;
coinex

افتتاح سه پروژه الکترونیکی گمرک به صورت رسمی!

سه پروژه الکترونیکی گمرک همزمان با دهه مبارک فجر توسط رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی افتتاح شدند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، صبح امروز فرود عسگری در سالن نمایش آنلاین سامانه جامع الکترونیک در فرودگاه مهرآباد حضور داشت و سه پروژه الکترونیکی گمرک که شامل پروژه سامانه‌های اظهار قبل از ورود، خدمات به واحدهای تولیدی و خدمات الکترونیک به صادرکنندگان بود را به طور رسمی افتتاح کرد.

بررسی سه پروژه الکترونیکی گمرک

در ادامه سه پروژه الکترونیکی گمرک که افتتاح شده‌اند به صورت کلی بررسی می‌شوند.

1. سامانه اظهار قبل از ورود کالا

عسکری در مورد سامانه اظهار قبل از ورود کالا که یکی از سه پروژه الکترونیکی گمرک است اعلام نمود که از طریق این سامانه، امکان اظهار قبل از ورود کالا در گمرک وجود دارد. وی هدف از افتتاح این سامانه را تسهیل و توسعه تجارت اعلام نمود و ادامه داد که چون گمرک اطلاعاتی مانند مانیفست، بارنامه و ثبت سفارش را به صورت الکترونیکی از نهادهای مربوطه دریافت می‌کند، با این شیوه دیگر کالاها در گمرک نمی‌ماند و ترخیص آنها به راحتی و در کم‌ترین زمان امکان پذیر خواهد بود.

به گفته عسکری این سامانه برای واردات کالاهای واسطه‌ای و همچنین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار مناسب خواهد بود. بنابراین از طریق این سامانه از این پس تمامی کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی قادر خواهند بود تا بلافاصله پس از بارگیری کالاهای خود در مبدا، فقط براساس اطلاعات بارنامه، اقدام به اظهار نمایند تا قبل از اینکه کالا به کشور وارد شود تشریفات گمرکی انجام گرفته باشد.

لازم به ذکر است که در رویه اظهار قبل از ورود کالا، صدور پروانه گمرکی و علاوه بر آن اجازه خروج کالا منوط به رسیدن کالا است. براساس اطلاعات موجود این اقدام مطابق با توصیه‌های سازمان جهانی گمرک و همچنین تدابیر دولت در مورد تسهیل و توسعه تجارت ارائه شده است و گام جدیدی در انجام سریع فرآیندهای گمرکی خواهد بود.

2. سامانه خدمات به واحدهای تولیدی

یکی دیگر از سه پروژه الکترونیکی گمرک که افتتاح شده‌اند، سامانه خدمات به واحدهای تولیدی است. به گفته عسکری گمرک ایران از طریق این سامانه قادر خواهد بود تا با رویکردی تولید محور و با هدف بهبود فضای کسب و کار، تمامی خدمات خود را به صورت کاملا الکترونیکی به واحدهای تولیدی ارائه دهد. بنابراین مدیریت تمامی عملیات و فرآیندهایی که مخاطب آن واحدهای تولیدی هستند، فقط نیاز به دریافت اطلاعات از سامانه مدیریت کالا خواهد داشت که آن هم به صورت سیستمی و خودکار و بدون دخالت کاربر قابل انجام است.

با این وجود واحدهای تولیدی نیز قادر خواهند بود تا برای تنظیم اظهارنامه صادراتی خود از خدمات الکترونیکی گمرک که شامل محل مواد اولیه، پروانه‌های ورود موقت و واردات قطعی و موارد مشابه، معافیت چهار درصدی مالیات علی‌الحساب، محاسبه کل مصرف، استرداد پروانه‌های وارداتی و تسویه ورود موقت است، استفاده کنند.

لازم به ذکر است که از طریق سامانه مدیریت کالا، انجام عملیات مرتبط با ترخیص کالاهای تولیدی در مناطق آزاد و ویژه، بهره مندی از امکان ترخیص نسیه، معیارهای سلکتویته گمرک در سالن و همچنین در خروج برای شرکت‌های تولید کننده، صدور اجازه حمل یک‌سره کالا در مبادی ورودی، به صورت هوشمند شده امکان پذیر است.

رئیس کل گمرک ایران اعلام نمود که در صورتی که تولیدکنندگان بتوانند در سامانه مدیریت کالا عضو شوند، بهره مندی از امکانات زیر برای آنها امکان پذیر خواهد بود :

  • تسهیل ورود کالا در مسیرهای سبز و همچنین امکان اظهار قبل از ورود و حمل یکسره
  • تسهیل در انجام تشریفات گمرکی برای تولیدی‌های مستقر در مناطق آزاد و ویژه
  • تسهیل در جابجایی کالا با صدور پته خروجی از انبار تولیدی جهت استعلام نیروهای انتظامی

3. تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک

از طریق استفاده از تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک که یکی از سه پروژه الکترونیکی گمرک است، با حذف ورود حامل‌های کالاهای صادراتی به گمرکات در مسیر سبز و زرد، تسهیلات جدیدی قابل ارائه است.

از طریق قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح یک (سبز) تعیین شود، کنترل کامل تمامی کالاها از طریق این سامانه‌ها، امکان پذیر خواهد بود. همچنین در این حالت نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبدأ صادرات و توزین و الصاق پلمپ در گمرک مبدأ (داخلی) نیست، البته به استثناء اظهارنامه‌هایی که گمرک مبدأ و مرز خروج در آنها یکسان باشد.

از طریق این سامانه ابتدا لازم است تا در مرحله اول، صاحب کالا یا اظهارکننده، نسبت به ثبت صدور مجوز بارگیری، ثبت اطلاعات حامل، ثبت توزین، ثبت بیجک، مراحل درب خروج و بیجک بین، در کارتابل مربوطه در پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام کند. در ادامه در صورتی که مشخص شد که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح دو (زرد) تعیین شده است، نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبدأ صادرات و توزین و الصاق پلمپ در گمرک مبدأ (داخلی) وجود ندارد، البته به استثناء اظهارنامه‌هایی که گمرک مبدأ و مرز خروج در آنها یکسان باشد.

در ادامه لازم است تا در این مسیر در ابتدا بررسی اسنادی اظهارنامه‌های کنترل سطح دو توسط گمرک مبدأ انجام گیرد و سپس صاحب کالا یا اظهارکننده باید در کارتابل مربوطه در پنجره واحد تجارت فرامرزی، با لحاظ کردن قفل سیستمی روی مجوزها نسبت به ثبت صدور مجوز بارگیری، ثبت اطلاعات حامل، ثبت توزین، ثبت بیجک، مراحل در خروج و بیجک بین اقدام کند، لازم به ذکر است که در این حالت در صورت نیاز به تعیین ماهیت و یا تغییر مسیر، وفق مقررات انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : اعلام فهرست جدید خدمات اینترنتی گمرک

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر