;
coinex

شیوع مجدد وبا در یمن ؛ هشدار یونیسف در مورد وضعیت کودکان

در آستانه سومین سالگرد جنگ داخلی در یمن، مدیر بخش خاورمیانه یونیسف هشدار داده است که احتمالا در چند ماه آینده شاهد شیوع مجدد ویروس مرگبار وبا در یمن خواهیم بود.

در طول سال گذشته بیش از یک میلیون کودک یمنی بدلیل عدم دسترسی به آب و واکسیناسیون به وبا مبتلا شدند. آمار وبا در یمن وحشتناک است. هر ۳۵ ثانیه یک کودک به وبا مبتلا می‌شود!

گیرت کاپیلاریا (Geert Cappelaere) مدیر منطقه‌ای یونیسف در حوزه آفریقا و خاورمیانه، می‌گوید که وبا در یمن در کنار سایر بیماری‌های قابل پیشگیری، در هر ۱۰ دقیقه جان یک کودک مبتلا را می‌گرفت. کاپیلاریا روز شنبه به گاردین گفت:

بیایید خودمان را فریب ندهیم، وبا درحال بازگشت به یمن است. در طول چند هفته آینده فصل بارندگی مجددا آغاز خواهد شد و بدون یک سرمایه‌گذاری عظیم فوری، وبا در یمن مجددا دامن کودکان را خواهد گرفت.

کاپیلاریا گفت که یونیسف برای ماه‌ها با هر دو طرف درگیر در جنگ، برای اجازه شروع برنامه واکسیناسیون وارد مذاکره شده بود، اما برخی از گروه‌های نظامی هنوز ورود تجهیزات خورشیدی برای پمپ کردن آب آشامیدنی را ممنوع کرده‌اند. او گفت :

ما بی‌نهایت زمان، انرژی و پول برای مسئله‌ای صرف می‌کنیم که هرگز نباید پای میز مذاکره مطرح شود. زندگی کودکان چیزی نیست که بشود سر آن مذاکره کرد.

کاپیلاریا در یک کنفرانس خبری در اردن، با بازگویی ملاقات چند هفته پیش خود از یمن، هر دو طرف درگیر در جنگ یعنی عربستان سعودی و شورشیان حوثی یمن را متهم کرد که به یک جنگ وحشیانه و احمقانه بر سر کودکان ادامه می‌دهند. او گفت:

هیچ یک از طرفین این جنگ هیچ احترامی به اصل مقدس حفاظت از کودکان از خود نشان نداده‌اند … حتی برای ثانیه‌ای!

او در ادامه پیرامون بحران تحصیلی و حدود ۵۰۰ هزار کودکی که دیگر قادر به مدرسه رفتن نیستند، اینگونه گفت: “در حال حاضر ۲ میلیون دختر و پسر یمنی به مدرسه نمی‌روند و یا هرگز شانس رفتن به مدرسه را ندارند. بیش از ۵۰۰ مدرسه نابود شده‌اند و بخش عمده‌ای از معلمان حقوقی دریافت نمی‌کنند.”

مداخله یونیسف تنها یکی از چندین درخواستی بود که توسط گروه‌های کمک و برخی وزیران در سومین سالگرد جنگ داخلی یمن مطرح شده بود. آنهادر راستای مخالفت با فعالیت نظامی، از احزاب و حامیان منطقه‌ای آنها خواستند تا یک راه‌حل سیاسی برای نجات این کشور از فجایع بیشتر، پیدا کنند.

جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۵ آغاز شد که نیروهای حوثی دولت عبدربه منصور هادی را از صنعا، پایتخت یمن، بیرون کردند. این کودتا منجر شد تا ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، با نام مستعار عملیات طوفان قاطعیت (Operation Decisive Storm) در ۲۷ مارس ۲۰۱۵ تشکیل شود و عربستان رسما مداخله خود را آغاز کند.

دولت ریاض که از برتری هوایی خود مطمئن بود، هرگز انتظار نداشت که این جنگ به این مدت طولانی ادامه پیدا کند. آنها ایران را به دلیل حمایت از حوثی‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهند.

منصور هادی که در ریاض تحت تبعید است، به طور فزاینده‌ای از سوی حامیان سعودی خود طرد می‌شود و گروه‌های بسیاری که تنها نام وفاداری از هادی را یدک می‌کشند، با حوثی‌ها مبارزه می‌کنند. این مسائل روند رسیدن به صلح را پیچیده کرده است.

کودکان یمن
در این تصویر دانش‌آموزی بر روی ویرانه‌های کلاس درس خود که در ژوئن ۲۰۱۵ خراب شد،دیده می‌شود، مدرسه‌ای به نام العقاب در شهر صعده یمن. دانش آموزان مانند او در چادر‌های یونیسف در نزدیکی مدرسه‌شان مشغول تحصیا هستند. در بحبوحه جنگ داخلی یمن و بازی‌های سیاسی آن، باید یادآور شد که ۲ میلیون کودک سوری در حال حاضر به مدرسه نمی‌روند و یا شانس حضور در کلاس درس را ندارد. بیش از ۵۰۰ مدرسه در یمن نابود شده است. (اعتبار : UNICEF)

مارتین گریفیتس (Martin Griffiths) نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن که برای نخستین بار در پایان هفته گذشته از صنعا دیدار کرد، گزارش‌های داغ منتشر شده از دیدار مخفی حوثی‌ها و دولت یمن در عمان را رد کرد. منابع دیپلماتیک انگلیسی گفته‌اند که تنها گفتگو‌های غیررسمی در جریان است.

سه دوره از گفتگوهای صلح پیشین با شکست مواجه شده است، این موضوع نشان می‌دهد که گریفیتس برای اعتمادسازی می‌باید صبور باشد. به نظر می‌رسید نماینده پیشین، احترام چندانی برای حوثی‌ها قائل نبود.

محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی در جریان سفرش به واشنگتن، از سوی جیمز متیس (Jim Mattis) وزیر دفاع این کشور در راستای ورود به گفتگو‌های صلح تحت فشار قرار گرفت، اما این موضوع در حالی عنوان می‌شود که دولت ایالات متحده یک قرارداد اسلحه به ارزش ۱ میلیارد دلار را با سعودی‌ها امضاء کرد.

قراردادی که ۶۷۰ میلیون دلار آن به موشک‌ها ضد تانک اختصاص داشت. همچنین باید اشاره داشت که یک تلاش متقابل حزبی در کنگره آمریکا برای ممنوع کردن فروش اسلحه به عربستان سعودی با شکست مواجه شد.

در مجموع باید گفت آنچه در میان این بازی‌های سیاسی رنگ باخته است، وضعیت نابسامان بهداشت، آموزش و زندگی کودکان یمنی است. وبا در یمن در سال ۲۰۱۷ جان ۱ میلیون کودک را گرفت و اکنون مجددا در آستانه شیوع قرار دارد.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : TheGuardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر