;
coinex

بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در عربستان

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، با همکاری با یک شرکت ژاپنی به نام سافت‌بانک گروپ (Softbank Group) بر روی بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان به مبلغ ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

این بزرگترین پروژه انرژی خورشید جهان به شمار می‌رود. در فاز اول این پروژه، که در سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد، ۵ میلیارد دلار برای تولید ۷.۲ گیگاوات نیرو در سال ۲۰۱۹، سرمایه‌گذاری خواهد شد. شرکت تجاری سافت‌بانک را پیش از این با پروژه‌هایی نظیر ویژن فاند و همکاری با کمپانی‌های اوبر و دی‌دی می‌شناختیم.

هدف نهایی از ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در عربستان درواقع یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰، برای تولید ۲۰۰ گیگاوات برق از انرژی خورشیدی است. این پروژه در چند مجموعه از پارک‌های خورشیدی عظیم انجام خواهد شد و نتیجه آن تامین برق حدود ۱۵۰ میلیون خانه خواهد بود.


بیشتر بخوانید:  ۱۰ کشور پیشتاز در زمینه انرژی خورشیدی


ماسایوشی سان (Masayoshi Son)، مدیر اجرایی ارشد شرکت سافت‌بانک، در یک کنفرانس خبری در شب سه شنبه ۷ فروردین در شهر نیویورک و پس از امضای یک تفاهم‌نامه همکاری غیر رسمی با محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی، اذعان داشت که “این بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی جهان تاکنون است.”

محمد بن سلمان که این روزها درصدد رشد اقتصاد غیرنفتی عربستان است، پس از امضای این تفاهم همکاری گفت:

این گامی عظیم در تاریخ بشریت است. پروژه‌ای برجسته و پرخطر که امیدوارم در انجام آن موفق باشیم.

مطابق گزارش‌ها به طور متوسط در هر پارک خورشیدی ۱۰ تا ۲۰ درصد از این سرمایه عظیم مصرف خواهد شد. همچنین سایر سرمایه مورد نیاز این پروژه نیز از طریق درآمد‌های آن تامین می‌شود.

بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی جهان
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ماسایوشی سان، رئیس شرکت ژاپنی سافت بانک (اعتبار : Picture alliance)

این قرارداد در زمره فعالیت‌های چشمگیر عربستان سعودی است که نوید گسترش هر چه بیشتر دسترسی به انرژی‌های تجدید پذیر را می‌دهد. آنها سال‌هاست در تلاش هستند تا در در صنعت انرژی‌های پاک جای پایی محکم برای خود دست و پا کنند. در همین راستا، این کشور عربی در سال ۲۰۱۶  نخستین پروژه‌های خود را با کمپانی‌های آمریکایی و سایر شرکت‌های خارجی ترتیب دیدند، اما تنها تعداد کمی از آنها به پیش رفت.

بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان با توانی ۲۰۰ مگاواتی به تنهایی ۴ برابر ظرفیت تولید انرژی خورشیدی ایالات متحده و همچنین ۴ برابر سرعت سالانه گسترش کشور چین در این حوزه، به شمار می‌رود. برای درک بهتر این پروژه عظیم لازم است بدانید که تا پایان سال ۲۰۱۶  ظرفیت تمام سامانه‌های فوتوولتاییک جهان ۳۰۳ گیگاوات خواهد بود.


بیشتر بخوانید : چین، بزرگترین تولید کننده انرژی خورشیدی در جهان است


ماسایوشی سان، روز سه شنبه در نیویورک گفت:

ما یادداشت تفاهم بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان را امضا کردیم. سرزمین عربستان تابش خورشید عالی، وسعت زمین در دسترس زیاد، مهندسان و همسایگان عالی دارد و مهمتر از همه آنکه آنها بهترین و عالی‌ترین چشم‌انداز را در اختیار دارند.

در بیانیه این یادداشت تفاهم که توسط سفارت عربستان در واشنگتن نوشته شده، آمده است که به موجب این تفاهم یک شرکت برق در عربستان تاسیس خواهد شد که پنل‌های خورشیدی می‌سازد و در تکنولوژی باتری‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. در ابتدا، دو پروژه بزرگ تولید انرژی خورشیدی وجود خواهد داشت؛ یکی با ظرفیت ۳ گیگاوات و دیگری با ۴.۲ گیگاوات.

بر اساس این تفاهم‌نامه، صادرات پنل‌های خورشیدی و یا انرژی تولید شده نیز توسط آنها ممکن است. عربستان سعودی همچنین در نظر دارد در زمنیه تحقیقات و توسعه انرژی خورشیدی نیز نقش داشته باشد.

در بخشی از بیانیه سفارت عربستان آمده است: “مهمتر از همه، این پروژه‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به ایجاد بیش از ۱۰۰ هزار شغل در عربستان کمک خواهد کرد. به علاوه به موجب این اقدامات، تولید ناخالص ملی (GDP) این کشور ۱۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و نیز ۴۰ میلیارد دلار در هزینه‌‌های سالانه صرفه جویی می‌شود.”

اما برخی از تحلیلگران شک دارند که این برنامه‌ها آنطور که شرح داده می‌شود از کار درآیند. جنی چیس (Jenny Chase)، تحلیلگر مسائل مالی انرژی‌های جدید خبرگزاری بلومبرگ، می‌گوید:

عربستان سعودی به طور کلی در چارچوب‌های بلند مدت ارقام بزرگی را اعلام می‌کند، رقم‌هایی که بعد‌ها بازنویسی خواهد شد. کمپانی سافت‌بانک نیز به انتشار این رقم‌های بزرگ تمایل دارد.

بنجامین عطیه (Benjamin Attia)، تحلیلگر GTM Research، با برنامه‌های کوچکی که تمرکز و فوریت بیشتری دارند، بیشتر موافق است. او می‌گوید:

ما تنها یک وعده کوچک را شاهد هستیم، حداقل در کوتاه مدت. یک سری جزئیات حول این فاز اعلام شده وجود دارد که باید به آنها پرداخت. همچنین جدول زمانی اعلام شده به شدت پرکار و تهاجمی است. آنها می‌گویند که دو پروژه ۳ و ۴.۲ گیگاواتی تا اواسط سال آینده با یکدیگر ترکیب خواهند شد. حتی اگر بخشی از این برنامه ساخته شود، به طور قابل توجه‌ای مسیر حرکت بازار انرژی خورشیدی را به سوی عربستان هدایت می‌کند.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : TheWashingtonPost

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر