;
coinex

پتنت های جدید فیسبوک نگرانی های کاربران در مورد حریم خصوصی را افزایش داده است

بسیاری از کاربران نسبت به پتنت های جدید فیسبوک نگرانند. کاربران عقیده دارند که این پتنت ها می توانند مشکلاتی را در زمینه حریم خصوصی ایجاد کنند.

پتنت های جدید فیسبوک توانسته اند نگرانی هایی را برای کاربران ایجاد کنند. بسیاری از کاربران نسبت به حریم خصوصی خود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نگرانند. البته این نگرانی در مورد شبکه اجتماعی فیسبوک بیشتر است. زیرا این شبکه اجتماعی پیش از این چندین بار اطلاعات میلیون ها نفر را فاش کرده است.

پتنت های جدید فیسبوک و افزایش نگرانی در مورد حریم خصوصی

در سال 2012 بود که فیسبوک فعالیت عمومی خود را آغاز کرد. توسط این کمپانی تاکنون هزاران پتنت ثبت شده که یکی از این پتنت‌ها به استفاده از دوربین جلو مربوط می شود. این پتنت به تحلیل حالات چهره و تشخیص حالاتی همچون بی‌حوصلگی یا تعجب از مطالب دیده شده در صفحه‌ی شخصی فیسبوک مربوط می‌شود.

همچنین از این کمپانی پتنت دیگری نیز ثبت شده که از میکروفون گوشی کاربر استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که کاربر مشغول تماشای کدام برنامه‌ی تلویزیونی است. پتنت های فیسبوک زیادند، از پتنت مربوط به پیش بینی ازدواج گرفته تا پتنت ضعیت مالی‌، میزان خواب افراد و … . پتنت های جدید فیسبوک همچنان در راهند.

فیسبوک در واقع قصد دارد تا به بررسی تمام جنبه‌های زندگی کاربران بپردازد. این شبکه اجتماعی رفتار کاربران را رصد می کند تا به جزئیاتی در مورد این که کاربران کجا هستند، با چه کسی در حال وقت گذرانی هستند، آیا درگیر یک رابطه‌ی احساسی هستند، در مورد کدام برندها و سیاستمداران صحبت می‌کنند و غیره دست یابد.

این کمپانی همچنین پتنتی در مورد تخمین زمان مرگ کاربران هم به ثبت رسانده است. پتنت های جدید فیسبوک زیادند و هر کدام به نوبه خود می توانند به گونه ای بر حریم خصوصی کاربران تاثیربگذارند، اما زاکربرگ بارها و بارها اعلام کرده که پتنت‌های ارائه شده توسط این شبکه اجتماعی به معنی برنامه‌ریزی جهت ارائه‌ی محصولاتی مرتبط با پتنت‌ها نیست.

همچنین آلن لو که معاون، مشاور دوم و ریاست بخش مالکیت معنوی فیسبوک را به عهده دارد در این مورد اعلام کرده :

اغلب فناوری‌هایی که در پتنت های جدید فیسبوک مشخص شده اند در هیچ‌کدام از محصولات این کمپانی به کار نرفته‌اند و در آینده نیز استفاده نخواهند شد.

تاکنون این کمپانی با مشکلات زیادی در رابطه با حریم خصوصی کاربران روبه رو بوده است، اما علی‌رغم انتقادات شدید وارد شده به سیاست‌های حریم خصوصی این شرکت و تعهد زاکربرگ برای بهبود این سیاست‌ها پتنت های جدید فیسبوک تنها نشان دهنده‌ی تعهد زاکربرگ و همکارانش نسبت به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران است.

یکی از اساتید حقوق دانشگاه نیویورک به‌نام جیسون شولتز در این رابطه گفته است:

مجموعه پتنت‌های یک شرکت در واقع به‌منزله‌ی نقشه‌ای هستند که نشان می‌دهند فناوری‌های یک شرکت به چه سمتی در حرکتند.

پتنت های جدید فیسبوک نشان از جمع آوری اطلاعات شخصی دارد

در این قسمت به بررسی پتنت های جدید فیسبوک می پردازیم. این هفت پتنت جدید فیس بوک نشان می‌دهند که این شرکت در اندیشه‌ی جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی کاربران است.

نگرانی اول: خواندن روابط کاربران

پتنت های جدید فیسبوک

یکی از پتنت های جدید فیسبوک مربوط به بررسی روابط کاربران است. براساس این پتنت مشخص می شود که آیا کاربران درگیر یک رابطه‌ی عاطفی هستند یا خیر. فیسبوک برای اینکه بتواند به این موضوع پی ببرد تعداد فعات بازدید یک کاربر از صفحه‌ی شخصیِ دیگر کاربران، تعداد افراد دیده شده در تصویر پروفایل‌ یک کاربر و درصد دوستانی که یک کاربر از جنس مخالف دارد را مورد بررسی قرار می دهد.

نگرانی دوم: طبقه‌بندی شخصیت کاربران

پتنت های جدید فیسبوک

تلاش برای طبقه بندی شخصیت کاربران، یکی دیگر از پتنت های جدید فیسبوک است. این پتنت از مطالب ارسالی و پیام‌های کاربران برای تعیین ویژگی‌های شخصیتی یک کاربر استفاده می کند. این پتنت ویژگی‌هایی چون میزان برون‌گرایی، آزاداندیشی یا ثبات روحی کاربر را تعیین می کند و در ادامه از این ویژگی برای تعیین اخبار یا تبلیغات مناسب استفاده می کند.

نگرانی سوم: پیش‌بینی آینده کاربران

پتنت های جدید فیسبوک

فیسبوک در پتنت دیگر خود به بررسی و پیش بینی آینده کاربران می پردازد. این پتنت در اندیشه‌ی استفاده از مطالب ارسالی، پیام‌ها، تراکنش‌های کارت اعتباری و داده‌های مکانی کاربران است؛ زیرا از این طریق قصد دارد مهم‌ترین اتفاقات زندگی کاربران، تولد، مرگ یا فارغ‌التحصیلی آنها را پیش بینی کند.

نگرانی چهارم: شناسایی دوربین کاربران

پتنت های جدید فیسبوک

یکی دیگر از پتنت‌های فیسبوک نشان از استفاده از ویژگی‌های خاص یک دوربین دارد. به عنوان مثال پیکسل‌های معیوب و خراش‌های لنز دوربین کاربران می‌تواند امضایی برای آن دوربین باشد.از این ویژگی‌ در الگوریتمی استفاده می‌شود که مشخص می‌کند چه افرادی از دوربین شما برای ارسال تصاویر استفاده می‌کنند.

این مورد می تواند نشان‌دهنده‌ی آشنایی شما با آن اشخاص باشد، حتی در صورتی که در گذشته با این افراد ارتباطی هم نداشته باشید. فیسبوک استفاده‌ی مشترک از یک دوربین توسط شما و دوست‌تان را نشان دهنده‌ی رابطه‌ی نزدیک شما با آن فرد می داند.

نگرانی پنجم: گوش دادن به محیط اطراف

پتنت های جدید فیسبوک

یکی دیگر از پتنت های جدید فیسبوک ، استفاده از میکروفون برای شناسایی برنامه‌های تلویزیونی است که کاربران مایل به تماشا کردن آن هستند. نکته جالب در این پتنت، تشخیصِ بسته شدن صدای تلویزیون در زمان پخش آگهی‌های تبلیغاتی است. در این پتنت جدید از الگوی تداخل الکترونیکی ایجاد شده توسط کابل برق تلویزیون، برای حدس زدن این‌که چه برنامه‌ای در حال پخش است استفاده می‌شود.

نگرانی ششم: ثبت کارهای روزمره‌ی کاربران

پتنت های جدید فیسبوک

از پتنت های جدید فیسبوک می توان به ثبت کارهای روزانه کاربران اشاره کرد. تقاضای ثبت این پتنت که به فعالیت‌های روزانه‌ی کاربران مربوط می‌شود، توسط فیسبوک داده شده است.

بر اساس این ایده، فعالیت‌هایی که کاربران به صورت ثابت در هفته انجام می دهند ثبت شده و اگر تغییری در آن ایجاد شده باشد، اعلانیه‌ای به دیگر کاربران ارسال شده و آن‌ها از این تغییر آگاه می شوند. در این پتنت، برای اینکه بتوان از محل زندگی کاربر مطلع شد، موقعیت مکانی وی نیمه‌شب‌ها چک می‌شود.

نگرانی هفتم: شناسایی عادات کاربران

پتنت های جدید فیس بوک

فیسبوک همچنین تصمیم دارد به شناسایی عادات کاربران بپردازد. این پتنت نیز یکی دیگر از پتنت های جدید فیسبوک  است که سعی شده از طریق آن رابطه‌ی میان موقعیت مکانی گوشی یک کاربر با دوستان‌ وی تشخیص داده شود. فیسبوک می تواند از این طریق مشخص کند که یک کاربر با کدام‌یک از دوستانش مراودات نزدیک‌تر و بیشتری دارد.

ویژگی دیگر این پتنت، تشخیص تعداد ساعات بی‌حرکت ماندن گوشی یک کاربر است. با این روش فیسبوک می تواند مدت زمان خواب یک کاربر را تعیین کند.

چرا بعضی کمپانی ها پتنت هایی را ثبت می کنند ولی از آن استفاده نمی کنند؟

بسیار اتفاق افتاده که بسیاری از کمپانی ها پتنت هایی را ثبت می کنند ولی هیچ وقت از آن استفاده نمی کنند. علت این کار چیست؟ شرکت‌ها بیشتر از پتنت‌ها به‌عنوان ابزاری دفاعی استفاده می‌کنند. پتنت‌هایی را ثبت می کنند تا در مسیر توسعه‌ی فناوری‌های جدید، بتوانند رقبا را شکست دهند.

این موضوع می تواند در مورد پتنت های جدید فیسبوک نیز صدق کند. در بسیاری از پتنت های جدید فیسبوک ، هدف جمع‌آوری، تحلیل، به‌کارگیری و دسته‌بندی اطلاعات شخصی کاربران است به گونه ای که در ادامه این اطلاعات به آگهی‌دهندگان ارائه شوند.

پتنت های جدید فیس بوک

بر اساس الگوی تجاری فیسبوک، چنین کاری برای ادامه‌ی بقای این کمپانی لازم است. لازم به ذکر است که در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۹۹ درصد درآمد فیسبوک از محل تبلیغات کسب شده بود.

مادامی که فیسبوک به جمع‌آوری اطلاعات شخصی می‌پردازد، باید مراقب این مسئله نیز باشیم که ممکن است در مواردی از اطلاعات جمع‌آوری شده جهت مقاصدی متفاوت از تبلیغات هدفمند استفاده شود.

از میان چنین مقاصد شومی می‌توان به جهت‌دهی عقاید رای‌دهندگان و تغییر احساسات کاربران اشاره کرد. جنیفر کینگ، مدیر بخش حریم‌خصوصیِ مصرف‌کنندگان در مرکز اینترنت و جامعه‌ی دانشگاه حقوق استنفورد، در این مورد اعلام کرده که این کار می تواند نتایجی ملموس به همراه داشته باشد.

علاوه بر فیسبوک، کمپانی های دیگری هم هستند که به ثبت پتنت های عجیب پرداخته اند که شاید پی بردن به آنها نگرانی های بیشتری را نسبت به پتنت های فیسبوک ایجاد کند!

آیا واقعا این پتنت های جدید فیسبوک نگران کننده هستند؟ شما نسبت به کدام یک از این پتنت های ثبت شده احساس نگرانی بیشتری دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

.

منبع:  The New York Times

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر