;
coinex

طوفان در سیستان و بلوچستان ؛ بیش از 700 نفر طی سه روز روانه بیمارستان شدند

طوفان در سیستان و بلوچستان در بخش‌های شمالی قوت گرفته است و مطابق آمار منتشر شده تنها در طول سه روز گدشته 787 بدلیل مشکلات ناشی از طوفان شن راهی بیمارستان شده‌اند.

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر، عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان روز گذشته عنوان کرده که در طول سه روز گذشته 787 نفر از مردم منطقه سیستان به دلیل مکشلات تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان گرد و خاک راهی مراکز درمانی شده‌اند. این روزها طوفان گرد و خاک در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز همراه با بادهایی با سرعت بیش از نود کیلومتر در ساعت آسایش مردم این منطقه را سلب کرده است.

طوفان در سیستان و بلوچستان ؛ 787 نفر راهی بیمارستان شده‌اند

آنطور که دفتر مدیریت بحران این استان می‌گوید وزش بادهای 120 روزه در این استان با توجه به خشک بودن بستر تالاب هامون منجر به بروز پدیده طوفان گرد و خاک شده است. این طوفان مشکلات مختلفی از جمله عوارش تنفسی، چشمی و قلبی برای مردم بوجود آورده است. مطابق اعلام مدیر کل این دفتر از تعداد 787 نفر مراجعه کننده به مراکز درمانی 719 تن پس از مراجعه درمان و مرخص و باقی نیز در بیمارستان بستری شدند.


بیشتر بخوانید: محیط زیست ایران در خطر نابودی کامل ؛ باید واقعیات را به مردم بگوییم!


مقامات این استان تاکید می‌کنند که مردم بلافاصله پس از ایجاد مشکلات مربوط به سلامتی با سامانه 115 اورژانس تماس بگیرند. این نیروها بلافاصله برای انجام اقداما لازم به محل حادثه اعزام می‌شوند.

طوفان در زابل
طوفان و گرد و غبار در زابل (اعتبار : خبرگزاری مهر)

اداره هواشناسی زابل غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را 37 برابر حد مجاز اعلام کرده است. این درحالی است که تعدادی از مردم این ناحیه دچار مشکات تنفسی شده‌اند. علامحسین عابدی، رئیس این اداره روز چهارشنبه 31 مرداد در گفتگویی بیان داشت:

 حداکثر سرعت وزش باد در زابل در ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۱۱۵ کیلومتر در ساعت رسید و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۵۵۴۰ میکروگرم بر مترمکعب رساند. محدوده مجاز ذرات معلق در هر متر مکعب هوا برای افراد سالم کمتر از ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

باد با سرعت 95 کیلومتر در ساعت می‌وزد

علی ملاشاهی از کارشناسان هواشناسی سیستان و بلوچستان گفته که وزش باد با سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت میزان دید افقی در زابل را به ۲ هزار و ۵۰۰ متر کاهش داده است. وی در گفتگو با مهر بیان داشت:

صبح امروز حداکثر سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در محدوده شهرستان زابل به ۹۵ کیلومتر بر ساعت رسید که موجب شد میزان دید افقی در محدوده فرودگاه زابل به ۲ هزار و ۵۰۰ مترو در محدوده شهرستان زهک به ۸۰۰ متر کاهش پیدا کند.

در پی وقوع طوفان در سیستان و بلوچستان علاوه بر کاهش میدان دید افق، کیفیت هوا نیز در شهرستان‌هایی نظیر زابل با کاهش همراه بوده است. همین امر منجر به اختلال تردد در مسیرهای مواصلاتی شده و نیز مشکلاتی را برای پروازهای ورودی به فرودگاه این شهر به همراه آورده است. اداره هواشناسی زابل گزارش کرده  که دید افقی در محل فرودگاه زابل به ۵۰۰ متر کاهش یافته است. کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت :

همچنین براساس تحلیل آخرین نقشه های همدیدی و آینده نگری هواشناسی وزش بادهای شدید همراه با گرد و خاک در شمال استان همچنان تا روز سه شنبه ادامه دارد.

طی این مدت در نواحی مرکزی، مرز شرقی و نواحی غربی استان سیستان و بلوچستان  افزایش غبار همراه با وزش باد و گرد و خاک با شدت کمتری به وقوع خواهد پیوست. در حین وقوع طوفان در جاده های درونی استان به ویژه جاده های “زاهدان – زابل” و “زاهدان- نهبندان” به دلیل کاهش دید شاهد کندی عبور و مرور و اختلال تردد هستیم. به علاوه نیمه جنوبی استان نیز در ساعات بعد از ظهر آسمانی ابری و در شرایط مواج برای دریای عمان به خصوص در نواحی شرقی اش گزارش می‌شود.

توزیع بیش از 44 هزار ماسک میان طوفان‌زده‌ها

رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان روز گذشته اشاره کرد که طی 11 روز گذشته  44 هزار و 942 عدد ماسک در میان مردم این ناحیه طوفان زده توزیع شده است. وی با اشاره به ادامه امدادرسانی به روستاهای در معرض طوفان گفت :

طی این مدت یک هزار و ۳۳۵ سبد غذایی نیز میان مردم روستاهای گرفتار در طوفان توزیع شده است. با توجه به خشک شدن بستر تالاب هامون و همچنین شدت گرفتن طوفان شن ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه در حال حاضر بسیاری از روستاهای منطقه سیستان در وضعیت بحرانی قرار دارند از همین رو امدادگران هلال احمر از همان لحظات ابتدایی شروع طوفان در این منطقه حضور پیدا کردند.

مدیر هلال احمر سیستان و بلوچستان در ادامه گفت که در طول مدت طوفان در سیستان و بلوچستان به بیش از 6 هزار نفر از ساکنین 58 روستای در معرض طوفان امدادرسانی انجام شده است. مانند سایر رخدادهای طبیعی نیروهای این جمعیت تا بهبود کامل وضعیت آب و هوایی در منطقه حضور دارد.

طوفان در سیستان
طوفان و گرد و غبار در زابل (اعتبار : خبرگزاری مهر)

از جمله دلایل بروز پدیده طوفان در سیستان و بلوچستان می‌توان به “خشک شدن تالاب هامون”، “خشکسالی و تغییر اقلیم سیستان” و “عدم ارائه حقابه کافی رود هیرمند از سوی افغانستان” اشاره کرد. این وضعیت اسفبار علاوه بر سلامت مردم، وضعیت کشاوری و زندگی روزمره مردم را نیز هدف قرار دادشه است.


بیشتر بخوانید : سایه جنگ آب بر سر ایران ؛ ۵ سال بیشتر وقت نداریم!


چندی پیش نماینده این استان در شورای عالی استان‌ها در مورد شرایطی معیشتی مردم سیستان و بلوچستان در نتیجه وقوع خشکسالی در این ناحیه اظهارات تکانده‌ای مطرح کرد. عزیز سارانی کمتر از دو هفته پیش در گفتگویی با ایلنا گفت :

برخی از مردم ماه‌هاست که چشم‌شان به یک تکه گوشت هم نیفتاده است و با نان خشک سر می‌کنند. با این شرایط بحرانی دیگر کسی نمی‌تواند برنج خریداری کند، وقتی برنج به کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان می‌رسد یعنی شرایط بسیار اسفناک است. اینجا کودکان بدون صبحانه به مدرسه آمده و گرسنه راهی خانه می‌شوند. به علت تعطیلی مدارس هنوز نمی‌توانیم در خصوص تاثیر کلی این مسائل روی سلامت کودکان اظهارنظر کنیم.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: mehr

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر