;
coinex

تکنولوژی مخصوص محرم ؛ از محل پخش غذای نذری تا واقعیت مجازی کربلا

تکنولوژی مخصوص محرم چیزهای مختلفی را شامل می‌شود. از واقعیت مجازی کربلا، دوربین‌های پخش زنده کربلا تا اپلیکیشن‌هایی که مخصوص عاشورا ساخته شده‌اند.

با توجه به نقش ویژه تکنولوژی به عنوان ابزار تسهیل کننده زندگی، سازمان‌های مردم نهاد مذهبی نیز برای افزایش برد تبلیغاتی، اطلاع رسانی و نشان دادن مراسم آئینی خود از آن بهره می‌برند. در سالهای اخیر، سرعت رشد تکنولوژی های مخصوص محرم بیش از پیش شده است، از این رو، تکراتو در مقاله‌ای اختصاصی به صورت خلاصه به معرفی این ابزارها برای استفاده علاقه‌‌مندان می‌پردازد.

تکنولوژی مخصوص محرم

واقعیت مجازی کربلا

حدود دو سال پیش، تیمی در دانشگاه استکهلم شروع به ساخت انیمیشنی کوتاه در سبک واقعیت مجازی و در رابطه با حادثه عاشورا نمود. خوشبختانه تلاش این تیم، به ثمر رسیده است و هم اکنون، امکان دانلود اپلیکیشن واقعیت مجازی کربلا را خواهید داشت. علاوه بر این، تیم تولید کننده واقعیت مجازی کربلا، در پیامی اعلام کرده است که در سال جاری قصد حضور در عراق و پخش زنده واقعیت مجازی برای زائران را خواهد داشت.واقعیت مجازی کربلا

توجه داشته باشید، برای استفاده از واقعیت مجازی کربلا باید از عینک واقعیت مجازی استفاده نمایید. برای دانلود واژه vrkarbala را در اپ استور یا گوگل پلی جستجو نمایید. علاوه بر این، با جستجوی واژه واقعیت مجازی کربلا امکان دانلود و استفاده از این اپلیکیشن را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: نگاهی به فیلم روز واقعه به بهانه اربعین حسینی

در صورتیکه قصد کمک به سازندگان واقعیت مجازی کربلا را دارید، از لینکهای پایین صفحه به وب سایت مخصوص سازندگان بروید. با توجه به گشایش دفتر مخصوص ایران، امکان ارسال کمکهای خود را به آسانی خواهید داشت.

واقعیت مجازی حرم امام حسین (ع)

برنامه ویژه دیگری نیز به منظور استفاده علاقه‌مندان در این زمینه ساخته شده است. بر خلاف اپلیکیشن واقعیت مجازی کربلا، این تکنولوژی مخصوص محرم شما را قادر به مشاهده حرم و بارگاه امام حسین در کربلا به صورت فیلم می‌کند. به صورتیکه با زدن عینک به چشم، به صورت باور نکردنی خود را در این مکان احساس می‌کنید.واقغیت مجازی در کربلا

همانند سایر ویدیوهای واقعیت مجازی با چرخاندن سر، نگاه رو به بالا یا پایین و… تصویر برای شما به صورت متفاوتی به نمایش در خواهد آمد. هرچند آزادی عمل واقعیت مجازی کربلا را در هنگام استفاده نخواهید داشت، اما در صورت تمایل، امکان استفاده از آن را به آسانی با تهیه یک عینک با مبلغ بسیار جزئی در گوشی خود خواهید داشت.


بیشتر بخوانید: واقعیت مجازی (Virtual Reality) چیست؟


پخش زنده کربلا

با کمک این تکنولوژی نیز می‌توانید به صورت لحظه‌ای تصاویر کربلا و سایر اماکن زیارتی را مشاهده نمایید. نحوه کار سیستم پخش زنده کربلا، به بیان ساده همانند دوربین‌های نظارتی اماکن است. با این تفاوت که، با توجه به استفاده از سرورهای قدرتمند، امکان استفاده از آن برای همه افراد میسر است.پخش زنده کربلا

برای استفاده از پخش زنده کربلا، کافیست این واژه را در گوگل جستجو نمایید. پس از ورود به وب سایت‌های نمایش داده شد، مکان مورد نظر خود را انتخاب نمایید و به صورت لحظه‌ای آن‌را تماشا کنید. البته در هنگام استفاده از پخش زنده کربلا، حجم زیادی از ترافیک شما مصرف  می‌شود، بنابرین بهتر است از اینترنت موبایل برای اینکار استفاده نکنید.


بیشتر بخوانید: نصب فیبر نوری در مرز ایران و عراق به منظور افزایش کیفیت ارتباطات زائران


افزون بر این، اپلیکیشن‌های متعددی برای پخش زنده کربلا در بازار و سایر مارکتهای اندرویدی موجود است. برای  استفاده، پس از جستجو نسبت به نصب این اپلیکیشن‌ها اقدام نمایید. با توجه به امکان تنظیم خروجی به صورت ساده، حجم ترافیک مصرفی شما کاهش خواهد یافت.

تکنولوژی واقعیت افزوده کربلا

اگر تا به حال به داشتن ماکتی از حرم امام حسین (ع) در منزل خود فکر کرده‌اید، اکنون به آسانی و بدون هیچ هزینه‌ای این امکان برای شما فراهم شده است! تکنولوژی واقعیت افزوده کربلا شما را قادر می‌کند تنها با نصب این اپلیکیشن قادر به مشاهده حرم در ابعاد دلخواه در منزل خود باشید.واقعیت افزوده حرم

برای نصب این برنامه، عبارت مورد نظر را در مارکت‌های اندرویدی نظیر بازار جستجو نمایید. پس از نصب، در محل دلخواه تنظیمات را انجام دهید. هرچند قرار دادن ماکت واقعیت افزوده در هر نقطه‌ای برای شما امکان پذیر است، اما بهتر است آن‌را در روی سطوح هموار و تیره رنگ، همانند فرش قرار دهید.

پس از انجام عملیات بالا، با چرخاندن گوشی خود قادر خواهید بود نمایی کلی –تا حدودی جزئیات نیز در آن رعایت شده است- از کل بنای حرم امام حسین (ع) را مشاهده نمایید. هیئت‌های مذهبی نیز می‌توانند، با اجرای این اپلیکیشن نهایت استفاده را از آن ببرند. تنها پیش‌نیاز استفاده از این تکنولوژی مخصوص محرم ، داشتن یک گوشی هوشمند با پردازنده متوسط به بالا است.

اپلیکیشن مداحی و روضه

در صورتیکه، امکان ذخیره و استفاده یا گلچین مداحی‌های مختلف را ندارید، با دانلود اپلیکیشن‌های مداحی و مولودی ذاکران، نوای ذاکرین حسینی و… قادر به پخش در لحظه یا دانلود برترین مداحی‌ها را خواهید داشت.

برای اینکار، کافیست عبارتهای بالا را در گوگل یا اندروید مارکت مورد نظر خود جستجو نمایید. پس از دانلود، به صورت تصویری، صوتی و… به بیش از 30 هزار مداحی و مولودی دسترسی خواهید داشت.اپ هیات

توجه داشته باشید، برای دانلود یا پخش این روضه‌ها، از اینترنت گوشی شما استفاده خواهد شد، بنابراین در صورت نیاز به استفاده زیاد، بهتر است از اتصال وای استفاده کنید.

علاوه بر این، در پیام‌رسان‌های مختلف داخلی یا خارجی، گروه‌هایی مخصوص دانلود مداحی ایجاد شده است. کافیست در قسمت جستجو، عبارت کانال مداحی یا روضه را وارد کنید. پس از عضویت در کانال، قادر به استفاده از تمامی این مداحی‌ها خواهید بود.

به عنوان مثال، با ورود به کانال Maddahi110110 در تلگرام، توانایی دانلود یا پخش نوای تمام مداحی‌های جدید را خواهید داشت.


بیشتر بخوانید: راه اندازی اینترنت بالنی در مرز مهران برای زائران اربعین


با جستجو، نام مداحان مختلف نیز، امکان مشاهده لایو روضه آن‌ها را در اینستاگرام خواهید داشت. هرچند با توجه به حجم بالای اینترنت مصرفی اینستاگرام، استفاده از این گزینه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اپلیکیشن پخش زنده هیئت‌های مذهبی

در صورتیکه تمایل به گوش دادن مداحی و برنامه‌های هیئت‌های نامدار سراسر کشور داشته باشید یا بخواهید برنامه اجرا شده در هیئت خود را به صورت زنده به دست علاقه‌مندان برسانید، با استفاده از اپلیکیشن عقیق به آسانی قادر به اینکار خواهید بود.پخش زنده هیئت

نحوه کار اپلیکیشن عقیق به این صورت است که همانند یک رادیوی اینترنتی نوای ارسال شده از طرف هیئت‌های مختلف را دسته بندی کرده و بدون هیچگونه دخل و تصرفی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در واقع، فرستنده و دریافت کننده محتوا، در این اپلیکیشن مردم هستند و دریافت یا ارسال برنامه هیئت‌ها، تنها از طریق اتصال به اینترنت و داشتن یک لپ تاپ اجرا خواهد شد.

برای استفاده از پخش زنده برنامه هیئت‌های مذهبی، کافیست نام اپلیکیشن عقیق را در اندرویید مارکت مورد نظرتان وارد کنید. پس از نصب برنامه، به تعداد بسیار بالایی از برنامه‌های هیئت‌های مذهبی به صورت زنده دسترسی خواهید داشت.

برنامه هیئت‌های مذهبی

اپلیکیشن هیئت‌ها نیز شما را قادر به پیدا کردن محل برگزاری مراسم سخنران یا مداح مورد نظرتان می‌کند. افزون بر این، با استفاده از این اپلیکیشن قادر به اطلاع پیدا کردن از برنامه زمانی و… هیئت مورد جست و جوی خود خواهید.برنامه نواها

این اپلیکیشن مخصوص محرم نیز، علاوه بر امکانات جستجوی دقیق، سیستم پخش زنده تصویری و صوتی هیئت‌های مذهبی را پشتیبانی می‌کند. بنابرین در صورتیکه، قصد پیدا کردن محل مداحی فرد مورد علاقه خود را داشتید، پس از نصب این برنامه، اسم مداح را در آن جستجو کنید.

نکته: نام این اپلیکیشن در بازار به شکل بچه‌های هیات نوشته شده است.

محل پخش نذری محرم

در روزهای محرم، هیئت‌های مختلف، اقدام به پخش نذری می‌کنند. تیم‌های مختلف نرم افزاری یا گروه‌های مختلف مردمی، با ایجاد برنامه‌های مختلف یا کانال‌های اطلاع رسانی اطلاعات دقیقی را از محل، زمان و نوع غذای مورد نظر در اختیار شما قرار می‌دهند.

به عنوان مثال، اپلیکیشن نذری یاب با داشتن قسمت‌های مختلف برای جستجو، امکانات کم نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس از دانلود و نصب نذری یاب، قادر به پیدا کردن محل پخش نذری در محدوده مورد نظر خود خواهید بود.مکان نذری

به عنوان مثال با روشن کردن جی پی اس گوشی تلفن هوشمندتان و انجام تنظیمات مرتبط امکان پیدا کردن غذاهای نظری در محدوده متروی صادقیه را خواهید داشت. از طرف دیگر، اگر غذای نذری خاصی مد نظرتان است، با جستجوی آن غذا، از محل پخش و زمان آن مطلع خواهید شد.

از سوی دیگر، کانال‌های تلگرامی و… نیز، به صورت مدام اقدام به انتشار لحظه‌ای محل پخش غذاهای نذری می‌کنند. بنابراین در صورتیکه به متبرک بودن غذای نذری معتقدید، به آسانی می‌توانید آن را در محل مورد نظرتان دریافت نمایید.

دانلود اپلیکیشن ادعیه و اعمال محرم

تیم‌های کوچکتر نرم افزاری نیز، اقدام به یکجا نمودن و انتشار اعمال و ادعیه مخصوص محرم در یک پکیج نموده‌اند. به عنوان مثال، با دانلود اپلیکیشن محرم علاوه بر تمام دعاهای مخصوص محرم به اعمال مستحب روزهای عاشورا و تاسوعا دسترسی خواهید داشت.زیارت عاشورا اپ

برای استفاده از این برنامه نیز، کافیست عبارت مورد نظرتان را در مارکتهای اندرویدی جستجو کرده، پس از دانلود آنرا نصب کنید. پس از اتمام فرایند نصب، با زدن بر روی دعای مورد نظرتان، می‌توانید به متن آن دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، با دانلود اپلیکیشن‌های نظیر ادعیه صوتی، قادر به دسترسی به متن و صوت دعای مورد نظرتان خواهید بود.

اپلیکیشن یاری ایتام

در کنار نذری‌هایی که در محرم به افراد مختلف داده می‌شود، امکان استفاده از فضای پر شور این ماه برای یاری رسانی به نیازمندان نیز وجود دارد. به عنوان مثال، اپلیکیشن یاری ایتام، شما را قادر می‌سازد به افراد نیازمند واقعی که توسط موسسات خیریه مختلف در سراسر کشور شناسایی شده‌اند کمک کنید.

پس از دانلود و نصب این اپلیکیشن از مارکتهای مختلف، قادر به جست و جو بر اساس جنسیت، سن و… خواهید بود. پس از مشاهده فرد مورد نظر، می‌توانید کمکهای نقدی خود را از طریق این اپلیکیشن به دست افراد نیازمند برسانید.اپ خیریه

افزون بر این، مشاهده کمکهای پرداخت شده به کودک مورد نظر، در پروفایل وی موجود دارد. نکته قابل توجه در این اپلیکیشن، غیر انتفاعی بودن آن است، به این معنا که هزینه‌ای از طرف خیریه‌های مختلف برای استفاده از خدمات آن پرداخت نمی‌شود. در نهایت، خیریه‌هایی که مجوزهای مربوطه را دریافت کرده‌اند نیز می‌توانند، لیست افراد نیازمند، تصویر و… را در این اپلیکیشن آپلود نموده تا افراد خیر کمکهای خود را به آن‌ها برسانند.

آیا تکنولوژی مخصوص محرمی را می‌شناسید که در لیست بالا مشاهده نشده باشد؟ در قسمت کامنتها با معرفی آن تکنولوژی این مقاله به سرعت آپدیت خواهد شد.

اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منابع:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر