;
coinex

پزشکی جایگزین چیست ؛ راهی به سوی سلامتی یا خالی شدن جیبتان!

پزشکی جایگزین چیست ؛ پزشکی جایگزین یا درمان جایگزین، طب جایگزین و یا طب مکمل روش‌های درمانی است که اثر بخشی آنها هنوز اثبات نشده است، اما آیا هموپاتی واقعا کار می‌کند؟ درمانگرهای معنوی چگونه بیماران را شفا می‌دهند؟

امروزه تقریبا در هر گوشه و کنار دنیا، افرادی مدعی هستند که پزشکان تنها قصد خالی کردن جیب شما را دارند و… عرض می‌دارند، این سیستم درمانی ناکارآمد در دنیا، به صورت مافیایی عمل می‌کند. بیماری برایش حکم منبع کسب درآمد را داشته، حاضر نیست، مرغ تخم طلای خود را سر ببرد.پزشکی جایگزین چیست

نکته جالب توجه اینکه، این حرفها، فقط مخصوص ایران نیست. بلکه غربی‌ها در ارائه تئوری‌های توطئه دست همه را از پشت بسته‌اند. قضیه به این مقدار نیز ختم نمی‌شود، بلکه باورمندان به تئوری توطئه، از نابود کردن دستاوردهایی دانشمندان، یا محققینی حرف می‌زنند، که علاج بیماری‌هایی نظیر سرطان را کشف نموده‌اند… چراکه، با نابودی سرطان، قسمتی از درآمد این مافیا، از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید: تفاوت علم و شبه علم چیست ؛ آیا علم پاسخ تمامی سوالات را دارد؟


افراد بسیاری نیز در سراسر دنیا برای علاج بیماری خود یا عزیزانشان، دست به دامان این افراد می‌شوند –به عنوان مثال، استیو جابز- البته، پزشکی جایگزین نیز با مبلغی اندک اقدام به درمان این افراد می‌کند. هرچند، در بسیاری موارد، به قول حکما! مریض خر خورده و می‌میرد… در برخی مواقع نیز بیمار اصطلاحا، سرپا می‌شود؛ اما به دلیل اینکه همزمان از درمان‌های نوین و مرسوم‌تر نیز استفاده کرده، اثر بخشی این نوع طب مشخص نمی‌شود.

پزشکی جایگزین چیست

به هر حال، کشورهای مختلف در دنیا، برای پایین آوردن هزینه‌هایی که بیماری به آن‌ها تحمیل می‌کند، دست به آزمایشات مختلفی در زمینه طب جایگزین زده‌اند. به عنوان مثال، در آمریکا تاکنون مبلغ 2500 میلیارد دلار! برای اثبات اثر بخشی هر کدام از انواع پزشکی جایگزین هزینه شده، اما تا به امروز، اثر مثبتی یافت نشده است.

البته، هنوز تمام ادعاهای درمانگران سراسر دنیا بررسی نشده است، اما در صورتیکه به هر نوع بیماری دچار شدید، بهتر است قبل از هر چیز راه و روش پذیرفته شده علمی را استفاده نمایید. اکنون با ذکر مثالی ساده، بخش‌های تاریک این مساله را روشن می‌نمائیم.

فرض کنید، قصد سفر به ترکیه را دارید. راهکارهای مرسوم، استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس، اتومبیل شخصی و … است. هر کدام از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما سالانه صدها هزار نفر، از این طریق به مقصد می‌رسند.

پس از فراهم ساختن مقدمات سفر، یکی از اقوام به شما اطلاع می‌دهد، به تازگی با فردی آشنا شده است که با یک چشم به هم زدن شما را به ترکیه می‌رساند و مبلغ بسیار کمتری نیز طلب می‌کند. پس از مراجعه به این فرد، قرصی را در اختیار شما قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد، برای اینکه، این قرص اثر کند، حتما پس از سوار شدن به هواپیمایی که به ترکیه می‌رود آن‌را بخورید! شما نیز، این قرص را می‌خورید و زمانی که چشم باز می‎‌کنید، در فرودگاه ترکیه منتظر تحویل دادن پاسپورتتان هستید!


بیشتر بخوانید: ۱۰ معمای علمی که بدون توضیح باقی مانده‌اند!


بهتر است قبل از ادامه مطلب، تعریف دقیق‌تری از پزشکی جایگزین و نحوه عمل آن، برای جلوگیری از هر نوع سوتفاهم شرح دهیم. طب جایگزین عبارت است از تاکید بر اثر بخشی درمان با روش‌هایی اثبات نشده، غیر قابل اثبات، رد شده و حتی آسیب زا. برخلاف طب مرسوم، پزشکی جایگزین به جای استفاده از متد علمی، در تایید اثر بخشی از گواهی افراد، مذهب، سنت، اعتقادات و شبه علم کمک می‌گیرد.

اکنون، به سراغ روش‌ها و متدهایی می‌رویم که در کنار طب مرسوم برای درمان به کار گرفته می‌شوند.طب سنتی

طب مکمل

در طب مکمل، بیمار علاوه بر دنبال کردن متد مرسوم برای درمان بیماری خود، از روش‌های کمکی نیز استفاده می‌کند. با بررسی نتایج مشاهده می‌شود که در برخی موارد، این روش به روند بهبود بیماری کمک نموده است. به عنوان مثال، طب سوزنی به عنوان روش مکمل در درمان سرطان، اثرات مثبتی داشته است. اما از سوی دیگر، در برخی موارد، تداخل دارویی ایجاد شده بر اثر استفاده نابجا از درمان‌های مکمل، موجب کاهش اثر بخشی دارو یا مشکلات جدی دیگری شده است.

هومئوپاتی

در هومئوپاتی اصل اولیه این است که اگر چیزی در فردی سالم، علائم نوعی خاص از بیماری را پدید بیاورد، آن چیز قادر به درمان فردی است که از آن بیماری رنج می‌برد –چیزی شبیه حاصل ضرب، منفی در منفی که عددی است مثبت-

به عبارت دیگر، فرض کنید، از بیماری پوستی خاصی رنج می‌برید که علاوه بر ایجاد خارش، موجب تاول زدن پوست شما شده است. در هومئوپاتی، پس از مشاهده علائم و قدری گفتگو با بیمار برای مطلع شدن از شرایط روانی وی، از ماده‌ای که دقیقا همین علائم را در فرد سالم ایجاد می‌کند، برای درمان بیماری شما استفاده می‌کنند!

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. از آنجا که برخی مواد استفاده شده، بسیار سمی بوده یا قیمت بالایی دارند، ماده مورد نظر را بسیار رقیق می‌کنند و معتقدند با اینکار، اثر بخشی کماکان حفظ خواهد شد. این رقیق شدن تا جایی پیش می‌رود که ممکن است شما تنها یک مولکول از ماده مورد نظر را وارد بدن خود نمایید!


از همین نویسنده بخوانید: تله کینزی چیست ؛ آموزش تله کینزی در ۱۰ دقیقه به صورت رایگان!


نکته جالب توجه اما، اثر بخشی هومئوپاتی بر روی افرادی است که از این روش مدد جسته‌اند. با بررسی هرچه بیشتر دانشمندان، مشخص شد این نتیجه، مشابه اثر دارو نماهاست. البته، برخی تحقیقات علمی نیز که درجه اعتبار بالایی ندارند، کماکان اثر هومئوپاتی را فراتر از این مقدار تایید می‌کنند. به هر حال، در دنیای امروز، استفاده از هومئوپاتی مخصوصا در شرایطی که بیمار مصرف داروهای دیگر را قطع کند، به شدت منع شده است.

نیچروپاتی

درمانگران در این روش، معتقدند انرژی حیاتی در داخل بدن قرار دارد که قادر است، خود را درمان نماید. البته ادعاهای این افراد، به طور کلی نقض شده است و افراد مدعی که در این زمینه فعالیت می‌نموده‌اند، در برخی کشورهای دنیا به دلایل لطمات جبران ناپذیر به بیماران، زندانی شده‌اند.


بیشتر بخوانید: راز جمجمه بروکن هیل ؛ جمجمه ای ۳۰۰ هزار ساله با جای سوراخ گلوله


البته، اگر ادعاهای این افراد در زمینه عدم استفاده از هرنوع داروی شیمیایی و واکسن را حذف نمائیم، این روش درمانی، برای افراد سالم! اشکالی ایجاد نمی‌کند؛ چراکه تاکید بر ریلکسیشن، آفتاب گرفتن، ورزش و… دارد.

طب سنتی چینی و هندی

در طب سنتی چینی اعتقاد بر این است که زبان، نقشه‌ای از بدن است که وضعیت کامل سلامتی بدن را نمایش می‌دهد. در طب سنتی هندی نیز سلامتی را حاصل تعادل بین سه چیز می‌دانند و در نتیجه بیماری، حاصل بر هم خوردن تعادل این سه است. استفاده از مواد معدنی، گیاهان و عناصر فلزی، برای درمان بیماری توصیه می‌شود.


از همین نویسنده بخوانید: شهادت آب ؛ ترویج خرافه به سبک ژاپنی یا علمی ناشناخته!


این نوع طب نیز فاقد بنیان علمی بوده و نتایج تحقیقات از بی اثر بودن و حتی اثر عکس این نوع طب بر سلامتی بیماران خبر می‌دهد تا جایی که در برخی افراد که از این نوع طب استفاده کرده‌اند، تجمع عناصر فلزی سنگین، نظیر سرب بسیار بالا بوده است. طب سنتی چینی

انرژی‌های فرا طبیعی

مثال‌های متعددی نظیر طب مغناطیسی، ریکی و… جزئی از پزشکی جایگزین به شمار می‌روند. به طور خلاصه، اعتقاد بر این است که بدن دارای حوزه‌ای از انرژی است که به طرق مختلف، این تعادل انرژی در بدن به هم می‌خورد. هدف بازگرداندن تعادل به بدن، رهایی از بیماری است. وجه اشتراک در این نوع طب، عدم اثبات حوزه انرژی در بدن است! یعنی، پایه و اساسی در این نوع طب وجود ندارد. از طرف دیگر، مطالعات انجام شده، هرگونه اثر بخشی در این نوع طب را نفی می‌کند. ریکی درمان بیماری ها

انواع مختلف دیگری از طب‌ جایگزین نیز وجود دارد که پرداختن به تمام ‌آن‌ها از حوصله خوانندگان خارج است. به طور کل باید گفت:

اثر بخشی طب جایگزین تایید نشده است، اما در صورتی که به هر دلیل تمایل به هدر دادن وقت، پول و انرژی خود دارید، استفاده از روش‌های معمول طب نوین را فراموش نکنید. در عین حال، در درمان‌های جایگزینی که از انواع دارو استفاده می‌کنند، مشورت با پزشک خود را قبل از هر اقدام در اولویت قرار دهید.

نقش مثبت تلقین در روند درمان بیماری‌های مختلف، سالهاست که به اثبات رسیده است. استفاده گسترده از دارونماها خود نشانگر توجه ویژه‌ پزشکی مدرن به این مساله است. درمانگران معنوی، دانسته یا نادانسته، با کمک تلقینی که ریشه در باورهای هر قومی دارد دست به درمان بیماری‌های مختلف می‌زنند.

با توجه به نقش بسیار مهمی که شبه علم در ایجاد باورهای غلط، برای عوام دارد، تکراتو پس از مطرح نمودن کلیات این موضوعات به طور تخصصی به هرکدام از شاخه‌ها، در آینده نزدیک ورود می‌کند. در قسمت بعدی این سلسله مقالات، به سراغ رویاهایی که از آینده خبر می‌دهند خواهیم رفت.

.

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر