;
coinex

اصطلاح رودستر (Roadster) به کدامیک از انواع خودرو اطلاق می‌گردد؟

رودستر (با تلفظ رُدْسْتِر) یکی از انواع کلاس‌های بدنه خودرو است که بیشتر در خصوص نمونه‌های کوچک و اسپرت به‌کار می‌رود. در این نوشته به معرفی و بررسی تاریخچه این گونه از اتومبیل‌ها خواهیم پرداخت.

در حال حاضر، صنعت خودرو نیز مانند تمامی صنایع مدرن اقدام به تولید نمونه‌های مختلف در شکل و اندازه و کلاس‌های متفاوت می‌زند. این کلاس‌ها بنا بر نیاز بازار و نحوه استفاده از خودرو طراحی شده و هرکدام عملکرد و کارایی متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارند. کلاس‌ها مختلفی مانند سدان (Sedan)، هاچ بک (Hatchback)، شاسی بلند (SUV)، لندولت (Laundaulet) و … نمونه‌هایی از این کلاس‌ها بوده که معرفی هرکدام نیازمند یک نوشته جداگانه است.

خودروهای رودستر نیز یکی از این طیف گسترده بوده که در ادامه به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.

رودستر چیست؟

اصطلاح رودستر (Roadster) یا اسپایدر (Spider – Spyder) به طور کلی به خودروهایی اطلاق شده که معمولا تنها دو صندلی در ردیف جلویی داشته و با توجه به عدم وجود پوشش محافظ و سقف، ظاهر و کارکردی اسپرت و تفریحی دارند.

رودستر

این اصطلاح پس از جنگ جهانی دوم در بین شرکت‌های خودروسازی اروپایی و آمریکایی رایج گردید و نمونه‌هایی از این کلاس بدنه جذاب و اسپرت تولید شدند. هرچند در اوایل قرن بیستم نیز شرکت‌هایی مانند فورد نمونه‌هایی را با این شکل تولید می‌کردند. این خودروها معمولا یا سقف نداشته و یا توسط یک محافظ پارچه‌ای قابل باز و بسته شدن پوشش داده می‌شدند.

تفاوت رودستر با کانورتیبل (Convertible)

خودروهای کانورتیبل یا کانورتبل یا کابریوله (Cabriolet که گاهی کابریولت نیز تلفظ می‌گردد) نیز از لحاظ معنا و مفهوم، شباهت بسیار زیادی با نمونه‌های رودستر دارند. اما تفاوت اصلی این دو در این بخش بوده که خودروهای کانورتیبل در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته شده و بیشتر نمونه‌های مطرح و مشهور، یکی از مدل‌های خود را با قابلیت باز و بسته شدن سقف ارائه می‌کنند. اما خودروهای رودستر نمونه‌هایی کوچک و دو نفره بوده که با تاکید بر روی قابلیت و عملکرد اسپرت ساخته شده اند.

به عنوان مثال می‌توان به خودروهای شاسی بلندی مانند نیسان مورانو کانورتیبل (Nissan Murano Convertible)، سوزوکی X90، جیپ رانگلر (Jeep Wrangler) و رنج روور ایووک (Range Rover Evoque) اشاره کرد که با توجه به قابلیت باز و بسته شدن سقف، در رده خودروهای کانورتیبل قرار می‌گردند. در مجموع می‌توان گفت که خودروهای رودستر یا روباز زیرمجموعه‌ای از خودروهای سقف باز شو یا کانورتیبل یا کابریوله بوده که از ابعاد کوچک و وزن بسیار کمی برخوردار بوده و با گنجایش تنها دو سرنشین، نمونه‌هایی مناسب برای را رانندگی لذت بخش و اسپرت به‌حساب می‌آیند.

اولین‌ها

از نمونه‌های ابتدایی خودروهای رودستر می‌توان به خودروهایی مانند فورد مدل T، آستین 7، کادیلاک V-16 فلیت وود (Fleetwood) و دوسنبرگ (Duesenberg) مدل J اشاره کرد که در دهه‌های اولیه قرن بیستم تولید می‌شدند. این خودروها معمولا بدون شیشه‌های جانبی ساخته می‌شدند و یا در برخی موارد حتی در هم نداشتند!

در حال حاضر نیز شرکت‌های خودروسازی معتبر مانند ب ام و، مرسدس بنز، نیسان، هوندا و مزدا نیز نمونه‌هایی را در این کلاس تولید نموده و با توجه به قیمت نسبتا پایین‌ در مقایسه با خودروهای اسپرت موجود در بازار، اتومبیل هایی جذاب و پرطرفدار به حساب می‌آیند. خودروسازانی مانند مورگان (Morgan)، کاترهام (Catherham) و اتم (Atom) نیز با حفظ ظاهر کلاسیک، نمونه‌های بسیار جذابی را در این کلاس به مشتریان خودروهای اسپرت و خاص عرضه می‌کنند.

پرفروش ترین و محبوب ترین رودسترهای تاریخ

در طی چندین دهه تولید این کلاس بدنه از خودروها، نمونه‌هایی بودند که بیشتر مورد توجه خریداران و منتقدین قرار گرفته و توانستند با فروشی مناسب، به خودروهای جاودان در تاریخ تبدیل شوند. نمونه‌هایی از پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ عبارتند از:

داتسون رودستر (Datsun Roadster)

این خودرو محصول شرکت ژاپنی نیسان (Nissan) بود که در دهه 1960 میلادی و با نام داتسون فیرلیدی (Fairlady) به فروش می‌رسید. قدرتمندترین پیشرانه موجود برای این خودرو یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری بود که توانایی تولید نیرویی در حدود 150 اسب بخار را داشت.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : داتسون رودستر

داتسون رودستر که مابین سال‌های 1959 تا 1970 تولید شد، توانست به فروشی در حدود 40.000 دستگاه تام خود را به عنوان یکی از پرفروشترین رودسترهای تاریخ مطرح نماید.

آلفارومئو جولیتا (Alfa Romeo Giulietta) اسپایدر نسل اول

نسل اول این خودروی ایتالیایی شامل یک نمونه رودستر با نام آلفارومئو جولیتا اسپایدر می‌گردید. این خودرو با استفاده از موتور کوچک 4 سیلندر 1.3 لیتری آلیاژی خود، نیرویی در حدود 100 بخار را تولید نموده و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 190 کیلومتر در ساعت را داشت.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : آلفارومئو جولیتا

این خودروی اسپرت و کوچک مابین سال‌های 1955 تا 1965 میلادی ساخته می‌شد، با فروشی در حدود 44.000 دستگاه، یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ به حساب می‌آید.

ام جی سری T

برخلاف تصور عامه، شرکت خودرو سازی ام جی (MG) بریتانیا یکی از معتبرترین تولیدکنندگان این صنعت بوده که دهه‌های 50 و 60 میلادی، نمونه‌هایی بسیار قدرتمند و جذاب را که عموما در قالب یک اتومبیل رودستر نیز تولید می‌شدند. راهی بازار می‌نمود.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : ام جی سری T

ام جی سری T نیز که 1946 تا 1955 تولید می‌گردید، با فروشی نزدیک به 50.000 دستگاه یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ به حساب می‌آمد.

فورد کاپری (Ford Capri) نسل سوم

فورد کاپری نسل سوم به عنوان یکی از خودروهای عظلانی کوچک آمریکایی (Pony Car) مابین سال‌های 1991 تا 1994 میلادی تولید می‌شد. این خودرو با ظاهر جذاب و پیشرانه قدرتمند که تحت برند مرکوری (Mercury) به عرضه گردید، توانست با فروشی در حدود 67.000 دستگاه جایگاهی را در بین بهترین رودسترهای تاریخ به خود اختصاص دهد.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : فورد کاپری

ام جی MGA

همانطور که اشاره شد، شرکت خودرسازی MG توانایی‌های خود را با طراحی و ساخت نمونه‌های سری T به اثبات رسانده بود. مدل MGA این شرکت نیز توانست فروشی در حدود 92.000 دستگاه مابین سال‌های 1955 تا 1962 میلادی، با تکیه بر ظاهر بسیار جذاب و قابلیت‌های حرکتی بالای خود، تبدیل به یکی از پرفروشترین رودسترهای تاریخ شود.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : ام جی A

هوندا S2000

شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا فعالیت خود را با تولید رودسترهایی مانند سری S شامل S500 و S600 و S800 در دهه 1940 میلادی آغاز نمود. به مناسبت پنجاهمین سالگرد، این شرکت در سال 1999 میلادی رودستر جذاب و قدرتمند S2000 را روانه بازارهای جهانی نمود.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : هوندا S2000

هوندا S2000 با استفاده از پیشرانه فوق العاده قدرتمند 2.0 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی خود با توان 240 اسب بخار که به عنوان قدرتمندترین موتور 2.0 لیتری دهه نیز شناخته شد، با فروشی در حدود 111.000 دستگاه مابین سال‌های 1999 تا 2009 لقب یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ را به خود اختصاص داد.

فیات 850 اسپایدر

فیات 850 اسپایدر مابین سال‌های 1965 تا 1973 میلادی تولید شد. این خودرو با وجود موتور کوچک 817 سی سی و توان پایین 53 اسب بخار، با تکیه بر قیمت پایه 2.200 دلاری در زمان عرضه (معادل 18.000 تومان با دلار 8 تومانی در دهه 1340 شمسی) و فرم طراحی بدنه به فروشی در حدود 125.000 دستگاه به یک رودستر موفق و محبوب تبدیل شد.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : فیات 850 اسپایدر

تریومف (Triumph) سری TR

شرکت تریومف یکی از خودرسازان معتبر بریتانیایی بود که در دهه‌های 1950 تا 1970 میلادی، نمونه‌هایی عموما اسپرت و جذاب را راهی بازار می‌نمود. سری TR این شرکت نیز شامل مدل‌های TR2 و TR3 و TR4 توانستند با فروشی در حدود 153.000 دستگاه مابین سال‌های 1955 تا 1967 میلادی به یکی از پرفروشترین رودسترهای تاریخ تبدیل شوند.

ب ام و Z4

در سال 2003 میلادی شرکت آلمانی ب ام و مدل Z4 را با الهام از نمونه کلاسیک Z3 طراحی نمود. استفاده از امکاناتی فوق مدرن نسبت به زمان تولید مانند سیستم فرمان الکتریکی،‌ گاز سیمی، سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری هوشمند در کنار پیشرانه‌های قدرتمند 6 سیلندر 3.0 لیتری و جعبه دنده 6 سرعته دستی، سواری بسیار لذت بخشی را برای این خودرو رقم زد و با فروشی در حدود 98.000 دستگاه مابین سال‌های 2003 تا 2008 به یکی از محبوب‌ترین رودسترهای تاریخ تبدیل گردید.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : ب ام و Z4

فیات 124 اسپایدر

فیات 124 اسپایدر با توجه به طراحی بدنه خارق العاده استاد صنعت اتومبیل، شرکت پینین فارینا (Pininfarina) توانست جذابیت ظاهری سوپراسپرت‌هایی مانند فراری را با قیمت پایین در اختیار علاقمندان قرار دهد.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : فیات 124 اسپایدر

موتورهای متنوع 1.5 لیتری تا 2.0 لیتری توانایی بسیار بالایی را نسبت به ابعاد از خود به نمایش گذاشته و نمونه فیات اسپایدر 2000 توربو نیرویی در حدود 120 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. فیات 124 اسپایدر و نمونه‌هایی که بر پایه آن ساخته شدند، توانست به رکورد فروشی در حدود 200.000 دستگاه مابین سال‌های 1968 تا 1985 میلادی برسند.

مرسدس بنز کلاس SL

نسل اول مرسدس بنز کلاس SL که مابین سال‌های 1963 تا 1971 تولید شد، توانسته بود با فروشی در حدود 49.000 دستگاه نام خود را به عنوان یکی از محبوبترین رودسترهای تاریخ ثبت نماید. این شرکت برای حفظ این میراث نسل جدید SL را در سال 1989 عرضه نمود و توانست به موفقیتی بزرگ دست پیدا نماید.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : مرسدس بنز کلاس SL

مدل‌های کلاس SL مرسدس بنز با پیشرانه‌هایی متنوع شامل نمونه 6 سیلندر خطی، 8 سیلندر خورجینی و 12 سیلندر خورجینی تولید شده و با فروشی در حدود 205.000 دستگاه مابین سال‌های 1989 تا 2002 یکی از محبوب‌ترین رودسترهای تاریخ به حساب می‌آید.

پورشه باکستر (Porsche Boxster)

پورشه باکستر از زمان عرضه در سال 1997 تا کنون، همواره نماد یک خودروی سریع، اسپرت و قدرتمند بوده که با وجود قیمت نسبتا بالا، توانسته به فروشی در حدود 260.000 دستگاه مابین سال‌های 1997 تا 2017 دست پیدا نماید.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : پورشه باکستر

ب ام و Z3

به عقیده بسیاری از منتقدین و کارشناسان صنعت خودرو، ب ام و Z3 پاسخ این شرکت آلمانی به مدل MX-5 میاتا شرکت مزدا بود. اما بر اساس گفته‌های این شرکت آلمانی، ب ام و Z3 ادامه دهند راه مدل 507 دهه 1950 میلادی است.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : ب ام و Z3

ب ام و Z3 با نگاهی به مدل‌های کلاسیک این شرکت ساخته شد و نمایی بسیار زیبا را از خود به نمایش گذاشت. موتورهای متنوع 4 سیلندر 1.9 لیتری با قدرت 138 اسب بخار، 6 سیلندر خطی 2.8 لیتری با قدرت 189 اسب بخار و نمونه قدرتمند مجهز به کیت ام پاور (M Power) در کنار بازاریابی فوق العاده و شرکت در فیلم Golden Eye جیمز باند، فروشی برابر با 265.000 دستگاه را طی سال‌های 1997 تا 2002 برای این خودرو رقم زد و آنرا در جمع بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ قرار داد.

تریومف اسپیت فایر (Triumph Spitfire)

تریومف اسپیت فایر بر اساس نمونه سدان تولید انبوه هرالد (Herald) ساخته شد. موتور پایه 1.1 لیتری 4 سیلندر و نمونه 4 سیلندر 1.5 لیتری، توانایی‌های حرکتی مناسب‌تری را نسبت به رقیب اصلی، آستین هیلی اسپرایت (Austin Healey Sprite) رقم زده و در کنار امکاناتی مانند سیستم تعلیق مستقل در عقب و شیشه‌های الکتریکی آن را به نمونه‌ای جذاب تبدیل نمود.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : تریومف اسپیت فایر

این خودرو توانست در بین سال‌های 1962 تا 1980 به رکورد فروشی در حدود 315.000 دستگاه دست پیدا کرده و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین و پرفروشترین رودسترهای تاریخ نظر بسیاری از مجموعه داران را به خود جلب می‌نماید.

آستین هیلی اسپرایت/ام جی Midget

پس از شکست آستین آتلانتیک A90 سدان در بازارهای آمریکای شمالی، گروهی از متخصصین این شرکت تصمیم به ساخت یک نمونه کوچک اسپرت گرفتند. نتیجه این همکاری ساخت نمونه‌ای در کلاس بدنه رودستر با نام هاستین هیلی اسپرایت بود که از سیستم کاربوراتور دوبل سود می‌برد.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : ام جی Midget

در سال 1961 شرکت ام جی مالکیت این خودرو را به دست گرفت و آن را با نام اسپرایت MKII راهی بازار کرد. موتور نیز به تدریج بزرگ‌تر و قدرتمندتر شد. این خودرو که رقابت سختی با تریومف اسپیت فایر داشت، تا سال 1979 در خط تولید قرار داشت و موفق شد با رکورد فروشی در حدود 355.000 دستگاه، در بین پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ قرار گیرد.

ام جی MGB

شرکت ام جی با تکیه بر توانایی‌های خود، یک جایگاه دیگر را در بین پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ به خود اختصاص داده است.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : ام جی B

ام جی MGB با ظاهر بسیار زیبای خود توانست تقریبا بدون تغییری خاص، از سال 1962 تا 1980 تولید شده و با قیمتی در حدود 2.700 دلار و پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری 94 اسب بخاری خود، در کنار طراحی داخلی زیبا و جادار، با فروشی در حدود 387.000 دستگاه، یکی از بهترین و محبوب‌ترین خودروهای رودستر تاریخ لقب گیرد.

مزدا MX-5 میاتا

مزدا میاتا از اولین روز تولید در سال 1990 میلادی تاکنون، بازار خودروهای رودستر را به خود اختصاص داده و بارها توسط نشریات و مجلات مختلف اتومبیل، به عنوان بهترین خودروی سال انتخاب شده است.

پرفروشترین خودروهای رودستر تاریخ : مزدا MX-5 میاتا

این خودروی کوچک هنوز هم در خط تولید قرار داشته و مدل سال 2018 آن موفق به قرار گرفتن در جمع بهترین خودروهای سال 2018 از سوی مجله Car and Driver گردید. قدرت بالا، طراحی زیبا، عملکردهای دینامیکی و حرکتی فوق العاده در کنار قیمت مناسب، عواملی بوده که موجب شده مزدا MX-5 میاتا با فروشی در حدود 1.000.000 دستگاه از سال 1990 تا کنون، عنوان پرفروشترین و بهترین خودروی رودستر تاریخ را به خود اختصاص دهد.

خودروهای رودستر موجود در بازار

علاوه بر مزدا MX-5 میاتا که در نوشته جداگانه‌ای به معرفی آن پرداختیم، نمونه‌های دیگری نیز در بازار خودروهای رودستر فعلی وجود داشته که همگی با تکیه بر قدرت بالا، ظاهر جذاب و امکانات متنوع در کنار رانندگی لذت بخش، از بهترین اتومبیل‌های اسپرت موجود در بازار به حساب می‌آیند.

در انتها با نگاهی به رودستر محبوب موجود در بازار فعلی، مبحث معرفی کلاس بدنه رودستر با به پایان خواهیم برد:

  • شورولت کوروت Z06 با قیمت پایه‌ای در حدود 81.000 دلار (معادل 365 میلیون تومان)
  • مرسدس AMG GTC با قیمت پایه‌ای در حدود 146.000 دلار (معادل 657 میلیون تومان)
  • ب ام و i8 رودستر با قیمت پایه‌ای در حدود 144.000 دلار (معادل 648 میلیون تومان)
  • لامبورگینی اونتادور S با قیمت پایه‌ای در حدود 460.000 دلار (معادل 1.6 میلیارد تومان)
  • پورشه 911 توربو با قیمت پایه‌ای در حدود 163.000 دلار (معادل 734 میلیون تومان)
  • جگوار F-Type R با قیمت پایه‌ای در حدود 106.500 دلار (معادل 480 میلیون تومان)
  • آلفارومئو 4C با قیمت پایه‌ای در حدود 57.500 دلار (معادل 260 میلیون تومان)
  • نیسان سری Z با قیمت پایه‌ای در حدود 31.000 دلار (معادل 140 میلیون تومان)

خودروهای رودستر در بازار ایران

با توجه به عملکرد خاص، توانایی‌های ویژه و ظاهر متفاوت، رودسترهای محدودی در بازار ایران وجود داشته که همگی با قیمت‌های نجومی به فروش رسیده و در اختیار فرزندان مجهز به ژن خوب قرار می‌گیرند. نمونه‌هایی از این خودروها عبارتند از:

  • ب ام و Z4 با قیمتی در حدود 900 میلیون تومان
  • پورشه باکستر با قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان
  • آلفارومئو 4C با قیمتی در حدود 750 میلیون تومان
  • مرسدس بنز کلاس SLC با قیمتی در حدود 1 میلیارد تومان

تسلا رودستر

تسلا (Tesla) یکی از شرکت‌هایی است که با توجه به رویکردها و شعارهای انتزاعی خود در جهان مشهور است. این شرکت چند سال گذشته و با توجه به عدم توجه خودروسازان معتبر به نمونه‌های الکتریکی، وارد این صنعت شد و توانست با طراحی و ساخت نمونه‌هایی با ظاهر مناسب و توانایی‌های دینامیکی بالا، نام خود را تا حدودی مطرح نماید. اما به دلیل مانورهای رسانه‌ای بیش از حد، شکست پروژه‌های متعدد و ورود بزرگان صنعت خودرو به بازار نمونه‌های الکتریکی، این شرکت نیز در حال حاضر تنها در بین افراد خیال‌باف و مایل به متفاوت نشان دادن خود، طرفدار دارد.

تسلا رودستر

این شرکت تا کنون تنها 4 نمونه را معرفی نموده است: تسلا مدل 3، تسلا مدل S، تسلا مدل X و تسلا رودستر. اولین نمونه تسلا رودستر نیز در سال 2008 معرفی گردید که البته تنها یک نمونه نمایشی بود و این شرکت توانایی و امکانات لازم برای تولید انبوه آن را نداشت. نسل جدید تسلا رودستر نیز قرار است که در سال 2020 راهی بازار شده و پس از حضور در سیاره مریخ، در سیاره زمین نیز به فروش برسد.

هرچند شکی در توانایی‌های ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت تسلا وجود ندارد، اما ذکر یک نکته در خصوص توانایی‌های احتمالی مدل موهوم تسلا رودستر لازم است: موتورهای الکتریکی به دلیل در اختیار گذاشتن تقریبا آنی گشتاور، به سرعت شتاب گرفته و دلیل اعلام زمان احتمالی 2.5 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیز همین بوده و این شرکت ابداع و نوآوری خاصی را در این زمینه انجام نداده است.

به همین دلیل است که در بیشتر مجامع تخصصی خودرو در سراسر جهان، تسلا و نمونه‌های مفهومی آن تنها به عنوان یک نمایش تلقی شده و احتمال حضور آنها در بازار بسیار کمتر از آن چیزی است که متعصبان و طرفداران سرسخت این شرکت (به خصوص در ایران) انتظار دارند.

گالری تصاویر معرفی خودروهای رودستر

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر