;
coinex

دلایل افزایش قیمت خودروها ؟ آیا قیمت خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد؟

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در مورد دلایل افزایش قیمت خودروها سخن گفت. وی همچنین کاهش قیمت خودروهای وارداتی را نیز پیش بینی نمود.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در مورد دلایل افزایش قیمت خودروها سخن گفت. وی در ادامه تاکید نمود که افزایش نرخ ارز و همچنین بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو از عوامل اصلی افزایش نرخ خودرو هستند. وی همچنین اعلام نمود که با ورود مجلس پیش بینی می‌شود قیمت خودروها تا 20 درصد کاهش یابد.

بررسی علل افزایش قیمت خودروها

میثم رضایی در مورد دلایل افزایش قیمت خودروها سخن گفت و اعلام نمود که همیشه در بازار مسئله‌ی عرضه و تقاضا برای خرید و فروش کالا در نظر گرفته می‌شود. به گفته وی اگر میزان تقاضا برای کالایی در بازار افزایش یابد و عرضه‌ی آن کالا در بازار کاهش یابد، آن کالا حتما با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین اعلام نمود که تا سال ۲۰۱۵ در بخش‌هایی که برای خودروهای ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی واردات وجود داشت، طبیعی است که خودروهای داخلی مشابه آنها نیز افزایش یابد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد علل افزایش قیمت خودروها تصریح نمود که برخی از خودروهای وارداتی به کشور چیزی حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌‌اند و در ادامه بخش‌هایی هم که مشابه داخلی برای آن وجود نداشته است، ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته وی در خودروهای فول وارداتی هم حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت به وجود آمده است.

مهمترین علل افزایش قیمت خودروهای وارداتی

رضایی در ادامه صحبت‌هایش در مورد دلایل افزایش قیمت خودروها ، بر افزایش نرخ ارز، بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و همچنین نبود خودرو در بازار، به عنوان مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودروهای وارداتی، اشاره کرد. وی در ادامه اعلام نمود که براساس تصمیم گیری‌هایی که توسط اعضای کمیسیون اصل ۹۰ گرفته شده است، پیش‌بینی می‌شود که قیمت خودرو بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. وی همچنین اعلام نمود که داخلی‌سازی خودروها در کشور کمتر از ۲۰ درصد است و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی از طریق رقابت بخش خصوصی در بازار خودروسازی امکانپذیر خواهد بود.

میزان داخلی سازی خودروها در کشور چند درصد است؟

رئیس کمیسیون تخصصی خودرو در اصناف ایران، در خصوص انتشار خبری در مورد میزان داخلی سازی خودروها در کشور سخن گفت و اعلام نمود که درصد داخلی سازی در کشور تنها ۲۰ درصد است. وی همچنین اعلام نمود که با اطمینان می‌توان گفت که برای همین میزان خودرو نیز داخلی‌سازی انجام نشده است، زیرا به گفته وی  عزمی برای تحقق این امر وجود ندارد و اصلا  تکنولوژی، بستر و امکانات لازم برای داخلی‌سازی خودروها در کشور وجود ندارد.

وی همچنین در مورد میزان داخلی سازی خاطر نشان نمود که وقتی قیمت تمام شده خودرو در سایر کشورها ارزان‌تر باشد و راحت‌تر نیز به دست متقاضیان برسد باید پذیرفت که یا کشور خودروساز نیست و یا خودروسازی در کشور ما محدود به بخش دولتی شده است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تاکید نمود که خودروسازی باید با مشارکت بخش خصوصی انجام گیرد و ادامه داد که بهتر است در این حالت خودروسازان وارد میدان رقابتی شوند. وی ادامه که تا زمانی که خودروسازی کشور تنها در اختیار بخش دولتی باشد، هیچ پیشرفتی در آن مشاهده نخواهد شد مگر اینکه رقابت ایجاد شود.

وی تاکید نمود که اگر در چنین شرایطی مانعی برای فعالیت واردکنندگان خودرو وجود داشته باشد در واقع فضای رانت برای خوردسازان داخلی ایجاد می‌شود و آنها هر نوع خودرویی را با هر نوع کیفیتی به مردم ارائه می‌کنند و بنابراین دلایل عدم ثبات در بازار خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر