;
coinex

میزان داخلی سازی خودروها زیر سوال رفت! نوسانات ارز و افزایش قیمت خودرو

وضعیت کنونی بازار خودرو بسیار آشفته است. در این چند وقت نیز، تغییرات نرخ ارز توانسته است میزان داخلی سازی خودروها را زیر سوال ببرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبر خودرو، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد میزان داخلی سازی خودروها سخن گفته است. وی در این مورد ادامه داد که وجود هرگونه وابستگی خودروسازان کشور به نرخ ارز تلاش‌های انجام شده برای افزایش میزان داخلی سازی خودروها و همچنین افزایش تولیدات در صنعت خودرو را زیر سوال می‌برد.

نقش نوسانات ارز بر وضعیت صنعت خودرو

داریوش اسماعیلی در مورد تاثیر نوسانات ارزی بر وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور سخن گفت و اعلام نمود که در صورتی که صنعت خودروی کشور وابستگی بالایی به ارز پیدا کند، هر تغییری که در نرخ ازر اتفاق افتد باعث وارد شدن شوک به بازار خودرو خواهد شد و تولیدات و قیمت خودروها از آن تاثیر خواهند گرفت.

وی همچنین در مورد تلاش برای توسعه و افزایش میزان داخلی سازی خودروها سخن گفت و تاکید نمود که چون خودروهای کشور در وضعیتی قرار دارند که کم کم وابستگی خود را نسبت به قطعات مورد نیاز خارجی از دست می‌دهند، پیش بینی می‌شود که در آینده تاثیر نوسانات ارزی بر جریان تولید محصولات داخلی و میزان داخلی سازی خودروها کاهش یابد.

داریوش اسماعیلی در ادامه تاکید نمود که در چنین شرایطی که روند کاهش وابستگی به محصولات خارجی آغاز شده است، هر گونه تغییر و افزایش قیمت خودرو، آن هم به بهانه افزایش نرخ ارز، اقدامی منطقی نخواهد بود.


بیشتر بخوانید : تولیدات ایران خودرو در سال ۹۶ رشدی ۱۴ درصدی داشت


مزیت‌های توسعه و افزایش میزان داخلی سازی خودروها در کشور

اسماعیلی در ادامه همچنین در مورد مزیت‌های افزایش میزان داخلی سازی خودروها در کشور سخن گفت و اعلام نمود که با توجه به برخی فعالیت‌هایی که در جهت توسعه داخلی سازی در صنعت خودرو در کشور وجود دارد، انتظار می رود درصد تاثیری پذیری صنعت خودرو از نرخ ارز، کم کم کاهش پیدا کند. پس به گفته وی از این پس شرکت‌ها نباید به دنبال هر نوسانی، به دنبال افزایش قیمت باشند.

وی به عوامل موثر بر توسعه و افزایش میزان داخلی سازی خودروها در صنعت خودرو اشاره کرد و تاکید نمود که با آغاز همکاری‌ها، تبادل تکنولوژی، توجه به تحقیق و توسعه و بومی سازی دانش و تکنولوژی در شرکت‌های خودروسازی، علاوه بر اینکه داخلی سازی توسعه می‌یابد، ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تولید خودرو در کشور نیز امکان پذیر خواهد بود.


بیشتر بخوانید : درصد داخلی سازی خودروها در کشور چقدر است؟


بررسی عوامل موثر بر توسعه صنعت خودرو

اسماعیلی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در مورد توسعه و افزایش میزان داخلی سازی خودروها در کشور، اعلام نمود که یکی از عوامل موثر در توسعه صنعت خودرو استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه‌های قطعه سازی و خودروسازی در کشور است.

اسماعیلی همچنین کاستی‌های موجود در حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو را یاد آور شد و تاکید نمود که در بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا، نیمی از آنها در زمینه تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند. به گفته وی حتی سهمی از فروش شرکت‌ها نیز به این بخش اختصاص داده می‌شود اما این موضوع در ایران چنین نیست و سهم بسیار کمی از درآمد شرکت‌های خودروسازی صرف این حوزه می‌شود .


بیشتر بخوانید : توسعه‌ی فعالیت قطعه سازان ایرانی با اتصال به شبکه جهانی قطعه سازی


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر