;
coinex

بررسی شیائومی می 8 (Xiaomi Mi 8) ؛ پرچم‌داری از چین

بررسی شیائومی می 8 (Xiaomi Mi 8) به ویژگی‌ها و مشخصات این پرچم‌دار چینی اشاره دارد. این اسمارتفون در حدود یک ماه پیش معرفی شد و اکنون به درستی می‌توان آن را مورد ارزیابی قرار داد.

شاید از خودتان بپرسید که چه اتفاقی برای شیائومی می 7 افتاده است؟ در جواب به این سوال باید گفت که امسال هشتمین سالگرد ورود شیائومی به بازار گوشی‌های هوشمند است و سازنده مشهور چینی برای این که این سابقه درخشان را جشن بگیرد، جانشین می 6 خود را به جای این که با نام می 7 وارد بازار کند، با نام شیائومی می 8 عرضه کرده است.

مقدمه

اگر که گوشی شیائومی می 8 و می 6 را در کنار یکدیگر قرار دهید، میزان پیشرفت شیائومی را به راحتی درک می‌کنید. همه انتظار دارند که شیائومی به عنوان سازنده‌ای که مدل می میکس 1 را در قالب اولین گوشی تقریبا بدون حاشیه وارد بازار کرد، تعداد بیشتری از گوشی‌های همراه را با نمایشگر بدون حاشیه عرضه کند. این کمپانی در ساخت می 6 این روند را نشان نداد، اما در ساخت شیائومی می 8 باز هم مهارت خود را در به کارگیری سبک طراحی بدون حاشیه به همه ثابت کرد.

شیائومی می 8 از یک نمایشگر مجهز به ناچ با نسبت تصویر 19 به 9 بهره می‌برد. این گوشی هوشمند مانند برخی از محصولات سری گلکسی سامسونگ به یک دوربین مادون قرمز هم برای شناسایی چهره کاربرش مجهز شده است. متاسفانه مدل استاندارد می 8 برخلاف مدل می 8 اکسپلورر ادیشن (Explorer edition)، به یک سیستم تشخیص چهره 3 بعدی و اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در زیر نمایشگرش مجهز نیست، بلکه یک اسکنر اثر انگشت پشتی ساده را در اختیار کاربرش می‌گذارد.

شیائومی می 8 به همان دوربین اصلی به کار رفته در گوشی خاص می میکس 2 اس (Mi Mix 2S) مجهز شده است. دوربین اصلی این گوشی هوشمند هم مانند دوربین گوشی‌های پیشرفته سری گلکسی سامسونگ یک سنسور 12 مگاپیکسلی دوآل پیکسل و یک سنسور 12 مگاپیکسلی ثانویه با زوم 2x را در اختیار شما می‌گذارد. این ساختار توسط یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌شود؛ باید به این نکته اشاره کرد که هنوز هیچ یک از گوشی‌های گلکسی با یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی عرضه نشده‌اند.

شیائومی می 8 ویژگی‌های موقعیت یابی برجسته‌ای دارد. این گوشی هوشمند اولین اسمارت فونی محسوب می‌شود که با توانایی پشتیبانی باند L5 سیگنال جی‌پی‌اس عرضه شده است. این مشخصه، می 8 شیائومی را قادر می‌سازد تا در محیط‌های متراکم شهری عملکرد بسیار دقیق‌تری در مکان یابی داشته باشد.

سایر ویژگی‌ها و مشخصات جدیدترین گوشی پرچمدار سازنده مشهور چینی با ویژگی‌های باقی گوشی‌های پرچمدار استاندارد 2018 برابری می‌کند. در ادامه به بررسی شیائومی می 8 پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

بررسی گوشی شیائومی می 8

مشخصات فنی

می 8 شیائومی از سخت افزارهای زیر بهره می‌برد:

  • بدنه ساخته شده از قاب آلومینیومی سری 7000 با پوشش پشتی و جلویی گوریلا گلس 5 در ابعاد 9 در 74.8 در 7.6 میلی‌متر و وزن 175 گرم
  • نمایشگر 6.21 اینچی سوپر AMOLED با رزولوشن 2248 در 1080 پیکسلی، نسبت تصویر 18.7 به 9، تراکم پیکسل 402ppi و قابلیت پشتیبانی ویژگی‌های HDR 10 و DCI-P3
  • دوربین اصلی دوگانه تشکیل شده از یک سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی تایپ 1/2.55 اینچی با اندازه پیکسل 4µm، دیافراگم f/1.8، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص حالت دوال پیکسل، لرزشگیر اپتیکال و یک سنسور 12 مگاپیکسلی ثانویه تایپ 1/3.4 اینچی با دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار، بزرگ نمایی 2x و قابلیت‌های فیلم برداری 1080p در نرخ 240 فریم بر ثانیه (سرعت آهسته) و 2160p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 9µm، دیافراگم f/2.0 و قابلیت فیلمبرداری 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو و رابط کاربری MIUI 9.5
  • پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 با چهار هسته 8 GHz کریو 385 گلد برای انجام دادن کارهای سنگین، چهار هسته 1.7 GHz کریو 385 سیلور برای انجام دادن کارهای سبک و واحد پردازش گرافیکی آدرینو 630
  • رم 6 گیگابایتی
  • حافظه‌های داخلی ثابت 64، 128 و 256 گیگابایتی
  • باتری غیرقابل دسترس 3400 میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم – پلیمری با قابلیت پشتیبانی فناوری شارژ سریع 4 پلاس
  • قابلیت اتصالی LTE-A، توانایی پشتیبانی شرکت‌های ارتباطی 4 بانده، 16/13 (1Gbps/150Mbps)، پورت یو اس بی نوع سی، وای فای a/b/g/n/ac، جی پی اس 2 بانده و بلوتوث 5
  • دو سیمکارته
  • دارای سنسور اثر انگشت پشتی، یک اسپیکر در انتهای بدنه و فناوری تشخیص چهره مجهز به سنسور مادون قرمز

موبایل شیائومی می 8 شاید ظرفیت حافظه داخلی زیادی داشته باشد، اما فاقد پورت کار حافظه میکرو SD است. این گوشی هوشمند جک 3.5 میلی‌متری هدفون هم ندارد، اگرچه که انتظاری هم نداشتیم که شیائومی این محصول را با چنین مشخصه‌ای عرضه کند زیرا در ساخت می 6 هم از این سخت افزار استفاده نکرده بود. سازنده مشهور چینی جدیدترین گوشی پرچمدارش را با یک رابط تبدیل در اختیار کاربرانش گذاشته است.

درون جعبه می 8 شیائومی

در داخل جعبه

گوشی شیائومی می 8 در داخل یک جعبه مشکی رنگ که یک عدد 8 انگلیسی بزرگ بر روی آن نقش بسته است، قرار دارد. شیائومی در داخل جعبه، دفترچه راهنما را به همراه یک کاور محافظ تیره سیلیکونی، رابط یو اس بی نوع سی به جک 3.5 میلی‌متری هدفون، آداپتور شارژ سریع 3 و کابل یو اس بی نوع ای به نوع سی در اختیار کاربرانش گذاشته است. می 8 مانند سایر گوشی‌های شیائومی بدون هندزفری ارائه می‌شود.

طراحی شیائومی می 8

اگر که گوشی‌های سری ویوو نکس (Vivo Nex) و اوپو فایند ایکس (Find X) را در نظر نگیریم، می‌توانیم بگوییم که ساختن یک گوشی هوشمند جدید با یک سبک طراحی منحصر بفرد جدید برای همه گوشی سازان سخت شده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه اوپو فایند ایکس با ویوو نکس ؛ نمایشی از گوشی‌های تمام صفحه

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شیائومی می 8 شباهت زیادی به گوشی آیفون X اپل دارد و این شباهت چندان تصادفی نیست.

طراحی

با توجه به تصویر فوق، در گوشی اپل لوگوی سازنده مشهور آمریکایی در مرکز کاور پشتی قرار گرفته است، اما در محصول شیائومی در جای این لوگو یک اسکنر اثر انگشت قرار دارد. گوشی ساز مشهور چینی این سنسور را در یک گودی نسبتا عمیق گذاشته است تا کاربر راحت‌تر بتواند آن را پیدا کند. سنسور اسکنر اثر انگشت می 8 مانند سنسور اثر انگشت سایر گوشی‌های شیائومی همیشه فعال است و سرعت بسیار خوبی دارد.

طراحی

کاور پشتی از جنس پوشش محافظتی گوریلا گلس 5 • دوربین دوگانه اصلی شبیه به دوربین اصلی آیفون X

شیائومی در طراحی دوربین جدیدترین گوشی پرچمدارش به هیچ وجه سعی نکرده است که الگوی الهام بخش خود را مخفی کند. می‌توان گفت که سبک طراحی دوربین می 8 از سبک طراحی دوربین آیفون X زیباتر است؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که در این ساختار دو لامپ LED قرار دارد اما در ساختار دوربین آیفون X چهار لامپ LED نصب شده است.

طراحی

کاور پشتی گوشی پرچمدار جدید شیائومی از جنس پوشش محافظتی گوریلا گلس 5 ساخته شده است. در بررسی شیائومی می 8 مشخص شد که این کاور خیلی زود کثیف و لکه دار می‌شود و اثرات انگشتان دست کاربر را نشان می‌دهد، با این حال باید اعتراف کرد که می 8 از این نظر بدتر از سایر گوشی‌هایی که با کاور شیشه‌ای پشتی عرضه شده‌اند، نیست.

در واقع همه گوشی‌هایی که به کاور شیشه‌ای پشتی مجهز هستند، این محدودیت را هم در خود دارند. یکی از سوالاتی که در مورد می 8 و سایر گوشی‌های شیائومی همیشه مطرح می‌شود، این است که چرا این سازنده عبارتی را که در زیر لوگوی خود می‌نویسد، حذف نمی‌کند؟ بسیاری از سازندگان این روند را دنبال نمی‌کنند و بسیاری از کاربران هم علاقه‌ای به چنین نوشته‌هایی ندارند.

طراحی

اگر که در حال نگاه کردن به کاور پشتی می 8 باشید و این گوشی را برگردانید، قفل گوشی در فاصله زمانی بسیار کوتاهی باز می‌شود؛ البته در صورتی که قابلیت تشخیص چهره این گوشی هوشمند را از قبل فعال کرده باشید. این فناوری سرعت بسیار بالا و کاربرد بسیار راحتی دارد.

عملکرد برجسته قابلیت تشخیص چهره شیائومی می 8 به دلیل دوربین مادون قرمز و لامپی است که در ناچ نمایشگر این گوشی هوشمند قرار دارد. می‌توان گفت شیائومی حداقل با قرار دادن این دو سخت افزار در ناچ نمایشگر دلیلی برای استفاده از این ویژگی طراحی داشته است.

طراحی

فناوری تشخیص چهره شیائومی می 8 با فناوری تشخیص چهره همیشه روشن 3 بعدی آیفون X و تکنولوژی مشابهی که در مدل می 8 اکسپلورر ادیشن هم به کار رفته است، تفاوت دارد. این سیستم تنها از یک دوربین مادون قرمز و دوربین سلفی تشکیل شده است. قابلیت تشخیص چهره شیائومی می 8 در شب هم کار می‌کند و تنها زمانی قفل گوشی را باز می‌کند که چشمان کاربر باز باشد.

طراحی

در داخل ناچ نمایشگر می 8 یک سنسور نور، سنسور مجاورت، لامپ LED اعلان و میکروفون هم نصب شده است. متاسفانه می 8 اسپیکر دوگانه ندارد.

طراحی

نمایشگر 6.21 اینچی AMOLED مجهز به ناچ • دوربین مادون قرمز در سمت راست ناچ • شیائومی می 8

در زیر نمایشگر می 8 هیچ مشخصه خاصی وجود ندارد. تنها سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود و باز هم جوابی برای آن وجود ندارد، این است که چرا شیائومی یک ناچ را در بالا و یک حاشیه را در پایین نمایشگر گوشی پیشرفته جدیدش گذاشته است؟ این ترکیب چندان زیبا نیست.

طراحی

قاب می 8 از جنس آلومینیوم بوده و شیائومی تاکید خاصی بر روی این مطلب دارد که این قاب را از آلومینیوم سری 7000 ساخته است. کلید پاور این گوشی هوشمند در دیواره جانبی سمت راست آن نصب شده و دسترسی بسیار خوبی دارد. در بالای این شاسی هم غلتانک صدا قرار گرفته است. هر دو ابزار اندازه مناسبی دارند و کارایی بسیار خوبی را ارائه می‌کنند.

در انتهای گوشی شیائومی می 8 یک پورت یو اس بی نوع سی نصب شده است. در سمت راست این پورت، یک اسپیکر و در سمت چپ آن میکروفون اصلی گوشی قرار دارد. همان طور که گفته شد، یک میکروفون هم در ناچ نمایشگر نصب شده است. یکی از ویژگی‌هایی که در بررسی شیائومی می 8 به صورت یک عیب برجسته خود را نشان می‌دهد، این است که سازنده چینی در ساخت این گوشی هوشمند از جک 3.5 میلی‌متری هدفون استفاده نکرده است.

طراحی

کلیدهای قرار گرفته در سمت راست گوشی • قاب نگه دارنده دو نانو سیمکارت • یک اسپیکر، پورت یو اس بی نوع سی، شبکه محافظ میکروفون و دیگر هیچ

از آنجایی که در حال حاضر بر روی حالت عیب گویی از می 8 قرار داریم، بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که این گوشی هوشمند کد حفاظت IP در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک را هم ندارد. شیائومی قبل از عرضه می 8 نیز هیچ یک از گوشی‌هایش را با کد محافظتی IP عرضه نکرده بود، از این رو نمی‌توان گفت که انتظار داشتیم می 8 با چنین مشخصه‌ای در اختیار طرفداران شیائومی قرار گیرد.

بعضی از گوشی‌های پرچمدار 2018 این ویژگی مقاومتی را دارند، اما این گوشی‌های هوشمند از می 8 گران‌تر هستند. شیائومی می 8 پورت کارت حافظه میکرو SD هم ندارد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در هنگام خرید این گوشی هوشمند مدلی را انتخاب کنید که ظرفیت حافظه داخلی مورد نیاز شما را داشته باشد.

طراحی

جانشین می 6 شیائومی، 154.9 میلی‌متر طول، 74.8 میلی‌متر عرض، 7.6 میلی‌متر ضخامت و 175 گرم وزن دارد. این گوشی هوشمند از نظر ابعاد نه کوچک است و نه بزرگ. گوشی Xiaomi Mi 8 از نظر ابعاد هم به سایر گوشی‌های پرچمدار سال 2018 شبیه است.

طراحی

نمایشگر 6.21 اینچی 1080p سوپر AMOLED مجهز به ناچ

شیائومی با نمایشگرهای QHD رابطه خوبی ندارد؛ می نوت پرو (Mi Note Pro) که در سال 2015 عرضه شد، تنها گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که در تاریخچه 8 ساله فعالیت شیائومی با نمایشگر QHD عرضه شده است، از این رو چندان غافلگیر کننده نیست که می 8 با یک نمایشگر 6.21 اینچی 2248 در 1080 پیکسل عرضه شده است.

نمایشگر 6.21 اینچی 1080p سوپر AMOLED مجهز به ناچ

در بررسی شیائومی می 8 متوجه شدیم که نمایشگر این گوشی هوشمند کارایی بسیار خوبی دارد و می‌تواند در حالت تنظیمات خودکار (Auto) و قرارگیری در یک فضای روشن میزان روشنایی قابل احترام 624 نیت را تولید کند. صفحه نمایش این گوشی هوشمند، زمانی که به طور دستی نوار لغزان تنظیم کننده میزان نور را کاملا به سمت راست می‌برید، 458 نیت روشنایی تولید می‌کند.

زمانی که حالت تقویت کننده خودکار نمایشگر روشن است، نواحی مشکی یک تصویر در حال نمایش کمی روشن می‌شوند؛ البته این مسئله به سختی با ابزار تست مشخص می‌شود و با چشم غیرمسلح بی هیچ وجه مشخص نیست. حداقل میزان روشنایی صفحه نمایش شیائومی می 8 هم بسیار خوب (1.2 نیت) است.

نمایشگر 6.21 اینچی 1080p سوپر AMOLED مجهز به ناچ

جدیدترین گوشی پرچمدار شیائومی توانست در تست میزان خوانایی نمایشگر در هنگام تابش نور خورشید عملکرد بسیار خوبی را ارائه کند. این محصول از این نظر عملا در سطح گوشی هواوی پی 20 پرو (Huawei P20 Pro) قرار دارد. برتری می 8 از این لحاظ نسبت به مدل می 6 کاملا قابل توجه است، اگرچه که جایی برای تعجب وجود ندارد زیرا شیائومی در ساخت می 6 از یک نمایشگر IPS LCD استفاده کرده بود.

نمایشگر 6.21 اینچی 1080p سوپر AMOLED مجهز به ناچ
نسبت کنتراست نمایشگر در نور خورشید

در بررسی شیائومی می 8 همچنین متوجه شدیم که پنل این گوشی هوشمند در تولید رنگ هم عملکرد بسیار خوب و دقیقی دارد. این صفحه نمایش در حالت Standard contrast (و در مقایسه با حالت sRGB) شاخص میانگین DeltaE معادل 1.8 را کسب کرد. دقت رنگ‌های سفید در این حالت از سایر حالت‌ها بسیار بالاتر است، اگرچه که به میزان بسیار کمی سایه سبز هم در رنگ‌های سفید دیده می‌شود.

می 8 به طور استاندارد بر روی حالت Automatic contrast و تنظیمات Default قرار دارد. این گوشی هوشمند سه پروفایل تنظیماتی Default/Warm/Cool را در اختیار شما می‌گذارد. در حالت Default شاخص میانگین DeltaE بر روی عدد 4 قرار می‌گیرد، اما سایه‌های قرمز و سبز، کمی پررنگ نشان داده می‌شوند.

کیفیت صدا

شیائومی می 8 از نظر کیفیت صدا شما را به اوج می‌برد. این گوشی هوشمند می‌تواند در هنگام اتصال به یک تقویت کننده فعال خارجی، خروجی صوتی بسیار خوبی را ارائه کند. میزان وضوح صدای می 8 دقیقا به همان اندازه‌ای است که از یک گوشی خوب امروزی انتظار دارید.

در هنگام نصب هندزفری شدت ولوم صدا اصلا کاهش پیدا نمی‌کند؛ از این نظر می‌توان گفت که این دستگاه در مقایسه با سایر گوشی‌های 2018 که تا به امروز تست کرده‌ایم، بیشترین میزان صدا را دارد. در صورت استفاده از هندزفری افکت مکالمه متقابل استریو مقداری افزایش می‌یابد و در نتیجه کیفیت صدا کم می‌شود، اما این مسئله تنها نقطه ضعف صوتی می 8 است. در مجموع می‌توان گفت که جدیدترین گوشی پرچمدار شیائومی از نظر صوتی عملکرد بسیار خوبی دارد.

کیفیت صدا

کیفیت صدا

واکنش فرکانس شیائومی می 8

اسپیکر

می 8 تنها به یک اسپیکر مجهز است. شیائومی می‌توانست در ناچ بزرگ نمایشگر گوشی جدیدش سخت افزارهای دیگری را هم قرار دهد و به همین دلیل جای تاسف دارد که یک اسپیکر ثانویه را در این قسمت نصب نکرده است. اسپیکر می 8 در انتهای بدنه آن نصب شده است. این اسپیکر صدای واضح و فراگیری دارد و یکی از بهترین بلندگوهایی محسوب می‌شود که تا به امروز در صنعت گوشی سازی استفاده شده است. می 8 توانست در تست شدت صدای این بررسی امتیاز خیلی خوب را کسب کند.

اسپیکر

عملکرد باتری

شیائومی در ساخت می 8 هم مانند می میکس 2 اس از یک باتری 3400 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است. باتری به کار رفته در می میکس 2 اس در تست‌های بررسی عملکرد خوبی نداشت. شاید از این به بعد شاهد به کارگیری یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی، مانند باتری می میکس 1، در ساخت گوشی‌های شیائومی نباشیم، با این حال می‌توان گفت که ظرفیت باتری می 8 به ظرفیت اغلب باتری‌های گوشی‌های پرچمدار 2018 مانند گلکسی اس 9 پلاس (باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی)، اچ تی سی یو 12 پلاس (باتری 3500 میلی‌آمپر ساعتی) و وان پلاس 6 (باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی) شباهت دارد. البته باید در نظر داشت که هواوی پی 20 پرو از یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید: بهترین عمر باتری گوشی در سال ۲۰۱۸ ؛ کدام باتری عملکرد بهتری دارد؟

برخلاف می میکس 2 اس، می 8 توانست در تست‌های عملکرد باتری امتیازات بسیار خوبی را کسب کند. در بررسی گوشی شیائومی می 8 مشخص شد که این گوشی هوشمند می‌تواند با یک بار شارژ به مدت 14 ساعت فیلم پخش کند، 11 ساعت کاربرش را در وبگردی همراهی کند و یا امکان داشتن مکالمه صوتی برای مدت 22 ساعت و 37 دقیقه را برای شما فراهم سازد. می 8 توانست در تست مقاومت باتری به مدت 86 ساعت فعال باقی بماند.

عملکرد باتری

رتبه بندی عمر باتری این بررسی نشان می‌دهد که اگر که با یک بار شارژ کامل از گوشی شیائومی می 8 خود برای یک ساعت مکالمه تلفنی، وبگردی و پخش فیلم استفاده کنید، چند درصد از شارژ باتری باقی می‌ماند. این الگوی مصرفی تدوین شد تا بتوانیم نتایج حاصل شده از تست کردن باتری‌های گوشی‌های مختلف را در زمینه انجام کارهای روزمره با یکدیگر مقایسه کنیم.

در تبلیغات تجاری منتشر شده برای گوشی پرچمدار شیائومی می 8 گفته شده است که این گوشی هوشمند می‌تواند فناوری شارژ سریع 4 پلاس را پشتیبانی کند. با این حال هنوز آداپتوری که بتواند این فناوری شارژ را ارائه کند، ساخته نشده است؛ البته حتی زمانی که چنین شارژری هم ساخته شود، تفاوت زیادی بین سرعت یک آداپتور شارژ سریع 3 و یک آداپتور شارژ سریع 4 پلاس وجود نخواهد داشت.

جانشین می 6 به طور استاندارد با یک آداپتور شارژ سریع 3 عرضه می‌شود. این آداپتور عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند بعد از 30 دقیقه اتصال، باتری خالی می 8 را به اندازه 44 درصد شارژ کند. برای این که بخواهید باتری خالی این دستگاه را با استفاده از این شارژر به طور کامل شارژ کنید، به 95 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

شیائومی می 8 کاور شیشه‌ای پشتی دارد، اما نمی‌تواند فناوری شارژ بی سیم را پشتیبانی کند. شیائومی، گوشی می میکس 2 اس خود را با این قابلیت عرضه کرد و به همین دلیل عدم پشتیبانی قابلیت شارژ وایرلس توسط می 8 برای این گوشی هوشمند، یک امتیاز منفی بزرگ محسوب می‌شود.

رابط کاربری MIUI 9.5 و اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 در راه است

شیائومی Mi 8 با جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید ارائه شده است. این گوشی هوشمند از پوسته نرم افزاری قابل تنظیم MIUI 9.5 هم بهره می‌برد. گفته شده است که بروزرسانی MIUI 10 هم به زودی برای این گوشی هوشمند منتشر می‌شود.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

نمایشگر همیشه روشن (always on display) یکی از ویژگی‌های نرم افزاری رابط کاربری می 8 است. این ویژگی زمان، تاریخ و اعلان‌های گوشی را به شما نشان می‌دهد. نمایشگر همیشه روشن می 8 هیچ نوع تنظیماتی ندارد و فقط با یک نوع آرایش ثابت بر روی این محصول نصب شده است. شما می‌توانید نمایشگر همیشه روشن می 8 را برای همیشه به صورت فعال نگه دارید یا برای آن برنامه‌ای تدوین کنید تا می 8 آن را در زمان‌های مورد نظر شما فعال یا غیرفعال کند.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

می 8 از طریق یک منوی تمام صفحه، آپشن‌های مرتبط با فرامین لمسی کنترلی را در اختیار شما می‌گذارد. در این گوشی پرچمدار شما می‌توانید به جای نوار فرامین کنترلی از فرامین لمسی استفاده کنید. در این گوشی پرچمدار، حرکت دادن صفحه از سمت پایین به سمت بالا شما را به صفحه خانه می‌برد و انجام این حرکت و لمس کردن صفحه به مدت چند ثانیه سوئیچر نرم افزاری را در اختیار شما می‌گذارد.

برای برگشتن به صفحه قبلی هم می‌توانید صفحه در حال نمایش را از هر یک از گوشه‌های نمایشگر به سمت پایین حرکت دهید. این فرمان لمسی اختلالی را در عملکرد برنامه‌هایی که فرامین لمسی را به منظور داشتن دسترسی به منو کشوی نرم افزاری پشتیبانی می‌کنند، ایجاد نمی‌کند. برای استفاده از فرمان لمسی به منظور دسترسی پیدا کردن به منو کشوی نرم افزاری نیازی نیست که صفحه را به طور کامل به پایین بکشید.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

نمایشگر همیشه روشن • حالت تمام صفحه (فرامین لمسی کنترلی)

در داخل ناچ نمایشگر می 8 سیستمی شبیه به سیستم فیس آی دی (Face ID) آیفون X اپل قرار دارد. این فناوری از یک لامپ مادون قرمز و دوربین برای شناسایی چهره کاربر تشکیل شده است. تفاوت این سیستم با قابلیت فیس آی دی گوشی آیفون X در این است که در عملکرد سیستم تشخیص چهره می 8 خبری از ایجاد یک نقشه 3 بعدی از چهره شما نیست.

شیائومی، گوشی می 8 اکسپلورر ادیشن خود را به یک فناوری تشخیص چهره سه بعدی مجهز کرده، اما در طراحی می 8 استاندارد این فناوری را به کار نگرفته است.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

در بررسی شیائومی می 8 نشان داده شد که فناوری تشخیص چهره این گوشی هوشمند سرعت عملکرد بسیار سریعی دارد و تنها در محیط‌های تاریک این سرعت کمی کاهش پیدا می‌کند. این تکنولوژی کمی نسبت به تکنولوژی‌های مشابه به کار رفته در گوشی‌های دیگر ایمن‌تر است زیرا کاربر را مجبور می‌کند که برای باز کردن قفل گوشی حداقل یک چشم خود را باز کند.

البته سازنده مشهور چینی به کاربرانش هشدار داده است که فناوری تشخیص چهره می 8 امنیت اسکنر اثر انگشت این گوشی هوشمند را ندارد، به همین دلیل می‌توان گفت که مجهز بودن این گوشی پرچمدار زیبا به یک اسکنر اثر انگشت یک اقدام طراحی خوب محسوب می‌شود. سنسور اثر انگشت می 8 در پشت این گوشی هوشمند نصب شده است. این سنسور عملکرد و فرآیند راه اندازی بسیار سریع و ساده‌ای دارد.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

وارد کردن اطلاعات چهره • وارد کردن اطلاعات اثر انگشت

زمانی که قفل می 8 باز می‌شود، صفحه خانه این گوشی هوشمند نمایش داده می‌شود. همه نرم افزارهای می 8 در صفحه خانه آن قرار دارند. رابط کاربری MIUI از این نظر عملکردی شبیه به سیستم عامل iOS اپل دارد، به این نحو که تنها یک رابط یک لایه را در اختیار کاربرش می‌گذارد.

میانبرهای سریع و ناحیه اعلان‌ها چند وقتی است که در پوسته نرم افزاری MIUI تغییری نکرده‌اند. این دو مشخصه ظاهری در هر نسخه از سیستم عامل اندروید گوگل با طراحی جدیدی ارائه می‌شوند. قسمت نرم افزارهای اخیر (Recent apps) پوسته نرم افزاری MIUI هم شباهت زیادی به قسمت سوئیچر نرم افزاری پلت‌فرم iOS دارد. در این قسمت برنامه‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و شما می‌توانید با لمس کردن هر برنامه آن را ببندید.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

صفحه خانه • نمای پوشه • اعلان‌ها • سوئیچر کاربردها • حالت نمایش صفحه چند قسمتی

با حرکت دادن صفحه به سمت راست، قسمتی به نام گاوصندوق نرم افزاری (App vault) باز می‌شود. این قسمت که با نام گاید (Guide) هم شناخته می‌شود، میانبرهایی را برای برنامه‌هایی که بیشترین میزان استفاده را داشته‌اند به همراه نمایی کوچک از اپلیکیشن Mi Notes و رویدادهایی که در تقویم گوشی ثبت شده‌اند و به زودی برگزار می‌شوند، ارائه می‌کند. طبق اطلاعات موجود، کاربر تنها می‌تواند این صفحه را در نسخه چینی رابط کاربری MIUI غیرفعال کند.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

گاوصندوق نرم افزاری • منو تنظیمات گاوصندوق نرم افزاری • اضافه کردن یک میانبر جدید به گاوصندوق نرم افزاری

اپلیکیشن امنیت (Security) که نمایی به شکل یک چرخ دنده دارد، آپشن‌هایی را برای اسکن سازی گوشی برای یافتن بدافزارها، مدیریت کردن لیست سیاه، مدیریت یا محدود کردن میزان مصرف دیتا، پیکره بندی رفتار باتری گوشی و آزاد کردن بخشی از ظرفیت رم در اختیار شما می‌گذارد.

این اپلیکیشن می‌تواند مجوزهای برنامه‌های نصب شده بر روی گوشی شما را نیز مدیریت کند، کاربر را قادر سازد که رفتار باتری را برای برنامه‌های منتخب خود تعریف کرده و این امکان را نیز برای شما فراهم سازد که بر روی نرم افزارهای مورد استفاده خود محدودیت‌هایی را اعمال کنید.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

برنامه امنیت • پاک کننده (Cleaner) • مدیریت باتری • مدیریت یک نرم افزار • قابلیت ذخیره کننده انرژی باتری

رابط کاربری MIUI یک نرم افزار گالری، موزیک پلیر و ویدیو پلیر اختصاصی را هم در اختیار شما می‌گذارد. اگر نسخه چینی رابط کاربری MIUI بر روی گوشی شما نصب شده باشد، می‌توانید با استفاده از برنامه‌های موزیک پلیر و ویدیو پلیر این پوسته نرم افزاری به سرویس‌های رسانه‌ای پولی محلی چین هم دسترسی داشته باشید.

شیائومی چندین نرم افزار کاربری را به صورت پیش فرض بر روی رابط کاربری خود نصب کرده است. نرم افزارهای ضبط کننده صوت، ضبط کننده محتویات در حال پخش بر روی صفحه گوشی، اسکن سازی بارکد، اسکن سازی اسناد، قطب نما، تعیین کننده ارتفاع از سطح دریا، مدیریت فایل و یادداشت از جمله این برنامه‌ها هستند.

رابط کاربری MIUI 9.5 در کنار سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو؛ رابط کاربری MIUI 10 هم در راه است!

گالری • مدیریت فایل • ضبط کننده صدا • هواشناسی

جی‌پی‌اس دوگانه

در بررسی شیائومی می 8 دقت قابلیت GPS این گوشی هوشمند را با دقت GPS چند گوشی دیگر (پیکسل 2 ایکس ال، گلکسی نوت 8 و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت) مقایسه کردیم. جی‌پی‌اس می 8 یک باند دیگر را نیز از ماهواره‌هایی خاص پشتیبانی می‌کند. این گوشی پرچمدار به شما نمی‌گوید که از کدام باندها استفاده می‌کند، اما فکر می‌کنیم که علاوه بر باند ال 1 به باند ال 5 هم دسترسی دارد. باقی گوشی‌های هوشمند تنها به یک باند از هر ماهواره دسترسی دارند.

جی پی اس دوگانه

ماهواره‌های متصل: شیائومی می 8 • سامسونگ گلکسی نوت 8

در این بررسی یک نرم افزار جی پی اس را با یک نوع ساختار تنظیماتی بر روی گوشی‌های می 8، پیکسل 2 ایکس ال، گلکسی نوت 8 و اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت نصب کردیم. بعد از مشاهده نقشه‌های ارائه شده توسط این گوشی‌ها، متوجه شدیم که می 8 با دقت بیشتری حرکات ما را دنبال می‌کند. این دقت برتر در دو حالت رانندگی و پیاده روی وجود دارد.

بنچمارک‌های ترکیبی

در دنیای اندروید اگر که بخواهید یک گوشی پرچمدار بسازید و نخواهید مانند شرکت‌های سامسونگ و هواوی از تراشه‌های خود در آن استفاده کنید، باید به سراغ جدیدترین پردازنده شرکت کوالکام بروید. می 8 با تکیه بر این منطق ساخته شده است. این گوشی هوشمند از یک پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 بهره می‌برد. بجز مدل می 8 اکسپلورر که با یک رم 8 گیگابایتی مجهز شده است، سایر مدل‌های می 8 از رم‌های 6 گیگابایتی بهره می‌برند.

بنچمارک‌های ترکیبی

گوشی‌های شیائومی اغلب در جدول‌های امتیاز دهی رتبه‌های بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. این برتری در مورد می میکس 2 اس صدق می‌کند، اما به نظر می‌رسد که می 8 به گونه دیگری ساخته شده است. در انجام این بررسی متوجه شدیم که این گوشی هوشمند در برخی از تست‌ها داغ می‌کند؛ با توجه به این امر می‌توان احتمال داد که ظاهرا شیائومی نتوانسته است به دلیل محدودیت‌های مرتبط با طراحی داخلی گوشی جدیدش بیشترین توان و کارایی تراشه اسنپدراگون 845 را دریافت کند.

بعد از کسب امتیازات پایین در تست‌های بنچمارک اولیه، می 8 را خنک کردیم و تست‌ها را دوباره انجام دادیم. در این فرآیند متوجه شدیم که می 8 می‌تواند در صورتی که خنک باشد، امتیازات بالا و اصلی یک تراشه اسنپدراگون 845 را کسب کند. در صورت عدم استفاده از خنک کننده فشار حرارتی شدید باعث می‌شود که پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 به کار رفته در گوشی شیائومی می 8 عملکرد یک پردازشگر اسنپدراگون 835 را ارائه کند. کارایی می 8 در حالت عادی چندان بد نیست، اما خیره کننده هم محسوب نمی‌شود. در ادامه می‌توانید نتایج تست‌ها را در هنگام استفاده و عدم استفاده از یک خنک کننده ببینید.

در فرآیند تست تک هسته‌ای گیک بنچ متوجه شدیم که مدیریت حرارت تاثیر چندان زیادی بر روی عملکرد شیائومی می 8 ندارد؛ درواقع می‌توان گفت که استفاده از فرآیند خنک کننده عملکرد این گوشی هوشمند را در تست چند هسته‌ای بهبود می‌بخشد.

بنچمارک‌های ترکیبی
گیک بنچ 4.1 (تک هسته‌ای)
بنچمارک‌های ترکیبی
گیک بنچ 4.1 (چند هسته‌ای)

می 8 در تست انتوتو نتوانست عملکرد واقعی پردازنده اسنپدراگون 845 را بدون نیاز به خنک سازی ارائه کند. این گوشی هوشمند در این تست ترکیبی بدون استفاده از خنک کننده، عملکرد یک تراشه اسنپدراگون 835 را ارائه کرد و در رده بندی گوشی‌های مجهز به این تراشه و پردازنده پردازشگر کایرین 970 (مانند هواوی میت 10 و هواوی پی 20 پرو) قرار گرفت.

بنچمارک‌های ترکیبی
انتوتو 7

در تست‌های بنچمارک گرافیکی هم می 8 در رتبه‌ای پایین‌تر از رتبه گوشی‌های مجهز به پردازشگر اسنپدراگون 845 قرار گرفت. رزولوشن پایین‌تر نمایشگر (1080p در مقایسه با 1440p) باعث شد که می 8 در تست‌های نمایشگر روشن، برتری کمی در برابر برخی از رقبایش داشته باشد، اما یک تست 1080p هم وجود دارد و گوشی‌هایی که در این تست شرکت داده شدند، توانستند نرخ فریم بر ثانیه بالاتری را ارائه کنند.

خنک سازی می 8 باعث شد که این گوشی هوشمند بتواند امتیازات بهتری را کسب کند. نیازی نیست که گوشی می 8 خود را برای انجام بازی‌های مختلف خنک کنید. سناریوی خنک سازی گوشی در این بررسی تنها به منظور نشان دادن تاثیر مدیریت حرارت بر روی عملکرد یک گوشی هوشمند انجام شد.

بنچمارک‌های ترکیبی
جی اف ایکس 3.1 منهتن (1080p نمایشگر خاموش)

در تست نمایشگر روشن، خنک سازی می 8 باعث نشد که این گوشی هوشمند امتیاز بالاتری را کسب کند، ولی می‌توان گفت که گوشی پرچمدار جدید سازنده چینی توانست در این تست عملکردی شبیه به عملکرد یک گوشی دارای تراشه اسنپدراگون 845 را ارائه کند.

از آنجایی که تست نمایشگر روشن، بیشترین شباهت را به کارایی گیمینگ روزانه دارد، می‌توان گفت که شیائومی توانسته است در می 8 در زمینه ارائه عملکرد ثابت گوشی در زیر فشار، کارایی بسیار خوبی را ارائه کند، اگرچه این گوشی در بالاترین رتبه جدول امتیازات هم قرار نگرفت.

بنچمارک‌های ترکیبی
جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر روشن)

شیائومی می 8 در مجموع یک گوشی قدرتمند است. متاسفانه این گوشی هوشمند نتوانست راندمانی را که از پردازشگرش انتظار داشتیم، به دلیل مدیریت بد حرارت، ارائه کند، اما قدرت چندان بدی را هم نشان نداد. قدرت این گوشی هوشمند در حد یک گوشی مجهز به اسنپدراگون 845 نبود.

تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازشگرهای پیشرفته، زمانی که برای مدتی طولانی تحت فشار قرار می‌گیرند دچار افت عملکرد می‌شوند، اما این گوشی‌ها بهرحال می‌تواند امتیازات بالایی را کسب کند. متاسفانه می 8 هرگز نتوانست بدون نیاز به یک فرآیند خنک کننده به چنین امتیازاتی برسد.

دو سنسور 12 مگاپیکسلی در یک دوربین دوگانه

می 8 شیائومی از یک دوربین دوگانه اصلی بهره می‌برد. سازنده مشهور چینی از همان ساختار دوربین به کار رفته در گوشی می میکس 2 اس (ماژول عادی در کنار ماژول تله فوتو دارای توانایی بزرگ نمایی 2x) در این گوشی هوشمند هم استفاده کرده است. این سیستم نسبت به سیستم دوربین به کار رفته در گوشی شیائومی می 6 قدرتمندتر و جدیدتر است.

دو سنسور 12 مگاپیکسلی در یک دوربین اصلی

سنسور اصلی دوربین دوگانه می 8 یک ماژول 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.4µm و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص حالت دوال پیکسل است. این لنز تثبیت شده یک دیافراگم f/1.8 را هم در اختیار دارد و توسط یک سنسور 12 مگاپیکسلی ثانویه تله فوتو با اندازه پیکسل 1.0µm پشتیبانی می‌شود.

در نرم افزار دوربین شیائومی می 8 حالت‌های مختلف عکاسی در کنار یکدیگر گذاشته شده‌اند تا کاربر بتواند با حرکت دادن صفحه به سمت چپ یا راست هر یک از این حالت‌ها را که می‌خواهد، انتخاب کند. متاسفانه در این گوشی هوشمند حرکت دادن صفحه در حال نمایش به سمت بالا و پایین باعث فعال شدن دوربین سلفی و اصلی نمی‌شود. در حقیقت زمانی که در فضای رابط کاربری دوربین هستید، باید با استفاده از یک کلید مجازی دوربین سلفی یا اصلی را فعال کنید.

در این نرم افزار یک کلید مجازی 1x/2x هم لنز اصلی و تله فوتو دوربین اصلی گوشی را برای شما فعال می‌کند. رابط کاربری دوربین می 8 شیائومی به چند مجموعه فیلتر، یک منو همبرگری تنظیمات و چند کلید میانبر برای فعال کردن حالت فلش، حالت HDR و قابلیت هوش مصنوعی نیز مجهز شده است.

دو سنسور 12 مگاپیکسلی در یک دوربین اصلی

رابط کاربری دوربین

نرم افزار دوربین شیائومی می 8 یک حالت تنظیمات دستی را هم در اختیار کاربرش می‌گذارد. شما می‌توانید با استفاده از آپشن‌های این حالت میزان تعادل سفیدی (میزان دمای رنگ و تنظیمات پیش فرض)، سرعت شاتر دوربین (بین 1/1000s تا 16s) و شاخص ISO (بین 100 تا 1600) را تنظیم کنید. این منو همچنین کاربر را قادر می‌سازد تا میزان فوکوس دوربین را متناسب با سلیقه خود تنظیم کند. در نرم افزار دوربین می 8 یک شاخص انتخاب کننده لنز با دو آپشن واید و تله هم در اختیار شما گذاشته شده است.

دو سنسور 12 مگاپیکسلی در یک دوربین اصلی

حالت تنظیمات دستی

کیفیت تصویر

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی می 8 کیفیت و جزئیات بسیار خوبی دارند، با این حال در صحنه‌هایی که شاخص ISO کم است، عکس‌ها کمی نویزدار می‌شوند. رنگ‌های این عکس‌ها بدون استفاده از قابلیت هوش مصنوعی هم زنده و طبیعی هستند، اما گاهی دچار اشباع شدگی می‌شوند. رنج دینامیکی تصاویر هم خوب است و از این نظر تنها در صحنه‌هایی که میزان کنتراست بسیار بالا است، کمی سایه‌های مشکی و پررنگی نور در عکس‌ها دیده می‌شود.

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی، HDR غیرفعال، AI غیرفعال

فعال سازی قابلیت AI باعث می‌شود که کیفیت رنگ‌ها و میزان کنتراست تصاویر افزایش یابد، اما در برخی از شرایط باعث کاهش جزئیات عکس‌ها هم می‌شود. در مجموع توصیه می‌شود که از قابلیت هوش مصنوعی استفاده نکنید، بجز در حالت‌هایی که می‌خواهید عکس‌های خود را در فضای شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی، HDR غیرفعال، AI فعال

حالت HDR، زمانی که تنظیمات دوربین بر روی حالت خودکار (Auto) قرار دارد، وارد عمل نمی‌شود، از این رو در صورتی که می‌خواهید تصاویرتان رنج دینامیکی بیشتری داشته باشند بهتر است که خودتان این حالت را فعال کنید. روند پردازش عکس هم توسط رابط کاربری دوربین شیائومی می 8 کمی طول می‌کشد؛ این امر یک نقطه ضعف برای می 8 به شمار می‌آید زیرا یک گوشی پرچمدار 2018 نباید چنین مشکلی داشته باشد.

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی: HDR غیرفعال • HDR خودکار • HDR فعال

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی: HDR غیرفعال • HDR خودکار • HDR فعال

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی: HDR غیرفعال • HDR خودکار • HDR فعال

برخلاف سنسور ثانویه دوربین اصلی وان پلاس 6 که تنها وظیفه تشخیص عمق را بر عهده دارد، سنسور ثانویه دوربین اصلی گوشی شیائومی می 8 یک ماژول تله فوتو واقعی است. این لنز، در صورتی که نور زیادی وجود داشته باشد، عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند. عکس‌های گرفته شده با این دوربین وضوح بسیار بالا، جزئیات بسیار منحصر بفرد، دقت بسیار خوب و رنج دینامیکی بسیار عریضی دارند.

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی، زوم دو برابر، HDR غیرفعال، AI غیرفعال

دوربین تله فوتو می 8 قابلیت AI را هم پشتیبانی می‌کند.

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی، زوم دو برابر، HDR غیرفعال، AI فعال

در بررسی گوشی شیائومی می 8 مشخص شد که دوربین این گوشی پرچمدار در شرایط کم نور هم عملکرد مناسبی را ارائه می‌کند. عکس‌های گرفته شده با این دوربین در چنین شرایطی کمی نویزدار هستند، اما وضوح و دقت رنگ بسیار خوبی دارند.

بیشتر بخوانید: بررسی دوربین شیائومی می ۸ (Xiaomi Mi 8) از نگاه DxOMark

اگر که قابلیت هوش مصنوعی می 8 را فعال سازید، حالت عکاسی در شب دوربین این گوشی هوشمند وارد عمل می‌شود، اگرچه که این حالت کارایی جادویی پرتوگیری طولانی مدت دوربین گوشی‌های هواوی را ندارد؛ درواقع تفاوت موجود در عکس‌های گرفته شده با حالت‌های متفاوت عکاسی می 8 به میزان اشباع شدگی رنگ آن‌ها مربوط می‌شود و زمانی که قابلیت هوش مصنوعی دوربین فعال می‌گردد، شدت این اشباع شدگی افزایش می‌یابد.

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی در شرایط کم نور، AI غیرفعال

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی در شرایط کم نور، AI فعال

شیائومی Mi 8 در شرایط کم نور به خوبی از دوربین تله فوتو خود استفاده می‌کند. نباید انتظار معجزه  کردن را از شاخص ISO25600 یک سنسور کوچک داشته باشید، اما عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 قابل قبول هستند.

کیفیت تصویر

نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی در شرایط کم نور، بزرگ نمایی 2 برابر

زمانی که به عکس‌های ثبت شده با دوربین شیائومی می 8 نگاه کردید، بد نیست که عکس‌های آزمایشی گرفته شده با این گوشی هوشمند را هم مد نظر قرار دهید. در این بررسی عکس‌های ثبت شده با دوربین می 8 را با عکس‌های ثبت شده با دوربین‌ گوشی‌های وان پلاس 6 و آنر 10 در ابزار مقایسه عکس کنار هم قرار دادیم.

کیفیت تصویر

شیائومی می 8 در برابر وان پلاس 6 در برابر آنر 10 در ابزار مقایسه عکس

عکس‌های پرتره

کیفیت عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی می 8 بسته به شرایط نوری صحنه عکاسی بین خوب و متوسط متغیر است. این عکس‌ها با سنسور تله فوتو دوربین گرفته می‌شوند و این سنسور هم اندازه پیکسل کوچک و دیافراگم باریکی دارد، به همین دلیل می 8 در گرفتن عکس‌های پرتره در شرایط کم نور کمی با مشکل مواجه می‌شود؛ البته باید در نظر داشت که همه گوشی‌های هوشمند با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

درواقع زمانی که نور به اندازه کافی وجود دارد، دوربین می 8 عملکرد بسیار خوبی را در گرفتن عکس‌های پرتره ارائه می‌کند. در این شرایط هدف عکاسی به خوبی از صفحه پیش زمینه عکس جدا می‌شود و میزان محوسازی خوبی هم در عکس اعمال می‌گردد.

عکس‌های پرتره

نمونه‌هایی از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین می 8 شیائومی

شما می‌توانید از حالت پرتره برای ایزوله کردن اهداف عکاسی غیرانسانی استفاده کنید. می 8 در این شرایط تا زمانی که هدف عکاسی به خوبی تعریف شده باشد، عملکرد مناسبی را ارائه می‌کند.

عکس‌های پرتره

حالت عکاسی پرتره، اهداف غیرانسانی

عکس‌های سلفی

گوشی پرچمدار شیائومی می 8 به یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و فوکوس ثابت مسلح است. در صورتی که نور به اندازه کافی وجود داشته باشد، عکس‌های گرفته شده با این دوربین جزئیات بسیار خوبی دارند و رنگ‌های پوست را به خوبی نشان می‌دهند.

عکس‌های سلفی

نمونه‌هایی از عکس‌های سلفی گرفته شده با دوربین سلفی گوشی شیائومی می 8

دوربین نصب شده در جلو می 8 در گرفتن عکس‌های سلفی دارای پیش زمینه‌های محو شده هم عملکردی کاملا حرفه‌ای دارد.

عکس‌های سلفی

نمونه‌هایی از عکس‌های سلفی پرتره گرفته شده با دوربین سلفی شیائومی می 8

فیلمبرداری

می 8 می‌تواند مانند هر گوشی پرچمدار دیگری با کیفیت 4K هم فیلم بگیرد. بیشتر گوشی‌های پیشرفته‌ای که امسال وارد بازار شدند، توانایی ضبط کردن فیلم‌های 4K در نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارند، اما می 8 تنها می‌تواند در نرخ 30 فریم بر ثانیه با چنین رزولوشنی فیلم برداری کند. این گوشی هوشمند فیلم‌های 1080p خود را هم تنها با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند.

شما نمی‌توانید با کمک گوشی پرچمدار جدید شیائومی فیلم زوم شده ضبط کنید. از نظر فنی این امکان وجود دارد که کاربر با دادن فرمان لمسی فیلم زوم شده بگیرید، اما زمانی که قابلیت 2x را فعال می‌کنید باز هم سنسور تله فوتو دوربین وارد عمل نمی‌شود.

نرخ بیت فیلم‌های می 8 در رزولوشن‌های 4K و 1080p به ترتیب 42Mbps و 20Mbps است. این گوشی هوشمند زمانی که از کدک h.264 استفاده می‌کنید، صدا را هم با افکت استریو و نرخ بیت 192Kbps ضبط می‌کند؛ البته شما می‌توانید از کدک بهتر h.265 هم استفاده کنید.

فیلم‌های ضبط شده توسط می 8 با کیفیت 4K وضوح و جزئیات خوبی دارند، اما زمانی که در سطح پیکسل به این فیلم‌ها نگاه می‌کنید منحصر بفرد نیستند. این فیلم‌ها بدون نویز هستند و کنتراست و کیفیت رنگ بسیار خوبی هم دارند. می 8 توانایی بسیار برجسته‌ای هم در ضبط کردن فیلم‌های باکیفیت 1080p دارد و از این نظر به راحتی تعداد زیادی از گوشی‌های پرچمدار را کنار می‌زند.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌ها برای فیلمبرداری

دوربین می 8 به قابلیت تثبیت کننده نوری و الکترونیکی تصاویر هم مجهز است و ظاهرا در حالت فیلمبرداری 4K هم قابلیت تثبیت سازی الکترونیکی خود را ارائه می‌کند، با این حال از آنجایی که فیلم‌های 4K گرفته شده در این حالت لرزش دار هستند و در هنگام فعال یا غیرفعال بودن کلید تثبیت سازی الکترونیکی تغییری در کیفیت آن‌ها ایجاد نمی‌شود، به نظر می‌رسد که در زمان ضبط کردن فیلم با این کیفیت تنها قابلیت تثبیت سازی نوری دوربین ایفای نقش می‌کند. با این حال فیلم‌های 1080p تثبیت شده می 8 کیفیت بسیار خوبی دارند و کاملا بدون لرزش هستند.

فیلم برداری

شیائومی می 8 در برابر وان پلاس 6 در برابر آنر 10 در ابزار مقایسه فیلم

رقبا

گوشی‌های آیفون اپل و گلکسی سامسونگ قیمت گرانی دارند. در مقابل این محصولات وان پلاس 6 قرار دارد. این گوشی هوشمند با قیمت بسیار ارزان‌تری کارایی مناسب یک گوشی پرچمدار را در اختیار شما می‌گذارد. می 8 شیائومی هم یکی از گوشی‌هایی است که مانند وان پلاس 6 با هدف ارائه کارایی خوب در ازای قیمت ارزان ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی وان پلاس ۶ (OnePlus 6)

بدون شک گوشی‌های گران برندهایی مانند سامسونگ و اپل ویژگی‌های اختصاصی برتر خود را دارند، اما در صورتی که می‌خواهید با پرداخت بهایی اقتصادی یک گوشی پرچمدار را در دست بگیرید، می 8 شیائومی گزینه خوبی برای شما محسوب می‌شود.

رقابت

نمی‌توان گفت که بجز می 8 گوشی اقتصادی پیشرفته دیگری در بازار وجود ندارد. وان پلاس 6 یکی از گوشی‌های پرچمدار اقتصادی موجود در بازار است، اما این محصول هم مانند هر گوشی دیگری نقاط ضعف خاص خود را دارد؛ قیمت گران‌تر و بی فایده بودن سنسور ثانویه دوربین اصلی این گوشی هوشمند برجسته‌ترین نقاط ضعف آن محسوب می‌شوند.

در هنگام انتخاب کردن بین گوشی‌های شیائومی می 8 و وان پلاس 6 باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که می 8 از یک رابط کاربری MIUI نسبتا سنگین بهره می‌برد اما وان پلاس 6 تقریبا یک سیستم عامل خام اندروید را در اختیار شما می‌گذارد.

عبارت “رابط کاربری سنگین” برای توصیف پوسته نرم افزاری EMUI گوشی آنر 10 هواوی هم به کار می‌رود. در دنیای گوشی‌های پرچمدار اقتصادی اگر که هواوی پی 20 را در مقابل می 8 قرار دهید، متوجه می‌شوید که این گوشی هوشمند برخلاف محصول شیائومی که یک دوربین تله فوتو را ارائه می‌کند، یک ماژول تک فام را در اختیار شما می‌گذارد، اگرچه که می 8 در مقابل، نمایشگر بهتر و باتری قدرتمندتری را ارائه می‌کند.

از آنجایی که قیمت شیائومی می 8 در حدود نصف قیمت بیشتر گوشی‌های پرچمدار امسال است، می‌توان از میان گوشی‌های پرچمدار پارسال هم رقیبانی را برای این گوشی زیبا انتخاب کرد. ال جی جی 6 یکی از این گوشی‌های هوشمند است. این اسمارت فون کارآمد قدرت بسیار بالایی دارد و هم اکنون با قیمت بسیار ارزانی خرید و فروش می‌شود.

جی 6 به جای دوربین تله فوتو می 8 یک سنسور اولترا واید انگل قدرتمند را در اختیار کاربرش می‌گذارد. این گوشی هوشمند در مقایسه با می 8 دوربین سلفی و پردازشگر ضعیف‌تری دارد اما در مقابل یک پورت کارت حافظه میکرو SD، کد محافظتی IP68 در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک و یک نمایشگر واضح‌تر بدون ناچ را ارائه می‌کند.

حرف آخر

یکی دیگر از رقبای می 8 گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ است. برای خرید این محصول کمی باید بودجه خرید گوشی خود را افزایش دهید. این گوشی هوشمند دوربین دوگانه اصلی ندارد، اما کد محافظتی IP68 و پورت کارت حافظه میکرو SD را در کنار یکی از بهترین صفحه نمایش‌های ساخته شده در دنیای گوشی سازی در اختیار شما می‌گذارد.

رقابت

وان پلاس 6 • هواوی آنر 10 • ال جی جی 6 • گلکسی اس 8

حرف آخر

شیائومی هرگز نمی‌توانست راهی را بهتر از ارائه یک گوشی پرچمدار عالی اقتصادی برای جشن گرفتن تولد 8 سالگی خود در صنعت گوشی سازی پیدا کند. این گوشی هوشمند نقاط ضعف خاص خود را دارد، اما بجز این محدودیت‌ها شما را درگیر هیچ مشکل دیگری نمی‌کند. در مجموع می‌توان گفت که شیائومی می 8 یک گوشی بسیار خوب است و خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط قوت

  • نمایشگر عالی
  • باتری قدرتمند مجهز به فناوری شارژ سریع
  • دوربین سلفی و اصلی خوب با توانایی گرفتن عکس‌های عالی
  • رابط کاربری MIUI مجهز
  • صدای خروجی قدرتمند و واضح

نقاط ضعف

  • نداشتن جک 3.5 میلی‌متری هدفون، پورت کارت حافظه میکرو SD، کد محافظتی IP در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک، اسپیکرهای استریو و قابلیت شارژ بی سیم
  • عدم ارائه کارایی واقعی پردازشگر پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 845 به دلیل متحمل شدن فشارهای حرارتی
  • نداشتن قابلیت تثبیت سازی خوب برای فیلم برداری با رزولوشن 4K

جدیدترین اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: gsmarena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر