;
coinex

فواید خوردن حشرات ؛ جیرجیرک بخورید تا روده‌ سالمی داشته باشید

فواید خوردن حشرات احتمالا پیش از این به منافع اقتصادی و زیست محیطی آن‌ محدود می‌شد، هرچند اخیرا دانشمندان به نتایج شگفت انگیزی در رابطه با این موجودات رسیده‌اند.

حشرات هم اکنون به عنوان منبعی غنی از مواد پروتئینی شناخته می‌شوند. با توجه به هزینه تولید پایین حشرات و فضای نسبتا کمی که برای پرورش این موجودات نیاز است، سودمندی خوردن حشرات به لحاظ اقتصادی اثبات شده است.

علاوه بر این، به تازگی محققان دریافتند که سودمندی خوردن حشرات تنها به تامین پروتئین مورد نیاز بدن محدود نمی‌شود، بلکه به عنوان مثال خوردن جیرجیرک برای دستگاه گوارش شما، فواید خاص خود را دارد. تیم تحقیقاتی دانشگاه‌های ویسکانسین و مدیسون به سرپرستی دکتر والری استول در مطالعه‌ای 6 هفته‎ای بر روی بیست زن و مرد سالم با سنین 18 تا 48 سال به این نتیجه رسیدند.

بیشتر بخوانید: شیر سوسک می‌خورید؟ این آینده غذایی جهان است!

برای دو هفته نخست، نیمی از شرکت کنندگان –گروه کنترل- صبحانه‌ای شامل مافین و شیک را میل نمودند. گروه دوم نیز در همین مدت مافین و کیک را به همراه 25 گرم پودر جیرجیرک خوردند. هیچکدام از شرکت کنندگان در رابطه با نوع صبحانه‌ای که دریافت می‌کردند، اطلاعی نداشتند.

هر دو گروه برای دو هفته بعدی، صبحانه‌ای مشابه دریافت کردند. پس از این دو هفته نیز گروه کنترل که در ابتدا تنها مافین و شیک دریافت می‌نمودند، پودر جیرجیرک را نیز خوردند. در نقطه مقابل، گروه دوم، تنها مافین و شیک دریافت کردند.

گروهی از دانشمندان که از نحوه گروه‌بندی داوطلبین اطلاعی نداشتند، نسبت به بررسی نمونه خون، مدفوع و مشکلات گوراشی شرکت کنندگان اطلاعات لازم را جمع آوری نمودند. این مساله، نه تنها در پایان تحقیق انجام گرفت، بلکه در پایان هر دو هفته، به طور مرتب آزمایشات تکرار گردید.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد، گروه دوم افزایش آنزیم متابولیکی را مرتبط با سلامت روده نشان می‌دهند. همزمان با این موضوع، افزایش باکتری‌های مفید روده -نظیر Bifidobacterium animalis- مشاهده شد. در نهایت، سطح پایین‌تری از پروتئین‌های التهابی خون نظیر تی ان اف-آلفا در خون این افراد شناسایی شد که البته با مشکلات غیر گوارشی مرتبط است.


بیشتر بخوانید: تاثیر تکنولوژی بر آینده غذایی جهان ؛ از چاپگر سه‌بعدی غذا تا ساخت گوشت مصنوعی


بر اساس مطالعات این دانشمندان هیچ اثر جانبی در رابطه با مصرف پودر جیرجیرک در رژیم غذایی این افراد مشاهده نکردند. البته، دانشمندان معتقدند باید تحقیقات گسترده‌تری بر روی این موضوع صورت گیرد تا مشخص شود که کدامیک از ترکیبات داخلی پودر جیرجیرک با سلامت روده مرتبط است. این مقاله در مجله ساینتیفیک ریپورت به چاپ رسیده است.

.

منبع: University of Wisconsin – Madison

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    شما فقط برو کپی پیست کن نمیخواد تیترش رو بنویسی جیر جیرک بخورید تا روده سالمی داشته باشید .

    پاسخ

    خیلی خوب است

    پاسخ