;
coinex

ناسا وجود آب در ماه را تایید کرد ؛ اولین قدم برای سکونت در قمر زمین

وجود آب در ماه تایید شد. دانشمندان ناسا حضور آب یخ در قطب جنوب ماه را به‌صورت رسمی تایید کردند. این اولین شواهد مستقیم از آب‌های یخ زده در سطح ماه است. 

ماموریت‌های شناسایی قبلی در ماه، امکان وجود آب در زیر سطوح ناهموار ماه را مورد بررسی قرار داده بودند. حالا دانشمندان مطمئن هستند که در برخی از گودال‌های نواحی قطبی ماه، آب یخ وجود دارد. ناسا در اعلامیه خود نوشت:

در قطب جنوب، بیشتر یخ‌ها در دهانه‌ها جمع‌ شده‌اند، در حالی که یخ موجود در قطب شمال به‌طور گسترده‌، اما در مقادیری کم پراکنده‌اند.

یافته‌های جدید توسط تیمی از محققان به رهبری شوایی لی از دانشگاه هاوایی و محققانی از دانشگاه براون و همچنین همکاری محققان ناسا به دست آمده است.

محققان در مقاله‌ای که منتشر کردند، نوشتند:

ما شواهد مستقیم و غیرمستقیمی از وجود آب یخ در سطوح نواحی قطبی ماه پیدا کردیم.

فراوانی و پراکندگی یخ در ماه از آنچه در سایر اجرام منظومه شمسی مانند عطارد و سیاره کوتوله سرس وجود دارد، متفاوت است که ممکن است که این به روند تشکیل و تکامل آن مرتبط باشد.


بیشتر بخوانید: افسانه هایی در مورد ماه ؛ از پیام آور باران تا نشانه حمله جگوار!


محققان می‌گویند که این منابع یخی ممکن است به عنوان منابع مورد نیاز برای اکتشافات آینده در ماه استفاده شود. محققان پس از آنالیز داده‌های نقشه‌بردار کانی شناسی ماه (M3) ناسا موفق به کشف کلاهک یخی شدند. نقشه‌بردار کانی شناسی ماه، سه نشانه متمایز را در اطراف قطب ماه شناسایی کرد و حضور یخ را تایید کرد.

ناسا  وجود آب در ماه را تایید کرد

نقشه‌بردار کانی شناسی ماه ناسا در سال ۲۰۰۸ به‌وسیله مدارگرد چاندریان-۱ متعلق به سازمان تحقیقات فضایی هند، به ماه فرستاده شده بود. این ابزار اطلاعاتی را بر اساس ویژگی‌های بازتابنده یخ جمع‌آوری و آنالیز کرد و همچنین نحوه جذب نور مادون قرمز توسط مولکول‌های یخ را نیز بررسی کرد. داده‌های نقشه‌بردار کانی‌شناسی ماه به ناسا امکان تفکیک بین اشکال مختلف آب مایع، بخار و یخ در نواحی قطبی ماه را داد.

ناسا در اعلامیه خود اشاره کرد:

اکثر آب یخ به‌تازگی کشف شده در سایه دهانه‌های نزدیک به نواحی قطبی قرار دارد، جایی که گرم‌ترین درجه حرارت هرگز به بالاتر از منفی 156 درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد.

قبلا تنها چهار نشانه غیرمستقیم از آب‌های سطحی در اطراف قطب جنوب ماه پیدا شده بود، اما این یافته‌ها هیچ‌گاه تایید نشده بودند. دانشمندان ناسا بر این باور بودند که این نتایج می‌تواند به‌راحتی توسط سطوح بازتابنده خاک ماه به اشتباه به دست آمده باشد. اکنون آژانس فضایی امیداور است که وجود مقادیری آب، هر چند بسیار اندک، به برنامه‌های اکتشافات آینده در ماه کمک کند.


بیشتر بخوانید: طرح ساخت دهکده ماه حمایت های جهانی را جلب کرد


ناسا می‌گوید، حتی اندکی آب نیز می‌تواند اولین گام برای ماموریت جمع‌آوری منابع و ساخت پایگاه‌های دائمی بیشتر در ماه باشد. آب‌های سطحی همچنین می‌توانند ناسا را به کشف آب بیشتر در زیر سطوح ماه راهنمایی کنند.

در سال 2009، ماهواره مشاهده و سنجش دهانه ناسا قمری ناسا، پس از برخورد با گودالی در سطح ماه، به نام کابئوس، شواهدی از آب پیدا کرد. در آن زمان، مایکل وارگ، دانشمند ارشد قمری ناسا، گفت که آژانس فضایی، در حال پی‌بردن به‌ ژرف‌ترین اسرار ماه است.

اخبار نجوم را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: express

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر