;
coinex

استفاده از موتورهای جستجوی بومی ؛ راهکاری برای ارتقای آنها

استفاده از موتورهای جستجوی بومی و تلاش برای ارتقای آنها در کشور یک امر بسیار مهم است زیرا ممکن است روزی امکان دسترسی به سایر موتورهای جستجو وجود نداشته باشد.

به گزارش تکراتو، همه افراد روزانه برای یافتن مطالب مورد نظر خود از موتورهای جستجو استفاده می کنند و تقریبا بدون استفاده از آنها انجام بسیاری از کارها امکان پذیر نخواهد بود. اگر روزی امکان دسترسی به مرورگرهایی چون گوگل یا یاهو برای مدتی قطع شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟! اینجاست که استفاده از موتورهای جستجوی بومی می تواند بسیار مهم باشد.

استفاده از موتورهای جستجوی بومی

گرگر و پارسی‌جو موتورهای جست‌وجوی ایرانی هستند که تقریبا مدت 10 سال از راه اندازی آنها می گذرد. همچنین یوز نیز جدیدترین جستجوگر بومی به شمار می‌رود، اما این جویشگرها آچنان که باید مورد استقبال قرار نگرفته‌اند و مردم همچنان از موتورهای جستجوی دیگر استفاده می کنند. در حالی که استفاده از موتورهای جستجوی بومی در داخل کشور می تواند مناسب تر باشد زیرا به ارتقای آنها کمک خواهد کرد.

موتور جستجویی پارسی‌جو تحت حمایت دانشگاه یزد است و جویشگر یوز نیز محصول شرکت دانش‌بنیانی است که از طریق سازمان فناوری اطلاعات گرنت پژوهشی گرفته است که البته گسترش آن‌ها نیازمند حمایت دولت است.


بیشتر بخوانید: تاخیر در راه اندازی موتور جستجوی بومی پارسی جو


تلاش برای ارتقای موتورهای جستجویی ایرانی

در این مورد محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، معتقد بود که باید در ابتدا توقع خود را از موتورهای جست‌وجو مشخص کرد. به گفته وی مردم باید برای یافتن پاسخ سوالات خود به موتورهای جست‌وجویی مراجعه کنند که محتوای داخلی را ارائه ‌دهد. به اعتقاد کارشناسان برنامه‌نویسی ساخت و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو بسیار سخت و گران است و به سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیاز دارد.

امیرعلی خیراندیش، مدیر اجرایی پروژه ملی موتور جست‌وجوگر پارسی جو در توضیح دلایل راه‌اندازی این جویشگر بومی اعلام کرده بود که در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی‌شود، بنابراین نباید پارسی‌جو یا سایر موتور جستجوی ایرانی را با موتورهای جست‌وجوگر دیگر مقایسه نمود.

محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد استفاده از موتورهای جستجوی بومی سخن گفت و اشاره کرد که فعالیت‌های زیادی تاکنون برای ایجاد موتور جست‌وجوی بومی صورت گرفته است. وی بر ضرورت برتری دادن جویشگرهای داخلی بر خارجی تصریح کرد.

به گفته آذری جهرمی جویشگر بومی پارسی‌جو از نظر دقت عمل بهتر از موتورجست‌وجوی بینگ و یاندکس است. وی تاکید دارد که به لحاظ توسعه زیرساخت‌های فنی در حوزه جویشگرهای بومی توسعه رخ داده است اما علیرغم همه تلاش‌ها، اقبال لازم در بازار رخ نداده که دلیل آن تکنولوژیک نیست. وزیر ارتباطات همچنین بر استفاده از موتورهای جستجوی بومی تاکید نمود.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر