;
coinex

استفاده از پهپادهای خودران برای دور کردن پرندگان از فرودگاه [تماشا کنید]

استفاده از پهپادهای خودران می‌تواند روش موثری برای دور کردن پرندگان از فرودگاه ها باشد، اما این دِرون های خودکار چگونه عمل می‌کنند؟

پرندگان برای صنعت هوانوردی جهان معضل بزرگی هستند. اگرچه ابعاد این پرندگان نسبت به هواپیماها، بسیار کوچک است؛ اما همین موجودات کوچک می‌توانند به معنای واقعی هواپیماهای بزرگ ما را به خطر بیندازند.

البته نه به این دلیل که به مانند فیلم پرندگان آلفرد هیچکاک، این موجودات به هواپیما حمله می‌کنند، بلکه خطر این موضوع به شرایطی باز می گردد که با عنوان “برخورد پرنده” شناخته می‌شود، جایی که این موجودات به هواپیما برخورد کرده یا به دورن موتور هواپیما کشیده شده و آن را دچار آسیب‌های جدی می‌کنند.

کاهش خطر برخورد پرندگان با هواپیما بوسیله پهپادهای خودران

کاهش خطر برخورد پرندگان با هواپیما بوسیله پهپادهای خودران

اکنون سوال این است که چگونه می‌توان پرندگان را از فرودگاه‌ها دور نگه داشت تا شانس برخورد پرنده با هواپیما به حداقل ممکن برسد؟ محققان Caltech پاسخ به این سوال را با استفاده از پهپاد خودکنترلی داده‌اند که می‌تواند به صورت خودران پرواز کند.

اگرچه در حال حاضر هم می‌توان از درون‌ها برای این منظور استفاده کرد، اما در این تحقیقات به این موضوع اشاره شده که پرواز پهپادهایی که نیاز به کنترل انسانی دارند، از یک سو می‌تواند گران تمام شده و از سوی دیگر با توجه به کنترل آن توسط انسان، محدودیت‌های پروازی نیز خواهد داشت.

تماشا کنید: نمایش مد با پهپاد در عربستان مورد انتقاد قرار گرفت

استفاده از پهپادهای خودران به معنای نگهبانانی است که می‌توانند بدون دخالت انسان کار خود را به خوبی انجام دهند. این ایده پس از خواندن حادثه‌ای که در سال 2009 برای خطوط هوایی ایالات متحده بوقوع پیوست، به ذهن سون جو چانگ (Soon-Jo Chung) رسید. چانگ در این مورد می‌گوید:

خواندن حادثه هوایی 2009، باعث شد تا با خودم فکر کنم که ممکن است دفعه بعد چنین پایان خوشی وجود نداشته باشد، بنابراین من با استفاده از حوزه کاری خودم که در زمینه رباتیک و متدهای خودران است، شروع به جستجوی راه‌هایی کردم که می‌تواند از هواپیما در مقابل برخورد پرندگان محافظت کند.

اما با این وجود چالش‌هایی نیز بر سر راه این ایده وجود دارد که مهمترین آن تاثیر این پهپاد بر روی رفتار پرندگان و پیش‌بینی مکانی است که ممکن است دسته پرندگان به آن سمت هدایت شوند.

به عنوان مثال پرواز پهپادهایی که خیلی دور از پرندگان انجام شود، هیچ تاثیری در مسیر پروازی آنها نخواهد داشت و اگر این درون‌ها بیش از حد نیز به آنها نزدیک شوند، منجر به پراکندگی پرنده‌ها در مسیرهای مختلفی شده و حتی می‌تواند خطرناک‌تر هم باشد.

البته ویدیوی زیر نشان می‌دهد که این محققان در اجرایی کردن ایده خود موفق بوده‌اند، اما برای پیاده سازی چنین ایده‌ای مطمئنا باید آزمایشات بیشتری انجام شود. ویدیوی زیر مدل موفقیت آمیز پرواز پهپادهای خودران را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: ubergizmo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر