;
coinex

تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک به زودی!

وزیر صنعت، معدن و تجارت، از موافقت خود با تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک ، پس از طی مراحل اداری خبر داد.

به گزارش تکراتو و به نقل از دنیای اقتصاد، قرار است تا به زودی خودروهای باقی مانده در گمرک تعیین تکلیف شوند و و پس از طی کردن مراحل اداری، ترخیص شوند. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، با پیشنهاد مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی‌بر ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک موافقت کرد و در ادامه، مراتب به وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام شد تا برای ابلاغ به گمرکات کشور نیز اعلام گردد.

چرا مراحل ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک طولانی شد؟

واردکنندگان خودرو قبل از اینکه سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو در تیرماه امسال مسدود شود، چیزی حدود چند هزار دستگاه خودرو را وارد گمرک کشور کرده بودند تا بتوانند در ادامه و با انجام دادن مراحل قانونی لازم مانند ثبت‌سفارش و پرداخت حقوق ورودی و مالیات مربوطه، آنها را ترخیص کنند.

اما در ادامه تصمیم ناگهانی دولت باعث شد تا سایت ثبت‌سفارش خودرو از اوایل تیرماه بسته شود و 6 ماه نیز مسدود بماند. این اتفاق باعث شد تا خودروهای وارد شده به گمرک، بلاتکلیف شوند زیرا براساس تصمیمات گرفته شده هیچ راهی برای ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک وجود نداشت و مرجوع کردن خودروها نیز ضرر و زیان بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

پس از گذشت 6 ماه از مسدود بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، بالاخره ضوابط و تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد و سامانه ثبت‌سفارش نیز باز گردید. اما با وجود باز شدن سایت ثبت سفارش و تعیین شرایط جدید، ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک صورت نگرفت و این خودروها همچنان بلاتکلیف بودند.

ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک با مشکل مواجه خواهد شد؟

خودروهای مورد نظر که در گمرک کشور باقی مانده‌اند و هنوز ترخیص نشده‌‍اند به چهار دسته متفاوت تقسیم می‌شوند:

  • خودروهای با ارزش ۴۰ هزار دلار و کمتر
  • خودروهای با ارزش بالای ۴۰ هزار دلار
  • خودروهای با مدل ۲۰۱۵
  • خودروهای با مدل 2016

براساس ضوابط جدید واردات خودرو، محدودیت‌هایی برای واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار، خودروهای دارای حجم موتور بالا و همچنین خودروهایی که متعلق به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هستند، وجود دارد. بنابراین لازم است تا تصمیماتی جدی برای ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک گرفته شود. در نهایت سازمان توسعه تجارت وارد عمل شد تا بتواند شرایط ترخیص این خودروها را از گمرک فراهم کند.

خودروهای باقی مانده در گمرک از قوانین جدید واردات مستثنی خواهند بود!

خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت، در نامه‌ای به شریعتمداری وزیر صنعت پیشنهاد داد تا ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک به‌نوعی از قوانین جدید واردات مستثنی شوند. در این نامه، در مرحله اول به خودروهای موجود در گمرک که ارزش آنها ۴۰ هزار دلار و کمتر است اشاره شده و بیان شده است که آنها در حال حاضر یا فاقد ثبت‌سفارش هستند یا ثبت‌سفارشی که برای آنها صورت گرفته ، منقضی شده است.

البته سازمان توسعه تجارت تاکید نموده است که این خودروهایی که اکنون در گمرک وجود دارند، در زمان ورود، از شرایط آیین‌نامه ضوابط فنی واردات برخوردار بوده‌اند اما اکنون که شرایط لازم تغییر کرده است، شرایط جدید را ندارند. رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از نامه خود که به وزیر صنعت، ارائه داده است به خودروهایی با ارزش بالای ۴۰ هزار دلار اشاره کرده است. در این نامه آمده است که بسیاری از خودروهایی که اکنون در گمرک هستند و امکان ترخیص آنها وجود ندارد، در زمان ورود، شرایط آیین‌نامه و ضوابط فنی واردات را دارا بوده‌اند، اما اکنون با مشخص شدن شرایط و تعرفه جدید، امکان ترخیص ندارند.

چرا خودروهای باقی مانده در گمرک شرایط لازم برای ترخیص را ندارند؟

اکنون سوالی که نسبت به مشکلات ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک در ذهن انسان ایجاد می‌شود این است که، چرا خودروهای باقی مانده در گمرک شرایط لازم برای ترخیص را ندارند؟ برای پاسخ به این سوال دو دلیل کلی ذکر شده است :

  • اول اینکه برای خودروهای باقی مانده در گمرک، یا ثبت‌ سفارش انجام نشده است و یا ثبت‌ سفارش‌ انجام شده برای آنها منقضی شده است.
  • دوم اینکه نمایندگی‌هایی که اقدام به واردات خودرو نموده‌اند، در زمان ورود این خودروها به گمرک، از تصمیمات اخذ شده کنونی و ضوابط جدید واردات خودرو در کشور هیچ اطلاعی نداشته‌اند.

البته این بخش از نامه رئیس سازمان توسعه تجارت، دارای ابهام است، زیرا در تعرفه و ضوابط جدید واردات خودرو، ورود محصولات با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع اعلام شده است و در این حالت امکان در نظر گرفتن تعرفه برای آنها وجود نخواهد داشت.

پرسش دیگری که در اینجا لازم است به آن پاسخ داد این است که تعرفه مربوط به ترخیص خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار از گمرک، چقدر خواهد بود؟ در پاسخ باید گفت که به نظر می‌رسد چون وزارت صنعت، معدن و تجارت این خودروها را لوکس می‌داند، بالاترین حد تعرفه موجود، یعنی 130 درصد را برای ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک در نظر خواهد گرفت.

در بخش دیگری از نامه‌ای که خسروتاج به منظور تصمیم گیری در مورد ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک به شریعتمداری ارسال نموده است، به خودروهای دارای مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز اشاره شده است. در این مورد رئیس سازمان توسعه تجارت بیان نموده است که خودروهای مدل ۲۰۱۵ در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶ میلادی توانسته‌اند تا وارد گمرکات کشور شوند و چون طی زمستان سال گذشته محدودیت‌هایی رخ داد، امکان ثبت‌ سفارش آنها در روزهای آخر سال ۲۰۱۶ فراهم نشد.

همچنین در مورد خودروهایی با مدل ۲۰۱۶ نیز در این نامه عنوان شده است که با توجه به مصوبه جدید دولت در مورد واردات خودرو، این خودروها تنها یک روز مهلت ثبت‌سفارش داشته‌اند و بنابراین برای بعضی از آنها امکان ثبت وجود نداشته‌ است.

صدور مجوز ترخیص برای تمام خودروهای باقی مانده در گمرک

در نهایت رئیس سازمان توسعه تجارت به وزیر صنعت پیشنهاد داد که برای کلیه خودروهای موجود در گمرک، با امکان ثبت‌سفارش و رعایت حقوق ورودی جدید، مجوز ترخیص صادر گردد. لازم به ذکر است که در نامه خسروتاج به شریعتمداری، به چالش ایجاد شده برای برخی نمایندگی‌های واردکننده خودرو نیز اشاره شده بود. در این مورد در نامه اعلام شده بود که این افراد پیش‌تر دارای نمایندگی بوده‌اند و فقط در حال حاضر تقاضای تمدید ثبت‌سفارش محصولات را دارند، البته محصولاتی که در زمان ثبت‌سفارش، شرایط آیین‌نامه و ضوابط فنی واردات را احراز کرده‌اند.

همچنین در مورد ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک اعلام شده است که چون نمایندگی‌های موردنظر، آن زمان امکان ثبت‌سفارش خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار را داشته‌اند، اقدام به سفارش‌ کرده‌اند، که البته وجود سایر مشکلات باعث شده تا این خودروها وارد کشور نشوند.

این امر باعث شد تا رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام نماید که با توجه به ثبت‌سفارش قبلی و همچنین وجود تاییدیه‌های لازم، اجازه تمدید ثبت‌سفارش و واردات خودروهای موردنظر البته با رعایت حقوق ورودی جدید برای این نمایندگی‌ها و افراد صادر شود.

پیشنهاد رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک به وزیر صنعت، در نهایت با موافقت شریعتمداری روبه رو شد و وی نیز طی نامه‌ای به وزارت امور اقتصادی و دارایی، مراتب را به اطلاع مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد رساند.

در واقع وزیر صنعت با ارسال نامه به همتای خود در وزارت اقتصاد از وی خواسته تا پیشنهادهای رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی‌بر ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک و همچنین تمدید ثبت‌سفارش برای برخی نمایندگی‌ها را به اطلاع گمرکات کشور برساند. بنابراین با توجه به دستورات و شرایط ذکر شده، مدتی دیگر ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک را شاهد خواهیم بود. البته نکته مهمی که در اینجا باید در نظر داشت این است که باید دید که ترخیص این خودروها و ورود آنها به بازار چه تاثیری بر قیمت خودروهای وارداتی خواهد داشت!

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر