;
coinex

زیردریایی کوچک ایلان ماسک فوتبالیست‌های تایلندی را نجات می‌دهد

حدود یک هفته از کشف محل استقرار 12 نوجوان فوتبالیست تایلندی به همراه مربی آن‌ها می‌گذرد. در حاضر، امدادگران و تیم‌های نجات مختلفی از سراسر جهان به تایلند آمده‌اند تا به نجات این نوجوانان کمک کنند.

داستان نوجوانان تایلندی از دو هفته قبل (2 تیرماه)، شروع شد، این فوتبالیست‌های تایلندی که عضو یک تیم فوتبال محلی بودند، پس از پایان تمرین فوتبال، برای دوچرخه‌سواری به یک غار توریستی به نام “تام لوآنگ” رفته بودند که هرگز به محل اقامت خود برنگشتند.

پس از اعلام مفقودی اعضای تیم و مربی آن‌ها، جستجوی تیم‌های نجات محلی و مدتی بعد، داوطلبان و امدادگران بین‌المللی شروع شد و سرانجام دوشنبه هفته قبل بود که پس از گذشت ۹ روز از گم شدن نوجوانان تایلندی، دو غواص بریتانیایی به نام‌های جان ولانتن و ریک استنتون، بعد از ۶ ساعت غواصی بی‌وفقه، اولین نفراتی از تیم‌های نجات بودند که محل استقرار این تیم را کشف کردند.

غواصان بریتانیایی پس از مراجعت به پایگاه نجات، اعلام کردند که نوجوانان و مربی‌ آن‌ها کاملا سالم هستند، آن‌ها همچنین ویدئویی را از لحظه رسیدن به فوتبالیست‌های تایلندی منتشر کردند. پس از آن، تیم‌های نجات مختلفی به محل استقرار فوتبالیست‌ها رفتند و مواد غذایی و تجهیزات و لوازم ضروری را به آنجا بردند و همچنین معاینات پزشکی روی نوجوانان انجام شد که سلامتی آن‌ها را تایید می‌کرد.

نجات نوجوانان تایلندی با زیردریایی ایلان ماسک

گفته می‌شود که اعضای این تیم فوتبال، طی این ۹ روز، با راهنمایی مربی خود و خوردن آب استالکتیت‌ها (مواد معدنی قندیل مانندی که از سقف غار آویخته‌اند) زنده‌ مانده‌اند.

پس از گذشت ۹ روز از گم شدن فوتبالیست‌های تایلندی، دو غواص بریتانیای موفق به پیدا کردن آن‌ها شدند

تنها چند روز پس از سفر مهندسان شرکت‌های اسپیس ایکس و بورینگ کمپانی به تایلند برای نجات فوتبالیست‌های تایلندی، ایلان ماسک، بنیانگذار این شرکت‌ها اعلام کرد که شرکت هوافضایی او، مشغول ساخت زیردریایی‌های کوچکی در اندازه‌ای مخصوص کودکان است که قرار است از قطعات باقی مانده موشک‌های فالکون ۹ ساخته شوند.


بیشتر بخوانید: سریعترین زیردریایی جهان یک مولکول است!


ایلان ماسک، هفته گذشته چندین راهکار را پیشنهاد داده بود، از حفاری در غار تا ساخت نوعی لوله قابل انبساط. اما به نظر می‌رسد که از آن زمان به بعد، طرح ایلان ماسک کاملا تغییر کرده است. ماسک که در توییتر به سوالات کاربران پاسخ می‌داد، گفته است که این وسیله‌ی نقلیه مناسب برای یک کودک یا بزرگسال کوچک اندام توسط مهندسان اسپیس ایکس طراحی شده که به‌زودی آماده به کار می‌شود.

نقشه‌ای از محل پیدا شدن فوتبالیست‌هایی تایلندی. ۱۲ نوجوان و مربی‌ آن‌ها، در غاری توریستی به نام"تام لوآنگ" در استان "چیانگ‌رای"قرار دارند.
نقشه‌ای از محل پیدا شدن فوتبالیست‌هایی تایلندی. ۱۲ نوجوان و مربی‌ آن‌ها، در غاری توریستی به نام”تام لوآنگ” در استان “چیانگ‌رای”قرار دارند.

با وجودی که وضعیت نوجوانان تایلندی مساعد گزارش شده است، اما مقامات محلی با اعلام مشکل کمبود اکسیژن، نگرانی‌‌ خود را ابراز کرده‌اند. همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، طی روزهای آینده بارندگی‌های سنگینی اتفاق می‌افتد که می‌تواند سطح آب در دالان‌های غار را بالاتر ببرد. این اتفاق مشخصا، موجب کاهش اکسیژن و وخیم شدن اوضاع خواهد شد.


بیشتر بخوانید: داستان شگفت‌انگیز ایلان ماسک ؛ فرزند طلاقی که مرز های علم و تخیل را به یکدیگر پیوند زد


علاوه بر این، روز پنجشنبه یکی اعضای تیم نجات، غواصی داوطلب به نام سمن گونان، بر اثر خفگی جان سپرد. گونان که غواصی حرفه‌ای بود و به گفته‌ دوستانش تجربه و مهارت بالایی در غواصی داشت، ممکن است که پس یک غواصی طولانی، ابتدا بی‌هوش و سپس غرق شده باشد. این مسئله به نگرانی‌های تیم‌های نجات افزود و موجب بازنگری در طرح‌های پیشنهادی برای نجات نوجوانان تایلندی شد.

اما به جز طرح‌ ایلان ماسک، تیم‌های نجات مختلف چندین طرح را پیشنهاد داده‌اند که در ادامه به‌صورت مختصر، این گزینه‌ها را با هم مرور خواهیم کرد:

۱. آموزش غواصی به فوتبالیست‌ها

روز شنبه، امدادگران اعلام کردند که در حال بررسی گزینه‌ی “غواصی همراه” هستند. اما این راهکار احتمالا همچنان یک گزینه‌ی بسیار خطرناک است؛ زیرا غواصی در آب‌های سرد و دالان‌های عمیق و همچنین حمل کپسول‌های اکسیژن، کار دشواری است که تنها از عهده‌ی غواصان حرفه‌ای برمی‌آید و مرگ گونان، نشان داد که نمی‌توان چنین ریسکی را با نوجوانانی کرد که از لحاظ جسمی در وضعیت مساعدی به سر نمی‌برند.

۲. حفاری به دورن غار

غاری که فوتبالیست‌ها در آن گرفتار شده‌اند، حدود ۸۰۰ متر با سطح زمین فاصله دارد. چند روز قبل، عملیات حفاری در کنار کوه انجام شد، اما این حفاری، موفقیت‌آمیز نبود، چرا که نیاز به مسیرهای جدید و تجهیزات حفاری بود، همچنین به نقشه‌های بهتر و زمان بیشتر برای پیدا کردن محل استقرار دقیق فوتبالیست‌ها و چگونگی رسیدن به آن‌ها احتیاج بود.

محل پیدا شدن فوتبالیست‌هایی تایلندی

بی‌بی‌سی گزارش کرده است که تاکنون بیش از ۱۰۰ گودال حفر شده است. اما مقامات محلی، روز شنبه اعلام کردند که این طرح چندان امیدوارکننده نیست. هنگامی که ایلان ماسک در ابتدا علاقه خود را به کمک به عملیات نجات اعلام کرد، اشاره کرد که “رادار پیشرفته زمین نفوذ” و “تخصص در حفاری” (مشخصا با تجهیزات بورینگ کمپانی) می‌تواند این کار را ساده‌تر کند.

امدادگران تاکنون توانسته‌اند حداقل 40 درصد از آب غار را به بیرون پمپاژ کنند

 علاوه بر این، تکنولوژی تصویربرداری ماهواره‌ای اسپیس ایکس می‌تواند به ردیابی موقعیت مکانی (استقرار نوجوانان فوتبالیست) کمک کند. اما اکنون، به نظر می‌رسد که مهندسان ماسک به همراه کارشناسان غار تایلند برای پیشبرد طرح دیگری مشغول همکاری هستند: “طراحی پاد فرار” و “ساخت یک لوله توربو با قفل هوا”.

۳. پمپاژ آب به بیرون غار

یک تیم بین‌المللی، از جمله اعضای نیروی هوایی ایالات متحده، تمام طول هفته گذشته را مشغول پمپاژ آب‌های درون غار بودند. آن‌ها امیدوار بودند که بتوانند سطح آب درون غار را پایین بیاورند و امکان خروج امن فوتبالیست‌ها را فراهم کنند.

از آنجایی که طی روزهای اخیر، بارندگی در منطقه اتفاق نیفتاده، امدادگران توانسته‌اند حداقل 40 درصد از آب غار را به بیرون پمپاژ کنند؛ اما بنا به پیش‌بینی‌ها هواشناسی، طی روزهای آینده، بارندگی‌هایی وجود خواهد داشت که ممکن است موجب به‌راه افتادن دوباره سیلاب در غار شود.

۴. انتظار تا پایان فصل باران‌های موسمی

در ابتدا نیروی دریایی تایلند، بی‌خطرترین گزینه را انتظار برای کاهش سطح آب می‌دانست. کاپیتان آناند سوروان از نیروی دریایی تایلند گفته بود که آن‌ها مواد غذایی مورد نیاز برای چهار ماه را فراهم کرده‌اند و می‌خواستند، به‌ این وسیله‌ با اولویت قرار دادن سلامت و ایمنی فوتبالیست‌ها، عملیات نجات را تا پایان فصل باران‌های موسمی به تاخیر بیاندازند. از آنجایی که فصل باران‌های موسمی، مهرماه به پایان می‌رسد، نجات نوجوانان فوتبالیست تایلندی می‌تواند تا چهار ماه به عقب بیافتد.  

محل پیدا شدن فوتبالیست‌هایی تایلندی

اما با خطر باران‌های سنگین و به راه افتادن سیلاب‌های بیشتر، انتظار می‌رود که این گزینه، رفته رفته خطرناک و خطرناک‌تر شود. گاردین گزارش داده است که عملیات نجات نوجوانان گرفتار در غار، اکنون با یک فوریت جدید مواجه است.

دریاسالار آکاپنن یوکونگکاو، فرمانده نیروی دریایی تایلند، در همین خصوص گفت:

در ابتدا تصور می‌کردیم که نوجوانان فوتبالیست می‌توانند زمان طولانی را در محل استقرار فعلی خود به سر ببرند، اما اکنون چیزهای زیادی تغییر کرده‌اند و ما زمان محدودی داریم.

اخبار گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: thevergevox

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر