;
coinex

آیا هشت‌پا یک موجود فضایی است؟

مقاله جدیدی ادعا می‌کند که تخم‌های یخ زده هشت‌پا ها 540 میلیون سال پیش توسط سنگ‌های آسمانی به زمین آمده‌اند، اما آیا واقعا اینچنین است؟ آیا هشت‌پا یک موجود فضایی است؟

اگر با خواندن خبرهای زرد و غیرعلمی که در برخی از سایت‌ها مبنی بر کشف جدید دانشمندان در مورد دی‌ان‌ای فرازمینی اختاپوس‌ها و موجود فضایی بودن آنها به وجد آمده‌اید و به دنبال اطلاعات بیشتر می‌گردید، متاسفانه ما اینجا در تکراتو چنین نظری نداریم.

بنابر اظهار نظر چندین ویروس شناس و زیست شناس، ما گمان نمی‌کنیم اختاپوس‌ها موجوداتی فضایی باشند که تخم یخ‌زده آنها توسط دنباله‌دارها به زمین آمده باشد!

می‌خواهم نتایج یک مقاله جدید را که می‌گوید در حقیقت هشت‌پا‌ یک موجود فضایی بوده که تخم یخ‌زده آنها برای نخستین بار بوسیله یک سنگ آسمانی یخی به زمین آمد را باور کنم، می‌خواهم باور کنم که ما انسان‌ها نیز موجودات فضایی هستیم، آخرین زاده‌های یک ویروس فرازمینی که 540 میلیون سال پیش در زمین فرود آمد و تکامل را به یک جهت وحشی جدید هدایت کرد. می‌خواهم باور کنم که کائنات یک بایوسفر غول‌آساست که عناصر اصلی حیات را از سیاره‌ای به سیاره‌ دیگر پرتاب می‌کند.

هشت‌پا

می‌خواهم همه این موارد را باور کنم. چرا؟ چون جذاب و شگفت‌انگیز هستند. اما خوب نباید باور کنم؛ چرا که برای هیچ یک از آنها هیچ مدرک و یا شاهدی وجود ندارد. محققانی که در این مطالعه جدید دخیل نبوده‌اند، به طور جدی به نتیجه‌گیری آن شک دارند. با این وجود این موضوع نتوانست جلوی انتشار یک مقاله بازنگری شده توسط یک تیم ۳۳ نفری از محققان را بگیرد.

آنجه بالاتر گفتیم در این مقاله به عنوان فرضیه مطرح شده بود. این مقاله روز ۱۳ مارس ۲۰۱۸ در مجله Progress in Biophysics and Molecular Biology به چاپ رسید. یک فرضیه ساده ولی غیرعادی داشت:‌ انفجار کامبرین.

بنابر شواهد فسیلی به جا مانده از ۵۴۰ میلیون سال پیش، بخش عمده‌ای از گروه‌های جانوری جدید در این شیوع ناگهانی تنوع زیستی پدید آمدند. این موضوع نتیجه تاثیر مستقیم یک ویروس فرازمینی بود که توسط سنگ‌های آسمانی به زمین آورده شدند.

این مقاله یک فرضیه بحث‌برانگیز در مورد منشا حیات به نام فرضیه پان اسپرمیا (panspermia)‌ را احیا می‌کند. این فرضیه که نخستین بار توسط یکی از نوسندگان همین مقاله و همکارش در دهه ۱۹۷۰ مطرح شد، می‌گوید حیات زیستی که ما امروزه می‌شناسیم در نتیجه یک تکامل مستقل بر روی زمین بوجود نیامده است، بلکه توسط دنباله‌دارهای حمل کننده، در زمین بذر پاشی شده‌اند. این دنباله‌دارها در زمان‌های مختلفی در طول تاریخ به زمین ما برخورد کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: دنباله دار چیست و از این اجرام غبارآلود یخی چه می‌دانیم؟


این دنباله‌دارها توانستند شکل‌های جدیدی از حیات را که در سیارات دیگر تکامل یافته بودند، به زمین بیاورند. از جمله این شکل‌ها می‌توان به ویروس‌ها، میکروارگانیزم‌های پایدار و عجیب و غریبی نظیر تاردیگرید‌ها اشاره کرد. همچنین بر اساس این مطالعه جدید حتی تخم‌های لقاح‌یافته جانوران نیز از جهان‌های دیگری آمده‌اند.

آیا هشت‌پا ها موجوداتی فضایی هستند؟ قطعا خیر

اگر اسکوئیدهایی مشابه نمونه‌های زمینی بتوانند در سیاره‌ای دیگر آب دهان خود را بر روی سنگ‌های آسمانی که به سوی زمین در حرکت‌اند پرتاب کنند، پاسخ به سوال بالا “مثبت” خواهد بود!

این طور که نویسندگان این مقاله نوشته‌اند، اگر به دنبال شاهدی برای تئوری پان اسپرمیا می‌گردید، کافی است به اختاپوس یا هشت‌پا ها نگاهی بیاندازید. آنها سیستم عصبی بسیار پیچیده‌، چشمانی بسیار قوی و نیز قابلیت استتاری دارند که به طور ناگهانی تکامل پیدا کرده و هیچ سابقه‌ای در شجره‌نامه آنها وجود ندارد.

محققان این تحقیق نوشته‌اند که ژن‌های این سازگاری‌ها به نظر نمی‌رسد که از اجداد اختاپوس‌ها به آنها رسیده باشد، بلکه “قابل قبول‌ این است که بگوییم این ویژگی‌ها از آینده‌ای بسیار دور از نظر تکامل زمینی و یا واقع گرایانه‌تر اینکه در مقیاس بزرگ‌ از سایر نقاط کیهان قرض گرفته شده‌اند.”

آیا هشت‌پا ها موجوداتی فضایی هستند؟ قطعا خیر

در یکی از تئوری‌هایی که در این مقاله آمده است، نویسندگان فرض کرده‌اند که تخم‌های لقاح یافته هشت‌پا در نتیجه برخورد یک دنباله‌دار با دریا‌های زمین در آغاز انفجار کامبرین به زمین آمده‌‌اند. در یک توضیح دیگر، آنها پیشنهاد کرده‌اند که احتمالا یک ویروس فرازمینی جمعیتی از اسکوئیدهای اولیه را آلوده کرده است و منجر به تکامل سریع آنها به موجوداتی شده‌اند که امروزه به نام اختاپوس می‌شناسیم.

محققان دیگر اما این نظریه را قبول نکردند. مثلا کن استدمن (Ken Stedman)، ویروس‌شناس و استاد زیست‌شناسی دانشگاه ایالت پورتلند، به وب‌سایت لایوساینس گفته است:

هیچ شکی نیست که زیست‌شناسی قدیم جذاب است، اما من فکر می‌کنم این موضوع بی‌فایده است. بسیاری از ادعاهای مطرح شده در این مقاله فراتر از حدس و گمان هستند و حتی بعضا در ادبیات علمی‌-تخیلی هم دیده نمی‌شوند.

به عنوان مثال پروفسور استدمن می‌گوید نقشه برداری ژنوم هشت‌پا ها در سال ۲۰۱۵ انجام شده است. درحالی که این نقشه‌برداری شگفتی‌های بسیاری را شامل می‌شد، یک یافته مرتبط این بود که ژن‌های سیستم عصبی هشت‌پا تنها ۱۳۵ میلیون سال پیش از اسکوئید‌ها اشتقاق پیدا کرده‌اند؛ خیلی بعدتر از انفجار کامبرین.


بیشتر بخوانید : تکامل عجیب اختاپوس و ماهی مرکب، این جانداران ژنوم خود را اصلاح کرده‌اند!


پروفسور استدمن به این موضوع نیز اشاره کرد که یک ویروس، مانند نمونه‌های بر پایه RNA که رتروویروس (retrovirus) نام دارد، برای آنکه بتواند یک اسکوئید‌ را به اختاپوس تبدیل کند، می‌بایست قبلا در جهانی تکامل یافته باشد که اسکوئیدها در آن فراوان باشند.

استدمن می‌گوید، رتروویروس‌های امروزی در جریان تکامل خود برای چه میزبانی را آلوده کنند به شدت تمایز یافته‌اند. اما به نظر نمی‌رسد یک رترو ویروسی که از جهانی دیگر آمده است برای آلوده کردن مخلوقات زمینی تکامل یافته باشد و قطعا برای چیزی مثل یک اسکوئید تمایز نیافته است، مگر آنکه شما در یک سیاره دیگر تعداد بسیار زیادی از اسکوئیدها را داشته باشید که به طور حیرت‌انگیزی به نمونه‌های زمینی شبیه باشند. تازه این شروع ماجراست، آنها باید آب دهان خود را برروی سنگ‌های آسمانی که به سوی می‌آیند پرتاب کرده باشند ! چنین فرضیه‌ای بسیار غیرمحتمل به نظر می‌آید.

کارین مولینگ، یک ویروس‌شناس از موسسه ژنتیک ملکولی مکس پلانک آلمان، در تفسیر این مقاله جدید اینگونه می‌گوید:

در حالی که این مطالعه جدید برای تفکر به شیوه‌ای جدید پیرامون تاثیرات کائنات بر روی جهان ما می‌تواند بسیار سودمند باشد، ولی یافته‌های آن را به هیچ وجه نمی‌توان جدی گرفت، چرا که هیچ شاهدی برای آنها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید :‌

.

منبع : ‌Space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر