;
coinex

آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان ؛ 4 نفر جان باختند

آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در اطراف روستاهای سلسی و پیله‌ی این شهرستان در گستره‌ای وسیع صبح امروز شنبه 3 شهریور آغاز شد و منجر به جان باختن 4 نفر شد. 2 نفر از این افراد فعا محیط زیست و 2 نفر دیگر نیز پیمانکار سازمان منابع طبیعی بوده‌اند.

ظهر امروز شنبه (3 شهریور) آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در استان کردستان آغاز شد. پیرو همین اتفاق جمعی از مردم محلی و فعالان محیط زیست برای کمک به جنگل بانان به مهار آتش‌سوزی پرداختند. آنطور که منابع محلی در ساعات اولیه آتش‌سوزی اعلام کردند، چهار نفر از فعالان محیط زیست مریوان که برای خاموش کردن آتش به منطقه رفته بودند در جریان آتش‌سوزی جان خود  را از دست دادند. این آتش‌سوزی به طور خاص به جنگل های روستاهای سلسی و پیله در اطراف مریوان مرتبط است.

همچنین تعدادی نیز مصدوم شدند. مطابق اعلام منابع محلی و به نقل از ایرنا، “منفجر شدن مهمات جنگی به جای مانده از جنگ” منجر به وارد آمدن آسیب به این افراد شده است. این مصدومان با استفاده از بالگرد اورژانس هوایی به مراکز درمانی در مریوان و سنندج فرستاده شدند.

آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان ؛ 2 فعال محیط زیست و 2 پیمانکار منابع طبیعی جان باختند

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، محمد شفیعی، فرماندار شهرستان مریوان، عصر امروز (شنبه) گفت که 15 هکتار از جنگل های روستاهای سلسی و پیله این شهرستان در آتش نابود شدند. وی جان باختن 4 نفر از نیروهای امدادی در ایران حادثه را نیز تایید کرد. مطابق گزارش‌های آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان ساعت 9 صبح شنبه آغاز شده و تا 12 ظهر به نقطه اوج خود رسیده است.

فرماندار مریوان در خصوص چگونگی خاموش شدن این آتش‌سوزی عنوان داشت :

نیروهای مختلفی از مردم و نهادها از ساعت های ابتدایی آغاز آتش سوزی به محل حادثه اعزام شده بودند در نهایت موفق شدند ساعتی پیش پس از حدود 9 ساعت تلاش آتش را به طور کامل مهار کنند.در عملیات اطفای حریق این حادثه سه گردان از تیپ مستقل 328 ارتش جمهوری اسلامی شامل 500 نیرو، نیروهای بسیح مردمی شهرستان و عوامل انجمن های محیط زیستی با جنگل بانان اداره منابع طبیعی و آبخیز داری مشارکت داشتند.

شفیعی در خصوص علت آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان و گرامیداشت یاد جانباختان گفت :

حدود یک هزار نفر از مردم شهرستان مریوان پس از این حادثه به منظور گرامیداشت یاد جانباختگان و حمایت حفاطت از محیط زیست مسیر میدان سرباز تا بیمارستان این شهرستان را در خیابان شبرنگ راهپیمایی کردند. هم اکنون جنازه این افراد به پزشکی قانونی تحویل داده شده و زمان و مکان تشییع نیز متعاقبا اعلام می شود. عامل انسانی در این حادثه محرز شده است و تحقیقات در مورد عمدی یا غیر عمدی بودن آن هم اکنون در حال بررسی است.

ویدیوهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی در خصوص تجمعات مردمی وجود دارد. صدرا محقق ()، خبرنگار شرق، با اشاره به نام درگذشتگان این حادثه، که شامل 2 فعال محیط زیست و 2 نفر از پیمانکاران اطفای حریق بود، در تویئتر نوشت :

۴ جان شریف فدای جنگل‌های مریوان شد امروز جنگل‌های کوهستانی پیله و سلسی مریوان دچار آتش‌سوزی شد و در حین تلاش برای خاموش کردن آتش، ۲ فعال محیط‌زیستی از اعضای انجمن سبز چیا و ۲ نفر از کارکنان جنگلبانی مریوان جان خود را در این راه از دست دادند. یادشان گرامی و زنده باد.

آتش‌سوزی مریوان
آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان (اعتبار : تویئتر)

فعالان محیط‌زیست مریوان در حالی که برای عملیات مهار آتش عازم محل حادثه شده بودند، به دلیل محاصره در آتش کشته شدند، اسامی این چهار نفر: شریف باجور، امید کهنەپوشی(حسین‌زادە)، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی. برخی منابع علت کشته شدن آنها را انفجار مین‌ در منطقه اعلام می‌کنند.

آنطور که ایرنا می‌نویسد، این قسمت از جنگل های روستاهای سلسی و پیله در شهرستان مریوان برای نخستین بار روز پنج‌شنبه هفته گذشته دچار حریق شده بودند و صبح امروز (شنبه) مجددا آش شعله‌ور شده است. این 4 شهروند که در جریان آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند، با تغییر جهت باد با حلقه آتش مواجه می‌شوند. آتشی که 4 نفر از آنها را به کام مرگ می‌کشاند و منجر به زخمی شدن یک نفر دیگر نیز می‌شود.

در راستای اطفای حریق دو بالگرد از هوا نیروز ارتش جمهوری اسلامی، یک بالگرد اورژانس 115، 12 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس حامل تجهیزات مورد نیاز خاموش کردن آتش از جمله دستگاه‌ها و ادوات مستقر در این منطقه بودند.

کاربران شبکه‌هی اجتماعی با هشتگ‌های و با کشته‌شدگان این حادثه ابراز همدردی کردند. اجلال قوامی ()، روزنامه‌نگار اهل استان کردستان، با انتشار تصویری از یکی از درگذشتگان، در توئیتر خود نوشت :‌

آتش سوزی در جنگلهای اطراف #مریوان جان چهار فعال #زیست_محیطی را گرفت.#شریف_باجور از شناخته شده ترین آنهاست که به هنگام خاموش کردن این آتش سوزی ها ، در آتش سوخته و جانش را برای محیط زیست داد. چند نفر دیگر هم به بیمارستان منتقل شده اند.

شریف باجور
شریف باجور، فعال محیط زیست کشته شده در آتش‌سوزی جنگل‌های اطراف مریوان (اعتبار :‌ توئیتر)

علت آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان و فوت 4 نفر چه بوده است؟

هیرش رضایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان، در گفتگو با ایرنا می‌گوید که در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان 4 نفر به دلیل “خفگی ناشی از دود و سوختگی” در جنگل های نزدیک روستاهای سلسی و پیله جان خود را از دست داده‌اند. وی در خصوص مصدومان این حادثه نیز تصریح کرد :

مصدومان این حادثه به مراکز بیمارستانی در مریوان منتقل شدند و یک نفر نیز که دچار سوختگی شده بود، با استفاده از بالگرد اروژانس هوایی به مراکز درمانی در سنندج منتقل شده است.

حسن نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با ایسنا گفت که احتمالا این آتش‌سوزی به دلیل گرمای هوا بوده است. نوری می‌گوید :

علت این حادثه هنوز مشخص نیست اما احتمال دارد به علت گرمای هوا رخ داده باشد و امیدواریم به زودی شاهد مهار آتش از سوی تیم‌های امدادی آتش نشانی باشیم. به همین منظور تیم‌های امدادی تا پایان عملیات در منطقه حاضر هستند و آمادگی دارند تا در صورت نیاز در امر امدادرسانی و پشتیبانی عملیات به منطقه وارد شوند.

آتش‌سوزی کردستان
آتش‌سوزی در مریوان، استان کردستان (اعتبار : ایرنا)

آیا مانور نظامی علت آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان است؟

حسین خوش اقبال، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان و کشته شدن 4 نفر در این حادثه اذعان کرد :

تغییر جهت باد و ایجاد حلقه آتش باعث محاصره شدن این افراد و در نهایت جانباختن شان شد. در این حادثه 2 نفر از فعالان زیست محیطی و 2 نفر از پیمانکاران اطفای حریق منابع طبیعی در اثر گرفتار شدن در آتش جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز زخمی شده که برای سیر مراحل درمانی به بیمارستان منتقل شده است.

معاون استاندار کردستان می‌گوید که “برخی از سایت های معاند نظام علت این آتش سوزی را برگزاری رزمایش نظامی در منطقه اعلام کرده اند.” وی در ادامه افزود :

علت وقوع این حادثه، برگزاری مانور نظامی در منطقه نیست و تلاش برای مهار آتش با حضور نیروهای امدادی، مردم و سمن ها ادامه دارد.

جزئیات آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان ؛ آتش مهار شده است!

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت‌خانی در مصاحبه‌ای با ایسنا می‌گوید در طول این حریق که از ساعت 10 صبح روز شنبه (3 شهریور) آغاز شده است به دلیل “به دلیل بطئی بودن آتش‌سوزی” امکان اطفای حریق به کمک نیروی انسانی میسر نبوده است. به همین دلیل متاسفانه 4 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌ند.

محبت‌خانی می‌گوید که اگر پیش از اعزام نیرو برای اطفای حریق رصد هوایی انجام می‌شد، احتمالا شاهد خسارت جانی نمی‌بودیم. فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست در این خصوص اذعان داشت‌ :

مساله مهم در مورد این آتش‌سوزی آن است که ابتدا باید رصد هوایی صورت می‌گرفت که متاسفانه در این موضوع قدری بی‌احتیاطی اتفاق افتاده است. رصد هوایی از به دام افتادن نیروی انسانی در آتش جلوگیری و مشخص می‌کند که نیروی جنگل‌بان و محیط‌بان در کدام مناطق امکان حضور برای اطفا دارند.

آتش‌سوزی مریوان
آتش‌سوزی جنگل‌های اطراف مریوان به طور حداکثری مهار شده است. حریقی که منجر به جان باختن 2 فعال محیط زیست و 2 پیمانکار منابع طبیعی شده است. (اعتبار : ایرنا)

سرهنگ محبت‌خانی گستره آتش‌سوزی را بسیار وسیع‌تر می‌داند. وی در بخشی از صحبت‌های خود اشاره می‌کند که “مساحت آتش‌سوزی بیش از ۱۰۰ هکتار برآورد می‌شود.” پیش‌تر فرماندار مریوان گفته بود “15 هکتار از جنگل های روستاهای سلسی و پیله در آتش نابود شده‌اند”. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در بخش دیگر از سخنان خود گفت که “آتش‌سوزی مریوان در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیست.” وی تصریح کرد :

سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی این موضوع را پیگیری می‌کنند و آتش‌سوزی نیز در منطقه مدیریت این سازمان اتفاق افتاده است. البته محیط‌بانان در کنار جنگل‌بانان حضور داشته و با همه تجهیزات درصدد اطفای حریق جنگل‌های مریوان برآمدند.

محبت‌خانی در پایان با اشاره به اطفای حداکثری آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان بیان کرد :

خوشبختانه آتش‌سوزی کنترل شده و بخش کوچکی از جنگل هنوز در حال سوختن است که اطفای آن به صبح یکشنبه موکول شده است.

استان کردستان 2 میلیون و 937 هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل داده است؛ جنگل‌هایی که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به شمار می‌روند و در طول بیش از 50 هزار سال گذشته شکل گرفته‌اند. محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعای، وجود ذخایر ژنتیکی، گیاهان دارویی و توانایی‌های اکوتوریستی از جمله نکات مهم قابل ذکر در خصوص جنگل‌های استان کردستان است.

جنگل‌های کردستان بخش مهمی از جنگل‌های غرب کشور هستند که حول شهر‌های مریوان و بانه حضور دارند و از نظر اهمیت پس از جنگل‌های شمالی، مهمترین پوشش‌ جنگلی کشور به شمار می‌روند. روستا‌های سلسی و پیله در کیلومتر 20 جاده مریوان – سقز واقع شده‌اند. شهر مرزی مریوان نیز 130 کیلومتر از مرکز استان کردستان فاصله دارد.

بیشتر بخوانید :

منبع : Isna , Irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر