;
coinex

ارائه خدمات پرداخت با کد USSD فعلا ادامه دارد؛ تضمین امنیت توسط اپراتورها

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از منتفی شدن موقت توقف خدمات پرداخت با کد USSD  خبر داد.

چند وقت پیش بود که بانک مرکزی بخشنامه‌ای به سایر بانک‌ها ابلاغ کرد که براساس آن انجام تراکنش‌های مالی، دسترسی به حساب‌ مشتریان بانک‌ها برای عواملی غیر از بانک یا ارایه‌دهنده خدمات پرداخت محدود شد. همچنین با هدف تامین امنیت حساب کاربران، انجام فعالیت از طریق کدهای ussd تنها محدود به پرداخت قبوض عمومی شد. قرار بود تا به منظور امنیت بیشتر در انجام فالیت‌های بانکی، خدمات پرداخت با کد USSD منتفی گردد. در ادامه اعلام گردید که اپلیکیش‌هایی که خود بانک‌ها طراحی کرده‌اند، جایگزین بانک‌ها خواهند شد و افراد لازم است تا از آنها استفاده کنند.

منظور از کدهای USSD چیست؟

ارائه خدمات پرداخت با کد USSD

منظور از کدهای ussd  همان کدهایی هستند که با علامت * شروع و با # ختم می‌شوند. از طریق این کدها کاربران قادر بودند تا به راحتی و در فضایی بسیار ساده تعدادی از فعالیت‌های بانکی را انجام دهند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ و پرداخت قبوض اشاره نمود.

بهره گیری از کدهای ussd بدون استفاده از هیچ نرم‌افزاری بر روی گوشی‌های تلفن همراه قابل استفاده است و برقراری ارتباط با بانک از طریق گرفتن چند عدد امکان پذیر است.

افزایش امنیت با توقف خدمات پرداخت با کد USSD

حذف کردن کدهای USSD و جایگزین کردن آنها با اپلیکیشن‌های بانکی، از نظر ارتقا امنیت پرداخت الکترونیکی نکته‌ای مهم است اما به گفته کارشناسان در بسیاری از نقاط کشور زیرساخت‌های اینترنت به خوبی فراهم نشده است و در ساده‌ترین حالت حتی می‌تواند  کاربران تلفن‌های همراه اعتباری را برای دریافت شارژ، دچار مشکل کند.

یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک، به وضع محدودیت‌های جدید برای فعالیت‌های مرتبط با خدمات پرداخت با کد USSD اشاره کرد و اعلام نمود که این فناوری‌ مربوط به دوران گذار بانکداری الکترونیک است. به گفته وی زمان استفاده و ارائه خدمات پرداخت با کد USSD تمام شده است زیرا این فناوری ضعف‌های امنیتی جدی دارد. به گفته وی استفاده از کدهای USSD در کشور برای زمانی بود که هنوز اینترنت رایج نشده بود و این فناوری در کشور تنها راه موجود برای پرداخت‌های خرد به شمار می‌رفت، اما اکنون با وجود اینترنت انجام فعالیت‌های بانکی می‌تواند به صورتی بسیار امن امکان پذیر باشد.

ادامه ارائه خدمات پرداخت با کد USSD

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی از منتفی شدن توقف خدمات پرداخت با کد USSD خبر داد. وی اعلام نمود که این امر با تفاهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی بوده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر خود در مورد دستور توقف کدهای دستوری USSD از سوی بانک مرکزی اعلام کرد که برای ادامه خدمات پرداخت با کد USSD با جناب آقای دکتر سیف تفاهمی صورت گرفته است و قرار بر این است تا با رعایت الزاماتی از سوی اپراتورهای تلفن همراه، موضوع توقف خدمات پرداخت با کد USSD فعلا منتفی گردد.

محمد جواد آذری جهرمی همچنین در ادامه از توجه ویژه جناب آقای دکتر سیف و تیم بانک مرکزی، به موضوع توسعه کسب و کارهای نوپا و بازار ICT در کشور قدردانی نمود.

اگر اپراتورها امنیت را تضمین نکنند USSD قطع می‌شود!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد توقف ارائه خدمات پرداخت با کد USSD در کشور اعلام نمود که اگر اپراتورها نتوانند از عهده تضمین امنیت بسترهای USSD برآیند، قطعا استفاده از این کدهای مدت زیادی ادامه نخواهد داشت. آذری جهرمی اعلام نمود ‌که همان‌طور که بانک مرکزی تنظیم‌کننده روابط بانکی در کشور است، وزارت ارتباطات نیز وظیفه دارد تنظیم‌کننده مقرارت ارتباطاتی در کشور باشد. وی اعلام نمود که قرار است ارائه خدمات پرداخت با کد USSD ادامه داشته باشد که البته اپراتورها تضمین نموده‌اند که امنیت را فراهم خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر