;
coinex

حبس الکترونیکی زنان بهترین مجازات برای مجرمان زن ؛ تکنولوژی در خدمت قانون

حبس الکترونیکی زنان توسط عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به عنوان بهترین روش جایگزین حبس در زندان برای زنان مجرم اعلام شد.

به گزارش تکراتو، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تعیین مجازات برای زنان دارای فرزند باید با نگاه ویژه ای صورت گیرد و حبس الکترونیکی زنان می‌تواند گزینه ای مناسب باشد.

حبس الکترونیکی زنان روشی برای مجازات زنان دارای فرزند

یحیی کمالی پور در مورد آسیب‌های ناشی از تعیین مجازات حبس برای زنان سخن گفت و اعلام کرد که در حوزه تعیین مجازات‌ها باید مجازات‌هایی تعیین شود که با جرایم ارتکابی متهمان متناسب باشد.

وی ادامه داد که هم‌اکنون در زمینه تعیین مجازات برای زنان دارای فرزند باید به این نکته توجه شود که آنها هم بیشتر از سایر افراد در معرض آسیب قرار دارند و هم آسیب‌پذیرتر هستند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که تاکنون تعیین مجازات در حوزه زنان به همان صورتی بوده که نسبت به مردان وجود داشته و همچنین در قانون هم پیش‌بینی نشده که اگر زنان مرتکب جرم شوند آیا مستحق تخفیفات بیشتری نسبت به مردان هستند یا نه؟

کمالی پور بیان کرد که در حوزه زنان و اطفال باید نگاه ویژه‌تری فراتر از نگاهی که برای سایر مجرمان وجود دارد داشت و تا جایی که امکان دارد و شرع و قانون هم اجازه می‌دهد بتوان برای زنان مجازات‌هایی غیر از زندان در نظر گرفت.

حبس الکترونیکی زنان

مجازات جایگزین حبس برای زنان و اطفال

کمالی پور در ادامه صحبت هایش در مورد حبس الکترونیکی زنان بر مجازا‌ت‌های جایگزین حبس که می‌تواند برای زنان و اطفال در نظر گرفته شود، تاکید کرد و ادامه داد که حبس‌ الکترونیکی زنان در قانون آئین دادرسی کیفری تصویب شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

به گفته وی علاوه بر اینکه این قانون اجرا نشده، شرایط اجرای آن هم تاکنون فراهم نشده است. به گفته وی این روش می تواند یکی از بهترین روش‌ها برای مجازات مجرمان زن باشد.

تشریح جزئیات حبس الکترونیکی زنان

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس به تشریح جزییات حبس الکترونیکی زنان پرداخت و اظهار کرد که این حبس به این صورت اعمال می‌شود که فرد مجرم در منزل خود می‌تواند به امورات زندگی عادی بپردازد، اما امکان خروج از منزل را ندارد و این روند نیز توسط دستبند الکترونیکی که به دست مجرم نصب می‌شود قابل کنترل است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در مورد کودکانی که در کنار مادران خود در زندان‌ها نگهداری می‌شوند، تصریح کرد که وی بارها اعلام کرده‌ که حضور اطفال در کنار مادران در زندان، آن هم در شرایطی که تلاش می‌کنند تا به شناخت محیط پیرامون خود بپردازند باعث تخریب روحی آنها می‌شود و آینده آنها به خطر می‌افتد. ممکن است حضور کودک در کنار مادر زندانی در کوتاه مدت آرامش‌بخش باشد، اما قطعا در دراز مدت آسیب‌هایی را به وی وارد می‌کند که قابل جبران نخواهد بود.

اقدامات جدید برای ملاقات مادران زندانی با فرزندان

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در ادامه صحبت هایش اعلام کرد که بهتر است در کنار زندان‌ها مهدکودک‌هایی خارج از این محیط ایجاد شود و مادران بتوانند خارج از این مکان و به صورت روزانه با فرزندان ملاقات داشته باشند. این روش بسیار بهتر از حالت قبل است و دیگر نیازی به منتقل کردن فرزندان به بندهای زندان نیست.

استفاده از دستبند و پابند الکترونیکی برای کاهش آسیب های اجتماعی

طرح استفاده از دستبند و پابند الکترونیکی از سال 1388 مطرح شده است و چند وقتی است که از سوی مسئولان قوه قضاییه صحبت هایی در خصوص استفاده از دستبند و پابند الکترونیکی و حبس های خانگی به جای تحمل زندان به گوش می رسد. هدف از اجرای این طرح کنترل زندانیان و کاهش آسیب به خانواده زندانیان است که برای اجرای آن نظر نمایندگان مجلس لازم است. در صورت تایید، این طرح اجرایی خواهد شد.

این دستبندها و پابندهای الکترونیکی دارای قابلیت رصد و ردیابی فرد در موقعیت‌های مختلف هستند و با اتصال به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPRS) می‌توان موقعیت افراد را به صورت آنلاین مشاهده کرد. در صورتی که دستگاه از زندانی جدا شود، به سرور مرکزی پیام ارسال می گردد.

حبس الکترونیکی زنان به زودی

این روش تاکنون در 8 کشور دنیا از جمله آمریکا و انگلیس به اجرا درآمده و می تواند تا حدودی از آسیب‌های روانی زندانیان در زندان‌های بسته وهمچنین ضایعات روانی و خلقی ناشی از دوری از خانواده و منزوی ‌شدن بکاهد.

.

منبع: irna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر