;
coinex

تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی ؛ از ایده تا عمل

 

رئیس جمهور در برنامه‌ای تلویزیونی، در مورد تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی سخن گفت و حوزه ارتباطات را به عنوان حوزه‌ای اشتغال زا توصیف کرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، رئیس جمهور در ادامه تاکید نمود که وظیفه دولت در راستای تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی ، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت در این حوزه است. وی ادامه داد که باید در ابتدا مشخص شود که این حوزه تا چه حد برای عملی شدن ظرفیت دارد.

تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی و اقتصاد دیجیتالی

اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوین و یا اقتصاد شبکه‌ای نیز نامیده می شود، اقتصادی است بر پایه فناوری‌های دیجیتال که شامل شبکه‌های ارتباط دیجیتالی، اینترنت و دیگر شبکه‌های ارزش افزوده، رایانه‌ها، نرم افزار و دیگر فناوری‌های اطلاعاتی مرتبط است.

بستر اصلی اقتصاد دیجیتالی، فضای مجازی است. خوشبختانه فضای مجازی اخیرا توانسته است تا از حالت سرگرم کننده بودن یا صرفا ارتباطی خارج شود. لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از کسب و کارهای جدید که در حال شکل گیری هستند و میزان قابل توجهی از حجم گردش مالی را نیز به خود اختصاص داده‌اند، در فضای مجازی در حال انجام هستند. بنابراین نمی‌توان تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی را نادیده گرفت.

پس می‌توان گفت که فضای مجازی به تناسب همین قابلیت جذب سرمایه‌ای و مهمی که دارد، توانسته است برای جذب اشتغال هم به گزینه بسیار جالبی تبدیل شود.

سخنان رئیس جمهور در مورد فیلترینگ اخیر در فضای مجازی

آقای حسن روحانی در ادامه صحبت‌های خود در مورد تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی همچنین در مورد اعمال فیلترینگ بر روی برخی از شبکه‌های اجتماعی در جریان حوادث اخیر سخن گفت و ادامه داد که کشور نیز لازم است تا زیرساخت و آزادی لازم را برای مردم فراهم نماید. به گفته وی همین موارد باعث شدند تا بعد از فیلترینگ و بسته ماندن این شبکه‌ها برای مدتی، در ادامه محدودیت‌ها برطرف شوند و استفاده دوباره از این شبکه‌های اجتماعی فراهم شود.

اهمیت فضای مجازی در توسعه کسب و کار

رئیس جمهور در ادامه اعلام نمود که فضای مجازی به شفافیت اطلاعات کمک می‌کند و در ادامه به نقل قولی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و ادامه داد که وزیر ارتباطات اعلام نموده است که در سال ۱۰۰ هزار شغل از راه فضای مجازی ایجاد می‌شود. رئیس جمهور در ادامه بیان نمود که آنها وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را برعهده دارند تا مردم نیز قادر باشند در ادامه بر پایه زیرساخت فراهم شده کسب و کارهای خود را ایجاد کنند.

یکی از قالب‌های مهمی که در ارتباط با تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور وجود دارد، توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی و یا کسب و کارهای نوپا است. مخصوصا اینکه در کشور ایران بیکاری یک مساله‌ی بسیار مهم و قابل توجه است. بنابراین با توسعه این حوزه، حل نسبی مشکل بیکاری هم امکان پذیر خواهد بود. البته بذل توجه لزوما به معنای حمایت دولتی از این کسب و کارها نیست بلکه مهمتر از آن هم رفع موانع قانونی و مقرراتی است که بر سر راه آنها وجود دارد.

بررسی ماهیت کسب و کارهای اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی به دلیل ماهیت مجازی که دارند نیروی کمتری از افراد می‌گیرند و همچنین نیروی انسانی کمتری را نیز طلب می‌کنند. لازم به ذکر است که یکی از مشاغل مهمی که که در ماه‌های اخیر توانسته تا در حوزه فناوری اطلاعات رشد جهشی داشته باشد، تاکسی‌های اینترنتی است.

فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در کشور به فراگیری قابل توجهی رسیده است. هر فردی که یک وسیله نقلیه داشته باشد به راحتی هرچه تمام‌ می‌تواند با عضو شدن در باشگاه رانندگان این سرویس‌ها، شغلی معقول با حقوق مکفی برای خود پیدا کند. بنابراین نقشی که فناوری اطلاعات در اینجا دارد، مدیریت متمرکز، سریع و گسترده است.

تاثیر فناوری اطلاعات بر اشتغال‌زایی و درآمد

درباره تاثیر فناوری اطلاعات و تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی ، دو نگرش وجود دارد. نگرش اول در ابتدا به ایجاد مشاغل جدید در حوزه فناوری اطلاعات توجه دارد و اعتقاد دارد که ایجاد مشاغل در این حوزه، می‌تواند نوید بخش رشد اشتغال باشد. بنابراین فناوری اطلاعات، زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های شغلی جدیدی خواهد بود که بر نرخ اشتغال نیز تاثیر خواهد داشت و آنها را افزایش می‌دهد.

نگرش دومی که در رابطه با تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی وجود دارد، ارتقای نقش ماشین‌ها و سیستم‌های کامپیوتری در کسب ‌و کارهای ایجاد شده است. در اینجا این اعتقاد وجود دارد که حوزه فناوری اطلاعات می‌تواند جایگاه انسان‌ها در مشاغل موجود را حذف کند و فرصت‌های شغلی موجود را نیز کاهش دهد.

حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و ایجاد اشتغال

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به سوالی در مورد مساله‌ی ایجاد اشتغال برای دولت در طرح حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال اعلام نمود که سوددهی طرح‌های اقتصادی و اقتصاد دیجیتال رابطه‌ی مستقیمی با ایجاد اشتغال دارند. محمد جواد آذری جهرمی در ادامه اعلام نمود که نمی‌توان جامعه را عقب نگه داشت بلکه باید اجازه داد که جامعه و کشور پیشرفت کنند و از امکانات هوشمند نسل جدید هم استفاده نمایند.

وزیر ارتباطات تاکید نمود که وارد شدن به این مقوله نیاز به فکر دارد زیرا باید این امکان را فراهم کرد که همین افرادی که در مشاغل سنتی در حال فعالیت هستند را توانمند نمود و آموزش داد و از آنها در اقتصاد دیجیتال استفاده کرد. وی در این زمینه تاکید داشت که اشتغال در فضای جدید را می‌توان با آموزش به بخش‌های مختلف تثبیت نمود. یعنی به گفته آذری جهرمی کسانی در این عرصه فعالیت نمایند که خود صاحب فن و کسب و کاری در حوزه سنتی باشند.

بررسی پروژه طرح تکاپو

محمد جواد آذری جهرمی در ادامه صحبت‌های خود در مورد فناوری اطلاعات و تاثیر فضای مجازی در اشتغال زایی به پروژه‌ای که قرار است تا با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی شود اشاره نمود. این پروژه طرح تکاپو نام دارد که در آن مکانیزم‌های رشد خلاقیت‌های جوانان و دانشجویان در نظر گرفته می‌شود. آذری جهرمی در سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان در آن استان مرکز توسعه کسب‌وکارهای نوپا را راه‌اندازی کرد که در آن مکان به جوانان جویای کار مشاوره داده می‌شود.

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز پیش از این در مورد نگاه ویژه‌ رئیس جمهور به ایجاد اشتغال از طریق فضای مجازی اعلام کرده بود که اشتغال در فضای مجازی به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد و این امر باعث شده است تا اشتغال زایی در این حوزه، به مرکز توجه دولت تبدیل شود. همچنین در ساختار شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی نیز به طور ویژه به اقتصاد دیجیتال پرداخته شده و مطالعات گسترده‌ای نیز در این زمینه انجام شده است.

وزارت ارتباطات اقدامات مهمی در حوزه تضمین افزایش سرعت به عنوان یک زیرساخت جدی در این حوزه انجام داده است که قابل تقدیر است اما کافی نیست. زیرا برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باید به استارت آپ‌ها و مخصوصا تجارت الکترونیکی در کشور توجه کرد زیرا این موضوع در ایجاد بسترهای اقتصادی هماهنگ با فناوری اطلاعات بسیار موثر و تاثیرگذار است. از جمله اقدامات تاثیرگذار در این حوزه، می‌توان به تضمین حمایت‌های قانونی و یا حداقل برداشتن موانع مقرراتی از پیش روی این کسب و کارها اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر