;
coinex

برای خرید تلویزیون چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

تلویزیون ها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و به همین دلیل انتخاب کردن یک محصول خوب سخت شده است. در این مطلب نکاتی را گفته‌ایم که باید در هنگام خرید تلویزیون در نظر بگیرید.

کدام مدل تلویزیون برای شما مناسب‌تر است؟ کدام تلویزیون LCD کارایی بهتری دارد؟ یک تلویزیون با چه اندازه‌ای نسبت بهتری با فضای اتاق نشیمن خانه شما پیدا می‌کند؟ چه تفاوتی بین تلویزیون های LCD و LED وجود دارد؟ این سوالات همیشه در هنگام خریدن یک تلویزیون مطرح می‌شوند و اغلب اوقات جواب واضحی هم برایشان وجود ندارد.

در واقع می‌توان گفت که روند خریدن تلویزیون می‌تواند برای متخصصان دنیای فناوری هم گیج کننده باشد؛ زیرا سازندگان زیادی در زمینه ساخت این تجهیزات فعالیت دارند و محصولات خود را با ویژگی‌ها، رنگ‌ها، اندازه‌ها و فناوری‌های مختلفی ارائه می‌کنند. به همین دلیل این سوال مطرح می‌شود که کدام تلویزیون برای شما و فضای زندگیتان بهتر است؟ در این مطلب سعی کرده‌‌ایم که نکاتی را در رابطه با خرید تلویزیون شرح دهیم. با تکراتو همراه باشید.

نکاتی که باید در هنگام خرید تلویزیون به آن توجه کنیم

نکاتی که باید در خرید تلویزیون به آن توجه کنیم

چه نمونه تلویزیون هایی در بازار وجود دارد؟

تلویزیون ها در انواع مختلفی عرضه شده‌اند و فناوری‌های متفاوتی در آنها به کار گرفته شده است، اما نتایج یکسانی را ارائه می‌کنند. هر فناوری ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خود را دارد. در هنگام خریدن یک تلویزیون باید نکات پایه زیر را در نظر بگیرید:

تلویزیون های ال سی دی: CCFL

همه تلویزیون های LCD به یک نوع سیستم روشنایی پشتی همیشه روشن به نام لامپ‌های فلورسنت کاتد سرد (CCFL) مجهز هستند. این فناوری اخیرا توسط تکنولوژی جدیدتر LED که در تلویزیون های گران‌تر به کار رفته، کنار زده شده است؛ اگرچه هنوز هم در ساخت نمایشگرهای ارزان‌تر به کار می‌رود.

تلویزیون های LED: ال‌ای‌دی مستقیم

سیستم روشنایی پشتی این تلویزیون ها از تعدادی لامپ منتشر کننده نور (LED) که در پشت صفحه نمایشگر قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است. ال‌ای‌دی مخفف Light-Emitting Diode به معنای دیود نورافشان است. این فناوری باعث شده است که فرآیند خاموش شدن نور به صورت مکانی صورت پذیرد و از این طریق روشنایی و تاریکی یک تصویر با کیفیت بهتری نمایش داده شده و کنتراست بهتری نیز ارائه گردد.

تلویزیون های ال ای دی از نمایشگرهای CCFL که دارای وسعت رنگ بیشتری هستند، قدرتمندتر و کارآمدتر هستند. امروزه سازندگان به دلیل هزینه زیاد نصب لامپ‌های LED، تلویزیون های دارای ال‌ای‌دی مستقیم را کنار گذاشته و به تلوزیون های دارای فناوری ال‌ای‌دی اج (Edge LED) روی آورده‌اند.

تلویزیون های LED: ال ای دی اج

فرآیند تامین نور پشتی در تلویزیون های OLED (دیودهای منتشر کننده نور ارگانیک) از طریق عبور کردن یک جریان الکتریکی از درون یک فیلم تابنده الکترونورتاب (electroluminescent) انجام می‌شود. این فناوری رنگ‌های بسیار بهتر و نسبت کنتراست بسیار بالاتری را تولید می‌کند و علاوه بر این سازندگان را قادر می‌سازد تا نمایشگرهای خود را با ضخامت بسیار باریک و قابلیت انعطاف پذیری بالاتری بسازند.

تلویزیون های OLED برای اولین بار در سال 2014 میلادی عرضه شدند و محبوبیت زیادی نیز دارند. OLED هنوز هم یک فناوری جدید و گران قیمت محسوب می‌شو‌د و سازندگان مشهور هم به میزان زیادی در ارائه محصولاتشان بر این فناوری تکیه می‌کنند. تا به امروز تنها شرکت ال جی توانسته است تلویزیون های اولد فول سایز تولید کند.

OLED TV

نقطه کوانتوم (Quantum Dot)

هنوز فاصله‌ای نسبتا طولانی با عرضه تلویزیون های LED نقطه کوانتوم منتشر کننده نور باقی مانده است، اما این فناوری نیز در آینده‌ای نه چندان دور ارائه می‌گردد. طبق اطلاعات موجود سامسونگ موفق به ساخت یک فیلتر نانو کریستال بر مبنای فناوری نقطه کوانتوم شده است. این تکنولوژی می‌تواند پایداری نور بالاتر و مجموعه رنگ‌های بسیار خوب با نسبت کنتراست بسیار بالایی را ایجاد کند و از این طریق با فناوری OLED رقابت دارد.

تلویزیون های پلاسما

تلویزیون های دارای پنل پلاسمایی (PDP) با استفاده از پنل‌های شیشه‌ای دارای سلول‌های کوچک پرشده از مخلوط چند گاز بی اثر ساخته می‌شوند. این گازها با استفاده از انرژی الکتریسیته تحریک شده و از این طریق، پیکسل‌های یک صفحه نمایش را روشن می‌کنند. فناوری پلاسما نسبت به فناوری LCD کارایی بهتری در زمینه دقت کنتراست و رنگ‌ها دارد؛ اما تنها در ساخت تلویزیون های بزرگ‌تر از 42 اینچ قابل استفاده است.

این مدل از تلویزیون توسط تعداد محدودی از سازندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیای امروز باید خوش شانس باشید که بتوانید یک تلویزیون پلاسما را در قفسه‌ی فروشگاه‌های وسایل خانگی پیدا کنید.

تلویزیون های منحنی

برخی از سازندگان وسایل الکترونیکی به ساخت تلویزیون های دارای نمایشگر منحنی شکل روی آورده‌اند، با این تفاوت که در این تلویزیون ها برخلاف تلویزیون های قدیمی دارای لامپ اشعه کاتدیک (CRT)، منحنی ایجاد شده در نمایشگر به سمت داخل است و نه به سمت خارج!

تلویزیون های منحنی

کارشناسان معتقدند که این سبک طراحی باعث می‌شود که پیکسل‌های یک پنل نمایشگر فاصله یکسانی با چشم شما داشته باشند و از این طریق تصاویر زیباتری را نشان دهند. با این حال تلویزیون های خمیده هم نقاط ضعف خاص خود را دارند.

برجسته‌ترین نقطه ضعف این نمایشگرها این است که اگر که کاربر در زاویه 40 درجه‌ای یا بیشتر از یک طرف این پنل‌ها قرار بگیرد، منحنی نمایشگر هندسه تصاویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این طریق باعث کوتاه نمایی محتویات نزدیک به شما و متراکم سازی مرکز تصویر می‌شود.

چه رزولوشن تصویری را انتخاب کنیم؟

تلویزیون اچ دی

تلویزیون های اچ دی با دو نوع رزولوشن تصویر در بازار موجود هستند. این تلویزیون ها باید بتوانند تصاویر را با حداقل کیفیت 720 پیکسل نمایش دهند. سازندگان وسایل الکترونیکی، تلویزیون های اچ دی را اغلب با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل (HD) و رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی (FHD) عرضه می‌کنند. اگر که می‌خواهید یک تلویزیون جدید بخرید توصیه می‌کنیم که دستگاهی را خریداری کنید که بتواند حداقل رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی را ارائه کند.

اولترا اچ دی و 4 کی

رزولوشن تلویزیون های اولترا اچ دی (UHD) چهار برابر رزولوشن تلویزیون های فول اچ دی است. این تلویزیون ها می‌توانند تصاویر را با کیفیت 3840 در 2160 پیکسل نمایش دهند و به همین دلیل جزییات تصاویر نشان داده شده توسط این نمایشگرها دقیق‌تر است، البته کاربر هم باید پهنای باند و ظرفیت حافظه بیشتری را برای اجرا و ذخیره این تصاویر به کار گیرد.


بیشتر بخوانید: تلویزیون ۸ کی شارپ ؛ طعم وضوح تصاویر آینده را بچشید!


تلویزیون های 4K کارایی خوبی در زمینه بالا بردن کیفیت فیلم‌های اچ دی و نمایش دادن آن‌ها با کیفیت اولترا اچ دی ارائه می‌کنند. در حال حاضر تنها تعداد محدودی تلویزیون در بازار وجود دارد که بتواند فیلم‌ها و تصاویر را با کیفیت 4K واقعی نمایش دهد.

اچ دی آر

اچ دی آر یکی دیگر از فناوری‌های محبوب در صنعت ساخت تلویزیون است. این فناوری می‌تواند دقت تصویر بسیار خوبی را ارائه کند و تا به امروز در ساخت چند مدل تلویزیون اولترا اچ دی مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع می‌توان گفت که تماشای یک فیلم به کمک یک تلویزیون HDR از تماشای یک فیلم در یک تلویزیون 4K بسیار لذت بخش‌تر است.

تلویزیون های دارای فناوری اچ دی آر می‌توانند شاخص میزان روشنایی و سیاهی تصاویر و فیلم‌ها را با کیفیت بسیار بهتری ارائه کنند و علاوه بر این، جزییات بیشتری را نیز در پخش این محتویات نشان دهند.

اچ دی آر به روش‌های فیلمبرداری خاصی نیازمند است. در حال حاضر امکان نمایش دادن فیلم‌های موجود با کیفیت HDR وجود ندارد. علاوه بر این، برای نشان دادن فایل‌های چندرسانه‌ای با این کیفیت، به تلویزیون های خاصی نیز نیاز است. در حال حاضر سامسونگ تنها برندی محسوب می‌شود که توانسته است نمایشگرهای خاصی را برای نشان دادن فیلم‌ها و تصاویر اچ دی آر بسازد؛ اگرچه ال جی و سونی هم اخیرا توانسته‌اند محصولات موجود خود را به قابلیت ارائه این فناوری مجهز سازند.

در هنگام خریدن یک تلویزیون چه پارامترهای دیگری را باید در نظر بگیریم؟

برای خرید یک تلویزیون دارای نمایشگر تخت باید هزینه زیادی را بپردازید و به همین دلیل بهتر است که قبل از خریدن چنین دستگاهی به میزان کافی تحقیق کرده باشید. برای این کار، خریدن یک تلویزیون پلاسما یا ال سی دی که در اولین فروشگاه سر راهتان می‌بینید، نمی‌تواند راهکار خوبی برای رفع نیاز شما و گرفتن بیشترین میزان کارایی از یک نمایشگر باشد.

به همین دلیل باید پارامترهای دیگری را هم در نظر بگیرید. در این قسمت به ارائه توضیحاتی در رابطه با نحوه محاسبه اندازه ایده آل یک تلویزیون پرداخته‌ایم.

مردم اغلب تلویزیون مورد نظر خود را بر حسب فضایی که برای قرار دادن آن در اختیار دارند، انتخاب می‌کنند؛ اما این یک راهکار صحیح نیست. تلویزیون های تخت، فضای بسیار کمتری از آنچه شما تصور می‌کنید، اشغال می‌کنند و به همین دلیل ممکن است که یک تلویزیون فلت در فاصله 30 تا 60 سانتی‌متر دورتر از آنچه که شما به عنوان مکان دید در نظر دارید، قرار بگیرد، در نتیجه تصاویر با اندازه کوچک‌تری توسط شما دیده شوند.


بیشتر بخوانید: تلویزیون ۸۸ اینچی QLED سامسونگ عرضه شد


شما می‌توانید با خریدن یک تلویزیون اچ دی به یک صفحه نمایش بزرگ‌تر و فاصله دید مناسب دسترسی داشته باشید بدون این که با مشکلاتی برای دیدن تصاویر مواجه شوید. نویز نداشتن یک تلویزیون اچ دی زمانی رخ می‌دهد که فاصله ایده آل بین مکان نشستن بیننده و صفحه نمایش تلویزیون در حدود 3 تا 4 برابر ارتفاع تلویزیون باشد.

چگونه اندازه ایده آل یک تلویزیون اچ دی را محاسبه کنیم؟

چگونه اندازه ایده آل یک تلویزیون اچ دی را محاسبه کنیم؟

محاسبه اندازه درست یک تلویزیون شما را قادر می‌سازد تا محصولی را انتخاب کنید که به گونه‌ای مناسب در خط دید شما قرار گیرد و علاوه بر این، تصاویر را با وضوح و کیفیت خوبی نمایش دهد.

به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید فقط محتویات رسانه‌ای دارای رزولوشن اس دی (640 در 480 پیکسلی) را مشاهده کنید، باید تلویزیونی را انتخاب نمایید که نمایشگر کوچک‌تری داشته باشد، زیرا برای بهتر دیدن تصاویر یک نکته بسیار حائز اهمیت است. با یک رزولوشن ثابت، هرچه صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد؛ کیفیت تصویر کمتر می‌شود.

برای محاسبه سایز ایده آل یک تلویزیون باید فاصله مورد نظر خود با نمایشگر آن را در عدد ثابت 0.535 ضرب کنید و سپس حاصل ضرب را به نزدیک‌ترین سایز نمایشگر گرد کنید. برای مثال اگر که می‌خواهید در فاصله 2 متری (حدود 80 اینچی) از تلویزیون خود بشینید، تلویزیون مورد نیاز شما یک نمایشگر 42 اینچی است؛ زیرا حاصل ضرب عدد 200 در عدد ثابت 0.535 معادل با 108 سانتی متر (42.7 اینچ) و نزدیک‌ترین اندازه تلویزیون به این عدد 42 اینچ است.

در هنگام خرید تلویزیون چه ویژگی‌های دیگری را باید در نظر بگیریم؟

یک تلویزیون ویژگی‌های زیادی دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم همه این ویژگی‌ها را در این مطلب کوتاه خلاصه کنیم در نتیجه تنها به ارائه توضیحاتی در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های یک نمایشگر پرداخته‌ایم.

پورت کارت حافظه یا یو اس بی

اگر که یک دوربین دیجیتالی دارید، با خریدن تلویزیونی که به پورت کارت حافظه یا یو اس بی مجهز باشد، می‌توانید عکس‌های گرفته شده با دوربین را به کمک تلویزیون خود مشاهده کنید.

کنتراست

رنگ‌های سفید روشن نباید هیچ جزییات سبز، صورتی یا آبی رنگی را در خود داشته باشند. در مقابل رنگ مشکی هم نباید محو شده باشد یا آثاری خاکستری، سبز یا آبی رنگ را در خود نشان دهد.

رنگ‌ها

روشنی و یکپارچگی رنگ‌ها را در نظر بگیرید. لبه رنگ‌ها باید بدون نویز باشد. دقت کنید که قسمت‌های اشباع شده به میزان زیاد تا چه مقدار نقطه‌ای هستند و پوست کاراکترها، مخصوصا در سکانس‌های تاریک، تا چه مقداری طبیعی دیده می‌شود.

جزییات فیلم‌ها و تصاویر

در نظر داشته باشید که نمایشگر تا چه اندازه از بافت یک تصویر را می‌تواند نشان دهد. برای مثال دقت کنید که آیا تلویزیون یک درخت را به صورت یک توده سبز نشان می‌دهد یا این که تک تک برگ‌های درخت نشان داده می‌شوند.

لبه‌ها

دقت کنید که تلویزیون مورد نظرتان فاقد هاله‌ها و بریدگی‌های نور مخصوصا در نزدیکی انحنای صفحه نمایشش باشد.

حرکت

اجسام متحرک را از نظر نداشتن لکه، محو شدگی، دنباله، تکرار و نویزهای نقطه‌ای بررسی کنید.

اثر تصنعی تصویر

تصاویر را از نظر نداشتن لکه، نوارهای رنگی و نویزهای نقطه‌ای بررسی کنید. چنین نویزهایی به دلیل ضعیف بودن تیونر یا قدرت پردازش تصاویر تلویزیون ایجاد می‌شوند. قسمت تنظیمات یک تلویزیون را قبل از خریدن آن چک کنید. پیکره بندی یک تلویزیون بر حسب تنظیمات کارخانه نمی‌تواند همیشه فیلم‌ها و تصاویر را با کیفیت خوبی نشان دهد.

ویژگی‌های صوتی یک تلویزیون

ویژگی‌های صوتی یک تلویزیون

یک تلویزیون برای این که بتواند در کنار تصاویر باکیفیت، صدای خوبی را هم ارائه کند باید به یک سیستم صوتی فراگیر مجهز شده باشد؛ اما همه سازندگان محصولات خود را با این فناوری ارائه نمی‌کنند و به همین دلیل در هنگام خریدن یک تلویزیون باید پارامترهای زیر را برای سنجش کیفیت صدا در نظر بگیریم.

باس

افکت باس باید عمیق و همه جانبه باشد، در زمان مورد نیاز تشدید گردد و باعث تخریب شدن باقی ویژگی‌های صوتی یک فیلم نشود.

صوت‌ها

صدا باید گسترده، واضح، غنی و عاری از خفگی باشد.

صدای زیر

افکت صدای زیر باید در هنگام زیاد بودن میزان صدا واضح، همه جانبه و صاف باشد و نباید بر صدای اصلی صحنه غلبه کند.

عمق و پهنای صدای صحنه

یک تلویزیون خوب باید صدا را به جلو، عقب و دو طرف خود منتشر کند تا از این طریق بدون هیچ گونه کاهش کیفیت و انسجامی بعد بیشتری به آنچه که در حال نمایش است، ببخشد.

سوالات و نکاتی که باید قبل از خریدن تلویزیون در نظر داشته باشید

پرسیدن سوالات زیر پروسه خریدن یک تلویزیون را ساده‌تر می‌کند:

اچ دی یا 4 کی؟

تلویزیون های 4 کی کارایی بسیار خوبی در نمایش تصاویر و فیلم‌ها دارند. علی رغم این که در حال حاضر تلویزیون های 4 کی کمی در بازار وجود دارد، محصولات برتر این دسته بندی می‌توانند کارایی خوبی را در تبدیل کردن رزولوشن اچ دی به 4 کی ارائه کنند. البته در صورتی که نیازی به یک تلویزیون 65 اینچی یا بزرگ‌تر ندارید، می‌توانید با کمک یک تلویزیون فول اچ دی هم تصاویر و فیلم‌های مورد نظرتان را با کیفیت خوبی تماشا کنید.

چه سایزی؟

ابعاد اتاقی که قرار است تلویزیون در آن قرار گیرد و مقدار پولی که شما می‌پردازید، این پارامتر را تعریف می‌کنند. شما می‌توانید با کمک فرمول توضیح داده شده پیشین اندازه تلویزیون خود را تعیین کنید. به یاد داشته باشید که یک تلویزیون کوچک و کارآمد اغلب بهتر از یک تلویزیون بزرگ و ناکارآمد است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در صورت خریدن یک تلویزیون 4 کی می‌توانید در فاصله کوتاه‌تری نسبت به آن بشینید.

چند پورت اچ دی ام آی؟

تلویزیونی که قرار است در یک اتاق نشیمن قرار گیرد باید حداقل 3 پورت HDMI داشته باشد زیرا اگر که می‌خواهید دستگاه‌های جانبی مختلفی را به تلویزیون خود وصل کنید، یک دستگاه دارای کمتر از 3 پورت HDMI نمی‌تواند کارایی مورد نظر شما را ارائه کند.

اتصال یک دستگاه آنالوگ

تلویزیون های جدید بیشتر از 2 پورت ترکیبی ندارند و از طرفی دوره تولید و استفاده از دستگاه‌های جانبی هم که سیگنال‌های تلویزیونی را به یک نمایشگر منتقل می‌کنند، تقریبا به آخر رسیده است با این حال اطمینان یابید که تلویزیون جدید شما توانایی پشتیبانی دستگاه‌های VCR و DVD را هم داشته باشد.

نصب تلویزیون بر روی دیوار

قبل از نصب یک تلویزیون به دیوار باید اطمینان یابید که آیا دیوار مورد نظر توانایی تحمل وزن تلویزیون تخت مورد نظر شما را دارد یا خیر. بعد از این مرحله باید ببینید که آیا امکان نصب کردن تلویزیون مورد نظر شما به دیوار وجود دارد؟ و در آخر باید ببینید که آیا پایه‌های نصب به همراه تلویزیون ارائه می‌شوند یا شما باید آن‌ها را به طور جداگانه خریداری کنید.

اتصال به سینمای خانگی

اگر که نمی‌خواهید تلویزیون جدیدتان را به یک سیستم سینمای خانگی وصل کنید باید کارایی صوتی آن را مد نظر قرار دهید؛ در این صورت باید نمایشگری را بخرید که بتواند بدون هیچ گونه اختلالی حداکثر صدای مورد نظر شما را تولید کند. کیفیت صدای دیالوگ‌ها و قدرت افکت باس در هنگام کم بودن صدا را نیز باید در نظر بگیرید. اگر که می‌خواهید از یک سیستم سینمای خانگی در کنار تلویزیون جدید خود استفاده کنید، نیازی نیست که بهای گرانی را برای خریدن یک دستگاه دارای اسپیکرهای داخلی قدرتمند و خاص بپردازید.

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر