;
coinex

چرا فیس‌بوک با انکار هولوکاست مقابله نمی‌کند؟

انکار هولوکاست به عقیده‌ای گفته می‌شود که نسل‌کشی یهودیان در جریان هولوکاست در جنگ جهانی دوم را انکار می‌کند. واشنگتن پست در مطلبی به دلایل فیس‌بوک برای عدم مسدود کردن اکانت‌های انکار هولوکاست پرداخته است.

آیا مارک زاکربرگ معتقد است عدم مقابله با انکار هولوکاست منجر به بهبود شرایط می‌شود؟ مدیرعامل کمپانی فیس‌بوک اخیرا از تصمیم شرکت خود برای مسدود نکردن حساب کاربری وب‌سایت اینفووار (Infowars) دفاع کرد. این وبسایت یکی از برجسته‌ترین خروجی‌های شناخته شده اطلاعاتی برای گسترش نظریات تئوری توطئه و اطلاعات بی‌اساس است.

در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه در Recode به چاپ رسید، زاکربرگ گفت که فیس‌بوک خود را مسئول می‌داند تا گسترش وایرال‌های بی‌اساس و فریبنده و کج‌فهمی‌های پر سر و صدا را بگیرد. اما او می‌گوید فیس‌بوک نباید حساب‌های انتشاردهنده ادعا‌های نادرست را مسدود کند. او موضع این حساب‌ها را “بسیار افراطی” خواند. زاکربرگ می‌گوید :

موضعی که ما در قبال اخبار جعلی اتخاذ کرده‌ایم این نیست که بگوییم،‌شما نمی‌توانید حرف‌های نادرست در اینترنت بزنید. همه سخنان نادرست می‌گویند، و اگر ما بخواهیم با فردی که چند چمله فلط گفته‌ است برخورد و حساب او را مسدود کنیم، دنیا دیگر برای صداهای مردم و بیان مطالبی که به آنها اهمیت می دهند جای تنگی می‌شود.


بیشتر بخوانید : مشهورترین نظریه‌های توطئه ؛ از سوسمارهای خانواده سلطنتی تا خزندگان فضایی کنترل کننده جهان


ارتباط فیس‌بوک با وب‌سایت Infowar در چند روز اخیر مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته است. این شبکه اجتماعی در یک رویداد روزنامه‌نگاری از افزایش تلاش‌های خود برای مقابله را کج‌فهمی‌ها و اطلاعات نادرست گفت. اما خبرنگاری از CNN از فیس‌بوک می‌پرسد چگونه این رویکرد پیشرفته را می‌توان با آزاد گذاشتن تامین‌کننده محتوای تئوری‌ توطئه برای ساخت یک پیج محبوب در این پلتفرم تطبیق داد؟

وبسایت اینفووار
اینفووار (InfoWar یک وبسایت توئریسین نظریه توطئه و اخبار جعلی است که به الکس جونز (Alex Jones) تعلق دارد و در سال 1999 تاسیس شده است. (اعتبار تصویر : اسکرین‌شات)

به گفته سی‌ان‌ان، مسئول بخش اخبار فیسبوک، جان هگمان (John Hegeman)، در پاسخ می‌گوید که فیس‌بوک درصدد نیست تا اخبار دروغین را از میان بردارد. اگر مردم پستی را به عنوان یک وایرال بی‌اساس نشانه‌گذاری کنند، فیس‌بوک محتوا آن را به ارزیابان‌ حقیقت خود می‌سپارد. آنها می‌توانند ادعای مطرح شده را مورد بررسی قرار دهند. مدیرعامل فیس‌بوک ادامه می‌دهد که اگر این پست‌ها دروغین باشد، این شبکه اجتماعی از پخش شده آن ادعا در اخبارش به طرز چشمگیری جلوگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید :‌ عجیب‌ترین تئوری‌های توطئه‌ فوتبالی ؛ از پیام‌های سری مسی برای شورشیان سوریه تا باخت عمدی ایران به بحرین


پیرو همین موضوع فیس‌بوک در بیانیه‌ای روز چهارشنبه گفت :

کاهش انتشار اطلاعات نادرست، به جای آنکه به طور کامل آنها را پاک کنیم، تعادل مناسبی میان آزادی بیان و یک جامعه امن و موثق به وجود می‌آورد.

این غول بزرگ سیلیکون ولی گفته است که در ماه‌های پیش رو خط مشی خود در زمینه دسترسی شبکه اجتماعی برای حذف بعضی از انواع اطلاعات نادرست که منجر به آسیب‌های فیزیکی می‌شود را تغییر خواهد داد. زاکربرگ که خود یهودی است، می‌گوید افرادی که به انکار هولوکاست مبادرت می‌ورزند اجازه دارند در این شبکه اجتماعی حضور داشته باشند. او می‌گوید :

انکار هولوکاست از نگاه من بسیار تفکری توهین‌آمیز است. اما در نهایت اعتقاد ندارم که پلتفرم ما می‌بایست آن را از میان بردارد. چرا که من فکر می‌کنم موضوعاتی از این دست اشتباهاتی هستند که در میان افراد مختلف بوجود می‌آید.

زاکربرگ اضافه می‌کند که پی بردن به نیت افراد بسیار دشوار است. او می‌گوید که فیس‌بوک نباید اکانت افرادی را که حتی چندین و چند بار اقدام به انتشار اطلاعات غلط کرده‌اند را مسدود کند. او در مصاحبه بعد از ظهر چهارشنبه با Recode این مورد را بیشتر شفاف می‌کند :

شخصا تفکر انکار هولوکاست را عمیقا توهین‌آمیز می‌دانم و قطعا چنین قصدی ندارم که از نیت انکارکننده‌های آن دفاع کنم.

جاناتان گرینبلات (Jonathan Greenblatt)، مدیر ملی اتحادیه ضد افترا، خط مشی فیس‌بوک در رابطه با انکار هولوکاست را به چالش کشید. او روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت :

انکار هولوکاست یک تاکتیک گول‌زننده، دیرینه، عامدانه و خودسرانه است و توسط یهودستیزانه انجام می‌گیرد و بی‌تردید برای یهودیان نفرت‌انگیز، مضر و خطرناک است.

اتخادیه ضدافترا در این موضع خود به چالش با فیس‌بوک ادامه می‌دهد و از آنها می‌خواهد تا انکار هولوکاست را به عنوان نقضی بر دستورالعمل‌های شبکه خود قلمداد کنند. همچنین قانون‌گذران در واشنگتن در مورد نحوه تصمیم‌گیری فیس‌بوک در مورد محتواهای موجود در شبکه‌اش ابراز ناامیدی کردند.

در یک دادرسی در کنگره در روز سه‌شنبه نمایندگان از فیسبوک، توئیتر و گوگل خواستند تا خط مشی خود را در پلتفرم‌های اجتماعی عظیم خود مشخص کنند و نیز تعریف خود از اخبار دروغین را به طور دقیق‌تر اعلام کنند. رئیس مدیریت سیاست‌های جهانی فیس‌بوک در پاسخ به سوالی در مورد وبسایت Infowar گفت که فیس‌بوک تمامی محتواهای نقض خط مشی‌اش را حذف می‌کند. اما اضافه کرد که فیس‌بوک می‌تواند یک صفحه و یا یک پروفایل را در یک مورد خاص حذف کند. او در خصوص حدآستانه این موارد توضیحاتی ارائه نداد.

بیشتر بخوانید :

منبع : TheWashingtonPost

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر