;
coinex

اولین رصدخانه سیار کشور رونمایی شد؛ دسترسی به رصدخانه در مناطق محروم

انجمن نجوم ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور، با همکاری هم موفق به ساخت اولین رصدخانه سیار شدند. این رصدخانه 5 اردیبهشت رونمایی شد.

به گزارش تکراتو، مهرابی مجری طرح رصدخانه سیار اعلام کرده است که رصدخانه‌های ثابت به منظور دوری از آلودگی‌های نوری در مناطق مرتفع و به دور از شهرها ساخته می‌شوند و امکان استفاده از آنها برای همه وجود ندارد. به گفته وی محدودیت‌هایی که در زمینه دسترسی به این رصدخانه‌ها وجود دارد باعث شده است تا اولین رصدخانه سیار کشور ایجاد شود که علاقه‌مندان و دانش آموزان در مناطق محروم نیز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

مقایسه رصدخانه سیار با رصدخانه ثابت

مهرابی تاکید کرد که رصدخانه‌های ثابت امکان خوبی برای رصد پدیده‌های نجومی هستند اما در برخی موارد پدیده‌های نجومی خاصی چون رویت هلال ماه و تهیه گزارش کامل علمی از این رویدادها را نمی‌توان در رصدخانه‌های ثابت به خوبی رصد کرد.

اولین رصدخانه سیار کشور رونمایی شد

بنابراین به گفته وی این امر باعث شده تا محققان به فکر ساخت رصدخانه سیار در کشور باشند. وی همچنین اعلام کرد که ترویج علم و بردن رصدخانه به عنوان ابزار آشنایی با آسمان به میان مردم و علاقه‌مندان از دیگر اهداف آنها برای ساخت این رصدخانه بوده است.

مراحل ساخت رصدخانه سیار توسط محققان

مهرابی در مورد مراحل ساخت این رصدخانه سیار اعلام کرد که این رصدخانه در داخل یک خودروی ایرانی طراحی شده است و برای جلوگیری از لرزش هنگام حرکت و آسیب رسیدن به تجهیزات رصدی، در داخل خودرو لرزش‌گیر تعبیه شده است. همچنین به گفته وی برای اینکه در مناطق شیب دار استقرار کامل خودرو با مشکل مواجه نشود، از 10 جک هیدرولیک استفاده شده است.

این رصدخانه سیار کشور شامل یک تلسکوپ 16 اینچی است که از طریق آن امکان رصد خورشید در طول روز برای منجمان وجود دارد همچنین سایر امکانات رفاهی نیز برای محققان و منجمان در نظر گرفته شده است.

رونمایی از رصدخانه سیار کشور

این رصدخانه سیار روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با حضور رئیس سازمان و مدیر انجمن نجوم رونمایی شد. همچنین این رصدخانه سیار روز پنج‌شنبه 6 اردیبهشت در باغ کتاب مستقر بوده و علاقه مندان به صورت رایگان از آن استفاده کرده اند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر