;
coinex

۱۰ کشور که بیشترین مصرف قهوه دنیا را دارند ؛ کدام ملت‌ها بیشترین قهوه را مصرف می‌کنند؟

بیشترین مصرف قهوه در کدام کشور‌های جهان وجود دارد؟ قهوه یکی از دوست‌داشتنی‌ترین نوشیدنی‌های گرم در سراسر جهان است. در این مطلب بیشترین مصرف قهوه در میان کشور‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

استارباکس‌ها تقریبا در هرگوشه‌ای یافت می‌شوند. مک‌کافی‌های شرکت مک‌ دونالد و دانکین دوناتز‌ها تقریبا وجه جدایی ناپذیر از وعده صبحانه بسیاری از مردم آمریکا است. با این اوصاف سخت می‌توان باور کرد مردمان دیگری نیز هستند که بیشتر از آمریکایی‌ها قهوه مصرف می‌کنند. با این حال اگر مصرف سرانه قهوه کشور‌ها را در نظر بگیریم، در میان کشور‌های عاشق قهوه در جهان، ایالات متحده آمریکا وضعیت متعادلی دارد.

نخستین مصرف قهوه در تاریخ به قرن ۱۵ میلادی و به کشور یمن باز می‌گردد. نخستین تصاویر نیز ما را به سوی قهوه پاریسی و اسپرسو رمی هدایت می کنند. آنها نخستین مصرف‌کنندگان خانگی قهوه بودند. اما نه یمن، نه فرانسه و نه ایتالیا در میان ۱۰ کشور با بیشترین مصرف قهوه در جهان جایی ندارند. وقتی صحبت از قهوه می‌شود، همه یاد برزیل، بزرگترین تولیدکننده قهوه، می‌افتیم، اما جالب است بدانید در فهرست‌بندی بیشترین مصرف قهوه ، برزیل در جایگاه 14ام قرار دارد. در ادامه این نوشتار با تکراتو همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که مردم کدام کشور بیشترین میزان مصرف قهوه را دارند؟

کدام کشور بیشترین مصرف قهوه جهان را دارد ؟ ؛ فهرست کشورهای مصرف‌کننده قهوه

10. کانادا : هر شهروند سالانه 6.5 کیلوگرم

در میان این فهرست ۱۰ موردی از بیشترین مصرف قهوه جهان ، تنها کشور غیراروپایی کانادا است. از شرق تا غرب این کشور، کانادایی‌ها عاشق قهوه هستند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش قهوه در سراسر کانادا وجود دارد، اما در هر شهر کانادا چندین مرکز مستقل فروش قهوه نیز وجود دارد. این نوشیدنی به قدری در کانادای ۳۳ میلیون نفری محبوبیت دارد که انجمن قهوه کانادا می‌گوید قهوه پرمصرف‌ترین نوشیدنی کانادایی‌ها است.

از شیوع مراکز فروش قهوه در این کشور که بگذریم، بسیاری از کانادایی‌ها ترجیح می‌دهند قهوه خود را در خانه بنوشند. آب و هوای سرد و زمستان‌های طولانی از جمله عوامل تشدید‌کننده مصرف زیاد این نوشیدنی گرم در کانادا است.

9. لوکزامبورگ ؛ هر شهروند سالانه 6.5 کیلوگرم

شاید لوکزامبورگ کشور کوچکی باشد، اما عشق به قهوه در آن بسیار وسیع است. هر شهروند این کشور کوچک اروپای غربی، به طور میانگین سالانه 6.5 کیلوگرم از این نوشیدنی را مصرف می‌کند. فروشگاه‌های قهوه در شهر لوکزامبورگ، پایتخت این کشور، به وفور وجود دارند و از قهوه فیلتری ساده گرفته تا قهوه آرتیسان را سرو می‌کنند. لاته‌هایی مانند “لایت روزه”‌(lait Russe) و “شیر روسی” (Russian Milk) و نیز قهوه اسپرسویی به نام “cafe gourmand” که ریشه آن به فرانسه باز می‌گردد از جمله محبوب‌ترین قهوه‌هایی است که در لوکزامبوگ یافت می‌شوند و بیشترین درخواست برای سرو آن وجود دارد.

بیشترین مصرف قهوه
مصرف قهوه، این نوشیدنی داغ و اعتیادآور، روز به روز در جهان در حال گسترش است. بسیاری از کیک و شیرینی در کنار قهوه استفاده می‌کنند. (اعتبار : andershusa)

8. بلژیک ؛ هر شهروند سالانه ۶.۸ کیلوگرم

وقتی به بلژیک فکر می‌کنید، کلوچه‌ها و شراب از جمله مواردی است که به ذهنتان خطور می‌کنند. اما در میان بلژیکی‌ها سرو شکلات در کنار 1.35 فنجان کافه در روز از جمله عادت‌های غذایی آنها در طول مدت‌ها بوده است. بلژیک به عنوان یک قدرت استعماری قدیمی در آفریقا، بخش عمده‌ای از تقاضا قهوه مردم خود را از مزارع کشت در کنگو و رواندا تامین می‌کند. امروزه فروشگاه‌های قهوه در تقریبا هر شهری از بلژیک یافت می‌شود. بنابراین مصرف یک فنجان کوچک قهوه در کنار کلوچه‌های مشهور آنها در سطح جهان، بسیار دلپذیر خواهد بود.

7. سوئیس ؛ هر شهروند سالانه 7.9 کیلوگرم

مانند بسیاری دیگر از کشورهای این فهرست، نوشیدن قهوه یک فعالیت اجتماعی در سوئیس به شمار می‌رود. در این کشور اروپای مرکزی اسپرسو محبوب‌ترین قهوه مصرفی است. قهوه کرما (caffè crema) نوعی نوشیدنی اسپرسو شبیه به آمریکانو است که گمانه زنی می‌شود منشاء آن به اتریش و مرز ایتالیا برمی‌گردد. برخلاف بسیاری از همتای اسکاندیناویایی‌اش، قهوه فیلتری محبوبیت کمی در میان سوئیسی‌ها دارد.


بیشتر بخوانید : میزان مصرف قهوه و چای در افراد موفق و خلاق مثل بتهوون و ایلان ماسک، چقدر است؟


به طور میانگین در میان سوئیسی‌هایی که بیشتر از 5 فنجان قهوه در روز می‌نوشند، قهوه یک عادت و سرگرمی گران قیمت به شمار می‌آید. از آنجایی که خرید یک فنجان قهوه در کافه‌های این کشور حدودا 3.5 دلار آمریکا هزینه دربر دارد.

6. سوئد ؛ هر شهروند سالانه 8.2 کیلوگرم

در سوئد، مفهومی وجود دارد به نام “فیکا” (fika) که به معنای “قهوه داشتن” است. با استفاده از این عبارت می‌توان قهوه همراه با کلوچه تهیه کرد. موقعیت‌های متنوعی به عنوان فیکا قلمداد می‌شود؛ از یک وقت استراحت بین کاری گرفته تا یک گردهم‌آیی اجتماعی. مخرج مشترک تمامی این موقعیت‌ها درگیر بودن قهوه در آنهاست.

بسیاری از سوئدی‌ها قهوه را بسیار جدی می‌گیرند، به عبارت بهتر قهوه چیزی بیشتر از یک نوشیدنی و یک سبک زندگی به شمار می‌آید. اگرچه قطعا قهوه را می‌توان تنهایی و در خانه دم کرد و از آن لذت برد، اما در بیشتر مواقع در میان شهروندان سوئدی قهوه یک تعامل اجتماعی محسوب می‌شود. در بسیاری از شهرها، مانند پایتخت، استکهلم، کافی‌شاپ‌ها و مراکز زنجیره‌ای و مستقل و سایر مراکز مشابه، قهوه به وفور یافت می‌شود.

5. هلند ؛ هر شهروند سالانه 8.2 کیلوگرم

در رده پنجم فهرست بیشترین مصرف قهوه دنیا در جهان، هلندی‌ها قرار دارند. در سال ۱۶۱۶، هلندی‌ها نخستین اروپایی‌هایی بودند که درختان قهوه را پرورش دادند. در آن سال پیتر ون در بروک (Pieter van der Broecke) برای نخستین بار موکا را از یمن به هلند آورد. سپس دانه‌های حاصل از این بوته‌های قهوه برای کشت قهوه مورد استفاده هلندی‌ها قرار گرفت. هلندی‌ها پس از تحت استعمار قرار دادن جاوه و سورینا در نهایت به بزرگترین تامین‌کننده قهوه اروپا تبدیل شدند.

امروزه در قهوه‌خانه‌های آمستردام قهوه در کنار یک آیتم خاص دیگر، ماری جوانا، سرو می‌شود. اما این همه ماجرا نیست. فرهنگ قهوه در هلند غنی‌تر و بزرگ‌تر از این حرف‌هاست. هلندی‌ها به طور میانگین روزانه 1.84 فنجان قهوه می‌نوشند.


بیشتر بخوانید : آیا نوشیدن قهوه موجب افزایش طول عمر می‌شود؟


هلندی‌ها به زمان صرف قهوه خود “Koffietijd” (زمان قهوه) می‌گویند و معمولا آن را در کنار کیک یا کلوچه مصرف می‌کنند. به طرز عجیبی فرهنگ نوشیدن قهوه از شمال تا جنوب و بر اساس تفاوت‌های مذهبی تقسیم شده است. در شمال که جمعیت پروتستان‌های سنتی بیشتر است ترجیح بر این است که قهوه در کنار کلوچه و همراه با تواضع سرو شود. اما در جنوب که جمعیت کاتولیک‌ها بیشتر است، قهوه همراه با یک کیک پای بزرگ و شیرین به نام “vlaai” سرو می‌شود.

4. دانمارک ؛ هر شهروند سالانه 8.7 کیلوگرم

اگر مردمان شمال را پادشاهان قهوه لقب بدهیم، به درستی باید دانمارکی‌ها را شاهزادگان این نوشیدنی گرم بنامیم. شهروندان این کشور به طور میانگین روزانه 1.46 فنجان قهوه می‌نوشند. مانند سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی در دانمارک نیز قهوه به طور سنتی در هر وعده سرو می‌شده و در کنار کلوچه، کیک و ساندویچ‌های کوچک یکی از عناصر اصلی در مناسبت‌های خاص بوده است.

دانمارکی‌ها در برخی دیگر از آمارگیری‌ها رنک‌های بالاتری را نیز به خود اختصاص داده‌اند. در نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع که آنها ششمین قهوه گران قیمت دنیا را مصرف می‌کنند، می‌توان گفت آن 1.46 فنجان در روز هزینه نسبتا بالایی برای آنها به ارمغان خواهد آورد. پس یک قهوه ساز Bodum ساخت دانمارک بگیرید و بهار‌های کپنهاگن‌ را برای خود زنده کنید!

3. ایسلند ؛ هر شهروند سالانه 9 کیلوگرم

ایسلندی‌ها با وجود جمعیت زیر یک میلیون نفری‌شان در رده سوم بیشترین مصرف قهوه در دنیا در میان کشور‌های جهان قرار دارند. بیشترین همبستگی میان آب و هوا و یک فنجان قهوه داغ را در ایسلند می‌توانید ببینید. شاید یک فنجان قهوه لمس کاملی از آرامش در یکی از روزهای سرد و تاریک ایسلند باشد. مانند سایر همتایان شمال اروپا‌یی‌شان، مردم ایسلند نیز زیاد قهوه مصرف می‌کنند. آنها به طور میانگین روزانه 5 فنجان قهوه می‌نوشند.


بیشتر بخوانید : با ترک قهوه چه اتفاقی در مغز رخ می‌دهد؟


در ریکیاویک، پایتخت ایسلند، غول‌های توزیع کننده قهوه مثل استارباکس یا سکند کاپ را نمی‌بینید. با این حال فقدان کافی‌شاپ‌های کوچک و مستقل که در سطح شهر پخش شده باشند، به هیچ عنوان احساس نمی‌شود. اگر این پرسش برای‌تان پیش آمده است که آیا ایسلندی‌ها به طور جدی قهوه را دنبال می‌کنند یا خیر، باید بگوییم این کشور در راستای کشف با کیفیت‌ترین شیوه دم کردن قهوه، میزبان رقابت‌‌های میانی قهوه‌چی‌‌های سراسر دنیاست.

2. نروژ ؛ هر شهروند سالانه ۹.۹ کیلوگرم

مانند اکثر کشور‌های اروپایی، در اوایل قرن ۱۸‌ام قهوه در میان قشر ثروتمند نروژی محبوبیت زیادی داشت. به علاوه نروژ در آن زمان کشوری فقیر و زیر نظر حکومت دانمارک بود، از همین رو از برخی مزایایی آن مانند ارتباط با جاوه استفاده می‌کرد. به طور معمول نروژی‌ها قهوه را به عنوان صبحانه و نیز به به عنوان دسر وعده شام مصرف می‌کنند. همچنین دعوت کردن افراد به مصرف قهوه همراه با کلوچه یا شیرینی در عرف‌های معمول مردم نروژ است.

نروژی‌ها به طور میانگین روزانه 2 فنجان قهوه مصرف می‌کنند. از همین جهت است که جمعیت 5 میلیونی نروژ در سال 2012 در مجموع 36 میلیون و 472 هزار کیلوگرم قهوه مصرف کردند. اگر به یکی از روستاهای نروژ رفتید فراموش نکنید نوشیدنی “karsk” را امتحان کنید؛ یک کوکتیل ساخته شده از قهوه ضعیف. این یک نوشیدنی بسیار سنگین است، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید!

1. فنلاند ؛ هر شهروند سالانه ۱۲ کیلوگرم

در صدر فهرست بیشترین مصرف قهوه در دنیا  فنلاندی‌ها ایستاده‌اند. نمی‌دانم افتخار محسوب می‌شود یا نه؟ اما اگر تا به حال با یک فنلاندی ملاقات کرده باشید، احتمالا درخواهید یافت که این سالیانه ۱۲ کیلوگرم، اتفاقا آستانه پایین این بازه است. به طوریکه اگر شما کودکان را از این محاسبه خارج کنید، این عدد به شکل قابل توجه‌ای افزایش خواهد یافت. در فنلاند قهوه تقریبا در تمام طول روز و در نیز در تمامی روز‌های سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقت‌ استراحت کارکنان فنلاندی عمدتا با قهوه پر می‌شود. مناسبت‌های خاص و ناهارخوری‌های پس از کلیسا عمدتا با یک میز قهوه همراه است. در این مراسم‌ها عمدتا یک قفسه به ساندویچ‌های سرد، نان، کیک و کلوچه، و صد البته مقدار بسیار زیادی “khavi” (قهوه مورد علاقه فنلاندی‌ها) اختصاص داده می‌شود.

بیشترین مصرف قهوه
زندگی در فنلاند در رودی از قهوه جریان دارد. هاویا (Khavia) واژه‌ای فنلاندی برای قهوه است. (اعتبار : andershusa)

محبوب‌ترین قهوه در میان مردم فنلاند روست بسیار روشن است، روشن‌تر از تقریبا همه‌جای دنیا. احتمالا دلیل این موضوع به زمانی بازمی‌گردد که آنها ناچار بودن دانه‌های قهوه سبز را خریداری و در منزل استفاده کنند. روش سنتی فنلاندی برای دم کردن قهوه چیزی شبیه به قهوه ترک است؛ به این صورت که دانه قهوه همراه با آب به جوش می‌آید. البته زیاد هم نسبت به مصرف قهوه بالای فنلاندی‌ها حسادت نکنید. چرا؟ نگاهی به مطلب زیر بیاندازید!


بیشتر بخوانید : نوشیدن بیش از ۳۰۰ فنجان قهوه منجر به روان پریشی و یا مرگ می شود!


فرهنگ نوشیدن قهوه در فنلاند احتمالا از اخلاق کار لوتری، قوانین سوئد و برخی ممنوعیت‌ها در زمان‌های مختلف تاثیر پذیرفته است. اما در طول مدت‌ها یک چیز هرگز تغییر نکرده است : قهوه همیشه، در هر مکان و در هر زمان وجود داشته است. اگر روزی به خانه یک دوست فنلاندی دعوت شدید خود را برای ملاقات با فنجان‌های داغ قهوه آماده کنید. فقط لطفا قهوه بدون کافئین (دی‌کف) درخواست نکنید؛ میل خودتان است اما روی‌تان را زمین می‌اندازند. چنین چیزی آنجا وجود ندارد.

در ادامه این نوشتار نگاهی خواهیم انداخت به ادامه این فهرست و ۲۵ کشور که بیشترین مصرف قهوه در جهان را دارند را مرور می‌کنیم.

 

رتبه کشور مصرف قهوه (کیلوگرم به ازای فرد به طور سالیانه)
1 فنلاند 12
2 نروژ 9.9
3 ایسلند 9.0
4 دانمارک 8.7
5 هلند 8.4
6 سوئد 8.2
7 سوئیس 7.9
8 بلژیک 6.8
9 لوکزامبورگ 6.5
10 کانادا 6.5
11 بوسنی و هرزگوین 6.2
12 اتریش 6.1
13 ایتالیا 5.9
14 برزیل 5.8
15 اسلوونی 5.8
16 آلمان 5.5
17 یونان 5.4
18 فرانسه 5.4
19 کرواسی 5.1
20 قبرس 4.9
21 لبنان 4.8
22 استونی 4.5
23 اسپانیا 4.5
24 پرتغال 4.3
25 ایالات متحده آمریکا 4.2

بیشتر بخوانید :

منبع : WorldAtlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |