;
coinex

سلفی پانورامای کاوشگر کنجکاوی در مریخ را از دست ندهید

سلفی پانورامای کاوشگر کنجکاوی جدیدترین پرتره این کاوشگر 6 ساله ناسا در سیاره سرخ است. یک خویش‌اندازه 360 درجه با پس‌زمینه‌ای از منظره قرمز رنگ مریخ که انگشت به دهان خواهید شد.

نهم آگوست سال جاری (2018) کاوشگر کنجکاوی یا کیوریاسیتی، اندکی پس از شروع آخرین عملیات حفاری از سنگ‌های مریخ یک سلفی 360 درجه از خود به ثبت رساند که ناسا پنج‌شنبه هفته گذشته آن را منتشر کرد. این کاوشگر در طول یک سال گذشته سلسه کوه ورا رابین (Vera Rubin) را مورد اکتشاف قرار داده است. منطقه‌ای که در سلفی پانورامای کاوشگر کنجکاوی که اخیرا ثبت شده، تنوع سطحی آن قابل تشخیص است. آسمان تیره و مملو از غبار سیاره سرخ که اخیرا یک طوفان سراسری را پشت سر گذاشته است، به علاوه سقف این کاوشگر 6 چرخ در این تصویر نمایان است.

اواخر ماه می سال جاری که یک طوفان گرد و غبار سراسر اتمسفر مریخ را فراگرفت، از آن زمان تاکنون ارتباط کاوشگر آپورچیونیتی (فرصت) با زمین قطع شده و تاکنون نتوانسته با خانه تماس بگیرد. طوفانی سراسری در مریخ که به سرعت شدت گرفت، از رسیدن نور خورشید به کاوشگر فرصت جلوگیری کرد. این کاوشگر برخلاف کنجکاوی که به باتری پلوتونیومی مجهز است، انرژی خود را از صفحات خورشیدی خود تامین می‌کند. این کاوشگر از 10 ژوئن به این سو ارتباطی با زمین برقرار نکرده است.


بیشتر بخوانید : مریخ نورد کنجکاوی ؛ گشت و گذاری در مریخ به دنبال نشانه‌های حیات!


در اواخر ماه جولای طوفان گرد و غبار شدت بیشتری یافت و به تبع آن خاموشی مریخ‌نورد فرصت نیز ادامه یافت. آپورچیونیتی تاکنون هنوز علائم حیاتی از خود نشان نداده است و مقامات رسمی ناسا نیز اعلام کرده‌اند که خیلی بیش از این نمی‌توانند منتظر بمانند.

سلفی پانورامای کاوشگر کنجکاوی ابزار حفاری، بازوی دو متری، باتری لیتیومی و آنتن‌های بلند و کوتاه این کاوشگر 2.5 میلیون دلاری را به نمایش می‌گذارد. همچنین در سلفی پانورامای کاوشگر کنجکاوی می‌توانید کوه شارپ، مه بوجود آمده در نتیجه طوفان و سطح خاک مریخ را با وضوع بالا مشاهده کنید.

محل قرار گیری ویدیو

همانطور که اشاره شد، برخلاف فرصت کاوشگر کنجکاوی توان خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند، بنابراین طوفان گرد و غبار مریخ نتوانست تاثیر چندانی بر روی فعالیت این کاوشگر بگذارد. اما این کاوشگر یک تنی در طول چند وقت گذشته با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کرده است. به عنوان مثال هیچ‌کدام از دو تلاش قبلی کنجکاوی پیش از ماه آگوست برای حفاری از سنگ‌های منطقه کوهستانی ورا رابین، منجر به جمع‌آوری نمونه‌های قابل استفاده نشده است.

این تلاش‌های ناموفق بر اثربخشی تکنیک جدید حفاری کاوشگر کنجکاوی، که تیم ماموریت پس از یک نمونه‌برداری ناموفق در اواخر سال 2016 آن را به کار انداخت، تاثیر چندانی ندارد. این متد جدید حفاری به خوبی کار می‌کند و اعضای تیم در این خصوص می‌گویند که سنگ‌هایی که سطح‌نورد کنجکاوی برای حفاری آنها تلاش می‌کند، سختی بسیار بالایی دارند.

آشوین واساوادا (Ashwin Vasavada)، محقق اصلی پروژه کیوریاسیتی، از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا می‌گوید که درجه سختی بالای این سنگ‌ها احتمالا در نتیجه جریان‌های آب سطحی طولانی مدت در سطح گذشته این سیاره بوده است. این جریان‌های لایه‌ای از جنس نوعی سیمان را بر روی رسوباتی که منطقه ورا رابین را شکل داده‌اند، پخش کرده‌ است.


بیشتر بخوانید : طوفان شن در مریخ سراسری شد ؛ آپورچونیتی کماکان بدون علائم حیاتی!


منطقه ورا رابین (Vera Rubin) از یک سو با کوه شارپ هم‌جوار است. کوهی 5.5 کیلومتری که از مرکز دهانه‌ای به وسعت 154 کیلومتر به نام گیل (Gale) سر برآورده است. تپه‌های دامنه کوه مونت شارپ نخستین پایگاه علمی مطالعاتی مریخ‌نورد کنجکاوی پس از فرود بر روی سطح این سیاره بوده است. اعضای تیم مطالعاتی کاوشگر کیوریاسیتی همواره نسبت به بالا رفتن این سطح نورد از تپه‌های دامنه کوه شارپ مشتاق بودند. همچنان که کنجکاوی از کنار سنگ‌های این ناحیه گذر می‌کرد آنها تاریخچه تغییرات شرایط محیطی مریخ را مورد ارزیابی قرار می‌دادند.

برنامه‌های تیم این ماموریت در ماه جاری شامل دو عملیات حفاری دیگر در ورا رابین ریج می‌شود. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، کنجکاوی در ماه اکتبر به بالای این منطقه کوهستانی خواهد رسید. آنطور که ناسا می‌گوید دیپوزیت‌های حاوی سولفات و خاک رس احتمالا باید در این نواحی وجود داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید :

.

منبع : Space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر