;
coinex

هوش مصنوعی روشی برای درک فرایند تفکر و تشخیص عقاید اشتباه

یک نرم‌افزار هوش مصنوعی که قادر به درک فرآیند تفکر پشت تصمیمات دیگران و تشخیص عقاید اشتباه است، توسط شرکتی وابسته به گوگل، مورد آزمایش قرار گرفت.

به گزارش تکراتو، هوش مصنوعی جدیدی ساخته شده است که قادر به درک افکار دیگران است. این مبحث توسط یک شرکت پژوهشی موسوم به ذهن عمیق  (DeepMind)که وابسته به گوگل است، ساخته شده است.


بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی زندگی جاودانه را ممکن می‌کند!


درک فرایند تفکر با هوش مصنوعی

شرکت دیپ‌مایند، که متشکل از گروهی از پژوهشگران هوش مصنوعی در لندن است، رباتی با هدف گسترش نظریه پایه‌ای ذهن ابداع کرده است. این نرم‌افزار، قابلیت پیش‌بینی کار دیگر سیستم‌های هوش مصنوعی و همچنین درک فرایند تفکر را دارد و حتی می‌تواند بفهمد آیا عقاید آنها در مورد دنیای اطرافشان اشتباه است یا خیر.

این نظریه، کلید تعاملات پیچیده اجتماعی محسوب می‌شود و تقلید هوش مصنوعی از انسان را یک ضرورت می‌داند. این ربات موسوم به نظریه شبکه ذهن (Theory of Mind-net) یا  ToM-net است و قادر است کار دیگر عاملان هوش مصنوعی را در محیط مجازی پیش‌بینی کند.

در این آزمایش‌ها، دو نفر مورد بررسی قرار می‌گیرند که یکی از آنها به نام Anne، دیگری را که سالی (Sally) نام دارد، تماشا می‌کند. همچنین، توپی هم در جایی از اتاق مخفی شده است. یک نفر، بدون اینکه سالی ببیند توپ را به نقطه متفاوتی می‌برد و از Anne که شاهد این ماجراست، سوال می‌شود به نظر او، سالی کجا را برای پیدا کردن توپ خواهد گشت.

Anne برای گذشتن از این آزمایش باید نشان دهد که می‌تواند بین محل قرار گرفتن توپ و جایی که سالی فکر می‌کند توپ آنجاست، تمیز دهد و این یعنی اینکه Anne باید بفهمد سالی عقیده اشتباهی درباره جای توپ دارد.

پژوهشگران شرکت دیپ‌مایند برای آزمایش هوش مصنوعی جدید خود، این آزمایش روان‌شناختی را در محیط مجازی تکرار کردند. در این آزمایش، به  ToM-net که نقش Anne را بازی می‌کند، یک توری 11 در 11 با چهار شیء رنگی و تعداد زیادی دیواره داخلی ارائه شد. بدون اطلاع  ToM-net ، یک عامل هوش مصنوعی به سوی یکی از چهار شیء حرکت کرد و از  ToM-net خواسته شد  تا آنچه قرار است رخ دهد پیش‌بینی کند.

ToM-net توانست براساس اطلاعات ارائه شده، کار این عامل را دقیقا پیش‌بینی کند و همان آزمایش سالی و Anne را پشت سر بگذارد. امکان دارد کارایی آزمایش نظریه ذهن، به ساخت ربات‌هایی بیانجامد که می‌توانند بیشتر مانند انسان‌ها فکر کنند و درک فرایند تفکر برای آنها راحت باشد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر