;
coinex

اختلالات روانی در یک چهارم جمعیت ایران دیده می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از میزان قابل توجهی از علائم روانپزشکی در میان مردم ایران خبر داده است. به گفته حریرچی یک چهارم و حتی در مواردی یک سوم از جمعیت ایران دچار اختلالات روانی هستند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز چهارشنبه مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گقت که یک چهارم جمعیت ایران و در برخی مواقع نزدیک به یک سوم آنها دچار علائم روانپزشکی هستند که احتیاج به مداخله برای درمان دارند. در این مراسم امیر مسعود عرب لو دریچه به عنوان به عنوان رئیس جدید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی معرفی شد.

آقای حریرچی در مورد اختلالات روانی در میان ایرانیان گفت :

درمان این اختلالات روانی روانی صرفا از طریق درمان در مطب حل نمی شود بلکه باید یک برنامه مبتنی بر اجتماع و جامع نگرانه برای این هموطنان داشته باشیم.

آقای حریرچی در خصوص ضرورت پرداختن به توانبخشی پزشکی و اجتماعی که از جمله وظایف دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است، گفت :

هر چند باید در توانبخشی پزشکی پیشرفت های زیادی داشته باشیم (کما اینکه پیشرفت های زیادی داریم) اما نباید فقط به بخش پزشکی توانبخشی توجه کنیم و از توانبخشی اجتماعی غافل شویم چراکه یک آفت به شمار می آید.به عنوان مثال اگر یک فرد دچار ناتوانی را به زندگی برگردانیم و به او بگوییم خودش را با اجتماع وفق دهد، درست نیست بلکه باید جامعه این توانایی را داشته باشد که خود را با اینگونه افراد وفق دهد.

وزارت بهداشت
حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی (اعتبار : ایرنا)

چگونگی وفق دادن جامعه با معلولان از ماموریت های بسیار مهم دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به شمار می آید.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دارای بزرگترین بیمارستان سلامت روان (بیمارستان رازی) با 1200 تخت است که این موضوع اهمیت این دانشگاه را متوجه می‌کند. سخنگو و معاون وزیر بهداشت توجه به سلامت اجتماعی، ایجاد شرایط اجتماعی سلامت‌بخش و توجه به حوزه سالمندی را از دیگر ماموریت های مهم این دانشگاه دانست.


بیشتر بخوانید : عجیب‌ترین بیماری‌های روانی جهان ؛ وقتی مرزی بین واقعیت و خیال وجود ندارد!


وی درخصوص سلامت روان در حوزه سالمندان گفت:

هرچند ما در پنجره جمعیتی قرار داریم اما آمارهای پنج تا 6 درصدی سالمندی (افراد بالای 65 سال) در جامعه نگران کننده است و حتما باید تا سال 2050 که سالمندهای ما بیشتر می شوند، برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم. در زمان حاضر 60 درصد بستری ها در برخی کشورهای دنیا را افراد 60 سال به بالا تشکیل می دهند.توجه به زندگی خوب و شایسته برای سالمندان، یکی از ماموریت های مهم دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.

در این مراسم، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص روش‌های درمانی جدید در حوزه توانبخشی و مشکلات کشور در این عرصه گفت:‌

باید درمان های جدید در توانبخشی همچون ژن درمانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه این روش ها می توانند بیشترین مشکلات توانبخشی را حل کنند. به عنوان مثال در زمان حاضر این نوع درمان ها در اروپا و آمریکا از 200 تا 400 هزار دلار هزینه دارد. مجبوریم خودمان را برای ارائه خدمات توانبخشی با روش های درمانی جدید آماده کنیم.

خیلی وقت ها می توان در مشکلات و سختی ها کارهای مهمی انجام داد و باید روحیه همدلی و تلاش را حفظ کنیم تا سطح ارائه خدمات توانبخشی را بالا ببریم.

بیشتر بخوانید :

منبع : ‌irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر