;
coinex

مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام ؛ چرا این دو نسخه غیررسمی تلگرام فیلتر نیستند؟

مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام ، دو نسخه غیررسمی تلگرام که پس فیلترینگ آن در 10 اردیبهشت سال جاری، کماکان بدون مشکل به فعالیت خود ادامه می‌دهند، ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه این مطلب این چالش را مطرح خواهیم کرد.

بازار پیام‌رسان‌ها در ایران بسیار داغ است. شاید مانند بسیاری از مقوله‌ها، تنها کشوری در جهان هستیم که بحث روز جامعه آن یک پیام‌رسان است. فقط کافی است سری به وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های مختلف تلویزیونی بیاندازید تا با این گفته ما همراه شوید.

اعتراضات دی‌ماه 96 در ایران یکی از مصداق‌های تاثیر شبکه‌های اجتماعی در صحنه‌ها سیاسی و اجتماعی بود. پس از این رخداد‌ها بود که حدودا به مدت 5 ماه فیلتر شدن و یا نشدن تلگرام و انتخاب پیام‌رسان جایگزینی برای آن به یکی از موضوعات اصلی برای گفتگو در محافل مجازی و حقیقی ایران تبدیل شد.

تاکنون هیچ پیام‌رسان داخلی یا خارجی نتوانسته است جای پیام‌رسان محبوب ایرانی‌ها را بگیرد. سروش، ایتا، آی‌گپ و بله در داخل کشور و تم‌تم، تله‌پادو و ویسپی در خارج از کشور از جمله  کاندیدا‌های احتمالی جایگزینی تلگرام بوده و هستند. اما کاربران ایرانی کماکان ترجیح می‌دهند با استفاده از وی‌پی‌ان‌ها و پروکسی‌ها، به شیوه‌های امن و حتی‌ ناامن از لایه‌های مختلف عبور کنند، ولی از حمایت خود از تلگرام دست برندارند.

به جرات می‌توان گفت پروژه فیلترینگ تلگرام در ایران یک پروژه موفق نبود و نتوانست انتظارات مسئولان را برآورده کند. همانطور که تا پیش از این فیلترینگ توئیتر و فیسبوک نیز منجر به خروج کاربران ایرانی از آنها نشد.

مطابق گفته‌های محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکنون از بیش از 45 میلیون کاربر تلگرام تنها یک میلیون نفر به دلیل فیلترینگ از آن خارج شده‌اند. درست است که فیلترینگ تلگرام منجر به پایان کار این سرویس‌ پیام‌رسان نشد، اما نمی‌توان تاثیر آن بر پیشرفت رقبایش را نادیده گرفت.

به عنوان مثال پیام‌رسان سروش مطابق اعلام مدیران‌ خود بیش از 10 میلیون کاربر دارد. تا پیش از فیلترینگ تلگرام آمار آن حدود 6 میلیون یوزر بود. با این حساب باید نتیجه گرفت پس از فیلترینگ ۱۰ اردیبهشت تلگرام حدودا ۴ میلیون یوزر جدید به سروش ملحق شده‌اند. این موضوع هم با گفته آذری جهرمی تناقض و هم جای بحث فراوان دارد.

فیلترینگ تلگرام
بیش از ۳۰ درصد از کاربران تلگرام را ایرانی‌ها و بیش از ۷ درصد آن را روس‌ها شامل می‌شوند. با وجود اینکه تلگرام در هر دو کشور توسط حکم قضایی فیلتر شد، اما مطابق شنیده‌ها تغییر محسوسی در میزان استفاده کاربران در این دو کشور مشاهده نشده است. دلیل این اتفاق استفاده کاربران از فیلتر‌شکن‌ها عنوان شده است. (اعتبار : تکراتو)

اما پس از فیلترینگ تلگرام، موضوع امنیت بسیاری از پیام‌رسان‌های داخلی، بحث چالش‌برانگیزی بوده است. این اتفاق منجر شد کاربران به سوی نسخه‌های غیررسمی پیام‌رسان محبوب خود نظیر موبوگرام، تلگرام طلایی و هاتگرام حرکت کنند.


بیشتر بخوانید: امنیت پیام رسان های داخلی ؛ آیا پیام رسان های بومی مشکل امنیتی دارند؟


همانطور که می‌دانیم تلگرام یک سرویس متن باز یا اوپن سورس است. به این معنا که برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از apiها و کدهای تلگرام و تغییر آنها نسخه‌های غیررسمی از این اپلیکیشن‌ را تولید و منتشر کنند. انتشار این نسخه‌ها نه تنها به شهرت بیشتر تلگرام کمک می‌کنند، بلکه منجر می‌شود برنامه نویسان باگ‌های آن را شناسایی کنند و روند بهبود آن تسریع شود. به علاوه، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی که در نسخه‌های غیررسمی گنجانده می‌شوند، بعضاً به ورژن‌های جدید تلگرام نیز افزوده می‌شود.

در این نوشتار تکراتو درصدد است دو مورد از محبوب‌ترین نسخه‌های غیررسمی تلگرام را با یکدیگر مقایسه کند و از این طریق نگاهی بیاندازد به بهترین قابلیت‌های نسخه‌های غیررسمی تلگرام که احتمالا در آینده‌ای نزدیک به نسخه اصلی نیز راه پیدا کنند. به علاوه، این پرسش کلیدی را مطرح خواهیم کرد که با وجود فیلتر شدن تلگرام، کماکان این دو نسخه غیررسمی بدون مشکل به فعالی خود ادامه می‌دهند.

مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام ؛ محبوب‌ترین نسخه‌های غیررسمی تلگرام

تلگرام طلایی یا طلگرام محبوب‌ترین نسخه غیررسمی تلگرام محسوب می‌شود. از حدود دو هفته پیش که برای نخستین بار تلگرام طلایی زیر ذره بین تکراتو رفت، تاکنون تعداد کاربران این اپلیکیشن به طور چشم‌گیری افزایش و حدودا دو برابر شده است. به طوری که تعداد دریافت‌های این اپلیکیشن در کافه‌بازار از مرز 4 میلیون دانلود نیز گذشته است. رقمی که برای تعدادی از پیام‌رسان‌های ایرانی یک رویا به شمار می‌آید. طلگرام را می‌توانید برای اندروید از کافه‌بازار و برای آی‌او‌اس از سیب‌اپ دانلود کنید.


بیشتر بخوانید: تلگرام طلایی یا طلگرام ؛ هر آنچه از این نسخه غیررسمی تلگرام می‌دانیم


در سوی دیگر میدان مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام نیز اوضاع بر همین قرار است. در طول یک هفته‌ای که از بررسی پیام‌رسان هاتگرام در تکراتو می‌گذرد، تعداد کاربرانش بیش از دو برابر شده و از مرز 1 میلیون نفر گذشته است.

این پیام مهمی برای مسئولانی است که سعی دارند با مسدودسازی و فیلترینگ، از استفاده کاربران از اپ دلخواه‌شان جلوگیری کنند. ایرانی‌ها نه تنها دست بردار تلگرام نیستند، بلکه از خیر نسخه‌های غیررسمی آن نیز نمی‌گذرند. در مجموع می‌توان گفت اگر فیلترینگ فیسبوک و توئیتر توانست از خیل کاربران ایرانی آنها بکاهد، همین اتفاق برای تلگرام نیز رخ خواهد داد.

مقایسه رابط کاربری ؛ ذره‌ای تفاوت نمی‌بینیم

مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام را با بحث رابط کاربری آغاز می‌کنیم. پس شروع کار با هر دو اپلیکیشن و فعال‌سازی حساب کاربری تلگرام،‌ یک صفحه مشابه برای انتخاب زبان مورد نظر (فارسی و انگلیسی) نمایان خواهد شد. دسته‌بندی چت‌ها، گروه‌ها و کانال‌ها در شش تب مختلف نیز قابلیتی است که در هر دو دیده می‌شود.

در بخش پایینی صفحه نخست تلگرام طلایی دو بخش پرکاربرد و محبوب دیده می‌شود. یکی داغ‌ترین‌ها، که کاربران بوسیله آن می‌توانند پربازدیدترین مطالب تلگرام را بررسی کنند و دیگری جستجوی کانال‌ها که بوسیله آن می‌توان در میان پست‌های بیش از یک میلیون کانال عبارت مورد نظر خود را جستجو کرد.

این دو ویژگی عینا و بدون ذره‌ای تفاوت در هاتگرام نیز وجود دارند. در واقع برای مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام چاره‌ای نیست، جز اینکه تنها به شباهت‌های بی‌حد و حصر آنها اشاره کرد. موضوعی که در ادامه در پی پاسخ به چرایی آن خواهیم بود.

تلگرام طلایی و هاتگرام
در مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام شباهت بسیار قابل ملاحظه‌ای میان رابط کاربری دو نسخه غیررسمی و محبوب تلگرام، یعنی طلگرام و هاتگرام وجود دارد. این‌طور که به نظر می‌رسد هردو این اپلیکیشن‌ها به شرکت راهکار سرزمین هوشمند تعلق دارند و شاید همین دلیل این شباهت باشد. (اعتبار : تکراتو)

قالب‌دهی یا Themes بخش دیگری است که در هر دو اپلیکیشن وجود دارد و کابرانی می‌توانند بوسیله آن رنگ و گرافیک اپلیکیشن خود را شخصی‌سازی کنند. آیدی‌یاب (ID Finder) دیگر ویژگی است که در هر دو نسخه غیررسمی تلگرام وجود دارد و بوسیله آن امکان جستجوی آیدی کاربران وجود دارد.

رفتن به اولین‌ پیام چت‌ها، حذف کامل گفتگو‌، نمایش گیف و ویدیو در صفحه بزرگ، قابلیت فوروارد چندگانه، بوک‌مارک کردن چت‌ها و قفل کردن گفتگو‌های خصوصی از دیگر ویژگی‌هایی هستند که در هر دو اپلیکیشن دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید: پیام رسان هاتگرام (Hotgram) ؛ با این نسخه غیررسمی تلگرام را داغ مصرف کنید!


نمایش تاریخ خورشیدی، گذاشتن تصویر زمینه برای هر چت خاص و تنظیم عکس پروفایل برای هر کاربر به صورت جداگانه از دیگر قابلیت‌های مشترک این دو اپلیکیشن است. اما بدیهی است که این حجم از شباهت در مقایسه هاتگرام و تلگرام طلایی طبیعی نباشد. قطعا یکی از این دو نسخه از روی دیگری کپی شده است، اما شخصیت منفی این داستان کدام است؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام از دیدگاه امنیت

نخستین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، متن‌ باز (Open Source) بودن سرویس پیام‌رسان تلگرام است. به طور کلی سرویس‌های متن باز این امکان را در اختیار کاربران و برنامه نویسان قرار می‌دهند تا با ایجاد تغییرات دلخواه نسخه‌های غیررسمی منتشر کنند. با این کار نه تنها برمحبوبیت آن سرویس افزوده می‌شود، بلکه مرتفع شدن مشکلات و باگ‌های احتمالی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

نسخه‌های غیررسمی تلگرام نظیر این دو اپلیکیشن مورد بحث ما، از api‌ ها و سورس‌کد‌ها نسخه اصلی استفاده می‌کنند. به علاوه از آنجایی که پیام‌رسانی با استفاده از سرور تلگرام انجام می‌شود، مطابق گفته‌ها تفاوتی میان امنیت تلگرام و نسخه‌های غیررسمی آن وجود ندارد. البته اینکه نسخه غیررسمی توسط چه شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی توسعه یافته باشد نیز نکته‌ای بسیار مهم است. این امکان وجود دارد که یک توسعه دهنده کلاه سیاه، نسخه‌ای غیررسمی را همراه با یک با چند بدافزار و یا حتی جاسوس‌افزار تولید و منتشر کند.

امنیت نسخه غیررسمی تلگرام
شاید نسخه‌های غیررسمی تلگرام از سرور این پیام‌رسان استفاده کنند، اما نمی‌تواند به اندازه تلگرام به امنیت آنها نیز اعتماد داشت؛ چرا که اطلاعات اندکی در خصوص توسعه‌دهندگان آنها وجود دارد. همین موضوع در مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام نیز صادق است. (اعتبار : تکراتو)

آنچه گفتیم به این معنا نیست که این دو اپلیکیشن مشکل امنیتی دارند، اما بدلیل آنکه هویت توسعه‌دهندگان آنها برای تکراتو مشخص نیست، نمی‌توانیم به جرات بگوییم که استفاده از هاتگرام و یا تلگرام طلایی به اندازه تلگرام امن خواهد بود. به همین ترتیب برای مقایسه هاتگرام و تلگرام طلایی از دید امنیت نیز نمی‌توانیم تفاوتی میان این دو قائل شویم، چرا که سر منشاء هردو یکسان است.

کدام یک از دیگری کپی کرده است؟ تلگرام طلایی یا هاتگرام

در بخش مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام از دیدگاه رابط کاربری به وضوح دیدیم که این دو اپلیکیشن بدون حتی ذره‌ای تغییر عینا از روی یکدیگر کپی شده‌اند. باید درنظر داشته باشیم، احتمال آنکه فرآیند توسعه دو اپلیکیشن و افزودن قابلیت‌های مشابه به طور اتفاقی رخ داده باشد، بسیار پایین و تقریبا محال است.

دسته‌بندی چت‌ها، آیدی‌یاب، جستجوی کانال‌ها، داغ‌ترین‌ها، قالب‌دهی و سایر ویژگی‌های عینا مشابه، ما را به سوی طرح این پرسش می‌برد که کدام یک از این دو اپلیکیشن از خلاقیت تیم طراحی دیگری استفاده کرده است.


بیشتر بخوانید : پیام رسان ایتا یک کپی محض از تلگرام ؛ چشم حمایت از کالای ایرانی روشن!


لازم است چند نکته را ذکر کنیم. پیام رسان هاتگرام هم مدت بیشتری پس از تلگرام طلایی پابه عرصه گذاشت و هم تعداد کاربران به مراتب کمتری دارد (حدودا یک چهارم). به علاوه، با نگاهی به بروزرسانی‌های دو پیام رسان به نکات قابل توجه‌ای بر می‌خوریم. در آخرین به روزرسانی تلگرام طلایی قابلیت تماس صوتی فعال شده است، حال آنکه این ویژگی در هاتگرام وجود ندارد. بنابراین شواهد و قرائن همگی حاکی از آن است که هاتگرام یک نسخه کپی شده از تلگرام طلایی است.

البته این موضوع این‌جا به پایان نمی‌رسد، مطابق برخی گفته‌ها، هر دو اپلیکیشن به یک شرکت توسعه یعنی راهکار سرزمین هوشمند (SLS) تعلق دارند. به این معنا که یک شرکت بنابر دلایلی نامعلوم، دو اپلیکیشن یکسان و با نام‌های متفاوتی عرضه کرده‌ است. موضوعی که جای بررسی بسیاری دارد. البته لازم به ذکر است که شرکت راهکار سرزمین هوشمند تنها خود را مالک هاتگرام می‌‌داند.

مگر تلگرام فیلتر نشده است؟

دهم اردیبهشت سال جاری بود که به دستور دادستانی سرویس پیام‌رسان تلگرام از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. با این وجود که اعتراض‌های فراوانی به این دستور شد، چندی پیش تاکید شد که این دستور قابل بازگشت نیست و تلگرام برای همیشه فیلتر شده است. اما برخلاف تصورات، دو اپلیکیشن هاتگرام و تلگرام طلایی که برای پیام‌رسانی به سرورهای تلگرام وابسته هستند، شامل این فیلترینگ نمی‌شوند.

به نظر می‌رسد که پاسخ این دوگانگی در اصل و نصب شرکت راهکار سرزمین هوشمند نهفته باشد. با بررسی بیشتر مشخص شد که این یک شرکت زیر مجموعه پارک و علم و فناوری تهران است. اما به راستی چگونه یک شرکت از پارک علم و فناوری تهران می‌تواند شامل فیلترینگ تلگرام نشود؟ این پرسش مهمی است که پاسخ به آن می‌تواند امنیت استفاده از این اپلیکیشن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آیا این موضوع که دو نسخه غیررسمی تلگرام برخلاف نسخه اصلی آن، مشمول فیلترینگ اعمال شده نیستند، از دست متصدی فیلترینگ در رفته است؟ آیا شرکت راهکار سرزمین هوشمند، به عنوان یک شرکت زیر مجموعه پارک علم و فناوری، چنان نفوذ و قدرتی دارد که می‌تواند به واسطه آن از فیلتر شدن نسخه تلگرام غیررسمی خود جلوگیری کند؟ و در نهایت آیا عدم فیلترینگ این دو اپلیکیشن مطابق خواست و میل کسی بوده است؟

شما چه فکر می‌کنید؟ پاسخ خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : Techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (17 نظر)

    سلام . دولت سر همه رو کلاه گذاشته و میخاد بزودی اتصال این برنامه ها رو از سرور تلگرام قطع کنه و سرور ایرانی جایگزین کنه که اونجوری اینا هم میشن برنامه پیام رسان ایرانی و مثل اونا بی کفایت.

    پاسخ

    بنظر میرسه نویسنده اطلاعات کافی در مورد این بحث نداره و فقط دور خودش چرخیده.

    پاسخ

    بلاخره من نفهمیدم هاتگرام بهتره یا تلگرام طلایی؟؟؟؟

    پاسخ

    سلام ، واضحه که قوه قضاییه قدرتش زیاده و توان بلاک کردن ip های این برنامه ها وجود داره ، 2 تا اتفاق ممکنه رخ داده باشه ، اول این که دولت تلگرام براش یه منافعی داره و الان نمیزاره این برنامه فیلتر بشه ، دوم اینکه حکومت یه منافعی داره و اکیه و بلاک نمیکنه ، طبق بررسی هایی که شده این برنامه یه سری از کانال ها رو فیلتر میکنه ، یه سری سرویس بنا به نیاز ران میکنه که تا فیها خالدون طرفو میکشه بیرون ، هم دولت ممکنه از این قابلیت استفاده کنه هم حکومت ، اما نکته ای که هست اینه که بلاک کردن تلگرام طایی مثل گرفتن یه دزد که آَشنا داره تو دولت نیست و خیلی آسون تره ، بنابراین احتمال اینکه حکومت مردمو داره کنترل میکنه هست

    پاسخ

    لیست پروکسی های هات گرام:
    irproxy.cf

    پاسخ

    پاسخ خیلی ساده است. اینها با تلگرام که مشکل ندارند. با کنترل شده نبودن تلگرام مشکل دارند. خوب یه سرور تو ایران گذاشته‌اند که به صورت واسطه عمل میکنه و تگرام رو بدون فیلتر میبینه. مطالبی که شما میفرستید یا دریافت میکنید رو بررسی میکنه و در صورتی که به نظرش اشکال نداشته باشه بهشون اجازهٔ عبور میده. این وسط خودشون هم راحت میتونند به جریان اطلاعات نظارت داشته باشند. بفهمند مردم چه مطالبی رو با هم رد و بدل میکنند. هر کانالی رو که بخوان هم فیلتر میکنند. این که براشون بهتره تا اینکه کلاً تلگرام فیلتر بشه. به اطلاعاتی که میخوان میرسن، محتواهایی که بخوان رو هم فیلتر میکنند.

    پاسخ

    سلام.موضوع جالب اینه که ویدوگرام Vidogram هم محصول sls هست. آی پی ای که در قسمت نشست ها برای ویدوگرام نشون میده متعلق به sls هست. ای آی پی 185.183.129.193

    پاسخ

    دوستان تفاوت ان نسخه با نسخه اصلی ایهن
    که پیامهاتون دو بار ارسال میشوند
    یکبار برای سرور تلگرام بصورت کد شده
    یکبار هم به یک سرور داخلی بصورت متن باز
    اگر حجم آپلود و دانلود را مقایسه کنید میفهمید

    ولی یه مشکلی هست که حتی فیلم و سریال هم ذخیره میشه

    البته من خوشبین هستم که فقط روز مبادا ازش استفاده میکنند

    در یک کلام اینکه اگر اجازه بدند مسولین با رای مردم/و مسایل مهم کشور از طریق رفراندوم انجام بشه()مساعلی که ممکنه موجب گرانی بیش از ۵درصد بش()
    اونوقت میبینید که مردم با جمهوری اسلامی هم کنار میاند
    من با خونم امضا میکنم

    پاسخ

    خوب تا اینجا تنها چیزی که من بهش برخوردم مسدود شدن یک کانال در هاتگرام بود که در تلگرام اصلی فیلتر نیست.
    کانال مربوط به پروکسی های socks5 هست که برای تلگرام هر چند دقیقه قرار داده میشه به منظور عبور از فیلترینگ. و جالب متن مسدود شدن کانال بود که زده بود بدلیل محتوای غیر مجاز مسدود شده است.

    پاسخ

    سلام
    هیچ کدوم از هم کپی نکردن
    طبق بررسی های شبکه ای که من انجام دادم، تلگرام طلایی و هاتگرام دوتا برنامه به یه سرور متصل هستند.
    یعنی هر دوی اینا مال یه نفر یا یه شرکته
    چون سروراشون یکیه

    پاسخ

    اگه له قسمت تغییر تم تلگرام طلایی برید می بیند نوشته هاتگرام که نشون میده از روی هاتگرام کپی شده

    پاسخ

    اگه منظورتان یکی از تمهای تلگرام طلایی است که اسمش هاتگرامه (hotgram)باید دقت کنید یکی از تم های هات گرام هم اسمش طلا گرام است.talagram
    در کل هیچ فرقی با هم ندارن

    پاسخ

    سلام و خسته نباشید

    بنظرم برخلاف انتظار کاملا بصورت غیر فنی و غیر تخصصی این پست رو منتشر کردین!

    فیلترینگ تلگرام بصورت سرور محور انجام میشه یعنی با فیلترینگ تلگرام فرقی بین نسخه رسمی و غیر رسمی بوجود نمیاد!

    فکر میکنم شگرد نسخه های غیر رسمی برای دور زدن فیلترینگ ، قرار دادن وی پی ان و پراکسی بصورت پیش فرض درون این نسخه های غیر رسمی ست!

    پاسخ

    دوست عزیز
    بنده عکس تصور شما ، میگم مقاله ارایه شده کاملا صحیح و معقول است و نهایتا نمیتوان به این دو نسخه غیررسمی اعتماد کرد.
    و اما اینکه میفرمایید نسخه های غیررسمی برپایه سرورهای تلگرام اصلی هست هن هیچ تناقصی با متن این مقاله ندارد ، و هردو نسخه نه از وی پی ان که از یک پروکسی بسیار ساده استفاده شده است.
    اما نکته اینجاست که آیا فیلتر کردن این دو پیامرسان غیررسمی از توان حکومت فیلترینگ خارج است؟!؟!!! و نمیتوانند این دو را مانند بقیه فیلتر کنند؟؟؟ یا اینکه به لحاظ امنیتی قدرتمندتر از تلگرام نسخه اصلی هستند؟؟
    نهایتا میتوان به این نتیجه رسید که دستهای پشت پرده ای در پس این دو پیام رسان غیررسمی وجود دارد.
    اما اینکه هدف آنها از دور نگه داشتن این دو برنامه از ماموریت فیلترینگ چیست ، نامعلوم است و در آینده مشخص خواهد شد.
    باتشکر از ادمین سایت پربار تکراتو

    پاسخ

    سلام از نظر فنی طلگرام از پروکسی و وی پی ان استفاده کرده تا از فیلترینگ قضایی ایران بگزرد حکومت میتونه اینرو هم فیلتر کنه وای چون دولت و وزارت خانه مربوطه مخالف فیلترینگ بودن طلگرام رو بدون نقض حکم قضایی و با شگرد های علمی و فنی جایگزین کردن تا بدانند که با حکم تنها نمیتوان کار را تمام کرد باید متولیان در اجرا اکراه و اجبار و … نداشته باشند

    پاسخ

    دقیقا همینه
    دست های پشت پرده!!!!

    پاسخ

    بله یه کم عجله کردند؛ رتبه ی تلگرام از 70 درصد کاربر ایرانی به 10 درصد سقوط کرده ؛ اونم بعد از یک ماه . نسخه های فارسی هم برای رفع برخی مشکلات پیام رسان های داخلی بود و در عین حال کانال های ضد انقلاب هم فیلتر بود. رتبه ی الکسای جهانی تلگرام هم از 60 رسیده به 2000 ؛ رتبه ی ایرانش هم که تا 800 و 900 هم رصد کردم . از تک رقمی شدن 800 و 900 یعنی چی؟ یعنی موفق نبوده؟ گویا تصمیم بر فیلتر اینستا هم هست. اینستا هم نابود میشه مگر اینکه قوانین ایران رو رعایت کنه

    پاسخ