;
coinex

گوشی‌های دارای بدنه شیشه ای چه مزایا و چه معایبی دارند؟

گوشی‌های پرچمدار روز به روز پیشرفته‌تر و زیباتر می‌شوند. در این نوشتار به شرح جزییاتی در مورد استفاده از بدنه شیشه ‌ای در ساخت گوشی‌های هوشمند پرداخته‌ایم.

سبک طراحی به کار رفته در ساخت گوشی‌های هوشمند همیشه تغییرات زیادی را به خود دیده است، اما در خلال این تغییرات آنچه که در طول چند سال اخیر هنوز هم به عنوان یک اصل ثابت باقی مانده، استفاده از مواد مرغوب در ساخت بدنه گوشی های هوشمند است. در گذشته‌ای نه چندان دور تقریبا همه گوشی‌های اندروید به بدنه‌های پلاستیکی مجهز بودند، اما این شیوه در نهایت برای اولین بار در سال 2013 میلادی تغییر کرد؛ تغییری که سرعت آهسته‌ای داشت، اما هنوز هم پایدار مانده است.

اچ تی سی سازنده‌ای بود که در سال 2010 میلادی به عنوان اولین برند گوشی ساز از بدنه‌های یکپارچه آلومینیومی در ساخت محصولاتش استفاده کرد. این سازنده ابتدا گوشی اچ تی سی لجند (Legend) را وارد بازار کرد و سپس در سال 2013 میلادی گوشی اچ تی سی وان ام 7 (One M7) را با خطوط جداگانه آنتن در اختیار کاربرانش قرار داد.

در واقع می‌توان گفت که در بازه زمانی سال 2013 و 2014 تنها اچ تی سی و چند سازنده چینی به استفاده از مواد مرغوب در ساخت گوشی‌های خود اهمیت می‌دادند. در آن زمان سامسونگ، غول دنیای گوشی سازی هم در ساخته بدنه گوشی‌های سری گلکسی اس و گلکسی نوت خود از پلی کربنات استفاده می‌کرد تا این که این کمپانی نیز بالاخره در ساخت گلکسی نوت 4 و گلکسی آلفا مواد پلی کربناتی را کنار گذاشت و به مواد فلزی روی آورد.

سازنده مشهور کره‌ای دوباره در سال 2014 روال خود را تغییر داد و گلکسی اس 5 پرچمدار خود را با یک بدنه تمام پلاستیکی در اختیار کاربرانش گذاشت. این گوشی هوشمند نتوانست مانند گوشی‌های پرچمدار قبلی سامسونگ فروش موفقی داشته باشد و به دلیل سبک طراحیش مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفت.

سامسونگ برای این که به انتقادهای کارشناسان و کاربران پاسخ دهد، یک راهکار کاملا جدید به نام پروژه صفر (Project Zero) را آغاز کرد و در نهایت گلکسی اس 6 را در ماه آوریل سال 2015 میلادی (بهار 94) در معرض عموم گذاشت.

گلکسی اس 5

در همین دوران اپل تصمیم گرفت که از بدنه شیشه ای به عنوان ماده اصلی در ساخت آیفون‌های خود استفاده نکند. این سازنده اپتدا آیفون 5 را با یک بدنه یکپارچه آلومینیومی و قسمت‌های کوچک شیشه ای بالایی و پایینی وارد بازار کرد و سپس در سال 2014 میلادی آیفون 6 را با یک بدنه یکپارچه آلومینیومی دارای خطوط آنتن جداگانه در اختیار کاربرانش گذاشت. در حالی که گلکسی اس 6 و اس 6 اج سامسونگ با بدنه‌هایی فلزی–شیشه ای عرضه می‌شدند.

شاید سامسونگ در آن زمان پیش بینی نکرده بود، اما استفاده از سبک طراحی بدنه شیشه ای آلومینیومی روشی است که امروزه تعداد زیادی از گوشی‌های پرچمدار با آن ساخته می‌شوند. بعد از عرضه گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج سازندگانی که گوشی‌های خود را با بدنه پلاستیکی عرضه می‌کردند هم به ساخت گوشی‌ با بدنه‌های شیشه ای–فلزی روی آوردند.

آن دسته از سازندگانی هم که گوشی‌های مقرون به صرفه خود را با بدنه‌های پلاستیکی می‌ساختند، ابتدا به استفاده از قاب‌های پلاستیکی و پنل پشتی آلومینیومی و سپس به استفاده از بدنه‌های یکپارچه آلومینیومی روی آوردند. در این سیر شرکت‌هایی هم که گوشی‌های خود را با بدنه‌های یکپارچه آلومینیومی می‌ساختند، سبک طراحی شیشه ای–فلزی را با این بدنه‌ها جایگزین کردند.

ساختار طراحی گوشی های همراه

تغییرات فوق باعث شد که پیدا کردن یک گوشی پرچمدار که با بدنه تمام فلزی ساخته شده باشد، سخت شود و دیگر هیچ سازنده‌ای در ساخت گوشی پرچمدار خود از بدنه‌های پلاستیکی هم استفاده نکند. عدم استفاده از ساختار پلاستیکی در ساخت گوشی‌های هوشمند چندان نگران کننده نبود، اما مرگ آهسته روال استفاده از بدنه‌های یکپارچه آلومینیومی برای بسیاری از سازندگان به یک مشکل نگران کننده تبدیل شد. هرچند که هنوز هم سازندگانی وجود دارند که در ساخت گوشی‌های خود از این مواد استفاده می‌کنند.

در این میان سامسونگ از جمله سازندگانی است که هنوز هم گلکسی اس 8، اس 8 پلاس و گلکسی نوت 8 خود را با بدنه آلومینیومی وارد بازار می‌کند، با این تفاوت که شدت زیادی پرداخت مواد به کار رفته در ساخت این محصولات باعث شده است که بدنه آلومینیومی این گوشی‌های هوشمند به بدنه‌های شیشه ای شباهت پیدا کنند. بد نیست بدانید که سازنده مشهور کره‌ای از پوشش آلومینیومی سند بلاست شده هم در ساخت این گوشی‌ها استفاده نکرده است.

در این میان اپل با عرضه نسخه جت بلک (Jet Black) گوشی آیفون 7 خود که حس در دست داشتن یک گوشی ساخته شده با بدنه شیشه ای را در دست ایجاد می‌کند، از بدنه‌های آلومینیومی فاصله گرفت. این کمپانی سپس با عرضه گوشی‌های آیفون X و آیفون 8 روال استفاده از بدنه شیشه‌ای–فلزی را در ساخت محصولاتش آغاز کرد و بدنه‌های یکپارچه آلومینیومی را کنار گذاشت. اپل در ساخت بدنه آیفون 8 از قاب آلومینیومی سری 7000 و در ساخت آیفون X از فولاد ضد زنگ استفاده کرده است.

در دنیای اندروید و در سال 2017، اچ‌تی‌سی نیز یک گوشی پرچمدار را با پنل شیشه‌ ای–‌فلزی در معرض عموم قرار داد. این سازنده گوشی اچ تی سی 10 را در سال 2016 با یک بدنه تمام فلزی بسیار مقاوم عرضه کرد و سپس در سال 2017 محصول پرچمدار اچ تی سی 11 را با ترکیبی ساخته شده از شیشه 3 بعدی و قاب آلومینیومی ارائه کرد.

می‌توان گفت که بجز وان پلاس 5، نوکیا 8، موتو زد 2 فورس موتورولا و پیکسل 2 گوگل، چند گوشی پرچمدار دیگری هستند که هم اکنون با بدنه آلومینیومی یکپارچه عرضه می‌شوند.

اچ تی سی

چرا تولیدکنندگان به ساخت گوشی با بدنه‌ شیشه ای روی آوردند؟

دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهند چرا سازندگان مختلف گوشی‌های همراه خود را با بدنه شیشه ای عرضه می‌کنند. زیباتر شدن یک گوشی همراه، ساده‌تر بودن پروسه مهندسی سازی عبور فرکانس‌های رادیویی از پنل‌های شیشه ای در مقایسه با پنل‌های فلزی و دنبال کردن سبک‌های موفق طراحی، از جمله دلایل اصلی ساخت یک گوشی هوشمند با بدنه شیشه ای است.

استفاده از یک سبک طراحی متمایز در ساخت گوشی‌های گلکسی اس 6، گلکسی اس 7 و اس 8 باعث شد که تعداد زیادی از سازندگان به تقلید از سامسونگ از قالب‌های شیشه‌ای در ساخت محصولات خود استفاده کنند.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا تغییر به وجود آمده یک گرایش مثبت است یا منفی؟ جواب این سوال به سلیقه شخصی هر فرد بستگی دارد، اما سلیقه تنها عامل تاثیرگذار در استفاده از بدنه‌های شیشه‌ای نیست!

تقاضای بیش از حد برای خرید موبایل با بدنه شیشه ای مانند گلکسی اس 8، گلکسی نوت 8 و آیفون X نشان می‌دهد که مصرف کنندگان هم استقبال خوبی به این سبک طراحی نشان داده‌اند. اما دلایلی هدفمند وجود دارد که نشان می‌دهند که چرا یک گوشی با بدنه فلزی نسبت به یک گوشی با بدنه شیشه‌ای–فلزی برتری‌های خاص خود را دارد.

سوال اولی که در این رابطه مطرح می‌شود، این است که چرا کاربر باید برای خرید یک گوشی پرچمدار، پول بیشتری را بپردازد، وقتی می‌تواند یک گوشی میان رده یا حتی اقتصادی را با بدنه فلزی بخرد؟

گوشی‌هایی مثل شیائومی می ای 1، شیائومی می مکس 2، موتو جی 5 اس پلاس و چند گوشی دیگر از بدنه‌ یکپارچه فلزی بهره می‌برند. می‌توان گفت که این گوشی‌ها از جنبه‌های زیادی مقاومت بیشتری نسبت به یک گوشی دارای بدنه شیشه ای دارند. این محصولات نیز طراحی بسیار زیبایی دارند و به همین دلیل به سختی می‌توان بر حسب ظاهر آن‌ها تشخیص داد که کاربر چه بهایی را برای خریدن آن‌ها پرداخته است.

برای مثال شیائومی می ای 1 از نظر ظاهر و حس استفاده، شباهت بسیار زیادی به وان پلاس 5 دارد در حالی که با قیمتی در حدود نصف هزینه خرید این محصول عرضه می‌شود.

شیائومی می ای 1

چند سال پیش کاربران مجبور بودند که گوشی‌های پرچمدار را به دلیل داشتن کیفیت ساخت بهتر به جای گوشی‌های میان رده و اقتصادی خریداری کنند. نمایشگرهای دارای حاشیه‌های باریک و نسبت تصویر 18 به 9 و پنل‌های منحنی شکل دارای گوشه‌های انحنادار، در حال حاضر همان نقشی را در برجسته نشان دادن یک محصول ایفا می‌کنند که کیفیت ساخت یک گوشی زمانی آن را ایفا می‌کرد. اما هنوز هم نمی‌توان به سادگی گفت که سبک طراحی یک محصول تنها دلیل برای برتری آن است.

معایب استفاده از گوشی با بدنه شیشه‌ای

در کنار محاسنی که استفاده از شیشه در ساخت گوشی‌های هوشمند دارد، این ماده می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی معایب گوشی‌ با ساختار شیشه‌ای می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید:  پلاستیک، فلز یا شیشه ؛ بهترین ماده برای ساخت بدنه یک گوشی هوشمند کدام است؟


عملکرد بهتر گوشی‌های فلزی در دفع حرارت

گوشی‌ با بدنه فلزی کارایی بهتری را در مقایسه با گوشی‌های دارای بدنه شیشه ای در طول زمان داشته‌اند و این امر به دفعات نیز ثابت شده است. پنل‌های شیشه ای پشتی توانایی خوبی در انتقال حرارت ندارند. این پنل‌ها حرارت را نگه می‌دارند و باعث می‌شوند که پردازشگر یک گوشی فشار بیشتری را تحمل کند و این در حالیست که یک گوشی‌ با ساختاری فلزی توانایی بهتری در دفع حرارت دارد و به پردازشگرش اجازه می‌دهد تا برای مدت زمان طولانی‌تری با سرعت کلاک زیاد کار کند.

برای مثال وان پلاس 3 از جمله گوشی‌هایی محسوب می‌شود که توانسته است در تست عملکرد در مدت زمان طولانی کارایی بهتری را در مقایسه با گوشی‌هایی که از پردازشگرهای یکسانی بهره می‌برند و با بدنه شیشه ای ساخته شده‌اند، ارائه کند.

افزایش فشار بر روی پردازشگر، میزان واکنش دهی یک دستگاه را در یک بازه زمانی طولانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. سازندگان در تلاش هستند تا تراشه‌هایی را بسازند که در بازه‌های زمانی طولانی مدت، عملکرد یکسانی را ارائه کنند، اما هنوز هم راهی طولانی برای دستیابی به یک پردازشگر که بتواند چنین راندمانی را ارائه دهد، وجود دارد.

بدنه‌های فلزی در حال حاضر تنها ابزارهایی هستند که می‌توانند کارایی یک گوشی هوشمند را افزایش دهند. گوشی‌هایی که برای کاربردهای خاص مانند اجرای بازی ساخته شده‌اند و از بدنه‌های فلزی بهره می‌برند، می‌توانند در طول زمان کارایی بهتری را در مقایسه با گوشی‌های گیمینگ با بدنه شیشه‌ای ارائه کنند.

مقاومت نامطلوب پوشش‌های شیشه ای گوریلا گلس در برابر خش پذیری

شرکت کورنینگ مقاومت پوشش‌های شیشه ای گوریلا گلس خود را در برابر خط و خش پذیری هر بار افزایش می‌دهد. پوشش‌های گوریلا گلس توانسته‌اند در محافظت از نمایشگر یک گوشی هوشمند، عملکرد خوبی داشته باشند؛ اما هنوز هم نمی‌توانند کارایی خوبی را در محافظت از پنل پشتی شیشه ‌ای یک گوشی ارائه دهند. در واقع نسل چهارم و پنجم پوشش‌های محافظتی گوریلا گلس بیشتر در زمینه مقاومت در برابر ضربه بهینه سازی شده‌اند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که این کاورها هر قدر هم که مقاوم باشند باز هم از شیشه ساخته شده‌اند و به همین دلیل حتی خش‌های ریز ایجاد شده بر روی این کاورها نیز با گذشت زمان خود را نشان می‌دهند. شاخص مقاومتی این کاورها در برابر خط و خش به خوبی توانایی ذاتی آلومینیوم در این زمینه نیست. در واقع می‌توان گفت که گوشی‌های دارای بدنه آلومینیومی در صورتی که با پوشش‌های باکیفیتی ساخته شده باشند، می‌توانند برای مدت زمان زیادی در مقابل خط و خش مقاومت کنند.

باقی ماندن اثر انگشتان دست بر روی بدنه شیشه ای گوشی

پوشش شیشه ای نصب شده در جلو گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 8 اثر انگشتان کاربر را به خود نمی‌گیرند، اما پوشش شیشه ای پشتی این گوشی‌ها تا حد زیادی این آثار را حفظ می‌کند و نشان می‌دهد؛ بنابراین کاربر باید به طور منظم گوشی خود را تمیز کند تا بتواند ظاهر زیبای آن را حفظ کند.

در مقابل گوشی‌های دارای بدنه فلزی یکپارچه چنین مشکلی را در رابطه با آثار انگشت ندارند. گوشی‌های آلومینیومی سیاه رنگ در گذشته این محدودیت را داشتند، اما در سال 2017 این گوشی‌ها با پوشش‌های ضد لکه بسیار خوبی عرضه شدند تا این مشکل را نیز برطرف کنند.

مقاومت کم بدنه شیشه ای در برابر شکستگی

آلومینیوم در اثر سقوط نمی‌شکند. این ماده در بدترین حالت دچار فرورفتگی می‌شود، اما شیشه بسیار شکننده است. شکننده بودن شیشه را می‌توان کم کرد، اما امکان رفع آن به طور کامل وجود ندارد. تست‌های انجام شده نشان می‌دهد که گلکسی اس 8، اچ تی سی یو 11 و ال جی جی 6 از جمله شکننده‌ترین گوشی‌های عرضه شده در بازار هستند. این گوشی‌ها شاید بتوانند در تست خمش امتیاز خوبی را کسب کنند، اما امتیاز خوبی را در تست سقوط به دست نخواهند آورد.

هزینه زیاد تعمیر گوشی‌ با بدنه شیشه ای

آسیب‌های ناشی از ضربه شامل وارانتی نمی‌شوند. این محدودیت می‌تواند در کشورهای در حال توسعه مانند هند مشکلات بیشتری را برای کاربر ایجاد کند زیرا در صورت شکستن گوشی کاربر باید آن را برای تعمیر ارسال کند و هزینه تعمیر را نیز بپردازد. بالا بودن هزینه این تعمیرات باعث می‌شود که شکستن یک گوشی دارای بدنه شیشه ای بدترین کابوس یک کاربر باشد. در واقع می‌توان گفت که خریدن یک گوشی میان رده نه چندان قدرتمند از تعمیر کردن یک گوشی پرچمدار دارای بدنه شیشه ای برای کاربر ارزان‌تر تمام می‌شود.

مراکز خدمات دهنده شرکت‌های گوشی سازی هم گاهی سرویس‌های خوبی را ارائه نمی‌کنند؛ به همین دلیل کاربران اغلب داستان‌های ترسناکی را در مورد این مشکل در دنیای مجازی منتشر می‌کنند. از طرفی مشکل اصلی تعداد مراکز سرویس دهنده نیست بلکه کیفیت خدماتی است که کاربران دریافت می‌کنند به این نحو که گاهی کاربر مجبور می‌شود تا یک ماه برای تعمیر شدن گوشی خود صبر کند.

بی اثر بودن کاورهای محافظ

زمانی که طرفداران استفاده از بدنه شیشه ای در ساخت گوشی‌های موبایل با دلایل فوق مواجه می‌شوند، در جواب می‌گویند که می‌توانند برای جلوگیری از بروز این محدودیت‌ها از کاورهای محافظ استفاده کنند. این راه حل خوبی است، اما استفاده از این لوازم جانبی هم نمی‌تواند به تنهایی مشکلات ذاتی این قبیل گوشی‌ها را رفع کند.

معمولا کاورهای محافظ خوب قیمت بالایی دارند. در این میان گوگل، اپل و برخی دیگر از سازندگان مشهور، کاورهای محافظ را با قیمت‌های بسیار گرانی عرضه می‌کنند و تعرفه‌های وارداتی نیز باعث می‌شود که کاربر با شرایط خرید خوبی روبرو نباشد. برخی از این شرکت‌ها نرخ تبدیل ارز را برای توجیه کردن کار خود بهانه می‌کنند، اما مصرف کنندگان علاقه‌ای به شنیدن این داستان‌ها ندارند و تنها می‌بینند که قیمت تجهیزات جانبی عرضه شده توسط این سازندگان روز به روز در حال افزایش است. یک کاور مناسب با قیمتی در حدود 60 دلار عرضه می‌شود و جالب اینجاست که کاربر می‌تواند محصولی مانند شیائومی ردمی 4 را با قیمتی معادل 110 دلار خریداری کند.

کاربر نباید مجبور باشد که از کاور برای محافظت از گوشی خود استفاده کند، زیرا این وسیله یک ابزار جانبی است که به منظور افزایش محافظت از گوشی در قالب یک لایه مقاومتی جانبی ارائه شده، با این حال اگر که یک گوشی با پنل شیشه ای می‌خرید که قیمتی در حدود 1000 دلار دارد، عاقلانه است که برای محافظت از آن یک کاور محافظ هم بخرید.

آلومینیوم، شیشه یا پلاستیک؟

گوشی‌های دارای پنل شیشه ای شاید ظاهر بسیار زیبا و آراسته‌ای داشته باشند، اما محدودیت‌های بسیار زیادی را نیز برای کاربر ایجاد می‌کنند. به دلیل افزایش شکنندگی گوشی‌های دارای نمایشگر تمام صفحه، بهتر است محصولی را خریداری کنید که دارای یک بدنه یکپارچه فلزی باشد. هرچه یک گوشی هوشمند ساختار بدنه مقاوم‌تری داشته باشد، احتمال میزان آسیب پذیری آن نیز کمتر است.

.

منبع: xda-developers

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر