;
coinex

درصد داخلی سازی خودروها در کشور چقدر است؟

درصد داخلی سازی خودروها مشخص شد. در بررسی‌های انجام شده، میزان داخلی سازی خودروها در کشور توسط خودروسازان داخلی اعلام گردید.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، ارزیابی‌های در مورد درصد داخلی سازی خودروها در کشور صورت گرفته است که براساس آن مشخص شده است که بیشتر خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی (از نظر مدل) فقط در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. بر این اساس خودروسازان کشور فقط نام خودروساز را برای خود یدک می‌کشند و در عمل مونتاژکاران قطعات خارجی وارداتی به‌ویژه چینی هستند.

افزایش درصد داخلی سازی خودروها هدف اولیه صنعت خودرو

یکی از مسائل مهمی که لازم است در اینجا به آن اشاره شود این است که درصد داخلی سازی خودروها یکی از هدف‌های اولیه و محوری صنعت خودروی ایران بوده است. یعنی این هدف از زمان آغاز به کار صنعت خودرو در کشور، از پنج دهه گذشته تاکنون بسیار مورد توجه بوده است.

در فرایند داخلی‌سازی خودرو، لازم است تا قطعات و مواد اولیه خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند به جای واردات، توسط قطعه‌سازان داخلی تولید گردند. این مسئله داخلی سازی خودرو مزایای بسیاری نیز به همراه دارد که از جمله می‌توان به رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی اشاره کرد. بنابراین افزایش درصد داخلی سازی خودروها در کشور همواره یک هدف محوری در صنعت خودرو بوده است.

درصد داخلی سازی خودروها در کشور چقدر است؟

با بررسی عملکرد و کارنامه خودروسازان کشور به این نتیجه خواهیم رسید که فقط تعدادی مدل محدود از خودروهای سواری که در حال تولید در داخل کشور هستند ، توانسته‌اند به درصدی از داخلی‌سازی بالا دست یابند. در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که درصد داخلی سازی در باقی مدل‌ها بسیار ناچیز است.  براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان، خودروهایی چون پژو ۴۰۵، پژو پارس و خودروی سمند تا کنون حدود ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. همچنین میزان داخلی‌سازی خودروهای خانواده پراید و تیبا نیز حدود ۸۷ درصد اعلام شده است. پژو ۲۰۶، رانا و دنا نیز تاکنون حدود ۷۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند و میزان داخلی‌سازی تندر ۹۰ و محصولات خانواده رنو (پارس تندر و ساندرو) نیز حدود ۵۶ درصد است.

به غیر از لیست این خودروهای اعلام شده، تقریبا بقیه‌ی خودروهای سواری تولید شده از سوی خودروسازان کشور، درصد داخلی‌سازی پایینی دارند که حدود ۲۰ درصد اعلام شده است. درصد داخلی‌سازی سایر خودروهای تولید شده در شرکت ایران خودرو و همچنین سایپا مانند هایما، سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱، برلیانس، سراتو، چانگان و S300، تنها ۲۰ درصد است. در این میان، خودروی دانگ فنگ (H30 کراس) شرکت ایران خودرو حدود ۴۰ درصد داخلی‌سازی شده است که البته این میزان نیز درصد قابل قبولی به حساب نمی‌آید.

علاوه بر شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، خودروهای سواری تولید شده از سوی سایر شرکت‌های خودروسازی داخلی مانند گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو که حدودا ۲۰ مدل خودرو هستند نیز تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. منظور از 20 درصد داخلی سازی این است که این خودروساز تمام قطعات لازم برای این خودرو را از خارج کشور وارد کرده است و فقط فرایند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه خودرو را در داخل انجام داده است. بنابراین درصد داخلی سازی خودروها در کشور پایین است و در واقع خودروسازان داخلی فقط به اسم مشغول تولید داخلی و ایجاد اشتغال و حمایت از کارگران ایرانی هستند اما در عمل مشغول ایجاد اشتغال برای کارگران و قطعه‌سازان خارجی به‌ویژه چینی‌ها هستند.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر