;
coinex

آیا مشارکت با خارجی‌ها باعث افزایش صادرات خودروی کشور خواهد شد؟

تلاش برای افزایش صادرات خودروی کشور ، یکی از دغدغه‌های صنعت خودروسازی است که به نظر می‌رسد برای تحقق آن مشارکت با خارجی‌ها ضروری است!

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، چیزی که در کشور به عنوان خودرو تولید و داخلی سازی می‌شود، حتی توسط خود شرکت‌های خارجی هم که تکنولوژی را به کشور انتقال داده‌اند، خریداری نمی‌شود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که برای افزایش صادرات خودروی کشور ، مشارکت با خارجی‌ها لازم است.

مشارکت با کشورهای خارجی برای افزایش صادرات خودروی کشور

رشد صادرات خودروی کشور در مقایسه با واردات رقم بسیار پایینی است و به نظر می‌رسد که این امر در گرو مسائل کیفیتی و قیمتی قرار داشته باشد. صادرات خودروی کشور ایران با مشکل مواجه است یعنی وجود مسائلی چون عدم تحقق کیفیت متناسب با سطح جهانی و نیز قیمت مناسب، باعث شده تا خودروسازان نتوانند اهداف صادراتی را محقق کنند.

بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو عقیده دارند که اگر دولت قصد دارد از صادرات خودرو حمایت کند، بهتر است تولید‌کنندگان را در جهت ارتقای کیفی محصولات مجبور یا حمایت کند؛ زیرا تنها از این طریق صادرات خودروی کشور می‌تواند قوت بگیرد.


بیشتر بخوانید : بررسی موانع صادرات خودرو در کشور


تفاوت قابل‌توجه رقم واردات و صادرات خودروی کشور

یک کارشناس حوزه خودرو، درباره تفاوت قابل‌ توجه رقم صادرات و واردات خودروی کشور اعلام نمود که این رقم تقریبا طبیعی به ‌نظر می‌رسد، زیرا به گفته وی خودروهای تولید داخل در کلاس پایین قرار دارند و زیر ۱۰ هزار دلار نیز قیمت دارند. وی ادامه داد که عمده صادرات خودروی کشور به سوریه و عراق است که آن هم با نرخ‌های کمی ارسال می‌شوند. بنابراین وقتی رقم واردات را با صادرات مقایسه می‌کنیم تفاوت بسیار زیاد خواهد بود.

علت عدم توسعه‌ی صادرات خودروی کشور چیست؟

آلبرت بغزیان درباره علت عدم توسعه صادرات خودروی کشور اعلام نمود که این سوال را باید از خودروسازان پرسید زیرا آنها دلیل این امر را بهتر می‌دانند. وی ادامه داد که صنعت خودروی کشور تا به حال حمایت‌های زیادی دریافت کرده است، اما مساله این است که به تنهایی نمی‌تواند مطرح شود. وی تاکید نمود که کشور باید برای رونق صادرات خود از شرکت خودروساز مبدا، کمک بگیرد.

به گفته وی در مورد صادرات خودروی کشور ، با بعضی از خودروسازان خارجی قراردادهایی بسته شده است اما نکته مهم در اینجا این است که، آیا این شرکت‌ها واقعا تجربیات خود را در اختیار کشور ایران قرار خواهند داد و آیا واقعا تکنولوژی لازم را منتقل می‌کنند؟ وی تاکید کرد که باید قول انتقال تکونولوژی از این شرکت‌ها دریافت شود.

داخلی سازی خودروها کاهش کیفیت را به دنبال دارد!

بغزیان در ادامه اعلام نمود که کیفیت خودروها با داخلی‌سازی پایین می‌آید و ادامه داد که بسیار اتفاق افتاده است که مردم می‌گویند مدل قدیمی فلان خودروی داخلی، کیفیت بهتری داشته است. بنابراین به گفته وی این امر نشان می‌دهد که مردم کیفیت را می‌شناسد.

وی اظهار کرد که توان داخلی کشور در حد کپی برداری است و تا وقتی شرایط اینگونه باشد، نمی‌توان انتظار داشت که صادرات خودروی کشور رشد کند و یا افزایش یابد.  وی ادامه داد که کشورهایی چون کره و چین ابتدا قطعه را وارد و مونتاژ کرده‌اند و بعد به داخلی‌سازی و طراحی روی آورده‌اند در حالی که صنعت خودروی کشور، هنوز در داخلی‌سازی مشکل دارد.

وی در ادامه اعلام نمود که خودروهایی که در داخل کشور داخلی‌سازی می‌شوند، حتی توسط خود شرکت خارجی هم، که تکنولوژی را به ایران انتقال داده‌اند، خریداری نمی‌شود. وی در ادامه اعلام نمود که تکنولوژی مربوط به صنعت خودروی ایران متعلق‌ به بیست ‌سال پیش است و بنابراین چنین صنعتی خریدار نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید : بررسی تاثیر صادرات خودرو بر ثبات قیمتی خودروها در بازار


بغزیان در ادامه صحبت‌های خود در مورد صادرات خودروی کشور اعلام کرد که تمام خودروهای دنیا دارای امکاناتی هستند که حتی آپشن هم به حساب نمی‌آیند بلکه جزو بایدها هستند، در حالی که چنین چیزی در کشور هنوز وجود ندارد. وی ادامه داد که یادگیری در گرو وجود معلم است در حالی که در کشور معلم داخلی در حوزه خودرو وجود ندارد و بنابراین در این زمینه باید از شرکت‌هایی که مبدا واردات هستند، کمک گرفت تا صنعت خودرو و همچنین صادرات رونق یابد.

انتقاد خودروسازان به شورای رقابت

وی در ادامه اعلام کرد که خودروسازان به شورای رقابت انتقاد کرده‌اند و بیان نمود که شورای رقابت در تعیین قیمت‌ها فرمول خود را دارد و ادامه داد که حرف این شورا این است که وقتی کیفیت تغییری نکرده است، چرا باید ۱۰ درصد سود در نظر گرفته شود؟! آیا واقعا قطعات ۱۰ درصد گران شده‌اند؟


بیشتر بخوانید : بررسی باکیفیت ترین خودروهای داخلی ؛ کدام خودروهای داخلی تکنولوژی بالاتری دارند؟


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر