;
coinex

آیا خرس‌های قطبی چپ دست هستند؟

چپ دست بودن خرس‌های قطبی موضوعی است که بسیاری به آن اشاره می‌کنند. اما آیا واقعا این چنین است؟ در ادامه هرآنچه که در این خصوص و در مورد این مخلوقات نواحی یخی کره زمین وجود دارد، آورده‌ایم.

چند روزی بیشتر از روز جهانی چپ‌ دست‌ ها نمی‌گذرد. گزارش‌های بسیاری وجود دارد که می‌گوید خرس‌های قطبی چپ دست هستند. یا بهتر گفته باشیم چپ پنجه هستند. این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و محافل آنلاین دست به دست می‌شود و بسیاری از کاربران در خصوص آن صحبت می‌کنند. بسیاری در خصوص اینکه چقدر این گفته علمی است، شک دارند.

افرادی که خرس‌های قطبی را از نزدیک مشاهده کرده‌اند این افسانه‌ها را مورد تردید و ابهام می‌دانند، اما واقعا آیا این چنین است که خرس‌های قطبی عمدتا از دست چپ‌شان استفاده می‌کنند؟ این نوشتار از تکراتو سعی کرده این موضوع را با نگاه علمی شفاف کند.

آیا خرس‌های قطبی چپ دست هستند؟

متاسفانه باید بگوییم هیچ مدرک علمی دال بر اینکه خرس قطبی، با نام علمی Ursus Maritimus به معنای خرس دریا، از دست چپش بیشتر استفاده می‌کند و یا اصطلاحا چپ دست است وجود ندارد. دانشمندان می‌گویند که این خرس‌ها تمایل بیشتری به استفاده از هیچ‌یک از دو دست خود ندارند.

در وبسایت Polar Bears International آمده است:

هیچ مدرکی برای پشتبانی از این ادعا وجود ندارد که خرس های سفید بزرگ چپ دست هستند. دانشمندانی که از نزدیک با این حیوانات سر و کار دارند چنین ادعاهایی را رد کرده‌‌اند و مشاهده‌ای در خصوص این نوع عملکرد در خرس قطبی مشاهده نکرده‌اند. در حقیقت به نظر می‌رسد خرس‌های قطبی از هر دو پنجه راست و چپ‌شان به یک اندازه استفاده می‌کنند.

خرس قطبی
افسانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید خرس‌های قطبی تمایل بیشتری به استفاده از پنجه چپ‌شان دارند. مشاهدات زیست‌شناسان این موضوع را رد می‌کند. (اعتبار : میرر)

این خرس‌ها با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند و متناسب با نیازشان از هریک از دو پنجه خود استفاده کرده و در بیشتر مواقع دیده شده است که برای گرفتن شکار و یا حفاری از دو دست‌شان استفاده می‌کنند. آنها همچنین در هنگام شنا نیز از مکانیزمی یکسان و بدون اولویت قائل شدن برای هر کدام از پنجه‌هایشان بهره می‌گیرند. آنها در هنگام شنا تنها از پنجه‌های بزرگ خود برای جلو رفتن استفاده میکنند و برای هدایت خود در طول مسیر از پاها کمک می‌گیرند.

آیا حیوانات چپ‌ دست و راست دست دارند؟

یک پاسخ کلی برای این پرسش وجود ندارد و بسته به گونه و جنس جانداری که مدنظر است، پاسخ‌ها متفاوت است. با اینکه گفتیم خرس‌های قطبی هیچ تمایلی به استفاده بیشتر از یکی از پنجه‌هایشان ندارند، اما یا موضوع در برخی دیگر از گونه‌ها دیده می‌شود.

گریه راست دست
مطابق بررسی‌ها گربه‌ها تمایل بیشتری به استفاده از پنجه راست‌شان دارند. (اعتبار : گتی‌ایمیج)

به عنوان مثال بر اساس تحقیقات به عمل آمده، گربه‌ها تمایل دارند تا از پنجه راست‌شان بیشتر استفاده کنند. در میان پریمات‌ها نیز گرایش به راست دست یا چپ دست بودن وجود دارد. همچنین در میان جوندگان و قورباغه‌های درختی نیز تمایل به جهش به سمتی خاص دیده می‌شود. درست مانند انسان‌ها این موضوع از عدم تقارن مغزی منشا می‌گیرد. به زبان ساده‌تر، بخش چپ مغز کنترل سمت راست بدن را برعده دارد و برعکس. بنابراین عملکرد دست‌ها نشان دهنده میزان فعالیت بیشتر نیمکره‌های مغز است.

خرس‌های قطبی رمز و رازهای جالبی دارند!

اقسانه دیگری که در خصوص خرس‌های قطبی رایج است این است که آنها در هنگام شکار بینی خود را می‌پوشانند. آنها که در نواحی کاملا پوشیده شده از برف و سفید‌رنگ قطب شمال زندگی می‌کنند، برای شکار نیاز به استتار دارند و بینی سیاه‌رنگ آنها،‌ برعکس پوست سفید رنگشان، کاملا در زمینه یخ زده محیط خودنمایی می‌کند.

اگر چه این موضوع به ظاهر منطقی و قابل باور به نظر می‌آید، اما مطابق بررسی‌های علمی چنین چیزی صحت ندارد.

آنطور که در وبسایت Polar Bears International نوشته شده است، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ‌هایی به مدت چندین سال، خرس‌های قطبی ناحیه های آرکتیک کانادا (Canadian High Arctic) را هنگام شکار فوک‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند، بررسی‌هایی که گاها به صورت 24 ساعته بوده است. در این وبسایت در ادامه نوشته شده است:

مطابق بررسی‌ها، هیچ خرس قطبی هنگامی که در کمین فوک‌ها هستند تلاشی برای پوشاندن بینی خود با پنجه‌هایشان انجام نمی‌دهند. آنطور که ما می‌دانیم سایر زیست‌شناسان خرس قطبی نیز تاکنون چنین رفتاری را رصد نکرده‌اند.

تصور کنید که چگونه یک خرس درحالی برای یک مدت طولانی با پنجه‌هایش بینی‌اش را پوشانده می‌تواند راه برود، بخزد و یا در کمین شکار خود باشد. آنها برای شکار کردن مسافت‌هایی بین 50 تا 200 متر را طی می‌کنند و انجام این کار صرفا برای استتار بسیار دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید :

منبع: Mirror

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر