;
coinex

ایجاد صدها هزار شغل با تدوین حقوق مالکیت معنوی

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، با تدوین حقوق مالکیت معنوی صدها هزار شغل جدید در کشور ایجاد خواهد شد. وی بر لزوم تدوین هرچه سریع‌تر این حقوق تاکید کرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، دبیر شورای عالی فضای مجازی بر لزوم تدوین هرچه سریع‌تر حقوق مالکیت معنوی تاکید نموده است. وی اعلام کرده است که با تدوین حقوق مالکیت معنوی ، ایجاد صدها هزار شغل در کشور امکان پذیر خواهد بود.

ابوالحسن فیروزآبادی در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات اعلام نمود که فضای مجازی کشور هیبرید است. یعنی به گفته وی این فضا هم حقیقی است و هم مجازی. وی در ادامه تاکید نمود که تمامی وقایع این فضا دارای پیوست زمانی هستند و اطلاعاتی که در آنجا ثبت می‌گردد قابل توزیع خواهد بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود در مورد تدوین حقوق مالکیت معنوی ، اضافه کرد که به عنوان مثال پول مجازی هم در فضای واقعی و هم فضای مجازی کاربرد دارد در حالی که دو پدیده مجزا هستند. به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی نیز باعث شده‌اند تا نقش رسانه‌های سنتی به تدریج از قالب خود خارج شوند.


بیشتر بخوانید : بررسی موانع ایجاد اشتغال در کشور؛ اشتغال اصلی ترین برنامه دولت


وجود یک سیستم قانونی متناسب با تحولات فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود در مورد تدوین حقوق مالکیت معنوی ، همچنین اعلام نمود که کشور نیازمند تنظیم سیستم قانونی و حقوقی متناسب با تحولات فضای مجازی است. به گفته وی در حال حاضر تمامی مردم در حال نقش‌آفرینی فعال در رسانه‌های اجتماعی و خلق پیام هستند و بنابراین امکان استفاده از نظام‌های کهنه قانون‌گذاری که مربوط به سال‌های پیش هستند امکان پذیر نیست و این فضا نیاز به مدیریت بهتر دارد.

وی در ادامه بر لزوم اصلاح نهادی و ساختاری در کشور تاکید نمود و ادامه داد که در این زمینه راه‌حل‌هایی ارائه شده که یکی از مدل‌ها، بحث حکمرانی است. وی اضاف کرد که لازم است از نظام‌های تنظیم مقرراتی استقبال شود، البته به شرطی که نظام‌های بومی شکل بگیرد و فرآیندهای حکمرانی مانند بیگ‌دیتا در آن در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه‌ی توضیحات خود در مورد تدوین حقوق مالکیت معنوی اعلام نمود که مفهوم حریم خصوصی متناسب با زمان و مکان متفاوت است. وی در مثالی به اینترنت اشیاء اشاره کرد و ادامه داد که تمام امور زندگی مردم تحت تاثیر این تکنولوژی قرار خواهد گرفت. وی تاکید نمود که در این حالت حریم خصوصی به شکل دیگری تعریف می‌شود. بنابراین براساس گفته‌های وی باید از نظر ابزاری و روشی، در حوزه مقررات‌گذاری، مطالعات و دقت بیشتری لحاظ گردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مطرح دنیا مقررات‌زدایی است، اعلام نمود که در کشور بر مقررات‌گذاری تاکید می‌شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین به مقوله بیگ‌دیتا اشاره کرد و ادامه داد که در مقوله بیگ‌دیتا می‌توان مستقیما به تولید علم پرداخت و از روی پردازش داده‌های بزرگ مسائل اجتماع را حل نمود.


بیشتر بخوانید : ایجاد اشتغال در فضای مجازی با راه اندازی بازار مشاغل خانگی


تکلیف حقوق مالکیت معنوی باید مشخص شود!

فیروزآبادی در ادامه تاکید نمود که حتما تکلیف حقوق مالکیت معنوی باید مشخص شود و ادامه داد که بخش بزرگی از اقتصاد دنیا، دارایی‌های معنوی هستند. وی در این مورد به ارائه مثالی در مورد پنج کمپانی بزرگ دنیا پرداخت و ادامه داد که همگی این شرکت‌ها، فناوری محور بوده‌اند. وی اضافه کرد که تنها بخش کوچکی که 20 تا 30 درصدی دارایی‌های این شرکت‌هاست، ملموس هستند و این شرکت‌ها صدها هزار میلیارد دلار سرمایه معنوی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد که اگر دولت قصد تقویت اقتصاد کشور را دارد و همچنین قرار است شغل به وجود آورد، باید تکلیف حقوق مالکیت معنوی را در ابتدا مشخص کند، زیرا فقط در این حالت می‌توان صدها هزار شغل در کشور ایجاد کرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد که کشور باید به سمت تبیین قوانین مربوط به مالکیت معنوی پیش برود، البته با رعایت این نکته که نباید قوانین محدودکننده وجود داشته باشد و همچنین خلأ قانون هم نباید برای کشور خطرآفرین باشد.

وی همچنین بر ظریف و پیچیده‌ بودن این کار تاکید کرد و ادامه داد که این کار از ابتدا حمایت حقوق‌دانان را نیاز دارد. به گفته وی قانون‌گذاری نرم، مبتنی بر چالاکی و هوشمندی است و قانون‌گذاری سخت، مربوط به حوزه‌هایی است که می‌تواند به کشور لطمه بزند.

فیروزآبادی در پایان صحبت‌های خود در مورد تدوین حقوق مالکیت معنوی ، اعلام نمود که یکی از موارد مطرح در شورای عالی فضای مجازی، جلوگیری از خروج داده‌هایی است که در مرزهای ملی تولید شده‌اند. به گفته وی این قانون در سایر کشورها نیز به تصویب رسیده و قرار است به زودی به اجرا گذاشته شود. بنابراین از این پس هر اطلاعاتی که بخواهد از اروپا خارج شود باید مجوز لازم را دریافت کند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر