;
coinex

بررسی موانع ایجاد اشتغال در کشور؛ اشتغال اصلی ترین برنامه دولت

علی ربیعی در حاشیه کارگروه تخصصی بررسی مباحث توسعه اشتغال اعلام نمود که اصلی‌ترین اولویت برنامه دولت در سال جاری و سال‌های آینده اشتغال است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، کارگروه تخصصی بررسی مباحث توسعه اشتغال، با حضور استانداران سراسر کشور در وزارت کشور برگزار شد. علی ربیعی، وزیر کار در حاشیه این کارگروه به بررسی موانع ایجاد اشتغال پرداخت. وی در ادامه صحبت‌هایش اعلام نمود که اصلی‌ترین اولویت برنامه دولت در سال جاری و سال‌های آینده، اشتغال است.

وزیر کار همچنین در ادامه اضافه کرد که آنها برای اینکه بتوانند در سال آینده به خوبی به ایجاد اشتغال پردازند، ۷۲ هزار میلیارد تومان سرمایه دارند. به گفته‌ی وزیر کار، این سرمایه‌ی موجود، ترکیبی از منابع بانکی، صندوق توسعه ملی، کمک دولت و بخشی از پول روستاییان است. وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد موانع ایجاد اشتغال اعلام نمود که این کارگروه فرصت خوبی است که طرح‌های اشتغال دولت با حضور استانداران مرور گردد.

بررسی سهم هر استان در ایجاد اشتغال

وزیر کار در ادامه علاوه بر پرداختن به موضوع اهمیت بررسی موانع ایجاد اشتغال تاکید نمود که لازم است سهم هر استان هم، در ایجاد اشتغال یا مشکلات مسیر ایجاد اشتغال و موانع ایجاد اشتغال مورد بررسی ویژه قرار گیرد. وی در ادامه اعلام نمود که بررسی‌ها و پیشنهادات می‌تواند به اصلاح آیین نامه کمک کند که البته به قانون نیاز دارد که باید ابتدا لایحه آن تهیه گردد. نتایج این بررسی‌ها و اصلاحات در ادامه ابلاغ خواهد شد.

بررسی مهم‌ترین موانع ایجاد اشتغال در کشور

ربیعی اعلام نمود که در این کارگروه ۱۷ مورد از موانع ایجاد اشتغال مورد بررسی قرار گرفته است و توانسته‌اند تا حدود زیادی در این زمینه با مسئولین به تفاهم برسند. وی در ادامه مهم‌ترین مشکلات و موانع ایجاد اشتغال را به شرح زیر نام برد :

  • تامین وثائق اشتغال روستایی
  • هماهنگی بانک‌ها
  • فقدان نهادهای صادراتی
  • بازاریابی کالا
  • تحریک تقاضا برای کالا

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بعد از اعلام مشکلات و موانع ایجاد اشتغال ادامه داد که آنها در تلاش برای رفع این مشکلات هستند. به گفته وی، نخستین برنامه اشتغال آنها در سال ۹۷، کمک به احیا و تثبیت بنگاه‌های تولیدی در کشور، به منظور تثبیت شغل خواهد بود. به گفته وی در این زمینه استان‌ها اختیاراتی نیز داشته‌اند که قرار است این اختیارات در قالب آیین‌نامه‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

رشد فراگیر، یکی از برنامه‌های مهم دولت

وزیر کار اعلام نمود که رشد فراگیر یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است که قرار است مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، استان‌ها معتقد هستند که یارانه باید از منابع استانی پرداخت شود و بنابراین این سازمان نیز  با سازمان برنامه و بودجه توافق کرده است تا۵۰۰ میلیارد تومان را برای یارانه در نظر بگیرد و در اختیار استانداران قرار دهد تا آنها نیز بتوانند نسبت به ایجاد اشتغال در مناطق خود اقدام نمایند.

وی ادامه داد که بسیاری از استان‌ها اعلام کرده‌اند که قالب رسته‌های اشتغال فراگیر می‌تواند تغییر کند و بنابراین وزارت کار نیز در این زمینه دو هفته وقت در نظر گرفته‌اند تا آنها بتوانند در این فاصله این رسته‌ها را تعیین کنند و برای تغییر اعلام نمایند.


بیشتر بخوانید : حمایت از کسب و کارهای نوپا به دلیل اشتغال زایی


اقدامات انجام شده برای حل مشکلات اشتغال در روستاها

ربیعی در ادامه صحبت‌های خود در مورد بررسی و رفع موانع ایجاد اشتغال همچنین به اقدامات انجام شده برای حل مشکلات اشتغال روستایی اشاره کرد و اعلام نمود که قرار است یا صندوق‌های ضمانت از نظر سرمایه افزایش داده شوند و یا اینکه دولت ۷۰ درصد ضمانت روستاییان را تضمین کنند، زیرا وثائق روستاییان ضعیف است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد که لازم است اشتغال روستایی، زنجیره‌ای و خوشه‌ای گردد تا از این طریق امکان اتصال آن به بازار وجود داشته باشد. وی تاکید نمود که اگر بازاری برای کالاهای تولیدی روستاها در نظر گرفته نشود، آنها حتما ورشکست خواهند شد.

تلاش برای اجرای طرح اشتغال روستایی

وزیر کار در ادامه سخنان خود در مورد موانعی که بر سر راه ایجاد اشتغال وجود دارد اعلام نمود که آنها در تلاش هستند تا بتوانند مهاجرت معکوس را در روستاها ادامه دهند. به گفته وی اگر طرح اشتغال روستایی بتواند در نیم‌سال سال آینده موفق شود، امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز وجود خواهد داشت. وی در ادامه به سرمایه 72 هزار میلیاردی این سازمان که ترکیبی از منابع بانکی، صندوق توسعه ملی، کمک دولت و بخشی از پول روستاییان است اشاره کرد و تاکید نمود که از این سرمایه برای ایجاد اشتغال در سال آینده استفاده خواهد شد.

راه حل مشکلات اشتغال، وام نیست!

ربیعی اعلام نمود که در جلسه برگزار شده همه معتقد بوده‌ند که نمی‌توان مشکلات اشتغال را فقط با وام حل کرد. به گفته وی در صورت استفاده از وام هم، وام باید ارزان باشد و در کنار آن نیز لازم است تا نهادسازی مناسب انجام گیرد و نیروهای کار نیز آموزش ببینند تا مهارت لازم را به دست آورند.

وی ادامه داد که در جلسات برگزار شده اعلام شده است که نهادهای کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، بسیج و حتی جهاد دانشگاهی می‌توانند، در زمینه اشتغال حمایتی نهادهای توسعه‌ای در استان‌ها باشند. علاوه بر این، موانع اشتغال روستایی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد که تمامی این طرح‌های موجود در کنار سایر طرح‌های دولت مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل و احیای بافت فرسوده، برای ایجاد اشتغال مهم هستند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. به گفته وی پیش‌بینی می‌شود که اگر بافت فرسوده حرکت کند، ۴۰ صنعت نیز با آن حرکت خواهد کرد.

وی در پایان تاکید نمود که تمام تلاش وزارت کار این است که، با اجرای این طرح‌ها بتواند به عدد قابل قبولی از اشتغال دست یابد تا به این وسیله بتواند نیاز بازار کار را تامین نماید.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر