;
coinex

شورای رقابت مانع افزایش تعرفه خودروهای وارداتی می‌شود!

مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی !

رییس شورای رقابت اعلام نمود که این شورا با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی مخالف است. شورای رقابت افزایش تعرفه را دلیلی بر کاهش رقابت می‌داند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایران‌جیب، رضا شیوا در مورد افزایش تعرفه خودروهای وارداتی اعلام نموده است که شورای رقابت در موضوع خودروهای واردتی ورود نمی‌کند، اما این شورا معتقد است که در صورت بالا رفتن تعرفه‌ها، رقابت کاهش می‌یابد.

مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی

رضا شیوا در ادامه تاکید نمود که در سال‌های گذشته نیز چنین اتفاقی افتاده است و این شورا همیشه در تلاش بوده است تا بتواند مانع افزایش تعرفه خودروهای وارداتی شود که البته متاسفانه دوباره امسال دولت تصمیم گرفته است تا تعرفه‌ها را افزایش دهد که این مسئله شدیدا بر فضای رقابتی صنعت خودروسازی داخلی تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش رقابت می‌گردد.

شیوا در ادامه صحبت‌های خود در مورد افزایش تعرفه خودروهای وارداتی اعلام نمود که وقتی تعرفه‌ها خودروهای وارداتی افزایش پیدا کند، فضایی انحصاری و غیررقابتی برای خودروسازان داخلی ایجاد می‌گردد و به وجود آمدن چنین فضایی باعث می‌شود تا کیفیت خودروهای داخلی کاهش یابد و دیگر مسائلی چون خلاقیت، نوآوری و رقابت در صنعت خودروسازی وجود نخواهند داشت.

رییس شورای رقابت ادامه داد که بالا رفتن تعرفه ‌شاید درآمدی برای دولت نداشته باشد اما در کل به نفع اقتصاد کشور نیز نیست. اکنون سوالی در مورد بازار انحصاری به وجود آمده برای خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار موجود در کشور و ممنوعیت واردات آنها وجود دارد که شیوا در پاسخ به این سوال و واکنش شورای رقابت نسبت به آن اعلام نمود  که شاید ممنوع شدن واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار بتواند باعث افزایش قیمت این مدل خودروها در بازار شود، اما چون چندین رقیب دیگر در همین سطح قیمت وجود دارد، شورای رقابت در این مسئله ورود نخواهد کرد.

وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد خودروها

شیوا در ادامه در مورد وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت سخن گفت و اعلام نمود که تعیین تعرفه و آیین نامه واردات خودرو از وظایف و اختیارات این سازمان است.  به گفته وی تنها کاری که شورای رقابت قادر است تا در این مورد انجام دهد، حذف کردن موضوع ممنوع بودن واردات خودرو از جانب وارد کنندگان سنتی در آیین نامه جدید است تا به این وسیله از انحصار به وجود آمده برای نمایندگان رسمی در واردات خودرو، جلوگیری شود.

رییس شورای رقابت در پایان اعلام نمود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین تعرفه‌ها هیچ گونه مشورتی با شورای رقابت نداشته است و ادامه داد که تنها توصیه آنها در این مورد، عدم افزایش تعرفه خودروهای وارداتی بوده است.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر