;
coinex

بررسی گوشی ال جی جی 7 تینکیو (LG G7 ThinQ) ؛ هوش مصنوعی در تکنولوژی مدرن

بررسی گوشی ال جی جی 7 تینکیو (LG G7 ThinQ) همه مشخصات و ویژگی‌های این دستگاه را به شما نشان می‌دهد. با پرچم‌دار جدید ال جی به طور کامل آشنا شوید.

ال جی جی 7 تینکیو یک فصل جدید در دنیای گوشی‌های هوشمند نبوده، بلکه یک نقش یک دنباله روی خوب را اجرا می‌کند. با این حال گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که برحسب ویژگی‌های روز ساخته شده است.

یک نمایشگر مجهز به ناچ 6.1 اینچی فول ویژن (FullVision) با نسبت تصویر 19.5 به 9 و ماتریس روشنایی RGBW و پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 از جمله برترین ویژگی‌های G7 ThinQ هستند. سازنده مشهور کره‌ای در ساخت این گوشی هوشمند هم عادت خود را دنبال و از یک دوربین دوگانه اصلی مجهز به یک سنسور عادی و یک سنسور واید انگل استفاده کرده است، اما این دوربین با یک دوربین سلفی جدید پشتیبانی می‌شود.

مقدمه

مد صنعت موبایل امروزی، فناوری هوش مصنوعی (AI) است و این فناوری در خانه ال جی با نام تین‌کیو (ThinQ) شناخته می‌شود. این فناوری آینده نگرانه آمده است که بماند، اگرچه هنوز طرفداران زیادی پیدا نکرده است.

ال جی روال استفاده از فناوری هوش مصنوعی در ساخت گوشی‌های خود را با عرضه مدل وی 30 تینکیو (V30S ThinQ) شروع کرد؛ محصولی که در واقع مدل ارتقاء یافته گوشی پرچمدار ال‌جی وی 30 عادی است و یک دوربین مجهز به فناوری هوش مصنوعی را در اختیار شما می‌گذارد. این گوشی هوشمند فناوری هوش مصنوعی را با صفت “ThinQ” در اختیار گرفته است.

یکی از ویژگی‌هایی که همیشه در گوشی‌های پیشرفته ال جی باعث وجد کاربران و کارشناسان دنیای گوشی سازی می‌شود، مقاوم بودن این گوشی‌ها در برابر ضربه و نفوذ آب است. جی 7 ThinQ مانند گوشی‌های قبلی سری G و V سازنده‌اش از استاندارد MIL-STD-810G در زمینه مقاومت در برابر ضربه بهره می‌برد. در این مطلب به بررسی گوشی ال جی جی 7 تینکیو پرداخته ایم. با تکراتو همراه باشید.

بررسی گوشی ال جی جی 7 تینکیو

مشخصات فنی

سرباز پیشرو و تازه نفس ال جی به سلاح‌های زیر مجهز شده است:

  • نمایشگر 6.1 اینچی فول ویژن MLCD پلاس RGBW مجهز به ناچ با نسبت تصویر 19.5 به 9، رزولوشن تصویر QHD پلاس، تراکم پیکسل 564ppi، روشنایی در حدود 1000 نیت و توانایی پشتیبانی از قابلیت HDR 10
  • دوربین دوگانه پشتی مجهز به یک سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.6 و لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص حالت و فوکوس خودکار لیزری و یک سنسور واید انگل 107 درجه FOV با فوکوس ثابت؛ هر دو با توانایی ضبط فیلم 2160p در نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی 90 درجه FOV با قابلیت فیلم برداری 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 با چهار هسته 8 GHz کریو 385 گلد برای انجام دادن کارهای سنگین، چهار هسته 1.7 GHz کریو 385 سیلور برای انجام دادن کارهای سبک و واحد پردازش گرافیکی آدرینو 630
  • رم 6 گیگابایتی
  • حافظه داخلی 128 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD
  • باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی غیرقابل دسترس لیتیوم – پلیمری Qnovo با توانایی پشتیبانی فناوری شارژ سریع 0 و فناوری شارژ بی سیم WPC و PMA
  • تک سیمکارته؛ عرضه در بعضی از بازارها با دو سیمکارت
  • قابلیت‌های اتصالی LTE-A، 16/13 (1Gbps/150Mbps)، یو اس بی نوع سی، وای فای a/b/g/n/ac، جی پی اس، بلوتوث 5، رادیو اف ام و پشتیبانی شرکت‌های ارتباطی 3 بانده
  • سنسور اسکنر اثر انگشت پشتی، چهار مبدل دیجیتال به آنالوگ Hi-Fi، جک 3.5 میلی‌متری هدفون، دو میکروفون و اسپیکر بوم باکس (Boombox)

همان طور که مشاهده می‌کنید سرباز خط شکن ال جی به همه نوع سلاح جدیدی مجهز شده است. ناچ نمایشگر که یک سنسور، دوربین و اسپیکر را در خود دارد، یکی از این سلاح‌ها محسوب می‌شود. ال جی قبل از این که جی 7 ThinQ را وارد میدان کند، در یک مصاحبه با ردیت (Reddit) نظر کاربران را در مورد ناچ نمایشگر پرسید و علی رغم این که اغلب کاربران نسبت به این ویژگی روی خوشی نشان ندادند، آن را در گوشی خود به کار گرفت.

مشخصات فنی

ال جی جی 7 تین کیو به همان دوربین دوگانه اصلی به کار رفته در برادران سری جی قبلی خود مجهز شده است و یک سنسور سوپر واید انگل را در کنار یک سنسور عادی در اختیار کاربرش می‌گذارد، با این تفاوت که این سنسورها توانایی پشتیبانی حالت پرتره را هم دارند. در هر حال باعث خوشحالی است که این سازنده هنوز هم از یک دوربین اولترا واید انگل برای متمایز سازی گوشی‌هایش نسبت به گوشی‌های سایر سازندگان استفاده می‌کند. با بررسی ال جی جی 7 تینکیو مشخص شد که سیستم دوربین این دستگاه، ویژگی‌های فیلمبرداری قدرتمند دوربین وی 30 را هم به ارث برده است، از این رو یک دوربین قدرتمند محسوب می‌شود.

دو ویژگی دیگری که ال جی را از سایر گوشی سازان جدا می‌کند، چهار مبدل دیجیتال به آنلوگ و یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون است که از طرف این سازنده در اختیار کاربرانی که به موسیقی علاقمند هستند، قرار می‌گیرد.

نگاهی به درون جعبه ال‌جی جی 7 ThinQ

درون جعبه

در داخل جعبه کاغذی ال جی جی 7 ThinQ علاوه بر این گوشی هوشمند یک آداپتور شارژ سریع، کابل یو اس بی نوع سی، مبدل یو اس بی نوع ای به یو اس بی نوع سی، مبدل میکرو یو اس بی به یو اس بی نوع سی، دستمال و هدفون (بسته به بازار عرضه) هم وجود دارد.

بررسی ال جی جی 7 تینکیو در طراحی

با دیدن گوشی جی 7 تینکیو متوجه می‌شوید که این گوشی هوشمند شباهت‌هایی به وی 30 اس تین‌کیو دارد. این گوشی هوشمند تصویر برادر بزرگ‌ترش را در ذهن شما تداعی می‌کند، زیرا از همان سبک طراحی، ظاهر و رنگ‌های به کار رفته در ساخت این محصول بهره می‌برد. در واقع می‌توان گفت که یک ناچ نمایشگر و دوربین دوگانه دارای آرایش سنسوری عمودی تنها ویژگی‌های ظاهری هستند که جی 7 تین‌کیو را از وی 30 اس تین‌کیو متمایز می‌سازند.

طراحی
ال جی جی 7 تین‌کیو در کنار ال جی وی 30 اس تین‌کیو

جی 7 تین کیو به یک صفحه نمایش بزرگ و جدید مجهز شده است به همین دلیل نمی‌توان با اطمینان گفت که این سرباز خط شکن جانشین مدل وی 30 اس است یا جی 6، اگرچه قضاوت در مورد این موضوع تا حدی یک سلیقه شخصی محسوب می‌شود.

جی 7 تینکیو با یک قاب فلزی در یک بدنه شیشه‌ای ساندویچ شده است. گوشی ساز کره‌ای سعی کرده که این سادگی را با تزئین محصولش با رنگ‌های زیبا جبران کند و به خوبی هم از پس این کار برآمده است. شما می‌توانید ال جی جی 7 تینکیو را هم مانند مدل وی 30 اس در رنگ‌های آبی، صورتی و خاکستری خریداری کنید، البته این محصول در رنگ مشکی هم عرضه می‌شود.

طراحی
ال جی وی 30 اس تین‌کیو در کنار ال جی جی 7 تینکیو

جی 7 تین‌کیو چیزی بیشتر از ظاهری زیبا را در اختیار دارد. اولین ویژگی برجسته این گوشی هوشمند سبک طراحی آن محسوب می‌شود. این محصول از استاندارد مقاومتی MIL-STD بهره می‌برد و در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک هم مقاوم سازی شده است. قاب منیزیمی این گوشی پرچمدار از ساختار میلی‌ای (I-beam) بهره می‌برد به همین دلیل می‌تواند هر گونه ضربه ناشی از سقوط‌های ناگهانی را در سطح خود پخش کند.

طراحی

نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که قاب جی 7 تین‌کیو از قاب جی 6 به اندازه زیادی باریک‌تر است. این قاب با انحناهای کم به سمت جلو و عقب گوشی مایل شده است.

ال جی جی 7 ThinQ اولین گوشی ال جی محسوب می‌شود که با نمایشگر مجهز به ناچ عرضه شده است، اما همانندهای زیادی از این نظر در بازار دارد. صفحه نمایش این گوشی پرچمدار یک پنل LCD معمولی است، اما این پنل از ویژگی‌های خاص خود بهره می‌برد. یکی از این ویژگی‌ها نسبت تصویر 19.5 به 9 این نمایشگر است که بالاترین نسبت تصویر موجود در صنعت گوشی سازی محسوب می‌شود.

مشخصه خاص دیگر نمایشگر جی 7 تین‌کیو کاور محافظ 2.5 بعدی گوریلا گلس 5 آن است. نمایشگر جی 7 ThinQ به آرایش پیکسلی RGBW هم مجهز شده است، به همین دلیل می‌تواند روشنایی بسیار خوبی را ارائه کند.

طراحی

عدم قرینه سازی میکروفون نصب شده در ناچ جی 7 ThinQ با سایر قطعات موجود در این بریدگی از دید برخی از کاربران یک عیب طراحی محسوب می‌شود. ال جی دوربین سلفی جی 7 تین‌کیو را در مرکز ناچ نمایشگر قرار داده است. در سمت چپ این دوربین چند سنسور و یک لامپ LED چشمک زن و در سمت راست آن میکروفون گوشی قرار دارد. این ساختار از نظر عملکرد کارایی بسیار خوبی دارد، اما از نقطه نظر زیبایی ممکن است که به چشم برخی از کاربران چندان زیبا به نظر نرسد.

طراحی

در پشت جانشین جی 6 یک کاور شیشه‌ای 4 بعدی منحنی شکل از جنس گوریلا گلس 5 نصب شده است. قسمت مرکزی این کاور صاف است، اما این قسمت به واسطه چهار منحنی به چهار لبه گوشی ختم شده است. این طراحی منحنی شکل شاید میزان چسبندگی جی 7 تین‌کیو را به دست کاربر کاهش دهد، اما آن را باریک‌تر از اندازه واقعی و زیباتر از ماهیت حقیقیش نشان می‌دهد.

طراحی

ال جی اولین سازنده‌ای بود که کلید پاور را در پشت گوشی خود (برای اولین بار در مدل جی 2) نصب کرد. این سازنده در ساخت جی 7 تین‌کیو از این روش استفاده نکرده است. در این محصول کلید پاور در دیواره جانبی سمت راست گوشی قرار دارد و تنها یک سنسور اسکنر اثر انگشت در پشت گوشی نصب شده است.

جی 7 تینکیو همچنین اولین گوشی هوشمند ال جی محسوب می‌شود که از یک دوربین دوگانه با آرایش سنسوری عمودی بهره می‌برد. این دوربین از دو سنسور 16 مگاپیکسلی مشابه با فاصله‌های کانونی متفاوت تشکیل شده است. یکی از این سنسورها یک فاصله کانونی عادی و دیافراگم f/1.6 و سنسور دیگر یک فاصله کانونی اولترا واید انگل و دیافراگم f/1.9 را در اختیار دارد. رزولوشن این سنسورها از رزولوشن سنسورهای دوربین گوشی‌های وی 30 و وی 30 اس ال جی بیشتر شده، اما باید صبر کرد و دید که آیا این افزایش کارایی دوربین جی 7 تین‌کیو را هم بهبود بخشیده است یا خیر.

بیشتر بخوانید: مقایسه ال جی جی ۷ تین کیو با آیفون X

جی 7 تینکیو به یک اسپیکر بوم باکس جدید هم مجهز شده است. این اسپیکر در زیر یک پوشش سه نقطه‌ای در انتهای گوشی قرار دارد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که جی 7 ThinQ را نسبت به سایر گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار متمایز می‌کند، فضای خالی موجود در بدنه این گوشی هوشمند است که به عنوان یک اتاق وظیفه تقویت صدای خروجی و ایجاد یک صدای فراگیر را بر عهده دارد. اسپیکر نصب شده بر روی این گوشی هوشمند شدت صدای بالایی دارد، اما هنوز تست نشده است.

طراحی

جک 3.5 میلی‌متری هدفون یکی از ویژگی‌هایی محسوب می‌شود که قربانی سبک گوشی سازی جدید شده است، با این حال جانشین جی 6 این سخت افزار محبوب را هم در اختیار شما می‌گذارد. در حال حاضر تنها جی 7 تین‌کیو و چند گوشی پرچمدار دیگر این ویژگی را ارائه می‌کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در محصول ال جی جک هدفون بهبود یافته زیرا به چهار مبدل دیجیتال به آنالوگ پیشرفته 32 بیتی Hi-Fi متصل شده است و علاوه بر این توسط یک کدک DTS-X پشتیبانی می‌شود. این کدک صدای فراگیر 7.1 را شبیه سازی می‌کند و جی 7 تینکیو را به اولین گوشی هوشمندی تبدیل کرده است که این افکت صوتی را ارائه می‌کند.

طراحی

همان طور که گفته شد، تین‌کیو در دنیای ال جی معادل عبارت هوش مصنوعی است. این سازنده مشهور می‌خواهد این فناوری را در هر محصولی که می‌تواند، به کار گیرد. جی 7 علاوه بر این که عبارت تین‌کیو را در نام خود دارد، یک کلید سخت افزاری اختصاصی را هم برای این فناوری ارائه می‌کند.

این شاسی در دیواره جانبی سمت چپ گوشی نصب شده است و وظیفه فعال سازی دستیار مجازی گوگل را بر عهده دارد. در حال حاضر شما نمی‌توانید کاربرد دیگری را برای این شاسی در نظر بگیرید، اما ممکن است که ال جی در آینده این امکان را هم برای کاربرانش فراهم سازد.

طراحی

ال جی برای این که فرآیند فعال سازی دستیار دیجیتالی گوگل را در جی 7 تین‌کیو ساده‌تر سازد، این گوشی هوشمند را به یک قابلیت تشخیص صوت میدان فوق دور هم مجهز کرده است. این فناوری به کمک یک تراشه جدید، چند میکروفون و قابلیت هوش مصنوعی گوگل کار می‌کند و جی 7 تینکیو را قادر می‌سازد تا در محیط‌های شلوغ صدای شما را از فاصله 5 متری شناسایی کند و بلافاصله دستیار مجازی گوگل را فعال سازد.

طراحی

جی 7 تین‌کیو شباهت زیادی به رقیبانش دارد، اما به نظر می‌رسد که سازنده آن افق دید خود را گسترش داده و سعی کرده است که محصولی را بهتر از سایر گوشی‌های موجود در بازار ارائه کند. در این زمینه برای مثال باید به این امر اشاره کرد که جی 7 تین‌کیو نسبت به سایر گوشی‌های پرچمدار ساختار شیشه‌ای محکم‌تر، اسپیکرهای قدرتمندتر، دامنه تشخیص صدای وسیع‌تر و دوربین‌های کارآمدتری دارد.

نمایشگر

ال جی گوشی‌های جی 6 و وی 30 اس خود را به نمایشگرهای 5.7 و 6 اینچی مجهز کرد، اما در ساخت جی 7 تین‌کیو پای خود را فراتر گذاشته و از یک نمایشگر 6.1 اینچی IPS LCD استفاده کرده است. این نمایشگر از رزولوشن 1440 در 3120 پیکسلی، تراکم پیکسل 564ppi و بالاترین نسبت تصویر موجود در دنیای گوشی سازی (19.5 به 9) بهره می‌برد. در این رابطه بد نیست بدانید که نمایشگر گوشی جی 6 ال جی هم تراکم پیکسل 564ppi را ارائه می‌کند، اما رزولوشن تصویر کمتری (1440 در 2880 پیکسلی) دارد.

نمایشگر

استفاده از یک صفحه نمایش 6.1 اینچی در بدنه‌ای با ابعاد نه چندان متفاوت نسبت به بدنه جی 6، تنها از طریق باریک سازی حاشیه‌های گوشی ممکن است. ماتریس روشنایی RGBW، توانایی بالا در نمایش مطالب در هنگام تابش نور مستقیم خورشید مانند یک پنل OLED و میزان روشنایی در حدود 1000 نیت در هنگام استفاده از حالت تقویت نور در فضاهای باز از دیگر ویژگی‌های برجسته صفحه نمایش ال جی جی 7 ‌تینکیو هستند.

در بررسی گوشی ال جی جی 7 تینکیو مشخص شد که پنل نصب شده بر روی این گوشی هوشمند به عنوان یک پنل LCD، کنتراست بسیار خوبی (2000 به 1) ارائه می‌کند. این صفحه نمایش رنگ‌های مشکی را با کیفیت بسیار خوبی نمایش می‌دهد و در هنگام فعال بودن حالت پیش فرض خودکار (Auto) میزان 460 نیت روشنایی را تولید می‌کند.

مقایسه ال جی وی ۳۵ تین‌کیو با ال جی جی ۷ تین‌کیو؛ کدام گوشی ارزش خریدبیشتری دارد؟

زمانی که قابلیت روشنایی نمایشگر برای محیط‌های باز فعال می‌شود، میزان نور نمایشگر جی 7 به 920 نیت می‌رسد؛ عددی که فاصله کمی با 1000 نیت گفته شده توسط ال جی دارد. میزان حداقل روشنایی نمایشگر جی 7 تین‌کیو هم 3.3 نیت است، این امر باعث می‌شود که شما در هنگام خواندن مطالب و مشاهده محتویات رسانه‌ای در شرایط کم نور، دچار خستگی چشم نشوید.

نمایشگر

پنل نصب شده بر روی جی 7 بدون نیاز به حالت تقویت نور خود هم می‌تواند در هنگام تابش مستقیم نور خورشید مطالب و محتویات مختلف را با میزان خوانایی بسیار خوبی نمایش دهد. فعال سازی حالت تقویت نور باعث می‌شود که میزان کنتراست این پنل تقریبا به اندازه میزان کنتراست یک پنل OLED افزایش یابد و کیفیت رنگ و خوانایی بسیار خوبی ارائه گردد.

نمایشگر
نسبت کنتراست در هنگام تابش نور خورشید

در بررسی ال جی جی 7 تینکیو نشان داده شد که نمایشگر این گوشی پرچمدار فضای رنگ DCI-P3 را کاملا پشتیبانی می‌کند. ال جی در هنگام معرفی این محصول جزئیاتی را هم در این رابطه اعلام کرده بود. البته باید به این امر اشاره کرد که این صفحه نمایش دقت تولید رنگ مجدد بسیار خوبی ندارد و شاخص میانگین DeltaE معادل 7.5 را با حداکثر انحراف 13 واحد از نقطه سفیدی صفحه ارائه می‌کند. صفحه نمایش جی 7 تین‌کیو سایه آبی رنگ قابل توجهی را نیز در فضاهای سفید و خاکستری رنگ نشان می‌دهد و سایر رنگ‌ها را هم بیش از حد اشباع می‌کند.

اگر که می‌خواهید صفحه نمایش جی 7 تین‌کیو دقت تصویر بیشتری داشته باشد، باید نوار لغزان دمای رنگ را کاملا به سمت درجه گرم (Warm) حرکت دهید. در این حالت دقت تصویر بهتری ارائه می‌شود و شاخص میانگین DeltaE هم بر روی مقدار 6 قرار می‌گیرد.

در بررسی ال جی جی 7 تینکیو مشخص شد که نمایشگر این گوشی هوشمند فرمت‌های ویدیویی اچ دی آر 10 و دالبی ویژن (Dolby Vision) را پشتیبانی می‌کند. فرمت ویدیویی دالبی ویژن این پنل را قادر می‌سازد تا رنگ‌های 12 بیتی (68 میلیون رنگ) را پشتیبانی کند؛ البته این ویژگی زمانی که محتویات ویدیویی HDR10 مناسبی پخش نشود، کاربرد چندان زیادی ندارد.

بررسی جی 7 تینکیو در عملکرد باتری

ال جی در ساخت جی 7 تین‌کیو از یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است؛ ظرفیت این باتری به مقدار 300 میلی‌آمپر ساعت از ظرفیت باتری به کار رفته در مدل جی 6 ضعیف‌تر است. گوشی پرچمدار جدید ال جی نمایشگر بزرگ‌تری دارد، اما از یک پردازشگر جدید و کارآمدتر هم بهره می‌برد به همین دلیل باید راندمان انرژی بهتری هم داشته باشد. قبل از شروع این بررسی ال جی یک بروزرسانی نرم افزاری را منتشر کرد. این آپدیت لیست تغییرات بسیار بلندی داشت و عملکرد باتری جی 7 تین‌کیو را در حالت استندبای به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

عملکرد باتری

امتیازات ثبت شده توسط جی 7 تینکیو در تست‌های مدت زمان مکالمه و پخش فیلم با یک بار شارژ باتری شباهت زیادی به امتیازات ثبت شده توسط گوشی ال جی جی 6 دارند، اما از نظر مدت زمان وب گردی جی 7 را در رتبه بالاتری قرار می‌دهند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که جی 7 تینکیو در هنگام خاموش بودن نمایشگر همیشه روشن (always-on display) به مدت 77 ساعت در تست مقاومت باتری دوام آورد، اما زمانی که این ویژگی فعال شد مدت عملکرد باتری به 52 ساعت کاهش یافت.

عملکرد باتری

ال جی گفته است که گوشی جدیدش فناوری شارژ سریع 3 را پشتیبانی می‌کند و برای ارائه این فناوری و مزیت‌هایش یک آداپتور را هم در اختیار کاربرانش گذاشته است. این شارژر 9 ولتی / 1.8 آمپری در عرض 30 دقیقه شارژ باتری خالی جی 7 را به 40 درصد می‌رساند. سازنده مشهور کره‌ای الگوریتم‌های شارژ خود را نیز اصلاح کرده است تا فرآیند شارژ را بسته به سن باتری و دمای جریان بهبود بخشد و از این طریق عمر کلی باتری را افزایش دهد. این بهینه سازی احتمالا به فناوری کنوو به کار رفته در باتری‌های گوشی‌های اکسپریا سونی شباهت دارد.

جی 7 فناوری شارژ وایرلس را هم پشتیبانی می‌کند. در جریان این بررسی توانستیم باتری خالی این گوشی هوشمند را با استفاده از پد شارژ بی سیم سریع سامسونگ در عرض 3 ساعت و چند دقیقه شارژ کنیم. در مجموع می‌توان گفت که قابلیت شارژ بی سیم گوشی پرچمدار جدید ال جی عملکرد خوبی دارد.

رتبه بندی مقاومتی باتری در بررسی گوشی ال جی جی 7 تینکیو نشان می‌دهد که با یک بار شارژ کامل این دستگاه می‌توانید برای یک ساعت مکالمه تلفنی، وب گردی و پخش فیلم از آن استفاده کنید و البته چند درصدی از شارژ باتری هم باقی می‌ماند. این الگوی مصرفی تدوین شد تا بتوانیم نتایج حاصل شده از تست کردن باتری‌های گوشی‌های مختلف را در زمینه انجام کارهای روزمره با یکدیگر مقایسه کنیم.

اسپیکر

اسپیکر بوم باکس جدید نصب شده بر روی جی 7 تینکیو صدای خود را از انتهای این گوشی پرچمدار پخش می‌کند. این اسپیکر با استفاده از فضای خالی موجود در بدنه این دستگاه، صدای خروجی خود را تا حدی تقویت می‌کند. تا زمانی که جی 7 را در یک اتاق کوچک تست نکنید، نمی‌توانید بگویید که این گوشی هوشمند صدای فراگیری دارد، با این حال می‌توان با اطمینان گفت که اسپیکر نصب شده بر روی این گوشی پرچمدار نسبت به اسپیکر سایر گوشی‌های پرچمدار صدای خروجی بیشتری دارد.

در بررسی ال جی جی 7 تینکیو اسپیکر را هم تست کردیم و به ارقام بسیار خوبی رسیدیم، البته حداکثر صداهای اتفاقی که رنجی بیشتر از 90 دسیبل داشتند، در جدول امتیازات درج نشده‌اند.

جی 7 تینکیو توانست در جدول امتیازات شدت صدای اسپیکر ما در رتبه دوم قرار گیرد و امتیاز عالی (Excellent) را کسب کند. صدای خروجی اسپیکر این گوشی هوشمند، عمقی بسیار خوب داشته و بسیار واضح است. طبیعتا اسپیکرهای استریو کارایی بهتری دارند، اما باید از ال جی هم به خاطر تلاش‌هایش در بهبود کیفیت صدای گوشی جدیدش تشکر کنیم.

اسپیکر

کیفیت صدا

در بررسی گوشی ال جی جی 7 تینکیو متوجه شدیم که این اسمارت فون زیبا زمانی که از طریق جک هدفونش به یک تقویت کننده صوتی فعال خارجی نصب می‌شود کارایی صوتی بسیار خوبی را ارائه می‌کند. جی 7 در این حالت نیز شدت صدای بسیار خوبی دارد و وضوح صدای بسیار خوبی را هم ارائه می‌کند.

اتصال هدفون به جی 7 تین‌کیو باعث می‌شود که شدت صدا به میزان زیادی کاهش یابد. در چنین حالتی شدت صدای این گوشی هوشمند از حد میانگین هم کمتر است، از این رو خریدن هدفون‌های بزرگ‌تر هم نمی‌تواند به میزان زیادی خروجی صدای این گوشی زیبا را بهبود بخشد.

البته در این رابطه باید گفت که اتصال هدفون به جی 7 وضوح صدای این گوشی هوشمند را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و تنها به میزان بسیار کمی باعث تشدید افکت مکالمه متقابل استریو می‌شود. در مجموع اگر که از هدفون‌های دارای مقاومت ظاهری بسیار بالا استفاده نکنید، جی 7 می‌تواند راندمان صوتی بسیار خوبی را ارائه کند.

کیفیت صدا

کیفیت صدا
واکنش فرکانس ال جی جی 7 تین‌کیو

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی

جی 7 تینکیو از سیستم عامل اندروید 8 اوریو بهره می‌برد. ال جی رابط کاربری خود را به عنوان یک لانچر پیش فرض بر روی این گوشی پیشرفته نصب کرده است. این لانچر ظاهر، تنظیمات و نرم افزارهای خاص خود را ارائه می‌کند. جی 7 سرویس AI Pack 2.0 را هم با کمک دستیار مجازی گوگل اسیستنت در اختیار کاربرش می‌گذارد.

این گوشی هوشمند در برخی از قسمت‌هایش امکان استفاده از فناوری کیو ویس (Q Voice) را هم برای کاربرش فراهم می‌سازد. ال جی گفته است که در آینده‌ای نزدیک آپدیت اندروید پی را هم منتشر می‌کند؛ این بروزرسانی هم اکنون در حال برنامه ریزی و ساخت است.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی

جی 7 به یک نمایشگر OLED مجهز نیست، اما مانند مدل وی 30 از یک نمایشگر همیشه روشن بهره می‌برد. شما می‌توانید یکی از شش حالت ظاهری این نمایشگر را فعال کنید و زمان فعال و غیرفعال بودن آن را نیز در قالب یک برنامه تعریف نمایید. این نمایشگر همه اعلان‌های نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی را نمایش می‌دهد و قابلیت‌های سایر نمایشگرهای همیشه روشن را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی
نمایشگر همیشه روشن

جی 7 تین‌کیو به ناچ نمایشگر مجهز است. ال جی از این ویژگی به عنوان یک نمایشگر ثانویه جدید (New Second Screen) یاد می‌کند و گفته که این نمایشگر ورژن ارتقاء یافته نمایشگرهای ثانویه گوشی‌های وی 10 و وی 20 است. نام این ویژگی اهمیتی ندارد؛ نکته مهم این است که نمایشگر جی 7 به یک ناچ مجهز است و این ناچ قسمت بالای صفحه نمایش را به دو بخش تقسیم می‌کند. این ابزار ویژگی‌هایی معمولی مانند آیکون‌های اعلان، آیتم‌های حالت، ساعت و نوار شبکه را در خود دارد. شما می‌توانید با رنگ‌های مختلف این ویژگی را تزئین کنید.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی
نمایشگر ثانویه جدید

صفحه خانه جی 7 ThinQ با همان سبک طراحی جدید ال جی ساخته شده است. در حالت پیش فرض دو میانبر در پایین این صفحه برای فعال کردن دوربین و استفاده از پد شماره گیر وجود دارد. شما می‌توانید تعداد این میانبرها را به 5 مورد افزایش دهید و با استفاده از آن‌ها نرم افزارهای مورد نظر خود را اجرا کنید.

ال جی این امکان را فراهم کرده است که کاربرش قفل جی 7 تین‌کیو را با استفاده از الگو، رمز، اسکنر اثر انگشت، چهره یا صدای خود باز کند. برای باز کردن قفل گوشی با استفاده از صدای خود می‌توانید از یک عبارت به عنوان کلید ورودی استفاده کنید. برای استفاده از این ویژگی فقط باید عبارت مورد نظر خود را چهار بار با صدای بلند تکرار کنید تا جی 7 ویژگی‌های آن را تشخیص دهد.

اسکنر اثر انگشت و فناوری تشخیص صدای گوشی پرچمدار جدید ال جی به طور دائم فعال هستند، از این رو لازم نیست که شما آن‌ها را فعال کنید. باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که فناوری تشخیص صدای این گوشی هوشمند اغلب عملکرد خوبی دارد، اما مانند فناوری تشخیص چهره جی 7 امنیت اسکنر اثر انگشت این گوشی هوشمند را ارائه نمی‌کند.

نکته جالب در مورد قابلیت‌های امنیتی جی 7 این است که همه این قابلیت‌ها به طور همزمان با یکدیگر کار می‌کنند از این رو قفل گوشی با هر روشی که با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت، باز می‌شود.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی
لاک اسکرین • تنظیمات لاک اسکرین • تنظیمات سنسور اسکنر اثر انگشت

وقتی که قفل گوشی باز شد، صفحه خانه ال جی جی 7 تینکیو ظاهر می‌شود. این صفحه خانه به طور پیش فرض کشو نرم افزاری ندارد، با این حال ال جی این ویژگی را هم در قالب یک آپشن در اختیار کاربرانش گذاشته است. بولتن هوشمند (Smart Bulletin) یکی از ابزارهای مفید صفحه خانه است. این ابزار ویجت‌هایی را برای سازماندهی فعالیت‌های روزمره در اختیار شما می‌گذارد.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی

سوئیچ کاربرد جی 7 به یک کلید پاکسازی کامل (clear all) هم مجهز شده است. شما می‌توانید یک سنجاق را هم به هر نرم افزاری که می‌خواهید، بزنید تا پس از لمس کردن کلید پاکسازی کامل سوئیچر نرم افزاری برنامه سنجاق شده غیرفعال نشود. این ویژگی با قابلیت پین سازی یک برنامه در صفحه که باید از قسمت تنظیمات گوشی فعال شود، فرق دارد.

باید به این نکته هم اشاره کرد که پین سازی در صفحه تنها امکان نگه داشتن یک اپلیکیشن را در صفحه برای شما فراهم می‌کند. برای غیرفعال کردن این قابلیت باید کلید برگشت را لمس کنید و به مدت چند ثانیه نگه دارید. ال جی این امکان را هم فراهم کرده است که کاربر این حالت را بعد از باز کردن قفل گوشی غیرفعال کند.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی
سوئیچر کاربرد • پین سازی در صفحه

ال جی جی 7 توانایی اجرای چند نرم افزار و ارائه صفحه نمایش چند قسمتی را هم دارد، اگرچه که همه نرم افزارها این قابلیت را پشتیبانی نمی‌کنند. شما می‌توانید از این قابلیت‌ها به صورت افقی و عمودی استفاده کنید و حالت مورد نظر خود را از قسمت Developers انتخاب نمایید. تنظیمات بخش Developers کاربر را همچنین قادر می‌سازند تا چند کار را به صورت همزمان انجام دهد، قابلیت نمایش چند قسمتی صفحه نمایش جی 7 تین‌کیو را برای همه برنامه‌ها فعال سازد و همه نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی را نیز به کارت حافظه میکرو SD منتقل سازد (در صورت انتقال برنامه‌ها به کارت حافظه جانبی ممکن است که بعضی از آن‌ها نتوانند کارایی درست خود را ارائه کنند).

کلید خانه در هنگام استفاده از حالت نمایش چند قسمتی صفحه را نمایش می‌دهد، اما نرم افزارها را غیرفعال نمی‌کند. کلید سوئیچر نرم افزاری هم آیکون تقسیم صفحه را نمایش می‌دهد. شما می‌توانید با دو بار لمس کردن کلید سوئیچر نرم افزاری حالت نمایش چند قسمتی و صفحه خانه را در اختیار داشته باشید.

این عملکرد بسیار خوب است زیرا در حالت عادی کاربر تنها می‌تواند نرم افزارها را از رولودکس سوئیچر نرم افزاری برای استفاده در حالت صفحه نمایش چند قسمتی انتخاب کند، اما در این حالت هر نرم افزاری که از صفحه خانه انتخاب شود، در حالت نمایش چند قسمتی صفحه نمایش هم دیده می‌شود.

کیو اسلاید (QSlide)، قابلیت شناور سازی نرم افزارهای گوشی‌های ال جی، در برخی از فضاهای جی 7 تین‌کیو مانند قسمت تلفن و پلیر فیلم هم وجود دارد.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی

نوار اعلان‌‌ها در جی 7 تین‌کیو همان ترکیبی را ارائه می‌کند که سایر پوسته‌های نرم افزاری از چند سال پیش تا به امروز در اختیار کاربران گوشی‌های همراه می‌گذارند. در قسمت بالای این نوار هم چند کلید مجازی سریع وجود دارد. ال جی یک نوار لغزان تنظیم کننده میزان روشنایی صفحه را هم با یک شاخص تنظیم کننده خودکار نور به این نوار اضافه کرده است.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی
نوار اعلان • کلیدهای میانبر سریع • کلیدهای میانبر سریع

برای فعال سازی حالت جستجو تنها کافی است که صفحه خانه گوشی را از هر قسمتی که می‌خواهید، به سمت بالا بکشید. این ابزار امکان جستجو کردن بین نرم افزارها، مخاطبان و آپشن‌های تنظیماتی عبارت مورد نیاز شما را فراهم می‌کند. شما می‌توانید دامنه جستجوی این قابلیت را هم تعیین کنید تا عمل جستجو در برنامه‌های حساس انجام نشود.

سیستم عامل اندروید اوریو و رابط کاربری ال جی
جستجوی داخل نرم افزاری

ال جی می‌داند که همه نرم افزارها بر روی یک صفحه نمایش دارای نسبت تصویر 19.5 به 9 عملکرد خوبی ندارند به همین دلیل یک حالت تطبیق سازی را برای عملکرد بهتر چنین اپلیکیشن‌هایی ارائه کرده است. این ابزار نوار کنترلی را بلندتر می‌کند تا نرم افزارها به نحوی که در یک صفحه نمایش دارای نسبت تصویر 16 به 9 فاقد نوار ابزارهای کنترلی ظاهر می‌شوند، ایفای نقش کنند.

همان طور که گفته شد گوشی هوشمند جی 7 تین‌کیو ال جی از یک کلید سخت افزاری هم برای فعال سازی دستیار مجازی گوگل اسیستنت بهره می‌برد. اگر که بخواهید از این دستیار استفاده کنید، کلید ارائه شده می‌تواند کارایی خوبی را در اختیار شما بگذارد.

جی 7 تینکیو در بعضی از قسمت‌های خود امکان استفاده از قابلیت کیو ویس را هم برای کاربرش فراهم می‌کند. این ابزار شاید از جمله ویژگی‌های محبوب پشتیبانی کننده فناوری هوش مصنوعی نباشد، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

کارایی و تست‌های بنچمارک

ال جی در ساخت جی 7 تین‌کیو از اسنپدراگون 845 استفاده کرده است. این تراشه در بسیار دیگر از گوشی‌های پرچمدار دیگر مانند گلکسی اس 9 سامسونگ (مدل عرضه شده در ایالات متحده)، اچ تی سی یو 12، شیائومی می 8 و وان پلاس 6 به کار رفته است. ال جی موفق شده است که در ساخت بعضی از گوشی‌های پرچمدار سری جی جدید خود از جدیدترین پردازشگرهای پیشرفته کوالکام استفاده کند.

اسنپدراگون 845 برای اغلب کاربران علاقمند به دنیای گوشی سازی نامی شناخته شده است. این تراشه از هشت هسته کریو و واحد پردازش گرافیکی آدرنو 630 بهره می‌برد. ال جی گوشی پرچمدار جی 7 تین‌کیو خود را در دو مدل با رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی و رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی عرضه کرده است. در این نوشتار مدل 4 گیگابایتی این محصول را تست کرده‌ایم.

کارایی و تست‌های بنچمارک

در اغلب بررسی‌ها ابتدا نتایج تست‌های گیک بنچ ارائه می‌شود، به همین دلیل در بررسی ال جی جی 7 تینکیو هم همین روال را دنبال کرده‌ایم. در تست گیک بنچ تک هسته‌ای نشان داده شد که هسته‌های تراشه‌های سامسونگ و اپل کارایی بیشتری دارند. جی 7 تین‌کیو در این تست توانست امتیازی شبیه به امتیاز سایر گوشی‌های دارای پردازشگر اسنپدراگون 845 را کسب کند.

کارایی و تست‌های بنچمارک
گیک بنچ 4.1 (تک هسته‌ای)

در تست گیک بنچ چند هسته‌ای جی 7 توانست عملکردی شبیه به عملکرد گلکسی اس 9 پلاس مجهز به پردازشگر اگزینوس را ارائه کند، اگرچه که در این تست هم گوشی اپل در صدر جدول قرار گرفت.

کارایی و تست‌های بنچمارک
گیک بنچ 4.1 (چند هسته‌ای)

واحد پردازش گرافیکی آدرنو 630 یک تراشه ثابت شده است. این تراشه توانست در جی 7 هم یک نرخ بیت تئوری شبیه به نرخ بیت گوشی‌های گلکسی اس 9 پلاس، وان پلاس 6 و اچ تی سی یو 12 پلاس را ارائه کند.

کارایی و تست‌های بنچمارک
جی اف ایکس 3.1 منهتن (1080p نمایشگر خاموش)
کارایی و تست‌های بنچمارک
جی اف ایکس 3.1 کار سنس (1080p نمایشگر خاموش)

رزولوشن QHD نمایشگر جی 7 تین‌کیو باعث شد که این گوشی هوشمند در مقایسه با گوشی‌های 1080p مانند آیفون X، وان پلاس 6 و شیائومی می 8 امتیاز بسیار کمتری را کسب کند، اگرچه که فریم‌های ثبت شده توسط این محصول هنوز هم به فریم‌های ثبت شده توسط گوشی‌های پرچمدار شبیه بودند.

کارایی و تست‌های بنچمارک
جی اف ایکس 3.1 منهتن (نمایشگر روشن)
کارایی و تست‌های بنچمارک
جی اف ایکس 3.1 کار سنس (نمایشگر روشن)

انتوتو محبوب‌ترین تستی است که می‌تواند در یک مرحله نتیجه تست چندگانه یک گوشی را ارائه کند. در بررسی ال جی جی 7 تینکیو در این بنچمارک، مدل G7 توانست در فاصله بسیار بالاتری از گلکسی اس 9 مجهز به پردازنده اگزینوس قرار گیرد و قدرتی شبیه به قدرت گوشی اچ تی سی یو 12 پلاس را ارائه کند. امتیاز جی 7 در این تست شبیه به امتیازات ثبت شده توسط سایر گوشی‌های پرچمدار بوده و به همین دلیل می‌توان گفت که این گوشی هوشمند در این تست واقعا عملکرد خوبی را ارائه کرد.

کارایی و تست‌های بنچمارک
انتوتو 7

جانشین جی 7 کارایی خوبی دارد. رابط کاربری این گوشی هوشمند به خوبی بهینه سازی شده است و به دلیل داشتن سرعت بالا و حجم کم باعث افت عملکرد سیستم عامل اندروید نمی‌شود. اجرای یک تست بنچمارک کمی سرعت عملکرد جی 7 را کاهش می‌دهد، اما افت امتیاز ایجاد شده ناشی از این افت سرعت بسیار کم است و بدنه شیشه‌ای گوشی هم به میزان نگران کننده‌ای داغ نمی‌شود. در واقع اگر که این افت امتیاز ناچیز بروز نمی‌کرد، نمی‌توانستیم بگوییم که اجرای تست بنچمارک باعث کاهش سرعت جی 7 و تحت فشار قرار گرفتن آن می‌شود.

ال جی جی 7 تین‌کیو سریع‌ترین پردازشگر اندروید را در اختیار دارد و به همین دلیل می‌تواند عملکرد روان و بدون تاخیری را ارائه کند. رابط کاربری این گوشی هوشمند هم بهینه سازی‌های خوبی را به خود دیده است، از این رو کسی متوجه تحت فشار بودن جی 7 در هنگام انجام کارهای سنگین نمی‌شود.

دوربین دوگانه اصلی 16 مگاپیکسلی

ساختار دوربین اصلی جی 7 تینکیو به ساختار دوربین اصلی وی 30 اس تین‌کیو شبیه است. دوربین اصلی این گوشی هوشمند هم یک سنسور عادی و یک سنسور اولترا واید انگل را در اختیار کاربرش می‌گذارد. این سیستم از دو سنسور 16 مگاپیکسلی با قابلیت تثبیت سازی بصری تصاویر و دیافراگم f/1.9 برای سنسور اصلی و فوکوس ثابت برای سنسور ثانویه تشکیل شده است. اندازه سنسور و پیکسل هر دو سنسور 1/3.1 اینچ و 1.0µm است. این سیستم توسط یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 پشتیبانی می‌شود.

دوربین دوگانه اصلی 16 مگاپیکسلی

دوربین اصلی جی 7 تین‌کیو می‌تواند به کمک فناوری هوش مصنوعی خود به خوبی صحنه‌های مختلف را شناسایی کند. ال جی گفته است که این فناوری برای ایفای نقش خود نیازی به اینترنت ندارد. در هنگام عملکرد قابلیت هوش مصنوعی این دوربین و شناسایی اهداف عکاسی یک عبارت کوتاه بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود و سپس بعد از دو یا چند ثانیه دوربین پارامترهای خود را متناسب با خصوصیات هدفی که تشخیص داده است، تنظیم می‌کند.

این عملکرد از نظر تئوری خوب است، اما باید به این نکته اشاره کرد که حالت تنظیمات خودکار دوربین هم کارایی مشابه و خوبی را در عکاسی ارائه می‌کند. برخی از کاربران علاقه زیادی به عبارت‌هایی که در هنگام عکاسی بر روی نمایشگر گوشی ظاهر می‌شوند ندارند، از طرفی یک یا دو ثانیه هم طول می‌کشد که پارامترهای دوربین به درستی تنظیم شوند.

دوربین جی 7 تینکیو یک حالت جدید را با نام دوربین فوق العاده روشن (Super Bright Camera) در اختیار شما می‌گذارد. این حالت یک قابلیت عکاسی در شب اختصاصی است و می‌تواند در شرایط فوق العاده تاریک عکس‌هایی بسیار زیبا را با نور عالی ثبت کند.

در این حالت زمانی که کاربر می‌خواهد با دو لاکس یا میزان روشنایی کمتری از هدفی عکس بگیرد، نور دریافت شده توسط 4 پیکسل به یک نور یکپارچه تبدیل می‌شود، در نتیجه عکس با پرتوگیری بسیار بهتری ثبت می‌گردد. در حال حاضر این حالت به صورت خودکار فعال نمی‌گردد، با این حال زمانی که دوربین شرایط مناسب را برای استفاده از این حالت تشخیص داد اعلانی را برای فعال سازی آن به شما نشان می‌دهد. حالت دوربین فوق العاده روشن جی 7 تین‌کیو عکس‌های 4 مگاپیکسلی بسیار خوبی را از مناظر مورد علاقه شما ثبت می‌کند.

دوربین دوگانه اصلی 16 مگاپیکسلی

دوربین ال جی جی 7 تینکیو توانایی پشتیبانی حالت عکاسی پرتره را هم دارد و از سنسور واید انگل خود به عنوان یک سنسور تشخیص دهنده عمق برای گرفتن عکس‌های پرتره استفاده می‌کند. تاثیر این حالت در هنگام گرفتن عکس قابل مشاهده است، اگرچه که کاربر می‌تواند بعد از عکاسی هم عکس مورد نظر خود را ادیت کند.

ال جی برای اولین بار نرم افزار دوربین گوشی وی 30 خود را مورد بازبینی قرار داد و در جی 7 هم همین کار را کرده است. در این گوشی هوشمند یک سوئیچ در قسمت نمایاب دوربین وظیفه ارائه انتخاب بین سنسور عادی و سنسور واید انگل را بر عهده دارد. در سمت چپ نمایاب میانبرهایی برای دسترسی به منو تنظیمات، حالت‌ها، فیلترها، فعال سازی دوربین سلفی و فعال سازی فلش گذاشته شده است.

در سمت راست نمایاب هم کلیدهایی برای فعال سازی قابلیت‌های گوگل لنز، حالت پرتره و فناوری هوش مصنوعی وجود دارد. در جی 7 تین‌کیو شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که قابلیت کیو لنز (Q Lens) ال جی فرآیند تشخیص اشیاء را بر عهده بگیرد یا این که قابلیت گوگل لنز این کار را انجام دهد. گوگل لنز امکان جستجو کردن در مورد اجسام نمایش داده شده در فریم دوربین، کپی کردن یک متن یا شماره تلفن، اسکن کردن بارکدها و شناسایی صحنه‌ها و آثار هنری را برای کاربرش فراهم می‌کند.

نرم افزار دوربین جی 7 امکان تنظیم پارامترهای عکاسی و فیلمبرداری به طور دستی و استفاده از فایل‌های گیف و استیکرهای AR را در کنار امکان استفاده از حالت‌های سینماگراف، تشخیص غذا، سرعت آهسته و پانوراما (60 مگاپیکسلی) در اختیار کاربرش می‌گذارد. منو تنظیمات این نرم افزار کمی پیچیده است، اما زمانی که کاربر منو تنظیمات فیلم برداری را پیدا کرد نحوه کار کردن با منو تنظیمات دوربین را هم یاد می‌گیرد.

دوربین دوگانه اصلی 16 مگاپیکسلی

کیفیت عکس در روز روشن

تصاویری که با دوربین جی 7 تینکیو در هنگام روز گرفته شده‌اند جزئیات خوبی دارند، اما در حد عکس‌های گرفته شده با دوربین یک گوشی پرچمدار نیستند؛ البته این عکس‌ها رنگ‌ها و کنتراست بسیار خوبی دارند و حتی بدون حالت HDR هم رنج دینامیکی بسیار خوبی را ارائه می‌کنند. در این عکس‌ها نویز در قسمت‌های دارای ساختار مشابه و هماهنگ مانند نمای ساختمان‌ها، آسمان و سایه‌ها وجود دارد.

برخی از عکس‌های گرفته شده با دوربین جی 7 بیش از حد پردازش شده‌اند و اثر رنگ روغنی دارند؛ احتمالا علت بروز این مشکلات کاهش بیش از حد نویز یا مجموعه سازی نامناسب چند فریم است. شما می‌توانید با غیرفعال سازی حالت Auto HDR از بخش تنظیمات نرم افزار دوربین گوشی تعداد عکس‌هایی را که با چنین ویژگی‌هایی ثبت می‌شوند، کاهش دهید. این ترفند همیشه موثر نیست، اما گاهی اوقات به شما کمک می‌کند که عکس‌های بهتری را ثبت کنید.

متاسفانه عکس‌های گرفته شده با دوربین جی 7 تینکیو در حد عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی‌های سری جی و وی قبلی ال جی نیستند.

کیفیت عکس در روز روشن
نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین 16 مگاپیکسلی ال جی جی 7 تین‌کیو

عکس‌هایی که در این بررسی با دوربین واید انگل جی 7 گرفتیم از نظر کیفیت با عکس‌های گرفته شده با دوربین عادی این گوشی هوشمند برابری می‌کنند، با این حال نباید انتظار داشته باشید که بتوانید از فاصله‌های نزدیک با این دوربین عکس‌های خوبی را ثبت کنید.

کیفیت عکس در روز روشن
نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین واید انگل ال جی جی 7 تین‌کیو

برخی از عکس‌های گرفته شده با دوربین جی 7 تین‌کیو متفاوت هستند. این عکس‌ها وضوح بسیار بالایی ندارند و نویزدار هستند، اما جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. این احتمال وجود دارد که نرم افزار دوربین جی 7 این عکس‌ها را در فرآیند پردازشی سنگین خود دخیل نمی‌کند زیرا این عکس‌ها به طور سریالی و پشت سر هم  با سرعت بسیار بالایی گرفته می‌شوند. در این بررسی نتوانستیم به طور عمدی چنین عکس‌هایی را ثبت کنیم.

کیفیت عکس در روز روشن
نمونه‌هایی از عکس‌های کمتر پردازش شده دوربین ال جی جی 7 تین‌کیو

ال جی جی 7 حالت اچ دی آر خودکار را در اختیار شما می‌گذارد. این حالت می‌داند که چه زمانی باید قابلیت HDR به کار گرفته شود و در چه زمانی این افکت مضر نیست و عملکرد خوبی را ارائه می‌کند؛ با این حال اگر که می‌خواهید عکس‌هایی را با تعداد پیکسل بالا ثبت کنید، به دلیل بروز اثر رنگ روغنی کیفیت عکس‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در مجموع می‌توان گفت که جی 7 تینکیو اولین گوشی ال جی محسوب می‌شود که می‌تواند اثر افکت HDR را از طریق نمایاب خود قبل از گرفتن عکس نشان دهد؛ قابلیتی که کاربران گوشی‌های اپل و سامسونگ از خیلی وقت پیش به آن دسترسی داشتند. در جی 7 تینکیو گرفتن عکس‌های HDR هم مانند آنچه که در وی 30 تجربه می‌کنید، یک فرآیند زمان بر نیست.

کیفیت عکس در روز روشن
HDR غیرفعال • HDR فعال • HDR غیرفعال • HDR فعال

کیفیت عکس در شرایط کم نور

عکس‌های گرفته شده با دوربین جی 7 در شرایط کم نور از عکس‌هایی که گوشی‌های قبلی ال جی در چنین شرایطی ثبت کرده‌اند، ساده‌تر هستند. دوربین جی 7 فرآیند کاهش نویز شدیدی را برای این عکس‌ها اعمال می‌کند به همین دلیل در این عکس‌ها نویز کمتری وجود دارد، اما جزئیات کمتری هم دیده می‌شود.

کیفیت عکس در شرایط کم نور
نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین 16 مگاپیکسلی ال جی جی 7 تین‌کیو در شرایط کم نور
کیفیت عکس در شرایط کم نور
نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین 16 مگاپیکسلی واید انگل ال جی جی 7 تین‌کیو در شرایط کم نور

شما در شرایط نیمه تاریک هم می‌توانید از حالت دوربین Super Bright Camera جی 7 تین‌کیو برای گرفتن عکس‌های خوب استفاده کنید. عکس‌های گرفته شده با این قابلیت نور خوبی دارند، اما به دلیل پردازش شدن با فرآیند کاهش نویز نرم افزار دوربین جی 7 جزئیات کمتری را نیز ارائه می‌کنند. عکس های ثبت شده با این حالت بیشتر برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک مناسب هستند؛ در مجموع نباید انتظار داشته باشید که حالت دوربین فوق العاده روشن جی 7 عملکرد جادویی حالت شب (Night Mode) دوربین گوشی‌های هواوی پی 20 و هواوی پی 20 پرو را ارائه کند.

کیفیت عکس در شرایط کم نور
نمونه‌هایی از عکس‌های 4 مگاپیکسلی گرفته شده با حالت Super Bright Camera ال جی جی 7 تین‌کیو
کیفیت عکس در شرایط کم نور
نمونه‌هایی از عکس‌های 4 مگاپیکسلی واید انگل گرفته شده با حالت Super Bright Camera ال جی جی 7 تین‌کیو

در این قسمت می‌توانید یک عکس معمولی و یک عکس گرفته شده با حالت Super Bright Camera گوشی ال جی جی 7 تینکیو را با یکدیگر و عکسی که با حالت Night Mode گوشی هواوی پی 20 پرو گرفته شده است، مقایسه کنید.

کیفیت عکس در شرایط کم نور

مقایسه عکس

در این قسمت می‌توانید عملکرد گوشی پرچمدار ال جی جی 7 تین‌کیو را در مقایسه با دو گوشی دیگر در ابزار مقایسه عکس مشاهده کنید.

حالت عکاسی پرتره هم بالاخره به گوشی‌های سری جی ال جی رسید. این حالت برای تشخیص عمق از سنسور واید انگل دوربین اصلی جی 7 تین‌کیو استفاده می‌کند و علاوه بر این شما را قادر می‌سازد تا میزان بزرگ نمایی پیش زمینه عکس را قبل و بعد از گرفتن یک عکس تنظیم کنید.

عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین گوشی ال جی جی 7 تینکیو کیفیت بسیار خوبی دارند. در این عکس‌ها فرآینده جداسازی هدف عکاسی و پیش زمینه عکس به خوبی انجام می‌شود و مرز بین فضای شفاف و فضای محو شده هم مشخص نیست. عکس‌های پرتره جی 7 تین‌کیو اثر بوکه خوبی هم دارند؛ در مجموع می‌توان گفت که جانشین جی 6 کارایی خوبی را در گرفتن این عکس‌ها ارائه می‌کند.

حالت پرتره
نمونه‌هایی از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین ال جی جی 7 تین‌کیو

عکس‌های سلفی

در جی 7 تن‌کیو یک سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 وظیفه گرفتن عکس‌های سلفی را بر عهده دارد. این دوربین فاقد حالت واید انگل است، اما باز هم می‌تواند از شما عکس‌های پرتره بگیرد.

عکس‌های سلفی گرفته شده با این دستگاه جزئیات کافی، کیفیت رنگ خوب، رنج دینامیکی متوسط و نسبت کنتراست مناسبی دارند. در این عکس‌ها کمی نویز هم دیده می‌شود.

عکس‌های سلفی
نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی ال جی جی 7 تین‌کیو

دوربین سلفی جی 7 تینکیو سنسور ثانویه ندارد و از این رو نمی‌تواند عمق را در تصاویر سلفی تشخیص دهد، اما باز هم کارایی خوبی را در تشخیص و جداسازی هدف عکاسی از پیش زمینه عکس ارائه می‌کند. در این عکس‌ها رد پای فرآیند پردازش تصویر در پوشاندن قسمت‌های مختلف عکس با استفاده از محوسازی‌های اجباری دیده می‌شود، با این حال این عکس‌ها در مجموع کیفیت خوبی دارند.

عکس‌های سلفی
نمونه عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی ال جی جی 7 تین‌کیو

دوربین سلفی جی 7 تین‌کیو فاقد حالت خودکار (Auto) است، اما قابلیت HDR را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. در عکس‌های سلفی HDR جی 7 هم جزئیات به اندازه مناسبی نمایش داده می‌شود.

ضبط فیلم

ال جی جی 7 تینکیو می‌تواند با دوربین دوگانه خود تا کیفیت 2160p و نرخ 60 فریم بر ثانیه از مناظر مورد علاقه شما فیلم بگیرد. سنسور اصلی دوربین پشتی این گوشی هوشمند همیشه قابلیت تثبیت سازی بصری را در فیلم‌هایش اعمال می‌کند، اما در هنگام ضبط فیلم 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه تنها قابلیت تثبیت سازی الکترونیکی خود را به کار می‌گیرد.

قابلیت تثبیت کننده نوری تصاویر در فیلم برداری از اشیاء ثابت و قابلیت تثبیت سازی الکترونیکی تصاویر در حذف لرزش ایجاد شده در اثر پیاده روی در هنگام فیلم برداری کارآیی بسیار خوبی را ارائه می‌کند. جی 7 تین‌کیو مانند گوشی‌های ساخته شده توسط برندهای دیگر می‌تواند قابلیت تثبیت سازی را در همه فیلم‌های ضبط شده با دوربین خود اعمال کند.

فیلم‌های ضبط شده با سنسور عادی، کیفیت بسیار خوبی دارند و واقعا در حد فیلم‌های ضبط شده با دوربین یک گوشی پرچمدار هستند. این فیلم‌ها جزئیات، رنج دینامیکی و نسبت کنتراست بسیار خوبی دارند و وضوح خوبی را هم ارائه می‌کنند اما رنگ‌های موجود در آن‌ها چندان دقیق نیستند. اثر رنگ روغنی در این فیلم‌ها هم چندان زیاد نیست.

گوشی پرچمدار جدید ال جی این توانایی را هم دارد که فیلم‌های 4 کی خود را در نرخ‌های 60 و 30 فریم بر ثانیه با نرخ بیت 64Mbps و 48Mbps ضبط کند. در هر دو حالت صدا با افکت استریو و نرخ بیت 156Kbps ضبط می‌شود.

فیلم‌های 1080p ال‌جی جی 7 تینکیو هم که با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط شده‌اند، مانند فیلم‌های 4K این گوشی هوشمند کیفیت بسیار خوبی دارند، اما فیلم‌های 1080p که با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط شده‌اند جزئیات بسیار کمی را نشان می‌دهند.

فیلم‌های 4K ضبط شده در نرخ 60 فریم بر ثانیه با سنسور واید انگل جی 7 از نظر رنج دینامیکی، نسبت کنتراست و مطلوبیت رنگ‌ها با فیلم‌هایی که با سنسور عادی دوربین اصلی گرفته شده‌اند، برابری می‌کنند اما از نظر میزان جزئیات ساده‌تر هستند.

فیلم‌های 4K و 1080p دارای نرخ 30 فریم بر ثانیه که با سنسور واید انگل ضبط شده‌اند، از نظر کیفیت با فیلم‌های گرفته شده با سنسور عادی دوربین برابری می‌کنند، اما فیلم‌هایی که با رزولوشن 4K و 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه با این سنسور ضبط شده‌اند در مقایسه با فیلم‌های دارای رزولوشن و نرخ فریم مشابه که با سنسور عادی دوربین ضبط شده‌اند، کیفیت پایین‌تری دارند.

این دستگاه قابلیت فیلمبرداری HDR 10 با رزولوشن 1080p و 4k در نرخ 30 فریم بر ثانیه را هم دارد. کیفیت اصلی فیلم‌های HDR ضبط شده با این گوشی هوشمند زمانی مشخص می‌شود که آن‌ها را بر روی یک تلویزیون HDR ال جی پخش کنید؛ در چنین حالتی فیلم‌ها طبیعی‌تر، با سایه‌های مشخص‌تر و کنتراست بهتری نمایش داده می‌شوند.

در صورتی که با حالت فیلمبرداری دستی جی 7 تین‌کیو فیلم ضبط کنید، می‌توانید قابلیت ضبط صوت 24 بیتی Hi-Fi این گوشی هوشمند را هم به کار گیرید. نرخ بیت صدای PCM معادل 2304Kbps است. کاربر می‌تواند این مشخصه را هم متناسب با سلیقه خود تنظیم کند. ال جی با ارائه یک آپشن مخصوص این امکان را نیز برای کاربرش فراهم کرده است که در هنگام وزش باد در حین فیلم برداری تاثیر این عنصر طبیعی را تا جای امکان کاهش دهد.

فیلم‌های Hi-Fi ضبط شده با جی 7 هم مانند فیلم‌های HDR این گوشی هوشمند بر روی هر وسیله‌ای پخش نمی‌شوند، با این حال عرضه بیشتر دستگاه‌های دارای توانایی پشتیبانی صدای PCM شما را قادر می‌سازد تا این فیلم‌ها را راحت‌تر پخش کنید.

رقبای ال جی جی 7 تینکیو

گوشی ال جی جی 7 تین‌کیو کمی با تاخیر به مسابقه گوشی‌های پرچمدار رسید. این گوشی هوشمند مشخصه‌ای را که تا به امروز در سایر گوشی‌های ال جی یا برندهای دیگر ندیده باشیم ارائه نمی‌کند، اما سعی می‌کند که هرآنچه را که دارد با کارایی بهتری در اختیار کاربرانش بگذارد و در این کار هم موفق است؛ جی 7 ظاهر زیبا و سرعت بالایی دارد و مانند هر گوشی پرچمدار دیگری قدرتمند است. ساختار بسیار محکم، نمایشگر دارای بالاترین نسبت تصویر و میزان روشنایی، اسپیکر قدرتمند و دوربین‌های کارآمد از دیگر ویژگی‌های برجسته این گوشی پرچمدار هستند.

رقابت

این گوشی هوشمند با قیمتی معادل 760.62 دلار عرضه شده است از این رو به گرانی سایر گوشی‌های پرچمدار نیست، با این حال شما هم اکنون می‌توانید یک گلکسی اس 9 پلاس را هم با قیمت مشابه خریداری کنید؛ یک گوشی پیشرفته کره‌ای دیگر با نمایشگر بدون ناچ منحنی شکل AMOLED و دوربین دارای دیافراگم متغیر که بالاترین کارایی را در زمینه ضبط فیلم‌های دارای سرعت فوق آهسته دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس

گلکسی اس 9 پلاس فاقد استاندارد مقاومتی ال‌جی جی 7 تینکیو در برای ضربه است، اما شما را به کمک اسپیکرهای استریو و کیفیت بالاتر فیلم‌ها و تصاویرش شگفت زده می‌کند.

وان پلاس 6 یکی دیگر از رقیبان ال جی جی 7 تینکیو به شمار می‌آید. این گوشی هوشمند قیمت ارزان‌تری دارد و از نظر نمایشگر، باتری و پردازشگر هم به محصول ال جی شبیه است، اما مانند این گوشی هوشمند در برابر آب مقاوم نیست. وان پلاس 6 کارایی دوربین جی 7 را هم ندارد، ولی به دلیل داشتن ارزش اقتصادی بسیار بالا توانسته است توجه تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کند.

بیشتر بخوانید: بررسی گوشی وان پلاس 6 ؛ قاتل پرچم‌داران

شیائومی می 8 هم از جمله رقیبان ال جی جی 7 است. این گوشی هوشمند از نظر قیمتی به وان پلاس 6 شباهت دارد از این رو شما می‌توانید آن را نسبت به جی 7 با قیمت ارزان‌تری خریداری کنید. می 8 شیائومی از یک نمایشگر سوپر AMOLED با رزولوشن 1080 پیکسلی بهره می‌برد. این گوشی پرچمدار تراشه اسنپدراگون 845 را هم در اختیار دارد اما به دلیل داشتن مشکلاتی خاص در زمینه عدم توانایی دفع حرارت نمی‌تواند حداکثر کارایی این پردازشگر را ارائه کند.

یک دوربین قدرتمند اصلی، دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی بسیار کارآمد و ظاهری شبیه به ظاهر آیفون X از دیگر ویژگی‌های برجسته این گوشی هوشمند هستند. می 8 توانایی مقاومت کردن در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک را ندارد، اما در صورتی که با این محدودیت و عکس‌های نسبتا نویزدار دوربین اصلی آن مشکی ندارید می‌توانید این گوشی هوشمند را با پرداخت بهایی در حدود 234 دلار ارزان‌تر از بهای جی 7 خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی شیائومی می 8 

هواوی پی 20 پرو هم در تیم رقبای جی 7 قرار دارد. قیمت این گوشی هوشمند هم تقریبا به قیمت جی 7 رسیده است. پی 20 پرو ظاهر زیبا، نمایشگر خوب و سرعت بالایی دارد با این حال می‌توان گفت که برترین مشخصه این محصول دوربین سه گانه اصلی آن محسوب می‌شود که توسط شرکت لایکا ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: بررسی هواوی پی 20 پرو 

اگر که کارایی دوربین اولویت اصلی شما در خرید یک گوشی هوشمند است پی 20 پرو هواوی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود، در غیر این صورت جی 7 تین‌کیو می‌تواند گزینه جامع و بهتری برای شما باشد.

رقابت
هواوی پی 20 پرو • شیائومی می 8 • وان پلاس 6 • گلکسی اس 9 پلاس

حرف آخر

نمی‌توان گفت که ال جی برای عرضه یک گوشی خوب به اندازه سایر گوشی سازان تلاش نکرده است زیرا جی 7 تین‌کیو از هر لحاظ کارایی بسیار خوبی را ارائه می‌کند. این گوشی هوشمند کمی دیر به پارتی گوشی‌های پرچمدار خوب رسیده است، با این حال قابلیت‌های بسیار خوبی را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. اگر که مشکلی با نقطه ضعف‌های دوربین این گوشی هوشمند ندارید، خرید آن را به شما توصیه می‌کنیم.

حرف آخر

ویژگی‌های مثبت

  • بدنه زیبا و مقاوم در برابر ضربه
  • جدیدترین پردازشگر کوالکام
  • صفحه نمایش عالی با نسبت تصویر، روشنایی و رزولوشن بسیار خوب
  • قابلیت‌های اتصالی بسیار خوب
  • اسپیکر قدرتمند
  • دوربین اصلی کارآمد با قابلیت گرفتن فیلم‌های 4 کی عالی
  • توانایی فیلم برداری Hi-Fi و HDR و ارائه تنظیمات دستی متعدد برای ضبط این فیلم‌ها

نقاط ضعف

  • عملکرد تقریبا متوسط باتری
  • کیفیت پایین عکس‌های گرفته شده در شرایط کم نور
  • مشکل دار بودن عکس‌های HDR گرفته شده در شرایط کم نور
  • عدم تثبیت سازی الکترونیکی فیلم‌های 4K

جدیدترین اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: gsmarena

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر