یک‌پلت فرم کروم او اس را بر روی خود دارد، یک کروم بوک به شمار می‌آید.

کروم بوک ساخته شده است تا وزن و کارایی سبکی داشته باشد. این دستگاه برای این که عملکرد روانی را ارائه کند نیازی به یک رم و پردازشگر قوی ندارد. کروم بوک‌ها برای ذخیره کردن محتویات مورد نیاز کاربر از سیستم ذخیره سازی ابری و برای انجام کارهای کاربر از برنامه‌های شرکت گوگل استفاده می‌کنند. به همین دلیل کروم بوک‌ها اغلب حافظه داخلی کمی دارند و نمی‌توانند به راحتی نسخه‌های عادی نرم افزار فوتوشاپ یا مجموعه نرم افزاری آفیس مایکروسافت را اجرا کنند.

مشخصات فنی

مشخصات فنی

  • نمایشگر: هر سازنده‌ای کروم‌بوک خود را با اندازه مورد نظر خود می‌سازد. از این رو عرضه این محصولات در اندازه‌ای بین 11.6 تا 15.6 اینچ کاملا مرسوم است. کروم‌بوک‌ها اغلب با رزولوشن اچ دی عرضه می‌شوند و در مواردی محدود با نمایشگرهای 4K یا نمایشگرهای لمسی هم ارائه شده‌اند.
  • پردازشگر: امروزه اغلب سازندگان در ساخت کروم‌بوک‌های خود از پردازشگرهای اینتل سلرون دو هسته‌ای با فرکانس 2.0GHz استفاده می‌کنند.
  • رم: بیشتر کروم‌بوک‌ها با رم‌های 2 تا 4 گیگابایتی عرضه می‌شوند. این رم‌ها برای انجام کارهایی که از یک لپ‌تاپ رده متوسط انتظار دارید کافی هستند. اما در مقایسه با رم‌های 16 گیگابایتی لپ‌تاپ‌های متداول موجود در بازار، حرف زیادی برای گفتن ندارند.
  • پورت‌های اتصالی: کروم‌بوک‌ها تقریبا همان پورت‌های لپ تاپ‌های عادی را در خود دارند، با این تفاوت که تعداد پورت‌ها در این دستگاه‌ها اغلب کمتر است. این محصولات عمدتا با پورت‌های یو اس بی نوع 3، جک هدفون و HDMI عرضه می‌شوند.
  • باتری: یک باتری عادی کروم‌بوک می‌تواند بین 7 تا 9 ساعت کارهای کاربرش را انجام دهد و تقریبا چند ساعت نسبت به باتری یک لپ تاپ معمولی عملکرد کمتری دارد. کروم‌بوک‌های جدید در این زمینه کارایی بهتری دارند و می‌توانند به کمک باتری‌های خود تا 12 ساعت هم به فعالیت ادامه دهند.
  • حافظه داخلی: کروم‌بوک‌ها فاقد دیسک سخت هستند زیرا بیشتر داده‌ها را به صورت آنلاین ارائه می‌کنند. کاربران می‌توانند برای افزایش ظرفیت حافظه کروم‌بوک‌ها از کارت‌های حافظه SD یا درایوهای یو اس بی استفاده کنند.

قیمت

کروم بوک‌ها با قیمت‌هایی اقتصادی عرضه می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید از برندهایی مثل ایسر، اچ پی و سامسونگ کروم بوک‌های بسیار خوبی را با پرداخت بهایی معادل 160، 250 و 226 دلار خریداری کنید. قیمت یکی از پارامترهایی است که کروم بوک‌ها را نسبت به لپ تاپ‌ها برتر نشان می‌دهد زیرا شما برای خریدن یک اولترابوک دارای سخت افزارهای عادی باید حداقل قیمتی معادل 1000 دلار و برای خریدن یک سرفیس بوک پیشرفته بهایی معادل 3000 دلار را پرداخت کنید.

قیمت اقتصادی یکی از ویژگی‌هایی است که کروم بوک‌ها را در دنیای رایانه‌های شخصی برتر جلوه می‌دهد. این محصولات در کنار تعداد خاصی از تبلت‌ها بهترین انتخاب‌های خرید برای کاربرانی هستند که توانایی مالی چندان خوبی ندارند و در مقایسه کروم بوک با لپ تاپ از این لحاظ در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند.

کارایی

کارایی

کروم‌بوک‌ها شاید فضای ذخیره سازی و قدرت زیادی نداشته باشند اما سرعت بسیار خوبی دارند. سرعت بارگذاری منحصر بفرد این محصولات شما را قادر می‌سازد که بلافاصله بعد از روشن کردن آن‌ها کارهای خود را انجام دهید. این قابلیت باعث می‌شود که به راحتی بتوانید در هر حالتی کاربردهای خود را اعمال کنید. با این حال قدرت کم باعث شده است که کروم بوک‌ها نتوانند کارهای سنگین را انجام دهند. این محصولات به طور مثال نمی‌توانند به راحتی یک نرم افزار سنگین را اجرا کنند یا چند سربرگ را در یک مرورگر باز کنند. کروم‌بوک‌ها علاوه بر این کارایی خوبی را در اجرای فیلم‌ها و مخصوصا اجرای بازی‌ها ندارند.

کاربرد در دنیای واقعی

قیمت اقتصادی و توانایی اجرای فایل‌های مختلف به صورت آنلاین باعث شده است که کروم‌بوک‌ها به ابزارهای بسیار خوبی در فضاهای آموزشی تبدیل شوند به همین دلیل گوگل همکاری بسیار خوبی را با مراکز آموزشی برای ارائه این محصولات شروع کرده است.

فواید کروم‌بوک‌ها در شرایطی مانند مراحل آموزشی پیشرفته که قدرت بیشتری مورد نیاز است کاهش پیدا می‌کنند به همین دلیل این محصولات بیشتر در مدارس ابتدایی و آموزش پایه مورد استفاده قرار می‌گیرند. کروم‌بوک‌ها در دنیای تجارت هم توسط افرادی که به دنبال دستگاه‌های اقتصادی با قابلیت پخش مطالب به صورت آنلاین هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیکسل بوک

پیکسل بوک

در دنیای کروم بوک‌ها یک استثنا وجود دارد که توسط گوگل عرضه شده است. این محصول ابتدا در قالب یک دستگاه به نام کروم بوک پیکسل و حال به صورت یک لپ تاپ هیبریدی 1000 دلاری به نام پیکسل بوک عرضه شده است. این کروم بوک‌ها از ویژگی‌هایی مانند نمایشگرهای لمسی، حافظه‌های داخلی گسترده، رم‌های قوی و … بهره می‌برند و به همین دلیل به راحتی می‌توانند با سرفیس بوک و سرفیس پرو مایکروسافت رقابت کنند. عرضه چند کروم بوک توسط گوگل که تفاوت‌های زیادی با سایر کروم بوک‌ها دارند، کمی عجیب است. این کروم بوک‌ها می‌توانند کارایی بسیار خوبی را در اختیار کاربرانی که به دنبال اولترابوک‌های پیشرفته مجهز به نمایشگرهای لمسی هستند و می‌خواهند از پلت فرم کروم او اس استفاده کنند، بگذارند.

.

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر