;
coinex

ضرر اپراتورها با مسدود کردن کدهای USSD !

 

اخبار مختلفی در مورد مسدود کردن کدهای USSD و دلایل آن مطرح شده است. از جمله مهم‌ترین این دلایل عدم وجود امنیت در پرداخت‌ها در این روش است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک در کشور اعلام کرده است که هر چند استفاده از کدهای USSD در بین مردم رایج شده است اما این روش از امنیت کافی برای پرداخت‌های کارتی برخوردار نیست و مسدود کردن کدهای USSD از ادامه استاده از آنها بهتر است.

مسدود کردن کدهای USSD یکی از برنامه‌های بانک مرکزی

محمد جلالیان اعلام نمود که مسدود کردن کدهای USSD یکی از برنامه‌های مهم بانک مرکزی است که چند سالی است آن را مطرح کرده است. به گفته وی کدهای  USSD اساسا یک ابزار و کانال پرداخت اصلی در سیستم‌های اپراتوری و مخابراتی کشور هستند و نه مجرایی برای پرداخت‌های دیگر. به گفته این کارشناس بانکداری الکترونیک مسدود کردن کدهای USSD بهتر از ادامه استفاده از آنهاست زیرا زیرساخت USSD زیرساخت امنی نیست و کسانی که خارج از این مجموعه بانکی در حال فعالیت هستند، می‌توانند اطلاعات را رصد کنند و از آن اطلاعات در جهت اهداف مجرمانه استفاده نمایند.

وی تاکید نمود که وقتی که پرداختی از طریق بستر USSD انجام می‌گیرد در واقع لازم است تا شماره کارت و رمز دوم حساب‌های بانکی نیز رد و بدل گردد که در این حالت یک خلأ امنیتی ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که امکان تقلب و جعل افزایش یابد. وی در ادامه اعلام نمود که فعالا در این زمینه مشکلی ایجاد نشده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد عدم وجود امنیت در سرویس پرداخت و لزوم مسدود کردن کدهای USSD اعلام نمود که بانک مرکزی سعی نموده تا سیستم‌ها را به گونه‌ای طراحی نماید تا اگر مشکلی نیز در هر زمینه‌ای مشاهده شد مشکلات فراوانی ایجاد نگردد. به گفته وی اکنون که ضریب نفوذ اینترنت در کشور افزایش یافته و بیشتر افراد نیز با اینترنت و تکنولوژی‌های مختلف آشنایی دارند، بهتر است بانک مرکزی به تدریج به فکر مسدود کردن کدهای USSD باشد.


بیشتر بخوانید :


زیاده خواهی اپراتورها در استفاده از کدهای USSD

جلالیان در ادامه صحبت‌هایی خود در مورد مسدود کردن کدهای USSD اعلام نمود که بانک مرکزی در سال‌های اخیر نیز سعی کرده است تا برخی تراکنش‌ها و اعلام موجودی را از طریق بستر USSD ممنوع کند، بنابراین مسدود کردن کدهای USSD در کل، امری غیرقابل پیش‌بینی نبود.

این کارشناس در ادامه اعلام نمود که لازم است به این خلأ امنیتی، زیاده‌خواهی اپراتورها نیز اضافه گردد. وی تاکید نمود که مسدود کردن کدهای USSD به ضرر اپراتورها خواهد بود زیرا آنها با فروش شارژ از این طریق، میزان توزیع و درآمدشان افزایش یافته است. وی همچنین ادامه داد که اپراتوها در این حالت لازم نیست برای چاپ و توزیع کارت‌های کاغذی شارژ، هزینه‌ای متحمل شوند.

به گفته کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی، مسدود کردن کدهای USSD باعث می‌شود تا اپراتورها هزینه بیشتری را برای توزیع شارژ متحمل ‌شوند. این کارشناس ادامه داد که اپراتورها در این جریان کارمزد فروش شارژ خود را از طریق بستر USSD از شبکه بانکی دریافت می‌کنند و بانک‌ها نیز این هزینه را متقبل می‌شوند.


بیشتر بخوانید : ارائه خدمات پرداخت با کد USSD فعلا ادامه دارد؛ تضمین امنیت توسط اپراتورها


جلالیان در پایان صحبت‌های خود در مورد مسدود کردن کدهای USSD به موضوع همزمانی اجرای دو طرح تسویه‌ حساب ۲۴ ساعت یک بار تراکنش‌ها با حذف کدهای  USSD‌اشاره کرد و اعلام نمود که احتمال می‌رود این همزمانی بتواند برای مدت کوتاهی موضوع USSD‌ها را از توجه خارج کند.

وی تاکید نمود که بانک مرکزی در مورد مسدود کردن کدهای USSD جدی است و به نظر می‌رسد بعد از اینکه  مسائل مربوط به پذیرنده‌های کارت‌های بانکی حل شود،  دوباره توجه‌ها به سمت USSD جلب گردد.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر