;
coinex

تیم دانرو از آینده کسب و کار خود می‌گویند؛ چشم‌انداز دانرو تا پایان سال ۱۳۹۷

مصاحبه هفته نامه شنبه با تیم دانرو به صورت دسته جمعی انجام شد. تیم اپلیکیشن دانرو همه با هم و دسته‌جمعی به جلسه گفت‌وگو رفته‌اند.

به گزارش تکراتو، دانرو تیمی متشکل از 48 نفر است که همه‌ی آنها در جلسه مصاحبه هفته نامه شنبه حضور داشته‌اند. همچنین آنطور که گفته شده تاکید داشته‌اند که  عکس‌شان‌ نیز باید دسته جمعی و همه حضور داشته باشند.

اپلیکیشن دانرو و ویژگی‌های آن

اپلیکیشن دانرو متشکل از یک تیم ۴۸ نفره است که پیش از این 4 سال با نام آی‌برتر فعالیت کرده‌است اما مدت 2 سال است که با نام دانرو کار خود را آغاز کرده‌است. دانرو به معرفی خدمات، کالا و محصولات مورد نیاز کاربران براساس محله زندگی‌ آنها می‌پردازد. البته این کار به صورت آفلاین در پیک برتر هم انجام می‌شود.

تیم دانرو تاکنون بیش از ۵۳۰هزار کسب‌وکار را از سراسر ایران در اپلیکیشن خود ثبت کرده و هدف آنها این است که تا پایان شهریور ۹۷، یک میلیون کسب‌وکار را از سراسر ایران در اپ خود داشته باشند. همچنین اپلیکیشن دانرو به صورت روزانه توسط ۴۰۰هزار کاربر دیده می‌شود.

تیم دانرو اعتقاد دارد که اگر طی ۲ سال آینده بتوانند با ۴درصد از یک میلیون کسب‌وکاری که قرار است روی دانرو ثبت شود، قرارداد تجاری ببندند، به درآمد ماهانه‌ای بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان می‌رسند.

تیم دانرو از آینده کسب و کار خود می‌گویند؛ چشم‌انداز دانرو تا پایان سال ۱۳۹۷

بازاری که دانرو در آن حضور دارد، بازار دیتا و بیگ‌دیتاست. بازاری که به واسطه دسترسی بعضی از نهادهای قدرت و ارگان‌های دولتی به دیتاهای بزرگ کشور، رانت‌های عجیب و غریبی در آن ایجاد کرده‌اند و سودهای کلانی هم به جیب می‌زنند. بچه‌های دانرو نسبت به این وضعیت شکایت بسیاری دارند و البته خود را مبرا از هرگونه رانت و پشتوانه دولتی می‌دانند.

این تیم در ادامه به چالش دیگری نیز اشاره کردند که مربوط به کوچ گسترده نیروهای فنی از اکوسیستم استارت‌آپی ایران است. بچه‌های فنی بعد از کسب تجربه از استارت‌آپ‌های ایرانی و ساختن رزومه قابل‌قبول، راهی کشورهای دیگر می‌شوند و این خطر ایجاد شده که اکوسیستم خالی از نیروهای حرفه‌ای و آبدیده شود.

گفتگو با تعدادی از اعضای تیم کسب و کار دانرو

از جمله اعضای این تیم که در جلسه گفتگو حضور داشته‌اند می‌توان، محمدرضا محسنی، مریم عرفانی، آرمین جنت‌خواه، امید مقصودی، سعید حبیبی، محیا رسولیان، علی پیشرفت و احسان خادمی را نام برد. این افراد در مورد موارد مختلفی صحبت کردند.

مدت ۲ماه است که دانرو تغییراتی انجام داده و کار خود را به شکل جدی آغاز کرده است؛ در شرایطی که افراد زیادی دم از ناامیدی می‌زنند، امید شما برای آغاز دوباره کسب و کار چه بوده است؟

محسنی: دقیقا با کلمه امید.

اگر توانمندی خاصی در تیم‌تان دارید یا موقعیت ملموسی برای رشد کسب‌وکارتان وجود دارد، در مورد آن صحبت کنید.

محسنی: ما تصمیم به ماندن و تلاش در شرایط کنونی داریم. تهدیدها و چالش‌های زیادی هم وجود دارد اما تیم دانرو فکر می‌کند که فرصت‌های زیادی هم برای کارکردن هست. ایران، بهترین جا برای کار‌کردن و خلق ارزش و ثروت است.

تیم دانرو چند نفره است؟

مریم عرفانی: ۴۸ نفر

کار اصلی دانرو و مزیت قابل توجه آن چیست؟

محسنی: در جامعه ما سهم کسب‌وکارهای کوچک از درآمد ناخالص ملی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بسیار پایین‌تر است. اس‌ام‌ای‌ها به دلیل توان مالی اندک، شرایط معرفی خودشان به جامعه را ندارند. ما می‌خواهیم به آنها کمک کنیم تا به بهترین شکل خودشان را به جامعه اطراف‌شان معرفی کنند. دانرو به کسب و کارهای کوچک که نمی‌دانند چگونه خودشان را معرفی کنند، کمک می‌کند.

شما چندین نفره به جلسه گفت‌وگو آمده‌اید و روی تیم‌تان تاکید زیادی دارید. چرا؟

ارسلان نقره‌کار: هدف‌هایی که دانرو دنبال می‌کند براساس نگرش تیمی است و در هر استارت‌آپ هم تک‌تک افراد آن موجب موفقیتش هستند. حتی یک نفر که با روند تیم هماهنگ نباشد، می‌تواند موفقیت را با چالش همراه کند. ما در دانرو فضای سازمانی و نگاه از بالا به پایین نداریم.

احسان خادمی: نکته‌ای را هم من به بحث تیم و تیمداری اضافه می‌کنم؛ در پروژه‌های نرم‌افزاری و آی‌‌تی نحوه انتخاب سخت‌افزار و نرم‌افزار و چنین فرایندهایی مهم نیست بلکه این اعضای تیم و میزان تیم‌‌بودن‌شان است که در نهایت می‌تواند موفقیت یا شکست را رقم بزند.

محیا رسولیان: من مسئولیت حوزه منابع انسانی دانرو را برعهده دارم و می‌توانم بگویم که روحیه تیمی‌داشتن را در استخدام افراد هم در نظر می‌گیریم و معمولا به دنبال افرادی هستیم که نه‌تنها یاد‌گیرنده باشند بلکه آنچه را که یاد می‌گیرند، بتوانند یاد هم بدهند..

چه کسب‌وکارهایی رقبای جدی دانرو هستند؟

مریم عرفانی: تعداد رقیبان دانرو در حال افزایش است و استارت‌آپ‌های ریز و درشت زیادی وجود دارند که در حال شبیه‌شدن به دانرو هستند. از رقیبان بیشتر شناخته‌شده دانرو می‌توان به پونز، کی‌‌کجاس و دیتاشهر اشاره کرد.

اما دیتایی که دانرو دارد، از سایر رقبا بیشتر است و تمرکز ما بر تولید محصولی است که متناسب با خواسته‌های کاربران باشد. در واقع این تمرکز ما مزیت رقابتی ما نسبت به دیگران است.

رقیبان  بر روی نیاز کاربران تمرکز ندارند؟

مریم عرفانی: من فکر می‌کنم که ما تلاش بیشتری می‌کنیم.

منظور شما از دیتا چیست؟

مریم عرفانی: منظور اطلاعات کسب و کارهای کوچک و به‌ طور کلی اطلاعات مربوط به مکان‌هایی است که در شهر تهران وجود دارد. نکته مهم دیگر تعداد پیام‌هایی است که کاربران در دانرو می‌نویسند.

دانرو چه تعداد کاربر دارد؟

علی پیشرفت: در مجموع و روی همه مارکت‌های اندروید و آی‌.او‌.‌اس بیش از ۳۰۰ هزار نصب داریم.

سعید حبیبی: تا سال گذشته دانرو از نظر تعداد کاربران، روند رو به رشدی داشت اما اتفاقات مربوط به اپ‌‌استور، کاربران زیادی را از دانرو گرفت. در واقع از تابستان سال گذشته دانرو روند نزولی داشته اما در حال حاضر روند رو به رشد دانرو آغاز شده و در فضای وب، ماهانه تا ۴۰۰هزار کاربر، دانرو را می‌بینند.

علی پیشرفت: ما آمار ۶۰۰ هزار کاربر ماهانه هم داشتیم اما به دلیل ریزش‌هایی که صورت گرفت، به رقم ۴۰۰ هزار رسیده است.

مریم عرفانی: ما روی کاربران و رفتار کاربران و شیوه تعامل‌شان با دانرو و نیازهای‌شان خیلی کار کردیم و براساس همین تمرکز، توانسته‌ایم از سایرین پیشی بگیریم.

چه تعداد کسب‌وکار با دانرو همکاری می‌کنند؟

امید مقصودی: تاکنون اطلاعات ۵۳۰ هزار کسب‌وکار از سراسر ایران در دانرو ثبت شده که حدود ۳۰۰هزار کسب‌وکار مربوط به تهران است.

هدفی هم برای خود در نظر گرفته‌اید؟

محسنی: هدف ما برای پایان شهریور، رسیدن به بیش از ۶۰۰هزار کسب‌وکار و تا پایان سال بیش از ۱ میلیون کسب‌و‌کار در دانرو است.

احسان خادمی: وقتی آمار ما را با رقبا مقایسه کنید، می‌بینید که از این نظر ما با آنها فاصله بسیاری داریم. حتی بعضا دیتای خود را از دانرو گرفته‌اند.

چرا شما چنین دیتایی دارید و آنها ندارند؟

احسان خادمی: سابقه پیک‌ برتر کمک زیادی به ما کرده. مثلا در پیک برتر ۵۰هزار کسب‌وکار به‌ عنوان مشتری داشتیم.

محسنی: علاوه ‌بر دیتای پیک برتر و مشتریانی که خودشان ما را پیدا می‌کردند، نیروهایی را در تهران و شهرستان‌ها به کار گرفتیم که دیتای مورد نظرمان را گردآوری کردند.

آیا کسب و کارها تمایلی به فروش اطلاعات خود دارند؟

محسنی: حتی فروش این دیتا هم به شکل‌ها و شیوه‌های مختلفی ممکن است صورت بگیرد. بعضا راه‌های غیرقانونی هم برای رسیدن به این اطلاعات وجود دارد که ما به آن سمت و سو نخواهیم رفت. به نظر می‌آید که اگر چنین اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهند، به مواردی متهم شوند.

فقط با کسب‌وکارهایی که پروانه کسب دارند، کار می‌کنید؟

علی پیشرفت: اگر بخواهم شفاف بگویم، واقعیت این است که مثلا یکی از دلایل اعتبار پیک برتر این بود که کسب‌وکارهایی در آن حضور داشتند که اغلب دارای تاییدیه صنف مربوطه بودند و به همین دلیل آگهی‌ها هم اعتبار خاصی داشتند.

دانرو هم چون تابع همین هلدینگ است، در نهایت موازین قانونی را در مورد کسب‌وکارها رعایت می‌کند و در اکثر اوقات با کسب‌وکارهای معتبر و شناخته‌شده همکاری می‌کند. اما این امر دلیل بر این نیست که کسب‌وکارهای محلی و کوچک را نادیده بگیریم و برای‌مان اهمیتی نداشته باشند. اتفاقا دانرو جایی است که می‌خواهد زمینه گسترش فعالیت چنین کسب‌وکارهایی را فراهم کند.

 کسب‌وکارهای زیادی هم تحت عنوان خانگی فعالیت می‌کنند و اتفاقا نیاز مبرمی به معرفی محصولات‌شان با هزینه اندک دارند؛ دانرو چه کمکی می‌تواند به این کسب‌وکارها بکند؟

علی پیشرفت: همین الان هم کسب‌وکارهای بسیار کوچکی از بستر رایگان دانرو استفاده می‌کنند و شاید درآمد هم کسب‌ می‌کنند. بنابراین بخش زیادی از افرادی که در خانه خود محصولی را تولید می‌کنند و توان مالی برای تبلیغ محصول‌شان را ندارند، از بستر رایگان دانرو استفاده می‌کنند.

آرمین جنت‌خواه: دانرو یک پلتفرم است و به‌طور کلی نمی‌تواند قانونگذاری ویژه‌ای داشته باشد که مثلا یک کسب‌وکار باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد یا عضو چه صنفی باشد و… بنابراین ما نباید ممانعتی برای حضور کسب‌وکارهای ریز و درشت در دانرو ایجاد کنیم.

چرا در اول گفت‌وگو نسبت به متن نگران بودید و ترسیدید که دانرو به رانت‌خواری یا دارابودن حمایت از سازمانی متهم شود؟

آرمین جنت‌خواه: مسئله این است که نمونه‌های شفافی را در این زمینه تجربه کرده‌ایم. منظورم این است که تجارب ثبت‌شده زیادی داریم که ما را به مسائل مختلف متهم کرده‌اند.

من الان مدیرعامل موسسه طرفداری هم هستم که از شرکای پیک برتر است. تجربه‌ای که من از آنجا دارم موجب بیان این مطلب شده است.

محسنی: مجموعه ما با اطمینان کامل می‌گوید که تاکنون حتی یک ریال وام دریافت نکرده و هیچ آشنای جاده‌صاف‌کنی هم در هیچ نهاد و مرکزی نداریم که قانونی را به نفع‌مان تغییر دهد یا مشکل بزرگی را برای‌مان حل‌وفصل کند. اما متاسفانه بارها متهم شده‌ایم که به جا یا جاهایی وصل هستیم.

زمانی فوراسکوئر را در ایران فیلتر کردند و جالب است که افراد زیادی در توییتر نوشتند که این کار را دانرو کرده است در حالی‌که ما خودمان با مشکلاتی از این قبیل دست و پنجه نرم می‌کنیم. ما عمیقا اعلام می‌کنیم که با فیلترشدن هیچ جایی و هیچ کسب‌وکاری موافق نیستیم. از جمله‌ اینکه فیلتر تلگرام را هم راهکار سازنده‌ای نمی‌دانیم و با آن مخالفیم، چون خودمان در حوزه رسانه‌داری از رهبران بازار هستیم و طبعا نمی‌توانیم با فیلتر رسانه موافق باشیم.

دقیقا کجا را باید چک کنیم و چگونه باید مطمئن شویم که شما هیچ پشتوانه‌ نهادی یا ارگانی تاکنون نداشته‌اید، چون در بازار حرف‌های دیگری وجود دارد!

محسنی: ما معتقدیم که شفاف‌ترین سیستم را داریم. بنابراین چیزی برای پنهان‌‌کردن نداریم. اطلاعات و آمار و ارقام شفافی هم داریم که قابل راستی‌آزمایی است. اگر ما دارای پشتوانه رانتی بودیم، الان برای اسم دانرو به مشکل نمی‌رسیدیم. با اینکه از ابتدا همه دامین‌های مربوط به دانرو را ثبت کردیم و مراحل قانونی را پشت سر گذاشتیم، اما ثبت اسم دانرو در اداره ثبت شرکت‌ها، یک سال طول کشید و بعد از این مدت هم جواب منفی داده‌اند.

اما یک نفر ۶ماه بعد از ما اقدام کرده و توانسته اسم مورد نظر ما را ثبت کند بدون اینکه حتی استارت‌آپی راه‌اندازی کرده باشد. اما رانت داشته و از طریق غیرقانونی وارد شده‌است. ما هم شکایات‌مان را ارائه کرده‌ایم چون چندین سال پیش با اسم دانرو، کانون تبلیغاتی داشتیم و داریم اما قربانی این مسائل پشت پرده شدیم.

از ثبت نام برند دیگران به چه مزایایی می‌رسند؟

محسنی: این افرادی که اسم‌ها را از این طریق ثبت می‌کنند، کار و کاسبی خاصی راه‌ انداخته‌اند و این اسم‌ها را می‌فروشند. حتی پیشنهاد دادند که اسم ثبت‌شده دانرو را ۵۰۰میلیون تومان به ما بفروشند.

احسان خادمی: همانطور که آقای محسنی هم گفتند، الان این راه و روش تبدیل به کسب‌وکار شده و افرادی با انجام چنین کارهایی، پول‌های زیادی به جیب می‌زنند.

ارسلان نقره‌کار: چالش دیگری که در این حوزه وجود دارد، این است که هنوز فرهنگ کامنت گذاشتن و خواندن کامنت‌ها برای انتخاب یک محصول یا خدمت یا مکان، شکل نگرفته است. اگر چنین فرهنگی شکل بگیرد، امتیاز بزرگی ایجاد می‌شود اما فعلا این موضوع ‌یک چالش جدی است.

حبیبی: در واقع برای ایجاد همین فرهنگ هم بوده که دانرو از سال گذشته وارد حوزه سوشال شد تا فرهنگ‌سازی در این حوزه را آغاز کند.

پیشرفت: بیش از ۴۰۰ مشاور تبلیغاتی داریم که در بخش فروش هلدینگ پیک برتر کار می‌کنند. همچنین حدود ۵۰هزار مشتری ثبت‌شده داریم که هر‌کدام حداقل یک بار با هلدینگ پیک برتر کار کرده‌اند

در مورد کسب‌وکار دانرو و مدل درآمدزایی‌ آن صحبت کنید؟

محسنی: بیزینس‌مدل‌‌‌ ما کاملا مشخص است؛ قطعا یک بیزینس‌مدل در حوزه تبلیغات خواهیم داشت؛ به این صورت که بیزینس‌ها را به صورت محلی و به مردم همان محله معرفی می‌کنیم و براساس بازخوردها، میزان دیده‌شدن و نتایجی که کسب‌وکارها از طرف کاربران دریافت می‌کنند، از آنها پول می‌گیریم.

کسب‌وکارها چه هزینه‌ای باید برای این دیده‌شدن به دانرو بپردازند؟

محسنی: یک پایه و زمینه ثابت داریم که صفحات ویژه دانرو را در اختیارشان قرار می‌دهیم که می‌توانند در این صفحات خدماتی همچون بارگذاری ویدئو، اطلاعات کامل‌تر کسب‌و‌کار و… دریافت کنند.

در مورد هزینه‌ها هم صحبت کنید؟

محسنی:  گاه این دریافتی براساس کلیک است؛ ممکن است یک نفر بخواهد هزار کلیک دریافت کند. هزینه‌های دریافتی ما براساس معیارها‌ی بسیار‌ متنوعی از ۱۰۰هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان می‌تواند متغیر باشد. ضمن اینکه ما حق عضویت از کسب‌وکارها نمی‌گیریم.

ما حتی از استارت‌آپ‌های دیگر در حوزه خدمات منازل، آرایشگاه و… هم دعوت می‌کنیم که با ما همکاری کنند، چون همه تمرکز ما بر کاربران‌مان است که به بهترین شکل ممکن نیازهای‌شان برطرف شود.

علی پیشرفت: تعرفه‌های ما کاملا مشخص است و حتی رقیبان ما تعرفه‌ها و مدل‌های فروش ما را کپی می‌کنند و بعد خدمات‌شان را به نصف قیمت ما، به مشتریان عرضه می‌کنند، چون می‌دانند که نمی‌توانند خدماتی مانند دانرو عرضه کنند.

آیا این کلیک‌ها واقعی هستند یا نه؟

محسنی: کاملا واقعی است. صحت‌سنجی واقعی‌بودن این کلیک‌ها از نتایجی که مشتریان دریافت می‌کنند و پلتفرم دانرو قابل احراز است.

دانرو الان درآمدزایی دارد؟

علی پیشرفت: درآمد دارد اما سودده نیست.

برای راه‌اندازی دانرو چه میزان سرمایه اولیه داشتید؟

محسنی: علاوه‌بر سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم که شامل تبلیغات دانرو در رسانه‌های خودمان بوده، ‌ تاکنون میلیاردها تومان به صورت نقدی و مستقیم در این کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

سرمایه‌گذار چه کسی است؟

محسنی: تا این لحظه سرمایه‌گذار دانرو، مجموعه پیک برتر بوده اما به‌تازگی مجموعه تبلیغاتی آفتاب نیز به جمع شرکای دانرو افزوده شده ‌و برخی مجموعه‌های دیگر نیز ابراز تمایل کرده‌اند تا بتوانند در شمار سهامداران دانرو قرار بگیرند.

بازار دانرو ظاهرا بازاری متنوع است و شاید نتوان عدد و رقم مشخصی برای آن در نظر گرفت. نظر شما در این مورد چیست؟

علی پیشرفت: در مورد کسب‌وکار خودمان می‌توانم به آمارهایی اشاره کنم. با توجه به سابقه‌ای که داریم و اسنادی که موجود است، بیش از ۴۰۰ مشاور تبلیغاتی داریم که در بخش فروش هلدینگ پیک برتر کار می‌کنند. همچنین حدود ۵۰هزار مشتری ثبت‌شده داریم که هر‌کدام حداقل یک بار با هلدینگ پیک برتر کار کرده‌اند.

محسنی: اگر با ۴درصد از کسب‌وکارهایی که در دانرو ثبت می‌شوند، بتوانیم قرارداد تجاری ببندیم، عدد مطلوب‌مان به دست می‌آید و اصولا هدف‌گذاری ما هم برای رسیدن به همین عدد است.

این رقم چقدر است؟

محسنی: ما کسب‌وکارهای همانند دانرو را در سطح دنیا بررسی کرده‌ایم؛ آمار آنها در چند سال اخیر نشان می‌دهد که به طور متوسط ۴درصد از کسب‌و‌کارهای ثبت‌شده در پلتفرم های مشابه دانرو در دنیا بابت پکیج‌های تبلیغاتی پول پرداخت می‌کنند. اگر ما تا پایان شهریور به رقم یک میلیون کسب‌وکار روی دانرو برسیم و طی ۲سال آینده بتوانیم با ۴درصدشان قرارداد تجاری ببندیم، می‌توانیم ماهانه بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

برای رسیدن به این آمار و ارقام چقدر امیدوار هستید؟

امید مقصودی: برنامه ما این است که حتما دیتای مورد نظرمان را در مدت زمانی که آقای محسنی اشاره کرد، به دست بیاوریم و در اپلیکیشن‌مان هم زمینه ثبت راحت دیتا را فراهم کنیم. از طرفی مشکلی وجود دارد و آن برمی‌گردد به تغییر مشاغل و عوض‌شدن جای کسب‌وکارها که سردرگمی زیادی را ایجاد می‌کند.

جنت‌خواه: دانرو یک پلتفرم است و به‌طور کلی نمی‌تواند قانونگذاری ویژه‌ای داشته باشد که مثلا یک کسب‌وکار باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد یا عضو چه صنفی باشد و… بنابراین ما نباید ممانعتی برای حضور کسب‌وکارهای ریز و درشت در دانرو ایجاد کنیم.

 ظاهرا دانرو همان آی‌برتر سابق است؛ الان آی‌برتر کجاست؟

ری‌برندینگ‌شده و الان با نام دانرو فعالیت می‌کند.

این  تغییر تنها در سطح نام بوده یا کارکرد و کاربردها هم تغییر کرده است؟

محسنی: می‌توان گفت که استراتژی مانند سابق است اما تغییراتی هم ایجاد شده. مثلا ما قبلا شهری‌تر و در مقیاس بزرگ‌تری کار می‌کردیم اما الان تمرکزمان روی محله است.

بعد از انجام فرایند ری‌برندینگ، به لحاظ آمارها چه تغییراتی در کسب‌وکار دانرو ایجاد شده است؟

آمار‌های‌مان واقعی‌تر شده‌اند.

آیا آمار ملموس و معناداری داشته‌اید؟

تا ۲ ماه پیش بیشتر کار تحقیقاتی می‌کردیم که با چه شرایطی باید وارد بازار شویم؛ یعنی با احتساب آی‌برتر، حدود ۴سال کار تحقیقاتی داشتیم. اما از ۲ ماه پیش تصمیم گرفتیم که به صورت جدی‌تر کار را آغاز کنیم.

 چرا با وجود پیک برتر راه‌اندازی یک کسب‌وکار و ورودش به بازار باید اینقدر طولانی باشد؟

ما اهداف بزرگی را دنبال می‌کنیم و می‌خواستیم با گام‌های محکمی وارد بازار شویم. ضمن اینکه در حال حاضر‌ به‌شخصه مسئولیت‌هایم در پیک برتر را واگذار کرده‌ام که با تمرکز بالایی روی دانرو کار کنم. زمانی تصمیم گرفتیم این محصول را پیش ببریم‌ که متوجه شدیم که این محصول موازی با محصول قدیمی ما یعنی پیک برتر است.

الان مطمئن شده‌ایم که همانطور که پیک‌ برتر رشد کرد و کسب‌وکارهای متعددی در اطرافش ایجاد شد، پلتفرم آنلاین دانرو هم باید همان کار را انجام دهد و کسب‌‌وکارهای مختلفی را در اطراف خودش داشته باشد.

وضعیت پیک برتر به چه صورت است؟

محسنی: اوضاع متوسطی دارد. با این حال در بازار رقیبی نداریم و اعتماد مشتریان زیادی را جلب کرده‌ایم. همچنین با اینکه قیمت کاغذ سه‌برابر شده، همچنان به تعهدات‌مان به مشتریان پایبند هستیم و قراردادهای سال ۹۶ را با قیمت کاغذ در همان سال انجام می‌دهیم.

 تیراژ پیک برتر الان به چه میزان است؟

تغییری در تیراژ نداشته‌ایم؛ پیک برتر در حال حاضر در تهران به صورت ماهانه، ۷۰۰هزار نسخه تیراژ دارد. در کرج، رشت و اصفهان هم نزدیک به ۳۰۰هزار تیراژ داریم.

الان چه سمتی در پیک برتر و دانرو دارید؟

محسنی: عضو هیات مدیره پیک برتر و مدیرعامل دانرو هستم.

در پایان …

تیم دانرو در پایان صحبت‌هایشان اعلام کردند که کسب‌وکارهایی چون دانرو به پشتوانه قوی فنی نیاز دارند و به تبع آن استفاده از آدم‌های توانمند. اما ظاهرا بعد از وضعیت اقتصادی چند ماه اخیر و تلاطمی که در بازار ایران وجود دارد، روند مهاجرت افراد با‌استعداد و تحصیل‌کرده و کارآموخته شدت گرفته است. بچه‌های دانرو هم این تجربه تلخ را تجربه کرده‌اند و درددل‌های زیادی در این زمینه دارند و به نکات مهمی اشاره می‌کنند.

احسان خادمی در ادامه در این مورد اعلام کرد این موضوع یک چالش اساسی  است ویکی از مهم‌ترین چالش‌های ما مربوط به همین مسئله است و حوزه منابع انسانی. بر فرض مثال، یک نفر مبتدی بعد از کسب تجربه و حرفه‌ای‌شدن، کارفرمایان خارج از کشور خواهان جذب‌شان می‌شوند و حتی اگر دریافتی کمتری هم نسبت به ایران داشته باشد، باز هم به خاطر مزایای دیگری که به سبک زندگی‌شان اضافه می‌شود، ترجیح می‌دهد از ایران برود.

احسان همچنین اشاره می‌کند که الان یا با افراد مبتدی سر‌وکار داریم که تلاش می‌کنند حرفه‌ای شوند و بروند یا افراد حرفه‌ای که یا رفته‌اند یا در حال رفتن هستند. در چند ماه‌ اخیر سیل مهاجرت افراد فنی چندین برابر شده و حتی از خود دانرو هم نیرویی بوده که به خارج از ایران رفته‌اند.

خادمی اضافه کرد که اگر این روند ادامه داشته باشد، سطح فنی شرکت‌ها در درازمدت کاهش می‌یابد و خطر بزرگی است که اکوسیستم ایران را به شدت تهدید می‌کند و آینده آی‌‌تی کشور را وحشتناک جلوه می‌دهد.

سعید حبیبی که خودش در بخش فنی دانرو مشغول به کار است، به نکته قابل توجه دیگری اشاره کرد و گفت برای راحت‌تر‌کردن فرایند مهاجرت و جذب‌شدن در یک شرکت خارجی، سعی می‌کنند رزومه قوی بسازند. چون اگر مثلا سابقه کار در شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا، کافه بازار، اسنپ و… در رزومه افراد باشد، فرایند جذب‌شان در خارج از کشور بسیار راحت‌تر خواهد شد.

به همین دلیل بچه‌های فنی ترجیح می‌دهند در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی کار کنند که سرمایه‌گذار خارجی دارند.

در واقع مهاجرت نخبه‌ها، مهم‌ترین چالش اکوسیستم استارت‌آپی ایران است. وقتی این اکوسیستم کارآفرینی در ایران ایجاد شد، امیدهای زیادی برای خیلی‌ها به‌وجود آمد و به این باور رسیدند که می‌شود ماند و کاری صورت داد، اما اگر روند امروزی ادامه‌دار باشد، اوضاع وخیم خواهد شد.

.

منبع: shanbemag

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر