;
coinex

ترین های جام جهانی ؛ جامع ترین معرفی “ترین های جام جهانی فوتبال” به زبان فارسی

ترین های جام جهانی هر فوتبال دوستی را به هیجان خواهد آورد. در این مقاله، به بررسی رکوردهای ثبت شده در تاریخ جام جهانی فوتبال به طور جامع خواهیم پرداخت.

با نزدیک شدن جام جهانی روسیه، بار دیگر فوتبال به داغ‌ترین بحث ممکن در محافل تبدیل شده است. بدون شک پر طرفدارترین ورزش حال حاضر دنیا فوتبال است، در دنیای فوتبال، مهمترین رویداد ممکن، جام جهانی است. اما در هر جام جهانی بعضی رویدادها، وقایع، بازیکنان، گل‌ها و… تبدیل به رکورد شده‌اند. در این مقاله، به بررسی برترین رکوردهای جام جهانی فوتبال از ابتدا تاکنون خواهیم پرداخت.

جالب ترین حقایق جام جهانی فوتبال

ترین‌ های جام جهانی به بررسی خاطره انگیزترین، هیجان انگیزترین و… در مهم‌ترین رویداد ورزشی کره زمین پرداخته است. پس اگر شما نیز طرفدار پر هوادارترین ورزش دنیا هستید، این مقاله را از دست ندهید.

فینال جام جهانی پر بیننده‌ترین رقابت ورزشی در دنیاست

تا سال 1978 تنها 16 تیم در جام جهانی حضور می‌یافتند. تا سال 1994 نیز 24 تیم، شرکت کنندگان جام جهانی را تشکیل می‌دادند. پس از این تاریخ بود که با رقابت‌های اولیه، 32 تیم منتخب به جام جهانی راه پیدا می‌کنند.

فرانتس بکنبوئر آلمانی و ماریو زاگالو برزیلی تنها افرادی هستند که موفق به حضور در جام جهانی به عنوان بازیکن و مربی شده‌اند.

اخراج جام جهانی

ویکتور سربیراکوف از اتحاد جماهیر شوری سابق، اولین بازیکن تعویضی جام جهانی بود. او در دقیقه 46 بازی در برابر مکزیک تعویض شد.

مدل‌های متفاوتی از جام جهانی برای زنان وجود دارد، جام جهانی فوتبال زنان زیر بیست سال و جام جهانی زنان زیر 17 سال از جمله مشهور ترین این رقابت‌ها هستند.

بیش از 200 کشور در سراسر دنیا در مسابقات مقدماتی برای شرکت در جام جهانی شرکت می‌کنند، تا شانس بدست آوردن حضور در این رقابت را پیدا نمایند.


بیشتر بخوانید: نمادهای جام جهانی فوتبال ؛ ریشه سمبل های کارتونی جام جهانی چیست؟


اولین گل جام جهانی را در سال 1930 لوسیان لورنت فرانسوی به ثمر رساند.

اولین هت تریک در جام جهانی را جف هورست انگلیسی در برابر آلمان غربی در فینال جام جهانی 1966 به ثمر رساند.

ویتوریو پتزو تنها مربی است که دوبار موفق به قهرمانی در جام جهانی شده است، این مربی در سال‌های 1934 و 1938 کاپ قهرمانی را به خانه برد.

گابریل باتیستوتا آرژانتینی تنها بازیکنی است که در دو دوره مختلف جام جهانی موفق به زدن هت تریک شده است.

اولیور کان تنها دروازه بانی است که موفق به دریافت توپ طلا شده است.

لوئیس مونته تنها بازیکنی است که در طول جام جهانی برای دو کشور مختلف بازی کرده است. این بازیکن در سال 1930 برای آرژنتین و 1934 برای ایتالیا در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده است.

بهترین های فوتبال

بورا میلوتینویچ تنها مربی است که برای پنج تیم مختلف در جام جهانی مربیگری کرده است. او هدایت تیم‎‌های مکزیک، نیجریه، کاستاریکا، آمریکا و چین را به عهده داشته است.

جام جهانی 2014، پر خرج‌ترین رویداد بزرگ جهان بوده است، این دوره از جام جهانی حدود 14 بیلیون دلار هزینه داشت.

کاپ قهرمانی جام جهانی 36 سانتیمتر طول و 6.175 کیلوگرم وزن دارد. این کاپ از طلای 18 عیار ساخته شده است.

کشور برنده کاپ جام جهانی را تا دوره بعدی جام جهانی نزد خود نگاه خواهد داشت. با رسیدن جام جهانی جدید، این کاپ با یک کاپ دیگر که با روکش طلا پوشانده شده است، تعویض خواهد شد.

سال 1950 با کمترین تعداد شرکت کنندگان برگذار شد. در این سال، با حذف تیم‌های ترکیه، اسکاتلند و هندوستان، جام جهانی تنها با 16 تیم برگذار گردید.

تا به امروز، تنها 77 تیم موفق به حضور در جام جهانی شده‌اند.

تنها جام جهانی که با دو میزبان برگذار شد، جام جهانی کره-ژاپن در سال 2002 بود.

در دهه 1930، میانگین گل زده شده در هر بازی حدود 4 گل بوده است. در دهه 1950 این رقم به حدود 5.5 گل رسید. در حال حاضر، این رقم به حدود 2.5 گل رسیده است.

بیشترین گل زده شده در یک دوره جام جهانی، مربوط به فرانسه است. در سال 1998 بیش از 171 گل ثبت شد.

سال 1994 برای اولین بار نام خانوادگی بازیکنان در پشت لباس آن‌ها و شماره ‎‌آنها، در جلوی تیشرت آن‎‌هافوتبال ثبت گردید.

در سال 2014 برای اولین بار از تکنولوژی خط گل استفاده شد.

هیچ تیمی تاکنون موفق به بردن کاپ جام جهانی با استفاده از مربی خارجی نشده است.

هیچ تیمی خارج از آمریکای جنوبی و اروپا تاکنون موفق به بردن کاپ جام جهانی نشده است.

23 کشور تنها برای یک بار در طول برگذاری جام جهانی فوتبال قادر به حضور در این رقابت‌ها شدند.

انگلستان سه بار بدون هیچ باختی از گروه اولیه خود در جام جهانی حذف گردید.

باخت برزیل در رقابت‌های یک چهارم جام جهانی مقابل آلمان در سال 2014، اولین باخت این کشور در چنین رقابتی در این حد از سال 1975 در خانه بود.

در سال 2014 بازی‌های جام جهانی 3.7 میلیون بازدید کننده مستقیم را جذب خود نمود.

جام جهانی در سال‌های 1942 و 1946 به دلیل جنگ جهانی دوم برگذار نشد.

بیشترین بیننده‌ای که در کنار زمین بازی فوتبال را تماشا نمودند مربوط به سال 1950 می‌شود. بازی فینال تیم‌های برزیل و اوروگئه 173850 نفر تماشاچی داشت.

جیانلوکا پگلیاکا ایتالیایی اولین دروازه بانی است که در طول جام جهانی اخراج شد. او در بازی برابر نروژ در جام جهانی 1994 از بازی اخراج گردید.

کاخی استیانی از اتحاد جماهیر شوروی سابق اولین کارت زرد تاریخ جام جهانی را از آن خود کرد. او در سال  1970 در برابر مکزیک اولین کارت زرد را گرفت.

جام جهانی 1994 آمریکا برای اولین سیستم سه امتیازی برای برد به جای دو امتیازی به کار گرفته شد.

در سال 1954 برای اولین بار رقابت‌های جام جهانی سوئیس از طریق تلویزیون پخش گردید. رقابت‌های جام جهانی 1970 مکزیک برای اولین بار به طور جهانی به لطف تکنولوژی ماهواره‌‌ها پخش شد.

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی برای اولین بار در تمام کشورهای دنیا پخش شد. این رویداد حتی در آنتاریکا نمایش داده شد.

بیشترین تعداد کارت قرمز نشان داده شده در یک رقابت مربوط به رقابت‌های 2006 بود، در این دوره از جام جهانی فوتبال بیش از 28 کارت قرمز به بازیکنان نشان داده شد.

رقابت‌های جام جهانی 1930 تنها باری بود که تیم‌های اروپایی نتوانستند به رقابت‌های فینال راه پیدا کنند.

هزارمین گل جام جهانی را راب روزنبرگ از تیم هلند در برابر تیم اسکاتلند در سال 1978 به ثمر رسانید.

تیم‌های ژاپن و آلمان به دلیل جنگ جهانی دوم مجوز حضور در جام جهانی 1950 را پیدا نکردند.

بهترین های فیفا

ترین های جام جهانی فوتبال به صورت تیمی

 پر افتخارترین تیم فوتبال در جام جهانی: برزیل پر افتخارترین تیم فوتبال دنیاست. این تیم 5 بار موفق به دریافت کاپ قهرمانی جام جهانی شده است. پس از برزیل، آلمان و ایتالیا با 4 بار قهرمانی در مقام دوم قرار دارند. بر خلاف انتظار، جایگاه سوم از آن اورگوئه و آرژانتین با کسب دو بار قهرمانی در جام جهانی است.


بیشتر بخوانید: متن آهنگ‌های جام جهانی فوتبال در ۱۰ دوره گذشته ؛ به بهانه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه


بیشترین امتیاز در جام جهانی فوتبال: بر اساس اطلاعات منتشر شده فیفا در مورد کل امتیازات کسب شده توسط تیم‌ها در جام جهانی فوتبال، برزیل با 227 امتیاز در جایگاه اول قرار دارد. پس از برزیل، آلمان با 218 امتیاز در جایگاه بعدی قرار گرفته است. ایتالیا با اختلاف بسیار زیادی با داشتن تنها 156 امتیاز جایگاه سوم را از آن خود کرده است.

بیشترین حضور در فینال جام جهانی: تیم ملی آلمان 8 بار توانسته است در بین فینالیست‌های جام جهانی قرار بگیرد. علاوه بر این، آلمان با ثبت رکورد 13 بار حضور در جمع 4 تیم اول جام جهانی، قابلیت‌های خود را پیش از پیش نشان داده است.

تیم فوتبال فرانسه در جام جهانی

بیشترین حضور در جام جهانی فوتبال: برزیل در این زمینه نیز صاحب رکورد است. این تیم با 21 بار حضور در جام جهانی، نام خود را با این رویداد ورزشی گره زده است. علاوه بر این، تیم ملی فوتبال برزیل 20 بار موفق به حضور در 16 تیم اول شده است. به بیان دیگر، برزیل در تمام دوره‌های جام جهانی حضور داشته است، و جز یک بار، همواره موفق به صعود از گروه خود شده است.

بیشترین نایب قهرمانی جام جهانی: تیم ملی فوتبال آلمان 4 بار به مقام نایب قهرمانی جام جهانی دست یافته است. علاوه بر این، آلمان 4 بار در جام جهانی به مقام سوم رسیده است. نکته جالب توجه، 4 بار قهرمانی، 4 بار نایب قهرمانی و 4 بار کسب مقام سوم رقابت‌های جام جهانی توسط آلمان است.

بیشترین قهرمانی پیوسته جام جهانی: تیم‌های برزیل و ایتالیا با ثبت دو بار قهرمانی متوالی، رکورد این موضوع را از آن خود کرده‌اند. تیم‌های آلمان و برزیل نیز با ثبت سه بار نایب قهرمانی متوالی در این زمینه رکورد دار هستند. جالب‌تر اینکه از سال 2002 تا 2014، تیم ملی آلمان همواره در جمع چهار تیم نهایی حاضر در جام جهانی فوتبال حضور داشته است، علاوه بر این، از سال 1954 تا 2014، تیم آلمان بدون استثنا در جمع 8 تیم اول حضور پیدا کرده است.

بیشترین کارت دریافت شده توسط یک تیم: تیم ملی آرژانتین با داشتن 120 کارت در این زمینه صاحب رکورد است. پس از آن، آلمان با داشتن 117 کارت و برزیل با 108 کارت در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

بیشترین تعداد بازی: تیم ملی آلمان 106 بازی در جام جهانی داشته است. تیم برزیل 104 بازی در این رقابتها انجام داده است. جایگاه سوم با اختلاف زیاد از آن ایتالیا با 83 بازی است.

بیشترین فاصله حضور موفق در جام جهانی: ایتالیایی‌ها در این زمینه رکورد عجیبی از خود نشان داده‌اند. بین دو قهرمانی ایتالیا 44 سال فاصله وجود دارد. برای درک بهتر این فاصله فرض کنید بازیکن حاضر در جام جهانی 1938 اگر 30 ساله بوده باشد، در سال 1982 با 74 سال سن، شاهد قهرمانی تیم ملی ایتالیا بوده است.

بهترین موفقیت تیم میزبان جام جهانی فوتبال: بر خلاف انتظار، تنها 6 بار از بیست و یکبار برگذاری جام جهانی، تیم میزبان موفق به کسب مقام قهرمانی شده است. تیم‌های فوتبال اورگوئه، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس و آرژانتین در خانه موفق به کسب مقام قهرمانی جام جهانی شدند. بدترین حضور تیم میزبان جام جهانی اما، به تیم فوتبال آفریقای جنوبی می‌رسد. این تیم در سال 2010 به مقام 17 ام در جمع 32 تیم حاضر در جام جهانی دست پیدا کرد.

بیشترین کارت قرمز

بیشترین حضور ناموفق پیوسته در جام جهانی فوتبال: تیم ملی فوتبال اسکاتلند و مکزیک با 5 بار حضور ناموفق در جام جهانی گام را از رقبای دیگر ربوده‌اند. این دو تیم، برای 5 بار متوالی حتی قادر به صعود از گروه خود نبوده‌اند.

بیشترین تعداد بازی در جام جهانی: تیم ملی آلمان بیشترین تعداد بازی در جام جهانی را داشته است.

بیشترین تعداد گل زده شده توسط یک تیم در یک بازی: بیشترین تعداد گل زده شده در یک بازی، مربوط به تیم مجارستان است که السالوادور را با نتیجه 10-1 در سال 1982 شکست داد.

بیشترین تعداد گل زده در یک بازی: بیشترین گل زده شده در یک بازی مربوط به جام جهانی 1954 است. در این سال اتریش توانست سوییس را با نتیجه 7-5 شکست دهد.

بیشترین گل زده توسط یک تیم در جام جهانی: بیشترین گل زده شده در جام جهانی مربوط به تیم ملی برزیل است. برزیل از ابتدای حضور خود در جام جهانی تا به امروز، 224 گل را برای خود به ثبت رسانده است.

ناجوانمردانه‌ترین بازی جام جهانی: ناجوانمردانه‌ترین بازی جام جهانی بین هلند و پرتقال برگذار شد. در این بازی، 16 کارت زرد و 4 کارت قرمز به بازیکنان دو تیم داده شد.

بیشترین تعداد گل زده شده توسط یک تیم در یک دوره جام جهانی: این رقم بر خلاف انتظار مربوط به برزیل یا آلمان نیست. مجارستان در جام جهانی 1954 بیش از 27 گل به نام خود ثبت نمود.

بهترین گل تاریخ

بیشترین حضور ناموفق در جام جهانی: اسکاتلند 8 بار موفق به حضور در جام جهانی شد. هرچند هرگز نتوانست از گروه خود صعود نماید.

بیشترین بازی‌های پرتکرار جام جهانی: دو تیم برزیل و سوئد در طول جام جهانی تاکنون 7 بار با یکدیگر رو به رو شده‌اند. دو تیم یوگسلاوی و آلمان نیز، 6 بار با یکدیگر رو به رو شده بودند.

بدترین مدافع عنوان قهرمان جام جهانی: فرانسه علیرغم برد جام جهانی در سال 1998 در خانه، جام جهانی سال 2002 را بدون هیچگونه برد یا حتی یک گل زده ترک کرد.

بزرگترین بازنده جام جهانی: تیم فوتبال مکزیک توانسته است، بیشترین باخت را در جام جهانی برای خود به ثبت برساند.

ترین های جام جهانی فوتبال به صورت فردی

پر افتخارترین بازیکن جام جهانی: پله جوایز متعددی را در جام جهانی و از سوی فیفا برای خود کسب کرده است.

پیرترین کاپیتان جام جهانی: پیتر شیلتون با 40 سال و 292 روز، در هفتم جولای 1990 کاپیتانی تیم ملی انگلیس را در برابر ایتالیا به عهده داشت.

بهترین دروازه بان: پیتر شیلتون و فابین بارتز توانستند در ده بازی بدون گل خورده، رکورد بسته نگه داشتن دروازه را در تعداد بازی از آن خود کنند. والتر زنگا ایتالیایی اما، توانست برای 517 دقیقه متوالی دروازه خود را بسته نگه دارد.

بیشترین حضور در دوره‌های مختلف جام جهانی: آنتانیو کاراباجال از مکزیک در 5 دوره مختلف جام جهانی حضور داشته است. لوتار ماتئوس آلمانی و بوفون ایتالیایی نیز، موفق به پنج دوره حضور در جام جهانی شده‌اند.

بهترین نتیجه جام جهانی

بیشترین حضور در جام جهانی توسط یک بازیکن: لاتار ماتائوس از تیم ملی آلمان، با حضور در 25 بازی این رکورد را برای خود به ثبت رسانده است.

پیرترین هتریک زن جام جهانی: ترول کلر سوئدی با 33 سال سن در زمان برگزاری رقابت جام جهانی 1938 موفق به هتریک در برابر کوبا شد.

بیشترین گل زده شده در یک بازی توسط یک بازیکن: اولگ سلنوکو روسی در برابر کامرون موفق به زدن 5 گل در جام جهانی 1994 شد.

اسطوره جام جهانی

بیشترین گل زده شده در یک دوره رقابت جام جهانی توسط یک بازیکن: جاست فونتین فرانسوی در تنها حضور خود در جام جهانی 1958 موفق به ثمر رساندن 13 گل برای تیم خود شد.

سریع‎ ترین گل جام جهانی: هاکان شوکور –سکور- از ترکیه موفق به ثبت سریع‌ترین گل در جام جهانی شد. او 11 ثانیه پس از شروع بازی موفق به ثمر رساندن گل در جام جهانی 2002 در برابر کره جنوبی شد.

جوانترین کاپیتان تیم ملی: تونی مولا آمریکایی در 21 سالگی کاپیتانی تیم ملی فوتبال آمریکا را در جام جهانی 1990 به عهده گرفت.

جوانترین گل زن تاریخ جام جهانی فوتبال: پله برزیلی در حالی که تنها 17 سال و 239 روز داشت، در جام جهانی 1958 این گل را به ثمر رسانید.پله کیست

پیرترین گل زن تاریخ جام جهانی فوتبال: راجر میلا از کامرون در حالی که 42 سال و 39 روز سن داشت، در جام جهانی 1994 موفق به گل زنی شد.

جوانترین مربی جام جهانی: خوان خوزه تراموتولا از آرژانتین جوانترین مربی تاریخ جام جهانی است. او در زمان مربیگری تیم ملی آرژانتین در سال 1930 تنها 27 سال سن داشت.

بهترین گل زن تاریخ جام جهانی فوتبال: میروسلاو کلوزه آلمانی با ثبت 16 گل در جام جهانی، لقب بهترین گل زن تاریخ را در این رقابتها یدک می‌کشد. رونالدو برزیلی با ثبت 15 گل برای خود در جایگاه دوم قرار دارد.

خنده دار ترین حقایق جام جهانی فوتبال

حقایق جالب فوتبالی

جوایز جام جهانی 1966 فوتبال برای مدت یک هفته گم شد.

سازمان ملل 196 عضو دارد، این در حالی است که فیفا 209 عضو دارد.

خوزه پابتیستا از اوروگئه تنها موفق به 56 ثانیه حضور در یک بازی جام جهانی شد. او در سال 1986 در بازی با اسکاتلند به سرعت اخراج گردید.

سر ویو ریچارد تنها بازیکنی است، که به عنوان بازیکن فوتبال و کریکت در جام جهانی حضور پیدا کرده است.

برد جام جهانی

گراهام پول داور بازی تعداد کارتهای زرد داده شده را در سال 2006 فراموش کرد. یوزف سیمونو کرواتی در این بازی سه کارت زرد قبل از اخراج، دریافت نمود. در حالیکه طبق قانون هر بازیکن با داشتن دو کارت زرد باید اخراج می‌شد.

نورمن وایت ساید جوانترین بازیکن حاضر در جام جهانی بود. او در هنگام حضور در این رقابتها به سختی 17 سال سن داشت.

در سال 2002 برای اولین بار در تاریخ جام جهانی دو گل به خودی از طرف تیم ملی پرتقال به ثمر رسید. این تیم، 3 بر 2 در مقابل آمریکا بازی را واگذار کرد.کاپ جام جهانی

تیم ملی هندوستان برای اولین بار در سال 1950 به جام جهانی راه یافت. هرچند، این تیم از گردونه رقابت‌ها حذف شد، چرا که تمایل این تیم برای بازی بدون کفش برای فیفا قابل قبول نبود.

مارسلو تروبانی تنها با یک دقیقه حضور توانست لقب برنده جام جهانی را از آن خود کند. او در دقیقه 89 به بازی آمد، آرژانتین موفق به برد این بازی در فینال این رقابت‌ها شد.

استادیوم جام جهانی

پیراهن شماره 10 محبوب‎ترین پیراهن تیم، برای بازیکنان فوتبال است. هرچند، بیشترین گل زده را شماره 9 به ثمر رسانده و پس از آن، شماره 10 بیشترین گل را به ثمر می‌رساند.

هلند در 14 سال گذشته همواره یک بازیکن با نام وان در خط حمله خود داشته است.

اسطوره انگلستان و منچستر یونایتد رایان گیگز هرگز در جام جهانی حضور نداشته است.

در یک بازی در جام جهانی 1930 تنها 300 نفر به استادیوم رفتند.

پیرترین بازیکن تاریخ

ترین های جام جهانی 2018 روسیه

سنگین وزن‌ترین بازیکن حاضر در جام جهانی روسیه: رومن تورس از پاناما، با 99 کیلوگرم وزن سنگین وزنترین بازیکن حاضر در جام جهانی روسیه است. تیم‌های عربستان سعودی، دانمارک و انگلستان با داشتن بازیکن‌هایی با داشتن 98 کیلوگرم در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

سبک وزن ترین بازیکن جام جهانی: تاکاشی اینوی از ژاپن تنها 59 کیلوگرم  وزن دارد. جسی لینگارد انگلیسی با 60 کیلو وزن در جایگاه بعدی قرار دارد.بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

بلند قد ترین بازیکن جام جهانی: لور کالینیک دروازه بان کرواسی با داشتن 201 سانتیمتر قد، بلند قامت‌ترین بازیکن حاضر در این رقابت‌هاست. جانیک ویستیگارد از دانمارک با داشتن 2 متر قد و 98 کیلو وزن در جایگاه دوم قرار دارد.

کوتاه ترین بازیکن جام جهانی روسیه: البرتو کوینترو از پاناما، الشهری یحیا از عربستان سعودی، ژردان شاکیری از سوئیس با 165 سانتیمتر قد، کوتاه‌ترین بازیکنان حاضر در جام جهانی 2018 هستند.

پیرترین بازیکن جام جهانی 2018: اسام ال حداری با 45 سال و 4 ماه، دروازه بانی تیم مصر را به عهده دارد، او پیرترین بازیکن حاضر در این رقابتهاست. رافائل مارکوئیز از مکزیک با 39 سال و  3 ماه سن در جایگاه بعدی قرار دارد.

خنده دار ترین حقایق فوتبالی

جوانترین بازیکن حاضر در جام جهانی روسیه: دانیل آرزارنی با داشتن 19 سال و 5 ماه سن، جوانترین بازیکن حاضر در این رقابتهاست. کایلین فرانسوی تنها با 15 روز اختلاف در جایگاه دوم قرار دارد.

توجه: در برخی منابع، در رابطه با آمار یا اشخاص اطلاعات متفاوتی ذکر شده است. به عنوان مثال، حضور برزیل در جام جهانی 20 بار ذکر شده است. این تفاوت‌ها به دلیل مبنای محاسبه متفاوت اعلام شده است. در مورد این مثال، حضور برزیل در جام جهانی 2018 در این منابع لحاظ نشده است. –

آیا جای رکورد خاصی در این مقاله خالی است؟ کدام رکورد به نظر شما جذاب تر بود؟ به نظر شما آیا رکورد جدیدی در این رقابت‌ها ثبت خواهد شد؟ نظرات خود را با تکراتو در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

 

منابع: wikipedia، fifa، sportsaspire

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر