;
coinex

حذف تلگرام فارسی از کافه بازار ؛ وضعیت نامعلوم هاتگرام و طلگرام

حذف تلگرام فارسی از کافه بازار روز گذشته (۸ خرداد) صورت گرفت. تلگرام فارسی ، یکی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام است از کافه بازار و برخی از وب‌سایت‌های دانلود فایل APk حذف شده است.

تلگرام فارسی یکی از نسخه‌های غیررسمی تلگرام است که از نظر رابط کاربری با سایر نسخه‌های غیررسمی تلگرام نظیر تلگرام طلایی، هاتگرام و موبوگرام تفاوت چندانی ندارد. وجود تب‌بندی، آیدی‌یاب، تغییر رنگ و پوسته از جمله قابلیت‌هایی است که در تمامی این نسخه‌های غیررسمی وجود دارد.

آنطور که تکراتو بررسی کرده است، تلگرام فارسی تا پیش از این حدود ۲ میلیون بار از کافه بازار دریافت شده بود. حذف این اپلیکیشن در کافه بازار به دستور دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بوده است. همچنین مطلب و لینک دانلود این اپلیکیشن از وب‌سایت‌هایی که فایل APK آن را ارائه می‌کردند نیز حذف شده است.

حذف تلگرام فارسی از کافه بازار
مطابق بررسی تکراتو حذف تلگرام فارسی از کافه بازار درحالی صورت گرفته است که تا پیش از این حدود ۲ میلیون بار از این بستر دریافت شده بود. (اعتبار : تکراتو)

حذف تلگرام فارسی و به احتمال زیاد فیلترینگ آن، به نظر می‌رسد به مسدود تلگرام در ۱۱ اردیبهشت سال جاری مرتبط باشد. اما نکته حائز اهمیت عدم فیلترینگ برخی دیگر از نسخه‌های غیررسمی نظیر تلگرام طلایی و هاتگرام است. مشخص نیست این دوگانگی در برخورد با نسخه‌های غیررسمی تلگرام از کجا منشا می‌گیرد.

البته امروز (۹ خرداد) معاون فرهنگی قوه قضاییه پایدار ماندن وضعیت تلگرام طلایی و هاتگرام را نامعلوم توصیف کرد. حجت الاسلام هادی صادقی در مصاحبه‌ای که خبرآنلاین منتشر کرده است،‌ گفت :

“یک ملاحظاتی در خصوص دو موردی که اشاره کردید وجود دارد. اینها به تمام تلگرام دسترسی ندارند و کانال های نامناسب را به صورت فیلتر شده دارند. لذا از این جهت دسترسی ها پالایش شده است اما معلوم نیست پایدار بماند. به هر حال ما در دوره گذار هستیم و مردم به تدریج کوچ می کنند و باید فرصت دهیم تا بتوانند اطلاعاتشان به سامانه های دیگر ببرند و به نظرم این فرصت، فرصت معقول و درستی است.”

در  کنار حذف تلگرام فارسی از کافه بازار ، موضوع امنیت نسخه‌های غیررسمی نیز قابل بحث است. در این خصوص بسیاری می‌گویند به این دلیل که این نسخه‌های غیررسمی از سرور و api‌ های تلگرام استفاده می‌کنند، از نظر امنیت تفاوت چندانی میان آنها با تلگرام اصلی وجود ندارد. البته در دو نسخه تلگرام طلایی و هاتگرام که به نظر می‌رسد متعلق به یک شرکت توسعه دهنده باشند، امکان دسترسی به برخی کانال‌ها وجود ندارد. آیا مشخص خواهد شد که چرا در حالی که این نسخه‌های غیررسمی تاکنون مسدود نشده‌اند، تلگرام فارسی از کافه بازار حذف و دسترسی به آن محدود شده است؟ به نظر می‌رسد باید بیشتر منتظر بمانیم !

بیشتر بخوانید :

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر