;
coinex

آیا شناسایی ویروس زامبی قبل از شیوع ممکن است؟

ویروس‌ها ترسناک هستند. آنها با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند، همچنین از بین بردن ویروس‌ها بسیار دشوار است و اغلب ویروس‌ها هم می‌توانند به‌سرعت شیوع پیدا کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که یک ویروس خطرناک را قبل از شیوع و آلوده کردن جمعیتی بزرگ، شناسایی کرد. مضمونی که در فیلم‌های سینمایی علمی تخیلی زیادی به تصور کشیده است.

عدم شناسایی و تلاش برای جلوگیری از شیوع بیماری، عنصر کلیدی سریال علمی تخیلی ” از مردگان متحرک بترسید” است که هم‌اکنون در فصل چهارم قرار دارد. شخصیت‌های این سریال، در تلاش برای زنده ماندن در دنیایی هستند که به سلطه یک ویروس‌ مرگبار زامبی درآمده است.

خوشبختانه در دنیای واقعی، دانشمندان به تکنیک‌های متعددی برای شناسایی سریع ویروس‌ها دست یافته‌اند و امیدوارند که در صورت پخش یک ویروس خطرناک، قبل از شیوع گسترده موفق به‌ شناسایی آن شوند.

دکتر الیا آرونوف اسپنسر، یک متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن دیگو، می‌گوید که یکی از بهترین روش‌های تشخیص ویروس‌ها، شناسایی اسیدهای نوکلئیک آنها (یا اسید دی‌اکسید ریبو نوکلئیک یا اسید ریبونوکلئیک یاRNA) است. اسیدهای نوکلئیک مواد مولکولی هستند که به ویروس‌ها چگونگی ساخت‌شان را می‌گویند (آنها اساسا در هر دو نوع انسان و سایر موجودات هدف مشابهی دارند).

دانشمندان می‌توانند با تشخیص دنباله‌ی اسیدهای نوکلئیک موفق به شناسایی ویروس‌ها شوند

صدها ویروس شناخته شده وجود دارد که دانشمندان می‌توانند با تشخیص دنباله‌ی منحصر به فرد اسیدهای نوکلئیک موفق به شناسایی آنها شوند. اما واضح است که پیدا کردن برخی ویروس‌ها از بقیه ساده‌تر است. آرونوف اسپنسر توضیح می‌دهد که اکثر ویروس‌ها در خون رشد می‌کنند، اما همیشه پیدا کردن آنها آسان نیست.

آرونوف اسپنسر گفت:

 بعضی از ویروس‌ها برای مدت طولانی پنهان باقی می‌مانند و ممکن نیست که بتوان آنها را شناسایی‌ کرد.

یکی از این ویروس‌ها، هپاتیت B است که معمولا غلظت بالایی از این ویروس در خون وجود ندارد که همین موضوع می‌تواند شناسایی ویروس را دشوار کند. با این حال، آرونوف اسپنسر می‌گوید، دانشمندان روش مخصوصی برای تشخیص سریع و دقیق ویروس‌ها توسعه داده‌اند. آرونوف اسپنسر می‌گوید که از لحاظ فنی امروزه ممکن است، نتایج آزمایش خون کمتر از 30 دقیقه آماده شوند. با وجودی که تکنولوژی لازم برای سریع‌تر مهیا کردن آزمایش خون وجود دارد، اما به ‌دلیل تدارکات و هزینه‌ها، چنین کاری معمولا انجام نمی‌شود.

دانشمندان مطمئن هستند که حتی با استفاده از تکنولوژی فعلی، می‌توانند "ویروس فرضی زامبی" را قبل از شیوع بیماری تشخیص دهند
دانشمندان مطمئن هستند که حتی با استفاده از تکنولوژی فعلی، می‌توانند “ویروس فرضی زامبی” را قبل از شیوع بیماری تشخیص دهند

در حالی که این روش در تشخیص سریع یک ویروس شناخته شده، می‌تواند به دانشمندان کمک کند، اما شناسایی یک ویروس ناشناخته و جلوگیری از شیوع یک بیماری مهلک همه‌گیر مانند زامبی، اهمیت بسیار بالایی دارد. در این وضعیت ممکن است تنها چند روز طول بکشد تا مشخص شود که ویروس جدید از کجا آمده است و تا آن زمان، ممکن است برای جلوگیری از شیوع آن دیگر دیر شده باشد.

اما آرونوف اسپنسر و همکارانش مشغول ساخت تراشه‌هایی مخصوص تشخیصی به نام “دوربین‌های زیستی (Biocameras)” هستند. این تراشه‌ها دارای پیکسل‌های زیادی است که هر کدام قادر به تشخیص سریع انواع مختلفی از ویروس‌های شناخته یا ناشناخته شده هستند.

آرونوف اسپنسر گفت:

ما با این تراشه‌ها می‌توانیم تمام ویروس‌های شناخته شده را در سطحی خاص آزمایش کنیم و سپس می‌توانیم با پیشرفت این روش، شروع به آزمایش نقاط مشترک گروه‌های ویروسی کنیم.

این پانل آزمایش می‌تواند به دانشمندان اجازه شناسایی سریع ویروس‌های جدید و حتی تشخیص مکان سرایت این ویروس‌ها را بدهد. اما آرونوف اسپنسر می‌گوید، مطمئن است که دانشمندان حتی با استفاده از تکنولوژی فعلی، می‌توانند “ویروس فرضی زامبی” را قبل از شیوع بیماری تشخیص دهند، حتی با این فرض که این ویروس از اسید دی‌اکسید ریبو نوکلئیک یا اسید ریبونوکلئیک استفاده نکند. ویروس‌ها برای داشتن عملکرد مناسب، از قواعد ژنتیکی تبعیت می‌کنند، بدین معنا که با ‌شیوه‌های معدودی تکامل پیدا می‌کنند.

آرونوف اسپنسر گفت:

قوانین ژنتیک طرف ما هستند. ما در پیدا کردن این گونه ویروس‌ها، توانایی بسیار خوبی داریم.

اسپنسر به‌شوخی حدس می‌زند که احتمالا اگر شخصی وارد یک مقبره باستانی مملو از مومیایی‌ها و طلسم‌های ترسناک نشود، ویروس زامبی هرگز وارد دنیای ما نمی‌شود. او می‌گوید که مردم به‌ مکان‌هایی می‌روند که نباید بروند و پس از آن ویروس‌ها از زندان‌های خود فرار می‌کنند و اتفاقی که نباید بیافتد، می‌افتد.

اخبار علمی و گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: livescience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر